[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18231
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:57

Nog een tip: een track nodigt echt uit tot lopen. Ik heb er één en ik zie de dames in die wei heel vaak hun rondjes maken. Soms denderen ze rond, vaak in stap.
Die beweging zag ik ze uit zichzelf, gewoon in de wei, veel minder nemen.
Dat lopen de doorbloeding stimuleert wist je al toch.

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:04

Ach meid, wat vervelend dat je zo hebt liggen malen :(:)

Het heeft alleen weinig nut, het verleden kun je niet meer veranderen, alleen vandaag en de toekomst.

Je zegt dat je nooit gemerkt hebt dat ze pijn had, houd dat dan vast want dan had je in het verleden ook niets anders kunnen doen.

En zo te lezen ga je voor de toekomst wel allerlei dingen doen die goed voor haar en Callas zijn. Focus daar op, dat kun je veranderen :)

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:55

Lieve Mo, ik lees nog steeds trouw mee maar moet nu echt even reageren..
ik ben ervan overtuigd dat jij jouw paarden zo goed kent dat jij meteen door hebt als er iets met ze aan de hand is!!!
Wees niet te hard en te streng voor jezelf want dat is nergens voor nodig!! :(:)

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:23

Mo, zeker niet zo streng zijn voor jezelf! Er hoeft helemaal geen hoefbeenkanteling aan de orde te zijn en dan lopen ze vaak alleen wat stijver dan een "normaal" paard. En ik ben met Elvee vorig jaar ook overvallen door haar hoefbevangenheid, ik had dat ook niet aan zien komen en ook totaal niet verwacht. Eigenlijk zou ze helemaal van het gras af moeten ( Elvee dus), maar dat doe ik haar echt niet aan, dat is voor haar geen leven. Dus we roeien met de riemen die we hebben en doen wat we denken dat goed is. Is dat niet genoeg, dan is het jammer en rot, maar dan weten we wel dat ze een goed paardwaardig leven hebben gehad.
Aan de andere kant kan het ook heel best zijn dat die ringen inderdaad door stress of verandering van voer o.i.d. komen en dat dat niet recht uitgroeien komt door de vorm van haar hoeven.
En wat hierboven ook al geopperd wordt: kijk een naar de witte lijn of die verbreed is of gedeeltelijk verbreed, dat is vaak wel een teken van "actieve" hoefbevangenheid.
Voordat je nu van alles gaat veranderen zou ik eerst de DA afwachten met de fotoapparatuur, wie weet valt het allemaal echt wel mee en hoef je het roer niet helemaal om te gooien.
Hou je taai en slaap vannacht maar wel weer goed, niemand heeft er iets aan als je straks door de zorgen zoveel slaapgebrek hebt dat je niet meer lekker functioneert! Eén nacht oké, maar pak jezelf weer bij elkaar en wacht de DA af! Dikke knuffel hiervandaan!

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:17

Mo, ik lees nog steeds met je mee (geniet altijd van je altijd leuke posten)
Hoefbevangenheid kun je echt niet missen hoor, ( ik spreek helaas uit ervaring) wacht eerst de foto's af en maak je niet teveel zorgen.

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:13

Hier ook ervaring met hb. En dat kun je niet missen. Als je het dan wel gemist zou hebben, dan zou het heel licht moeten zijn geweest, denk ik dan iig.

Ik doelde meer op de vorm. Ze lijkt heel recht op d'r voetjes te staan. Alsof ze achterop bijna net zo lang zijn als voorop... Maar dat kan natuurlijk ook goed vervormen.

Ik weet een ding wel heel zeker. Jouw paardjes komen echt niks te kort. Je waakt over ze als een moederkloek. Kent ze door en door en hebt zoveel geduld en liefde voor ze en met ze... Jij mag echt niet zo streng voor jezelf zijn. Dat verdien je echt niet!

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 19:18

Hallo allemaal, allereerst wat rot dat veel van jullie paarden het (ook) hebben moeten meemaken. Verder zijn jullie lief en begripvol, dank voor jullie reacties en info.

Ik heb een erg Shadow-gevoel. Wat heb ik gemist? En ik haaaaaat aannames. Ik heb de ringen gezien en de aanname gedaan dat het groeiringen zijn, die erger zijn dan normaal door stress, verhuizing, Shadows overlijden, ander gras etc. Het kl*terige van aannames is, dat je niet weet dat je ze doet. Het uitwaaieren dacht ik dat kwam door dat ze flair krijgt doordat ze op de buitenkant van haar hoefjes loopt. Maar ja, hoe weet je nu dat je een aanname doet. Dat weet je niet. Ik moet meer opzoeken op internet. Nieuwsgieriger zijn. Ik baal.

