Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:46

s1993, Ranch Riding en Horsemanship doe ik. Het is wel op een laag niveau hoor want ook als je daar hogerop komt wordt het een stuk ingewikkelder

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 13:40

Ik ga ook weer proberen een beetje mee te doen hier :)

MM ziet er goed uit! Lekker bij zonsondergang :D

Vientje ik zag ook gelijk de dekenafdruk en moest denken aan zo'n melkwitte man met een t-shirt afdruk na het grasmaaien ofzo _O-
oliebol hebben dat echt in hun genen zitten ofzo...
Gedeukt ego herstelt gelukkig snel haha, wat doen we onszelf toch aan soms.

Sizzle, weide kan veel doen inderdaad! Ben ook wel een beetje aan het aftellen nu. De oudste schommelt erg in gewicht hier.

Fransje, goed nieuws fieuww. Hoop voor jullie dat het snel klaar is, blijft lang naslepen zo.

Kruimel, een blik van buitenaf kan soms erg nuttig zijn. Je ziet zelf veel maar sommige dingen wil je vaak niet zien (ik toch) en dan kan iemand daar wel bij helpen. Hoop dat jullie er uit geraken samen!

Sosha, dat is hier ook hoor. Buiten blijft een dingetje en ik denk in ons geval dat het komt omdat zijn vriendje thuis blijft. Hij plakt zo erg aan Dexter. Is er bij jullie iemand die ze kan 'missen' onderweg? Misschien dat het daardoor komt?

Anouk, zo lastig... Is hij echt pijnvrij of lijkt hij pijnvrij? Vind dat zo moeilijk inschatten altijd, je hebt er soms zo'n bikkels tussen zitten.. blijven rijden en alleen maar rechtdoor mogen is ook geen ideale situatie lijkt mij. Daar wint niemand wat mee denk ik? Behalve dat hij dan even niet stilstaat maar ja..
Toen mijn oudste van me begon weg te lopen als ik met een halster kwam ben ik gestopt met lessen. Hij had geen blessures, vond het gewoon niet leuk, maar zoals je zegt: voor wie doe je het dan?
We zijn super close nu terug en we hobbelen eens af en toe buiten maar hij hoeft niet meer te werken. Ik maakte hem er niet blij mee en mezelf ook niet. Ik geloof echt wel dat ze dan iets proberen duidelijk te maken

s1993, fijn van koda! En succes met je 'nieuwe' blondje binnenkort

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 13:42

Duke gaat nog steeds goed met zijn voetjes. het dekendilemma heeft zichzelf een beetje opgelost toen het gestopt is met regenen en de laatste weken is het hier aardig droog gebleven. Enkele buitjes maar dat kan hij wel hebben.

Hij staat nu bij een vriendin wiens merrie naar hier is gekomen om te bevallen en ik kan bij haar in de bak rijden.
Dat ging voor een eerste keer na 6 maanden stalrust best goed!
De tweede keer had hij wat meer praatjes :=
Afbeelding

We beginnen terug een beetje bij nul. Nul conditie vooral.
De bak rond zonder drama is voorlopig het doel :) Qua buiging en soepelheid lijkt hij niet heel veel vergeten te zijn gelukkig! Binnenkort maar eens eerst een fysio er bij om te kijken wat de nevenschade is van de stalrust.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:01

s1993, ik zou inderdaad meer grondwerk met Lisette moeten doen, maar ik zit met een peesblessure aan mijn linker pols en mijn rechter middelvinger -:(- Waardoor grondwerk en fatsoenlijk longeren niet goed lukt. Ik baal daar ook wel stevig van, is toch eigenlijk onmisbaar om een beetje goed te trainen. Buiten wandelen vindt ze heel erg leuk en dan verschiet ze echt nergens van, het is vooral die rare binnenbak die ze toch wat eng vind. Heeft vooral met de lichtinval van de ramen en de schaduwen te maken geloof ik. Ach ze gaat er wel een keer aan wennen.