Ik antwoord even niet per persoon, sorry, jullie hebben zoveel geschreven! Dank. Ik reageer even op wat dingen die ik onthouden heb uit jullie reacties.

Kan ik het gemist hebben? Ik denk van niet. De filmpjes van acuut hoefbevangen paarden, zou ik absoluut opgemerkt hebben uiteraard. Poupetje draaft en galoppeert ook. Ze eet ook goed. Als ze erge pijn zou hebben zou ze dat toch niet doen? Ze is levendig. Dus als het hb is, dan mogelijk de chronische, minder heftige vorm.

Ik heb haar hoefjes ook altijd erg hoog en rechtop gevonden. Bijna bokhoefjes, zeker linksvoor. Daarbij loopt ze ook op de buitenkant door een weide stand met bijna O-benen. De d.a. kwam om haar te bekappen, maar wil dus eerst röntgen, en dan gaat hij (neem ik aan) bekappen. Ik ben benieuwd hoever hij haar bekapt.

Ik begrijp wel uit zijn reactie, ook over Callas' hoeven en uit jullie reacties dat ik veel meer mag raspen en ze allebei lager op hun hakken mag houden. Ik ben altijd te bang om te veel weg te halen, maar daar mag ik dan dapperder in worden.

Waar is de smid. We hadden in het vorige huis, dus 9mndn geleden een fijne (tunesische smid). Hij kwam 2x pj en verder raspten we zelf tussendoor. Ik heb hier geen smid kunnen vinden. Ze zitten vol en nemen geen nieuwe klanten aan. Tenzij er veel te verdienen valt in 1 beurt. Dus het beslaan van meerdere paarden of het bekappen van tenminste 4 paarden. Ik wil wel gaan kijken of ik toch de smid van de buren niet kan overhalen om ook bij mij te komen als hij bij haar is. Maar goed, ik heb nu in feite een smid gevonden, in de vorm van een dierenarts die natuurlijk bekapt. Dat is ook wat waard. Ik moet nog uitvogelen bij hem of hij nu alleen maar 1x komt om mij uit de brand te helpen of dat hij het ook 2x pj wil komen doen. Hij heeft overigens nog niet gebeld voor een afspr om langs te komen voor de röntgen. Dat had hij wel beloofd. Afwachten maar.

Wat voor producten ga ik wel of niet kopen. In ieder geval moet zeker Poupette op dieet. Voor callas moest ik al zinc en koper halen van de d.a. Ik ben alvast aan het uitzoeken en als de d.a. komt zal ik hem voorleggen wat ik van plan ben te kopen.

Grazen of niet. Poupetje is 20 jaar dit jaar. Ik zou het vreselijk vinden als ik haar niet meer met Callas zou kunnen laten lopen, ze verdient een fijn pensioen. Tot en met 2015, dus was ze 15, heeft ze ieder jaar een veulentje moeten baren. Haar lichaam heeft veel te verduren gehad. Ik vind het niet eerlijk voor haar om haar haar weidegang en weidemaatje te ontnemen. Ze vindt het vreselijk zonder Callas, dan gaat ze staan gillen. Nu kan Callas ook wel wat minder kilo's hebben, dus maatregelen nemen om hen beide te doe afvallen, is normaal.

Ze kunnen nu in ieder geval al niet meer bij het fruit, tot grote frustratie van Callas.

Een nieuw dagritme ben ik over aan het sudderen, om te kijken wat het beste wordt voor de dames.

Een graasroute vind ik een goed plan, voor meer beweging. Nu krijg ik wel de indruk dat de meiden heel wat aflopen, want ik zie ze telkens weer ergens anders staan. We hebben ook veel verloop, dus het is best werken voor ze om het terrein te bewandelen. Verder zie ik Poupette vaker staan slapen in haar eentje, dan Callas. Callas moet meer eten, Poupette is sneller klaar uiteraard. Maar over een graasroute gaan we nadenken. Heeft erg veel gevolgen.

Afijn. Weer veel te bekokstoven. Ik houd jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen. Dank voor al jullie info en reacties nogmaals!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:43

Wat je benoemt wb een graasroute , dat is ook iets waar ik al vanaf dat we geëmigreerd zijn over nadenk.
Het is hier in Frankrijk heel anders dan in Nederland. Het is hier niet vlak en er is hier geen Engels raaigras. Het gras bij mij in de wei bestaat uit meerdere soorten en het gras staat hoog en was in bloei toen mijn paarden er voor het eerst op gingen.
De bodem is niet te vergelijken met Nederland, er zitten hier stenen in de grond en sommige stukken kun je zelfs rotsachtig noemen. Het heuvelachtige terrein hoef ik niet te noemen, dat is in de filmpjes van Monique duidelijk te zien.
Het is ook niet zo makkelijk om palen in de grond te krijgen ( dan spreek ik over mijn eigen terrein) dus moet je eigenlijk al een duidelijk plan hebben hoe je je track gaat laten lopen, want even aanpassen door wat palen te verzetten is een aantal dagen werk.

Ja het is beter en gezonder voor paarden om op een track te lopen en hooi te eten en maar een paar uur per dag gras, let wel, het gras in Frankrijk is armer dan in Nederland. Ja, het is beter voor de bodem als het niet het hele jaar betreden wordt door paarden.
Ja, het is beter om paarden te laten browsen want dat is wat ze van nature doen. Maar dan komt de volgende moeilijkheid, er groeien hier andere planten, bloemen en struiken dan in Nederland.
En het is wel belangrijk om inheemse planten te gebruiken om het natuurlijke evenwicht niet te verstoren ( dat kan voor insecten grote gevolgen hebben)

De algemene bekendheid van paddock paradise, track systeem of equi habitat is er in Frankrijk niet en de afstanden zijn te groot om even een dagje bij elkaar te gaan kijken.

Als ik voor mezelf mag spreken, ik heb hier in Frankrijk wel een beetje het gevoel dat ik het wiel opnieuw uit moet vinden.

Sorry dat het zo’n lange post is geworden, ook het stukje van jouw Monique over de hoefsmid begrijp ik nu ik hier woon heel goed en is iets wat ik in de korte tijd dat ik hier woon al vaker heb gehoord van Nederlanders met paarden die hier wonen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18231
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:21

Goed om het eens vanuit jouw oogpunt te bekijken fardoe. Ik dacht aan ‘gewoon’ een dubbele omheining dmv prikpaaltjes. Ik heb een pad van 4m breed zodat ik het ook kan slepen.
Maar ik hield geen rekening met de rotsachtige ondergrond bij jullie.

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:06

Wat betreft het idee om ze veel te laten lopen om af te vallen:
Poupette heeft geen goede beenstand, wat gemakkelijk leidt tot schade aan de gewrichten (voor zover ze dat al niet heeft).
Haar dwingen om veel te lopen lijkt mij dan ook geen goed plan. En ook afvallen moet met zo'n shetten-uk met beleid, om vervetting van het bloed te voorkomen. Kijk wat je kunt optimaliseren, maar ik zou geen grote veranderingen aan beenstand of voeding doorvoeren.
Ik denk dat je het echt goed doet/hebt gedaan, Monique.
Het is domweg een paardje met beperking en veel wilskracht. Ze mag in haar hoefjes knijpen dat ze bij jullie terecht is gekomen.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 12:50

fardoe schreef:
Wat je benoemt wb een graasroute , dat is ook iets waar ik al vanaf dat we geëmigreerd zijn over nadenk.
Het is hier in Frankrijk heel anders dan in Nederland. Het is hier niet vlak en er is hier geen Engels raaigras. Het gras bij mij in de wei bestaat uit meerdere soorten en het gras staat hoog en was in bloei toen mijn paarden er voor het eerst op gingen.
De bodem is niet te vergelijken met Nederland, er zitten hier stenen in de grond en sommige stukken kun je zelfs rotsachtig noemen. Het heuvelachtige terrein hoef ik niet te noemen, dat is in de filmpjes van Monique duidelijk te zien.
Het is ook niet zo makkelijk om palen in de grond te krijgen ( dan spreek ik over mijn eigen terrein) dus moet je eigenlijk al een duidelijk plan hebben hoe je je track gaat laten lopen, want even aanpassen door wat palen te verzetten is een aantal dagen werk.

Ja het is beter en gezonder voor paarden om op een track te lopen en hooi te eten en maar een paar uur per dag gras, let wel, het gras in Frankrijk is armer dan in Nederland. Ja, het is beter voor de bodem als het niet het hele jaar betreden wordt door paarden.
Ja, het is beter om paarden te laten browsen want dat is wat ze van nature doen. Maar dan komt de volgende moeilijkheid, er groeien hier andere planten, bloemen en struiken dan in Nederland.
En het is wel belangrijk om inheemse planten te gebruiken om het natuurlijke evenwicht niet te verstoren ( dat kan voor insecten grote gevolgen hebben)

De algemene bekendheid van paddock paradise, track systeem of equi habitat is er in Frankrijk niet en de afstanden zijn te groot om even een dagje bij elkaar te gaan kijken.

Als ik voor mezelf mag spreken, ik heb hier in Frankrijk wel een beetje het gevoel dat ik het wiel opnieuw uit moet vinden.