Wow, wel een vrij heftige reactie op auto's van de Haf dus. Inderdaad verstandig om dat soort dingen dus thuis eerst goed te trainen, het moet wel veilig blijven natuurlijk.

Fijn dat jij ook weer kan rijden Granoek, nu maar hopen dat Duke niet al te veel babbels krijgt.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:01

Hee wat leuk dat er zoveel mensen weer even een update geven.

Lastige dilemma’s en keuzes Anouk. Succes en wijsheid gewenst.

Die Duke met z’n praatjes :') maar wel fijn dat je goed kunt oefenen nu.

Wel bijzonder dat sommigen van ons dingetjes blijven houden qua spanning en dergelijke en dat het bij anderen super goed gaat.

Ik heb ook wat gelezen over Joya en haar droes geloof ik. Wat een traject is dat (geweest) zeg!

Hier nu twee zondagen eindelijk weer met iemand samen kunnen rijden en afgelopen woensdag ook. Bij de buren, waar m’n vaste rijmaatjes staan, was ook droes, dus we moesten ook steeds alleen op pad. Dat vindt Bliss sowieso al best spannend. Ze is mij een soort van ‘kwijt’ zodra ze spanning heeft en ik op haar zit. Maar met anderen erbij zijn we beiden veel dapperder. Zij voelt zich niet alleen en voelt voor mij veel minder als een bonk spanning, waardoor ik ook kan ontspannen. Dat resulteerde afgelopen zondag in een heerlijk ritje.

Ik heb inmiddels twee instructrices in de buurt gevonden: een voor echt het horsemanship gedeelte en een voor dat icm Western. Dus ik denk dat ik bij beiden wat lesjes ga volgen. In ieder geval krijg ik er zo weer vertrouwen in. En tot we samen weer meer een team zijn (rijdend) heb ik besloten even niet alleen te gaan, want dan blijf ik zelf ook alleen maar spanning opbouwen met die ontploffingen en wordt bliss ook alleen maar meer gespannen. Ik heb er vertrouwen in! +:)+

Dus als we niemand hebben om mee te gaan rijden gaan we aan de hand oefeningen doen, lekker op die manier trainen. Al heb ik daar niet heel veel ruimte voor, we doen ons best

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:05

Sosha, Lisette vindt het nog best spannend dus, is er wel verbetering? Soms gaat het langzaam en merk je pas na een tijdje dat het eigenlijk toch al best vooruit is gegaan.
Wel fijn dat ze stopt, maakt het een stuk veiliger.
Wel irri zeg van je eigen blessures.

Anouk, wat een rotsituatie.. :(:)
Misschien speelt het ook mee dat je het zelf zo moeilijk hebt, dat voelen ze ook aan.
Misschien voor jezelf een ultimatum stellen, eerst even gewoon wat kleine dingetjes, dat geeft vaak rust en kun je het wat objectiever bekijken..veel sterkte in ieder geval.

Noisy volgens mij wil jij gewoon dressuur rijden op een western zadel, dat kan natuurlijk niet! :P

Berdien Feyre is ook een topper, fijn dat ze je zo veel vertrouwen geeft!

S1993 Koda is geen uitdaging meer, wel supergoed natuurlijk!
Nu kun je die gaan zoeken in spannende dingen doen..zonder zadel in rengalop enzo! :P
Haha die haf klinkt als een echte fighter, dat past wel bij die karakters. _O-

Anoek fijn zeg dat Duke goed gaat.
En hij kan nog steeds stoute dingen. _O-

Kruimellover goed bezig, komt vast goed hoe je het nu wil aanpakken!