Sorry dat het zo’n lange post is geworden, ook het stukje van jouw Monique over de hoefsmid begrijp ik nu ik hier woon heel goed en is iets wat ik in de korte tijd dat ik hier woon al vaker heb gehoord van Nederlanders met paarden die hier wonen.


balance schreef:
Goed om het eens vanuit jouw oogpunt te bekijken fardoe. Ik dacht aan ‘gewoon’ een dubbele omheining dmv prikpaaltjes. Ik heb een pad van 4m breed zodat ik het ook kan slepen.
Maar ik hield geen rekening met de rotsachtige ondergrond bij jullie.


senna21 schreef:
Wat betreft het idee om ze veel te laten lopen om af te vallen:
Poupette heeft geen goede beenstand, wat gemakkelijk leidt tot schade aan de gewrichten (voor zover ze dat al niet heeft).
Haar dwingen om veel te lopen lijkt mij dan ook geen goed plan. En ook afvallen moet met zo'n shetten-uk met beleid, om vervetting van het bloed te voorkomen. Kijk wat je kunt optimaliseren, maar ik zou geen grote veranderingen aan beenstand of voeding doorvoeren.
Ik denk dat je het echt goed doet/hebt gedaan, Monique.
Het is domweg een paardje met beperking en veel wilskracht. Ze mag in haar hoefjes knijpen dat ze bij jullie terecht is gekomen.


Hi dames, dank weer voor jullie gedachtenspinsels.

Eerst even op Tamara/Fardoe reageren. Klopt ik woon nu 22 jaar hier in Frankrijk en Frankrijk loopt op modernisering op paardengebied achter. Daarentegen zijn paddock paradises en land besparende opties, hier in Frankrijk vaak helemaal niet aan de orde want er is land zat. Men heeft hier in Fr een heel andere insteek in landbeheersing dan in NL omdat er in NL veel minder grond beschikbaar is voor een gemiddeld paard, dus dan moet je wel dingen gaan doen als een paddock paradise of strookbegrazing of een graastrack. We hebben in fr bij al de huizen die we nu gehad hebben nooit te weinig grond gehad.

Het klopt ook wat je zegt dat de weilanden hier heel anders zijn dan in NL. Ook weer om zoveel mogelijk opbrengst te hebben van je land, beheer je je land in NL zo goed mogelijk met zo fijn mogelijk gras. In frankrijk heb je het meer over een prairie. Het Amerikaanse woord prairie komt ook uit het Frans overigens. Een prairie daar bedoelt men hier in fr een verwilderd grasland mee. Dus niet onderhouden en min of meer aan de natuur overgelaten hooguit wordt het gemaaid om het te fatsoeneren en brem etc geen kans te geven, maar niet om te hooien bijv. En het wordt niet bemest. Dat is het gezondste land volgens mij dat je kunt hebben voor paarden want er groeit van alles. Wij hebben hier dus ook alleen prairies in Maqu'Éden. Geen rijk gras.

Dan klopt het ook wat je zegt over de grond. Geeft niet Balance dat je er niet aan dacht, het is ook gek van die bokkers waarbij alles anders is omdat ze in een ander land wonen. Wij hebben in dit huis niet zoveel last van stenen en rotsen, maar we zitten op kleigrond die, als het een paar weken droog is, niet te doorboren is. Een plastic prikpaaltje hoef ik niet eens te proberen, zelfs niet met voetsteuntje om erin te trappen, die breken. Een ijzeren prikpaaltje krijgt mijn vriend zelfs met moeite in de grond geramd met een moker. We hebben wel een grondboor, maar die is voor prikpaaltjes te groot. Voor ons is een extra track maken voor Poupette op dit moment geen optie.

Het eetpatroon voor Poupette moet ik gaan beheren door ze in twee weilanden te laten lopen en andere staltijden aan te houden. Wat ik gewend ben is, ze staan 's nachts op stal. Ik voer ze om 8u s morgens hooi. Om een uur of 11 gaan ze naar buiten als ze dit hooi ophebben. Callas eet wel alles op, Poupette niet. Ik zie dan het volgende gebeuren. Ze beginnen beneden aan en ze zijn met een uurtje boven. Poupette gaat dan op hun vaste plek bij het bord Maqu'Éden staan slapen en Callas graast er wat omheen, niet te ver weg. Die vaste plek is overigens helemaal kaal. Dan zie ik ze nog een paar keer niet meer, zijn ze kennelijk weer naar beneden gegaan en rond de tijd dat ik ze ga halen voor op stal te gaan, (rond zonsondergang ivm knoetjes mugjes) staat ze weer bovenaan te wachten. Dan gaan ze op stal, beetje hooi en rond twaalven de laatste keer hooi. Ik hoop dus eigenlijk altijd dat ze zich voleten met hooi en dan het gras voor het lekker erbij doen. Qua beweging denk ik wel dat ze meer dan hapje stapje doen. Ze trekken meer van de ene kant naar de andere kant volgens mij en van beneden naar boven en vice versa. Ik denk dat Poupette wel voldoende beweegt, maar ze krijgt wel teveel eten binnen denk ik.