Malik heeft vandaag een behandeling van de osteo gehad.
Was wel nodig, hij heeft een tijd lang niks gedaan en ik merkte dat hij wel stijf was in de lengtebuiging en ik wilde even laten checken of hij nog ergens last van had omdat ik er nu ook op zit.
Ze heeft hem lekker los gemaakt (hij heeft ook altijd gekke dingen zoals zijn tongbeen wat vast zit) en dan even afwachten hoe het gaat.
Wat wel heel knap was van hem, ze wilde hem even op het harde zien lopen maar dat kon alleen op de weg, daar is hij nog nooit geweest maar dat deed hij super braaf! <3

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:55

Granoek, wat fijn dat Duke weer goed gaat en zich ook weer lekker voelt }>

Sosha, dat is wel heel erg lastig inderdaad. Hopelijk knapt het snel weer een beetje op.

MirandaMalik, waarom zou dat niet kunnen? Sterker nog, er bestaat zelfs een tak binnen de Western sport voor; Western Dressage. Helaas wordt dat hier niet uitgeschreven.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:09

Wat jammer dat het met Bliss nu niet zo fijn loopt Kruimellover :(:) het is ook wel echt een frisse tijd nu, en dan met de drukte erbij is het misschien wat te veel? Hopelijk heft de osteo nog een goede toevoeging en gelukkig heb je nu gauw fijne hulp gevonden!

Wat tof dat je Horsemanship opleiding aan het doen bent MM! Welke doe je?

Sosha goed aan het werk weer, fijn!

Jakkes wat een moeilijke situatie Anouk, dat is echt naar voor jullie :(:) Hoe haalbaar is het voor jou om zo veel te blijven werken, is het dat wel waard? Je moet niet hebben dat jij erop stuk loopt he... Verkopen zou ik ook niet doen idd en het lijkt erop alsof je de lasten zo laag mogelijk hebt al. Is bruikleen als gezelschapspaard niet ergens mogelijk, zodat jij wat rust krijgt en na kunt denken zonder druk? En/of evt kijken of je via wandelen buiten samen toch genoeg vertrouwen op kunt bouwen?

Interessant dat je dressuur en western combineert Noisy, het lijkt zo verschillend. Waar liggen voor jou de paralellen?

Feyre lijkt me een blij voorwaarts kanon van een Tinker idd :)) wat fijn dat jullie zo lekker gaan en dat zij jou zo erdoorheen helpt met de spanning, echt supertof!
Dat van dat vertrouwen kwijt sinds burnout klinkt erg herkenbaar trouwens, zo klote :(:)

Dat is een bijdehante Haf zeg s1993 :wow: lekker bezig nu zo :j

Heftig zo'n kolos die gaat stuiteren Granoek, Pffff dapper van je! Hoe is het nu met zijn praatjes? Wat enorm fijn dat hij er weer zo bovenop is wel! *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:17

Hier nog zijn gangetje, Miep houdt haar witte dekentje om, Jip haart als een malle uit en Pinda neemt mij niet serieus met rijden maar is erg lief voor me := het blijft zo lastig...

Verder zijn de dames net als ik zooooo blij met het zonnetje :z

Afbeelding

Afbeelding

En Bokker Jis_ heeft een kunstwerk van Miep ingestuurd voor de Bokt Kunstbokaal, zo supertof <3 Ooit eens foto's gestuurd nav een verzoek van haar in het aanvraagtopic, en dit is het resultaat <3 zo blij mee!
Afbeelding

Pinda staat er ook op...foto was van toen Miep drachtig was <3 :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:12

Super mooi schilderij, ik snap dat je daar blij mee bent.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:37

Noisy schreef:
Granoek, wat fijn dat Duke weer goed gaat en zich ook weer lekker voelt }>

Sosha, dat is wel heel erg lastig inderdaad. Hopelijk knapt het snel weer een beetje op.

MirandaMalik, waarom zou dat niet kunnen? Sterker nog, er bestaat zelfs een tak binnen de Western sport voor; Western Dressage. Helaas wordt dat hier niet uitgeschreven.

Das een grapje. :D
Ik vind sowieso de basis erg hetzelfde als je de dressuur op dezelfde manier doet als ik tenminste, het ligt dicht bij elkaar. :)

Vientje wat mooi! <3
Het weer is heerlijk zo, van mij mag het zo blijven.
Gelukkig is Pinda wel heel lief terwijl ze je uitlacht. :')
Denk ook dat daar een balans in krijgen lang kan duren, dat was bij mijn eerste paard ook zo.
Dat was geen makkelijk paard maar uiteindelijk kon ik wel alles met hem.

Het is de opleiding online van Dressuurnatuurlijk.
Sommige mensen vinden dat je het niet serieus kan nemen online, maar ik vind het erg duidelijk en je kan dagelijks begeleiding krijgen en filmpjes opsturen, super handig (ook nu ik bezig ben met beleren) en ik leer er ontzettend veel van.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:25

Interessant MM!

Wat een gaaf schilderij Vientje <3

Vandaag was de osteopaat/chiropractor/fysio er. Heel fijn dat ze alles doet. We moesten even voor draven enz. en Bliss was daarmee al helemaal ‘aan’. Ze zei meteen ook dat ze haar zo niet herkende. Bliss is normaal echt de rust zelve. Toen ze de behandeling begon, bleek haar bindweefsel overal ook enorm strak te staan. Ze heeft het zo goed als ze nu kon gepoogd los te maken en we moeten nu even 4 weken kijken wat het gedaan heeft. Als het effect heeft op haar spanning komt ze over 6 weken terug, zo niet dan ga ik mijn dierenarts raadplegen om eens even verder te kijken naar mogelijk een maagzweer oid. Al moet ze die dan bijna van de stress gekregen hebben, want met ons voerbeleid kan het daar haast niet van komen (24/7 buiten met inloopstal en twee keer per dag veel hooi in slowfeeders aangevuld. Inmiddels ook een nieuwe bak om het hooi in te doen waardoor ze ook echt 24/7 de beschikking over eten hebben). We zijn er voorlopig nog niet, maar ik denk dat het wel weer goed komt.

Ben ondertussen ook online de hele featherlight Academy aan het volgen, dat vind ik enorm interessant en ik heb er ook al goede bewustwordings momentjes uit gehaald :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:48

Het gaat weer lekker hard hier.
Spring is in the air en dat is bij jullie ook heel duidelijk te merken.
@Anouk_H moelijke keuzes die je moet maken. Ik had je al een PBtje gestuurd
@Granoek Is de straalkanker nu echt helemaal genezen, of is het een kwestie van goed blijven bijhouden?
Het is zo een hardnekkig probleem.
@MM wat een lieve foto van jou en Malik!

Van Fransje en Joyja volg ik de pusberichten. Erg heftig geweest; gelukkig nu bijna klaar met die ellende.
Bij Sizzle is de droes mild verlopen; gelukkig maar.

Vientje weer even onbedoeld afgestapt. Geen pijn gedaan? Ik krijg wel de indruk dat je makkelijker weer opstapt. Prachtig schilderij van Miep! Ik herkende meteen de stijl van Jis. Zij maakt zulke mooie stukken.

Hier ook een wat mindere tijd gehad. Toen Babette haar beide armen brak waren ook tegelijkertijd allebei de paarden kreupel. Mexx had een hoornscheur, veroorzaakt door onbalans in de voet. (Helaas hadden we een minder goede smid dan we dachten. De scheur is uitgefreest en geplakt op de kliniek en moet nu verder uitgroeien. Hij heeft speciaal beslag om de scheur verder te begeleiden. Het was nog een hele klus om een smid te vinden die de van de hoornscheur thuis verder kan begeleiden, want iedere x een wagentje huren en met 2 paarden naar SDMC (Mexx dan alleen voor beslag) liep enorm in de papieren.