Ik wilde eerst het ritme omgooien en ze dan 's morgens vroeg naar buiten doen in het benedenland en ze rond elven binnenhalen, op hooi zetten. 'smiddags weer een paar uur naar buiten bij de boerderij. Of andersom eerst bij de boerderij en smiddags naar beneden. Ik ben er nog niet over uit of ik het ritme ga veranderen, want Poupette heeft energie voor tien. Als ik ze naar het land breng, dan loopt ze te draven als een arabier en als ik haar los zou laten, galoppeert ze zelf naar de wei. Ik zie daar geen hoefbevangen paardje in.

Dus idd Senna, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik ga straks naar de d.a. de wormspuiten halen die hij vergeten was mee te nemen en vragen wat hij nu wil met die röntgen.

Mijn vriend is het overigens helemaal met jullie eens. Hij vindt ook dat Poupette het goed doet, heeft haar nog nooit kreupel of sneu gezien. Het is een altijd vrolijk, stronteigenwijs paardje. Hij zou liever alles laten zoals het nu is. Mochten er röntgen genomen worden en die anders uitwijzen, dan wil hij liever eerst met de d.a. praten wat nu wijsheid is, aangezien Poupette niets toont.

Bon, ik houd jullie op de hoogte!

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:06

Ik ben het helemaal met je vriend eens. Ik denk dat je aan de foto's misschien wel wat zult zien wbt bekappen, maar of dat helemaal veranderen wijsheid is op 20 jaar? Denk het niet

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:50

Juist wat je benoemt over de wei Monique vind ik inderdaad lastig voor mezelf. Ga ik een track maken omdat in de winter bij veel regen de bodem hier ontzettend glad word. Voordeel van een track is dat de bodem rust krijgt en de planten en insecten er voordeel van hebben.
Mijn paarden bewegen nu ze in het weiland staan ook veel. Meer dan op een nederlandse wei. Voor proprioceptie of passieve fysio hoef ik niets extra te doen omdat ze hier op heuvels lopen en ik heb een stukje dat heel steil is met kleine stenen waar ik ze regelmatig zie lopen.
Ik ga wel een track aanleggen, dit omdat ik de paarden nog natuurlijker wil houden omdat ik heb gemerkt dat het mijn paarden mentaal heel goed doet om in een kudde te leven. Mijn kudde heel stabiel is en ik ze voor zover het kan ze zo veel mogelijk hun vrijheid terug wil geven.
Verder wil ik door meer planten bloemen en struiken aan te planten de wilde dieren meer schuil/ eetplekken aanbieden. Ik heb al heel wat insecten bloemen en vlinders gezien en gefotografeerd hier in Frankrijk die in Nederland gewoon niet meer voorkomen of zeldzaam zijn. Daarnaast wil ik door niet te ploegen of te maaien en een stuk weide voor minstens een jaar met rust te laten de biodiversiteit de kans geven.
Grootse plannen die best moeilijk te realiseren zijn in een nieuw land, waar ze zoals Monique al aangeeft achterlopen wat betreft paardenwelzijn.

Monique woont afgelegen, ik woon op het platteland maar wel in een dorpje. We hebben hier ook te maken met de buren en de burgemeester, of ik al mijn mooie plannen kan realiseren hangt af van hoe open zij staan voor mijn ideeën van paarden houden.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:53

Mo ik zou ook niet alles laten afhangen van wat de röntgenfotos zeggen, naar mijn weten kan een hoefbeen ook (in mindere maten) gekanteld blijven ookal is er recent geen sprake geweest van HB. Kan goed zijn dat het bij haar vorige baasje eens bevangen is geweest en die restanten nog te zien zijn.
Verbeter me graag indien nodig! Maar zo heb ik het altijd begrepen :o

Denk dat jullie land/ritme ideaal is voor paarden dus zou wat dat betreft niet veel veranderen. Maak je al gebruik van hooinetten? Zoiets zou misschien wel kunnen helpen om de inname te beperken voor het afvallen (en meteen veel minder geknoei ;) ) net als een graasmasker.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 14:00

Sintara schreef:
Ik ben het helemaal met je vriend eens. Ik denk dat je aan de foto's misschien wel wat zult zien wbt bekappen, maar of dat helemaal veranderen wijsheid is op 20 jaar? Denk het niet


Hi Sintara, dat denk ik ook, áls er wat veranderd moet worden, dan langzaam aan in veel bekapbeurten, anders krijgt Poupetje daar last van als het in 1x teruggehaald wordt.