Met Kenzo gaat het minder goed. Zij heeft eigenlijk vanaf het begin dat we haar hebben altijd een heel lichte onregelmatigheid gehad. Ze is gewoon gekeurd geweest, alles incl rug, hals etc op de foto maar alles was goed. Bij ons lag ze nogal eens vast omdat ze veel rolde. Onder het zadel was ze gevoelig net achter het zadel. Weer helemaal laten bekijken in Bodegraven maar er was niks te vinden. Omdat ze toch wel een beetje lomp met zichzelf was hebben we haar laten dekken en nog een jaar op de wei gezet.
Toen het veulen eraf was opgebouwd en nog steeds die kleine onregelmatigheid. Het paard zette zich in haar lijf ook vast. Weer naar de veearts, kreupelheids onderzoek, niks te vinden. weer beeldvorming, niets te vinden. Losmaken en proberen met rijden dan toch weer beter te krijgen. Zo hebben we een beetje doorgesukkeld een aantal jaar waarbij het soms heel goed ging maar vaak weer minder. Dan ging de centrifuge weer aan (zoals mijn dochter het omschreef, een slag in het wiel achter). Tot ze laatst dus echt kreupel was en voor het eerst op de buigproeven niet goed. We hebben haar toen naar SDMC gebracht omdat we in Bodegraven ook steeds niks konden vinden. Bij SDMC bleek ze ontstekingen in de hals en na CT scan bleken er wat bevindingen. Botsclerose en wat kraakbeenschade. Maar allemaal niet zo erg dat het niet behandelbaar was. Dus paard behandeld en ze is wel verbeterd, maar weer niet 100%. Het SI gewricht geeft geen bevindingen (daar is ze te los voor). Foto's van de knieen gemaakt. Zit ook niks. Voor de zekerheid SI ingespoten. Ze is naar de fysio geweest, maar het haalt allemaal niks uit. Ze zet zichzelf zo weer vast. Wat ik nog zou kunnen doen is de ligamenten echo-en maar volgens de DA /Fysio is ze niet gevoelig genoeg om daar iets te vermoeden.
Maarrrr.... het is wel een merrie.
Al googlend kwam ik vaker tegen dat problemen met de eierstokken of gewoon de cyclus zelf van de merrie kreupelheid kan veroorzaken. Ik las ook iets over 'hard to reach' eierstokken (waarbij het mesovarium (ligament) om de eierstok gewikkeld is en eraan trekt, hetgeen pijn kan veroorzaken bij de merrie.
Op eigen initiatief heb ik een echo gedaan van baarmoeder en eierstokken. Die zien er goed uit.
Wel heeft ze heeel heeel veel eitjes die liggen te rijpen nu. Fokkers droom zei de DA.
Na het onderzoek werd ze hengstig inclusief natte billen (we hebben haar nooit hengstig gezien) en was ze beter te rijden (centrifuge nagenoeg weg). Ik wil nu nog 1 ding proberen (Regumate) en anders kan ze als fokmerrie verder door t leven.
Ze heeft natuurlijk eerder een veulen gehad bij ons, maar dat is me niet zo heel goed bevallen. Het adres waar ze stond kwam beloftes niet na. Ze wilden geen birth alarm gebruiken (vonden ze inbreuk op de privacy), terwijl ze er aanvankelijk oke mee waren, etc. Gelukkig is de geboorte goed gegaan, maar te danken aan Babette die er de laatste dagen was gaan slapen. Ze moest ze wakker bellen toen Kenzo aan de bevalling begon. Onze merrie kreeg het voer niet wat kochten (podo lac) kwamen we achter toen we er rond voertijd waren. Toch gingen onze zakken leeg. Die ging in haar eigen merrie met veulen. Veulenbrok wilden ze niet voeren (teveel moeite), etc etc. Ik had er graag weg gewild maar er was nergens meer een goede plek en verstandig is het ook niet echt om merrie met veulen tussentijds te verhuizen.
Heb echt op mijn handen moeten zitten, want als je er teveel van zei, gingen ze steeds minder doen. Het vertrouwen was wel weg daar. Heb er echt niet van geslapen.

Dus hier valt ook veel na te denken. Gaan we haar zelf laten dekken dan moet ik een goed en bewezen betrouwbaar adres hebben waar goed voor haar wordt gezorgd. Liefst kleinschalig waar ze geen nummer is maar nog wat aandacht krijgt. Het is nl een ontzettend lief paard.
Of overwegen haar te verkopen als fokmerrie, maar dan heb je natuurlijk helemaal niets meer in de hand. en de knoop moet redelijk snel doorgehakt want het is toch bijna zover dat de merries worden gedekt.

Moeilijk, moeilijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:57

Hi! Heb alles bijgelezen! De leuke maar ook minder leuke dingen :(:)

Babootje, ik weet wel een goed adres voor merrie en veulen op de Veluwe bij een dierenarts.

Update van Joya plaats ik zo in mijn droes-topic [MD] Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:33

Balen dat je Kenzo niet goed krijgt Babootje. Maar ik zou met zo'n merrie zeker niet willen fokken.
Ik hoop voor je dat de Regumate het probleem oplost, maar gezien de ontstekingenen in de hals en kraakbeenschade en botsclerose lijkt het me stug.
Hopelijk groeien Mex zijn hoeven een beetje hard, des te sneller is hij er weer vanaf.

Oww Fransje, nog steeds onzekerheid. Wel fijn dat je niet weer van die spuiten hoeft te zetten.

Lisette bouwt langzaam maar zeker haar zelfvertrouwen weer op, vandaag zowaar eens lekker gedraafd zonder dat zij er 'bedenkingen' bij had *\%/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:02

Sosha schreef:
Balen dat je Kenzo niet goed krijgt Babootje. Maar ik zou met zo'n merrie zeker niet willen fokken.
Ik hoop voor je dat de Regumate het probleem oplost, maar gezien de ontstekingenen in de hals en kraakbeenschade en botsclerose lijkt het me stug.
Hopelijk groeien Mex zijn hoeven een beetje hard, des te sneller is hij er weer vanaf.

Dan moet ik misschien wat meer uitleggen.
De ontstekingen in de hals en de kraakbeenschade en botsclerose zijn niet de oorzaak maar het gevolg van haar onregelmatigheid. Het klinkt allemaal ernstig maar de bevindingen vallen op zich mee. De ontstekingen in de hals zijn inmiddels weg. Ze zijn secundair, wat zoveel betekent dat ze ontstaan door overbelasting omdat ze zich ergens anders ontlast.

De bevindingen in de kogel RV waren allemaal niet zo ernstig dat ze niet behandelbaar zijn; het was een beetje van beide. Voor de zekerheid is ze behandeld. Ze is wat verbeterd, maar nog niet voldoende omdat we de oorzaak nog niet te pakken hebben. En die is niet mechanisch want alles is inmiddels uitgesloten.
Alles aan dat paard is bekeken. ik denk dat er weinig paarden zijn met zo weinig bemerkingen. En toch krijgen we haar niet goed genoeg aan het lopen onder het zadel.

Dus het enige dat overblijft is haar cyclus. En het kan - als een merrie daar zoveel last van heeft - een reden zijn voor onregelmatigheid en soms zelf kreupelheid. Je kunt het een beetje vergelijken met mensen. De ene vrouw gaat fluitend door haar menstruatiecyclus. De ander ligt 3 van de 4 weken in bed.

Vandaar dat de fokoptie nu voorligt. Ze heeft een hele goede afstamming en komt ook uit een hele goede merriestam. Ze heeft ook al een veulen gebracht een paar jaar geleden. Die is in ons bezit en komt 1 april naar stal.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:06

Als je denk t dat de onregelmatigheid door de cyclus kwam, was die onregelmatigheid dan ook tijdelijk weg tijdens de eerdere dracht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:09

Oei Vientje, dat moet je toch niet te vaak doen dat zand happen.

Babootje, wat een tegenvaller, het is zo‘n mooie merrie.
Met fokken zou ik persoonlijk ook terughoudend zijn maar dat komt omdat ik een merrie ken waarvan de dochter ook nauwelijks fatsoenlijk aan te raken is. Goede paarden (de moeder heeft subtop gelopen) maar hormonaal gewoon echt overhoop en dat heeft die merie duidelijk doorgegeven helaas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:36

Anouk_H schreef:
Als je denk t dat de onregelmatigheid door de cyclus kwam, was die onregelmatigheid dan ook tijdelijk weg tijdens de eerdere dracht?