fardoe schreef:
Juist wat je benoemt over de wei Monique vind ik inderdaad lastig voor mezelf. Ga ik een track maken omdat in de winter bij veel regen de bodem hier ontzettend glad word. Voordeel van een track is dat de bodem rust krijgt en de planten en insecten er voordeel van hebben.
Mijn paarden bewegen nu ze in het weiland staan ook veel. Meer dan op een nederlandse wei. Voor proprioceptie of passieve fysio hoef ik niets extra te doen omdat ze hier op heuvels lopen en ik heb een stukje dat heel steil is met kleine stenen waar ik ze regelmatig zie lopen.
Ik ga wel een track aanleggen, dit omdat ik de paarden nog natuurlijker wil houden omdat ik heb gemerkt dat het mijn paarden mentaal heel goed doet om in een kudde te leven. Mijn kudde heel stabiel is en ik ze voor zover het kan ze zo veel mogelijk hun vrijheid terug wil geven.
Verder wil ik door meer planten bloemen en struiken aan te planten de wilde dieren meer schuil/ eetplekken aanbieden. Ik heb al heel wat insecten bloemen en vlinders gezien en gefotografeerd hier in Frankrijk die in Nederland gewoon niet meer voorkomen of zeldzaam zijn. Daarnaast wil ik door niet te ploegen of te maaien en een stuk weide voor minstens een jaar met rust te laten de biodiversiteit de kans geven.
Grootse plannen die best moeilijk te realiseren zijn in een nieuw land, waar ze zoals Monique al aangeeft achterlopen wat betreft paardenwelzijn.

Monique woont afgelegen, ik woon op het platteland maar wel in een dorpje. We hebben hier ook te maken met de buren en de burgemeester, of ik al mijn mooie plannen kan realiseren hangt af van hoe open zij staan voor mijn ideeën van paarden houden.


Hi Tamara, voor wat ik denk dat jij wilt gaan maken voor je paarden en voor beplanting hoef je geen extra vergunning aan te vragen in Frankrijk. Tenzij je op een erfafscheiding iets wil neerzetten. Dat zal niet hoger mogen zijn dan 1.80 net als in NL. En als je een bassin voor je paarden wilt maken, moet je er officieel een hek om heen zetten voor domme kindjes die er in zouden kunnen vallen. Maar er is een groot verschil tussen officieel en oogluikend in Frankrijk.

Een track omdat het in de winter glad is, zou ik bij mij niet kunnen doen. De hele track zou dan kapotgelopen worden. Nu worden hier alleen de stukken bij de toegangshekken kapotgelopen.

Het is in Fr idd een veel andere natuur dan in NL. Komt ook door het klimaat. Gelukkig vinden we hier nog heel veel dieren en insecten. Daar word ik blij van. En ik hoop de merries hier ook. Het is sowieso fijn bij jou, dat ze nu met zijn vieren een kudde kunnen zijn, ipv 2x2. Fijn om te zien toch?

Cera_D schreef:
Mo ik zou ook niet alles laten afhangen van wat de röntgenfotos zeggen, naar mijn weten kan een hoefbeen ook (in mindere maten) gekanteld blijven ookal is er recent geen sprake geweest van HB. Kan goed zijn dat het bij haar vorige baasje eens bevangen is geweest en die restanten nog te zien zijn.
Verbeter me graag indien nodig! Maar zo heb ik het altijd begrepen :o

Denk dat jullie land/ritme ideaal is voor paarden dus zou wat dat betreft niet veel veranderen. Maak je al gebruik van hooinetten? Zoiets zou misschien wel kunnen helpen om de inname te beperken voor het afvallen (en meteen veel minder geknoei ;) ) net als een graasmasker.


Cera, ik heb hooizakken voor de meisjes. Hooinetten hoorde ik dat dat hun tanden zo kan beschadigen op de duur. Maar ik gebruik de hooizakken niet meer, ik stop het nu in tonnen, dan verspillen ze het minst en ze eten er net zo lang mee.

Dank voor je aanvullende info Cera, ik ben erg benieuwd wat er uit de röntgen komt. Voorlopig ben ik vrijdag even langsgewipt op de praktijk maar ik heb nog geen afspraak kunnen bemachtigen.

Anyways voor hen die onze filmpjes van Maqu'Éden volgen: https://youtu.be/WEjXSIZw5WM

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:32

Er bestaan ook hooinetten zonder knoopjes Monique.De minihorseshop verzend ook naar Frankrijk en verkoopt netten zonder knoopjes

Wat een heerlijk filmpje weer en weer schateren aan het einde met de reuzekraan, hahaha!!!

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:47

Onze monsters krijgen al ruim 12 jaar hooi uit netten. Niks te zien aan de tanden hoor! En dat zijn gewoon netten met knoopjes.
Laat je daar dus niet door tegenhouden ;)

Leuk filmpje weer van jullie paradijsje! Het blijft ontzettend leuk om te zien hoe het langzaam steeds mooier wordt.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:32

Dank je Judith en Tamara, voor de complimentjes over ons paradijsje.

Over de hooinetten, ik heb nu al heel lang hooizakken en dat bevalt me goed. De laatste tijd doe ik het in bakken en dat bevalt me nog beter. De verspilling is veel minder en ze doen er net zo lang mee als in een net of uit de zak. De zak is een soort dicht hooinet zeg maar. Met maar 1 gaatje in de zijkant waar ze het uit kunnen eten.

Afijn, ik heb net een keurige sessie met Callas gereden. Ik had grootse plannen. Alles goed voorbereid. Callas haar hooi en rust gegeven na het weiland, gepoetst, voetjes geraspt, twee soorten vliegenspray, ze had haar magnesium gehad (krijgt telkens een paar maanden achtereen en als ik ga rijden doe ik soms een schepje extra), de baan in het land gemaaid, mentaal had ik de route uitgestippeld die ik zou gaan rijden, gewacht tot de zon onder was gegaan ivm de hitte, afijn alles goed voorbereid. Callas staat rustig in haar box. Ik zet haar voor haar box op de poetsplaats en de rust is compleet weg. Er was een stuk gemaaid rechts naast de boxen, struikjes weg, grote donkere gaten, en in een klap was het rustige paard een nerveus bommetje. Mijn vriend was erbij en zag het ook gebeuren. Ze naait zich dan zo op, er is iets anders en ze begrijpt het niet.
Wat dan. Toch opstappen? Grondwerk gaan doen? Niets doen? Ik koos ervoor om toch te zadelen en te beginnen voor op het erf, haar veilige plek, alhoewel daar dan nu grote zwarte gaten aan de zijkant waren van struiken die verdwenen waren.
En er was veel onrust onder het zadel. Erwin is dan ons anker in het midden van het erf. Zodra we daar verder vanaf gingen werd Callas weer onrustiger. Ik heb al een paar keer gezegd dat Erwin Callas moet gaan rijden en hij denkt er nog over na, maar ik denk echt dat die 2 super samen zouden zijn. Ze was ook ooit helemaal verliefd op Kots Bruno. Ze is veel meer op mannen dan op vrouwen.
Afijn, ik heb eigenlijk best heel goed getraind. Redelijk veel (verzameld) gedraafd. Stapoefeningen gedaan met heeeeeel langzaam stappen en heel snel stappen. Geen uitgestrekte stap, dat lukt ons niet, maar we kunnen wel versnellen. Wat netjes gecontroleerde wendingen om voor- en achterhand. Achterwaarts in een u-vorm om Erwin heen, ook heel top netjes en geprobeerd rechtgericht te rijden, oei wat is dat moeilijk! Ik heb ook ohz haar kont precies daar kunnen zetten waar ik wilde, supergaaf dat Callas dat nog zo goed kan. Dus ik vond haar superbraaf. Halverwege werd ze overigens wat minder kijkerig. Ik had ook niet zo heel er veel meer in mijn hand. Dat was allemaal fijn.

Daarna heb ik nog weer eens met de skippybal gespeeld en ook dat wist ze nog. Zo grappig hoe ze daarmee speelt en zwiept.

Dus het rijden ging totaal niet zoals gepland, maar het pakte beter uit dan ik had kunnen verwachten, alweer heppie!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18231
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:23

;) dat heppie, daar gaat het om. Misschien komt er zomaar nog een paard op je pad en kunnen jullie samen rijden.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 00:02

Denk dat het heel goed is dat jullie vandaag deze training hebben gehad :D Niet elke dag is even ideaal of zit Callas (of jij ;) ) even goed in dr vel, maar toch weet je er een fijne rit van te maken. Door je vast te houden aan je plan maar wel te kijken naar wat zij op dat moment nodig heeft. Hopelijk onthoudt zij dat ook :j

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 00:28

@Cera, Callas onthoudt volgens mij vooral erg goed wanneer het om koekjes gaat. Er waren veel koekjes met die laatste training, wie weet. En @Balance, soms ben ik minder heppie met haar.