Dat weten we niet, want toen hebben we niet gereden. Ze was voordat we haar lieten niet helemaal regelmatig. Ze was wat lomp met zichzelf, had een paar x vast gelegen en we dachten toen dat het daarvan kwam. Dus laten dekken op het land gezet en niet gereden.
Maar achteraf bleek dat toch niet zo te zijn. Ze is meermalen binnenstebuiten gekeerd maar "mechanisch" is er dus niets te vinden dat de onregelmatigheid verklaart. We konden de hengstigheid nooit goed bij haar zien, maar nadat ze dus is geechood werd ze ineens wel duidelijk hengstig en liep ze gelijk een stuk beter. Dus vandaar t idee dat het met de cyclus te maken heeft. Dan zouden we Regumate kunnen proberen, maar dat is weer lastig met dekken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:46

Sizzle schreef:
Oei Vientje, dat moet je toch niet te vaak doen dat zand happen.

Babootje, wat een tegenvaller, het is zo‘n mooie merrie.
Met fokken zou ik persoonlijk ook terughoudend zijn maar dat komt omdat ik een merrie ken waarvan de dochter ook nauwelijks fatsoenlijk aan te raken is. Goede paarden (de moeder heeft subtop gelopen) maar hormonaal gewoon echt overhoop en dat heeft die merie duidelijk doorgegeven helaas.

Dan hopen we maar dat we een hengst fokken. :D
Ik fok dan voor komend jaar een veulen voor de verkoop. Wellicht het jaar erop dan weer eentje voor onszelf.
Het risico met een merrie is inderdaad dat de hormonen ontzettend in de weg kunnen zitten. En zie je ook vaker bij heel sensibele merries, begreep ik. Daarom lopen er maar weinig merries mee in de sport.
Hadden we dit eerder geweten hadden we natuurlijk Regumate kunnen proberen. Of gewoon een ruin gekocht (zoals Mexx).
Wel vervelend dat die veeartsen zo erg op het mechanische zitten. Dit heeft me echt een bak geld gekost.

Willen we nog een aantal jaar met haar kunnen fokken moet ze nu toch wel de fokkerij in.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:06

Klinkt als een heel gedoe Babootje. Hopelijk kan ze als fokmerrie wel zonder problemen nog even mee.

Ik heb je pus-topic stilletjes gevolgd Fransje, wat een lange weg hebben jullie al afgelegd zeg. Ik had geen idee dat droes zo lang en zo heftig kon zijn.

Wij hebben vanochtend lekker samen gewandeld. Even niks moeten, waren we allebei aan toe. 800 kilo aan een lang touwtje, het blijft geweldig :D

Afbeelding

Afbeelding

We hebben een andere route getest, maar die liep door een moeras := Dat doen we dus niet nog een keer. Ze was zo mooi schoon -O-
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:16

Oooo Berdien hahaha. Hoe zagen jouw voeten eruit?
Heerlijk zo'n wandeling. Er was een stuk slechter weer voorspeld, maar ik vind het tot nu toe enorm meevallen. Scheelt ook echt dat er bijna geen wind staat (hier dan).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:17

Hihi, mooie zwarte sokken :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:41

Mijn schoenen waren vergelijkbaar := Had de spetters op mijn gezicht zitten.

Ik dacht ook dat het slecht zou zijn! Goed, we zijn ook wel nat geregend maar sindsdien schijnt de zon.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:36

Ha ha, een moerasmonster. Dat is met zulke sokken inderdaad geen goed idee.

Lisette met een nieuwe vriendin :knuffel:

Afbeelding

Ik wilde eigenlijk een filmpje plaatsen, maar geen idee hoe dat moet op Bokt.