Vandaag ging het ongeveer zo. https://www.4dogarts.com/blog/cartoon-horse-sketches, het tweede plaatje dan. En dan niet over een bij. Ik vertelde van de week al dat we struiken aan het verwijderen zijn en we komen dagelijks verder met het slopen van een hut naast het huis. Dagelijks verandert Callas haar omgeving. De veilige omgeving van voor het huis waar ik rijd als ik alleen even wat stapoefeningen wil doen ohz en een beetje draf. De veilige omgeving is nu helaas niet meer zo veilig. Vandaag was het slecht weer afwisselend met stralende zon, windhozen met regenvlagen. Bizar. Rond vijven komt er een koerier. Callas ging hem al begroeten, maar hij zei helemaal niets tegen haar. Teleurstelling. Poupette doet in alles mee. Gezamenlijk dropen ze af. Het was vlak voor weer een bui, wind stak op en ik denk ik ga ze maar binnen halen, nu zijn ze net weer droog. Callas wilde gráág naar binnen. Hier ben ik hoor vrouwtje, mag ik mee, mag ik mee, mag ik mee, graaf graaf graaf.
Ik bied het halster aan,
ze kijkt weg.
Ja doei dan niet hoor, graag of heel niet. Ik loop weg.
Callas loopt niet mee, maar Poupette komt wel. OOOOO nare dwerg dan moet ik ook, zie je Callas denken.
Ik bied weer het halster aan en
ja, ok vrouwtje, doe maar om.
We gaan door het hek, ik klooi wat met lijnen en Callas trekt om te gaan grazen, mag niet, boze stem NEE.
Als ze een pruillipje kon trekken had ze het gedaan. De wind blaast ergens iets en ze verschiet, en ze verschiet, en ze verschiet. Oeh gut eng, wat was dat? Zij heeft een englevel in oranje,
ik heb een irri-level in oranje. Boos NEE.
We lopen door, in 1 minuut tijd stormt het. Wuthering heights of zoiets. We komen langs het hutje dat er nog wel staat maar veranderd is doordat het hek eromheen weg is. Veel ruimte met zwarte gaten. Nu even dat plaatje van die link voor je geest halen.
Yikes, vrouwtje, het is ineens allemaal anders! Dat was vanmorgen niet zo.
Nee Callas dat was vanmorgen wel al zo.
ja maar ik kom nu van de andere kant, nu is het veel enger.
Zucht.
Mag ik even kijken, en blazen en snorken.
Ja hoor, neem je tijd Callas, ik vind het helemaal niet erg om in de inmiddels regen lekker nat te worden, sprak ik sarcastich, maar sarcasme is niet aan Callas besteed.
Twee stappen lopen, snorken snuiven blazen, kijken.
We zijn er voorbij, ze verschiet, englevel rood. Er kwam waarschijnlijk een uitgestorven sabeltandtijger uit het hok. We moeten nu het erf oversteken.
Mag ik hier ook even alles bekijken vrouwtje, het ziet er toch echt allemaal nu anders uit.
Zucht. Ik geef haar de gelegenheid.
Je kunt echt over 20m, wel 3 minuten doen of zo. Irri-level rood. We zijn op de poetsplaats voor de boxen. Poupette heeft echt totaal nergens last van of erg in, maar ik kan haar haar box niet in loodsen omdat Callas alweer blijft staan.
Nog even van deze kant alles bekijken hoor. Zo eng allemaal.
Totaal niet op mij letten, alleen naar het engs willen blijven kijken. Callas werkt dan totaal niet mee en blijft als een plank staan. Ze moet alleen even om haar boxdeur heen, manmanman wat een miep.
Ze staan eindelijk veilig in hun boxen. Ik ga het beloningsvoer halen. Doe het in Callas bak. Ze is echter megagefrustreerd.
Vrouwtje ik wil wel eten, vrouwtje, maar dat engs aan de overkant kijkt naar mij.
Ik ben ondertussen met haar hooiton aan de gang.
Ze eet gehaast en slordig en doordat ze telkens hapje, kijken, hapje, kijken doet, stoot ze een keer haar hoofd of neus hard. Het gebeurt nog een keer.
Au, boos, gefrustreerd, vrouwtje de voerbak bijt mij! Ik wil wel bij het eten, maar nu durf ik niet meer zo goed, graaf graaf
NEE!
graaaf HEEEEEELP wat hangt er nou aan mijn been? Englevel paars.
Mijn irri-level paars, maar ik weet me na een flinke vloek te beheersen, HO en pluk de emmer met zoutliksteen uit haar sok.
Pfff echt hoor, af en toe zou ik haar met haar behang en al achter het behang willen plakken...

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18231
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 06:09

Levert wel leuke verhaaltjes op voor beelddenkers... :))

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 07:08

balance schreef:
Levert wel leuke verhaaltjes op voor beelddenkers... :))


Dat dus. Stiekem zie ik je hoofd meekleuren in alle verschillende levels hihi.

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:56

De zéér plaatselijke donderbui werd steeds groter boven Monique haar hoofd :+

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:07

_O- sorry ik moet zo lachen......heerlijk dit verhaal.
Jij bent echt ongelooflijk lief en geduldig. Ik ben dan een draak en zou Poupette hebben vastgehouden en Callas losgeklikt, of beiden laten staan in de wei. Morgen is er weer een dag. Doei :wave:
Soms is het ook gewoon klaar en op.