Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:07

Ze hielden m liever klein, kon ie nog bij de ponies starten :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:30

Klinkt positief! Wat dat betreft is braaf belangrijker dan africhting imo. Succes met de Haflinger en de keuze straks!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:40

boemel schreef:
Vanmorgen pony proefgereden. Het bleek een paard :D

Ik denk 100 kilo te zwaar. Omstandigheden niet optimaal. Ongelijke bak, zadel lag niet fijn en regen. Dressuurmatig ook eigenlijk voor de leeftijd niet goed genoeg voor elkaar.
Maar, leuk type, lief, werkwillig en zat fijn. Dus, ik ben enthousiast. Zelfs een stukje langs de weg gereden met vrachtverkeer er langs. Prima!

Maandag de haflinger proberen en dan kiezen :o

Je ging er toch 3 kijken of niet? Of heb ik nu eentje gemist. Wel spannend, hopelijk wordt de keuze niet te moeilijk :')

Dat ze kleiner worden voorgesteld dan ze eigenlijk zijn heb ik bij de ponies wel vaker gezien, maar kleiner gemeten om ze in de D-maat te laten vallen . E maat is eigenlijk helemaal nooit interessant (wij hebben er een en het maakt ons geen bal uit, voor de handel is het matig)

Ik ben vanmorgen bij een bekende over mijn droompaard gestruikeld :j Alles wat ik zoek, een vos met veel wit, alleen hij is eigenlijk aan de grote kant, 1.68 nu met 3 jaar, en ik vrees dat hij uiteindelijk over de 1.70m gaat worden.
Maar goed, morgenochtend om half 9 ga ik proefrijden, en hopen dat me dat bevalt (het is springbloed dus ik heb hoop dat het uit te zitten is voor mij), want ik ben eigenlijk al helemaal verliefd. <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:45

1 is door eigenaar gecanceld.

Kreeg ook nog een haflinger van maar liefst 162cm aangeboden, maar die moet eerst even in training en is terug gekomen, omdat ze stout was. Dus daar ga ik niet specifiek op wachten.

Een E pony is voor een kind toch interessanter dan een paard?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:57

boemel schreef:
1 is door eigenaar gecanceld.

Kreeg ook nog een haflinger van maar liefst 162cm aangeboden, maar die moet eerst even in training en is terug gekomen, omdat ze stout was. Dus daar ga ik niet specifiek op wachten.

Een E pony is voor een kind toch interessanter dan een paard?

Ah had ik het toch goed onthouden.
Zo een Haflinger van 1.62m das niet mis :wow:
Maar specifiek erop wachten zou ik ook verder niet doen dan als er nog andere kandidaten zijn.

Een E-pony is alleen in Nederland voor een kind interessant, mogen niet internationaal starten, enz enz. In het buitenland is het gewoon een klein paard, daarom zijn ze in de handel voor de sport niet heel geliefd. De meeste ponystamboeken gaan ook maar tot 1.48m.
Zo hebben wij een New Forest van 1.52m, die hoef ik dus niet meer op een stamboek keuring te laten verschijnen.

Wij zijn er gewoon blij mee, haar huidige ruiter/eigenaar groeit er waarschijnlijk nooit uit, en ik pas er ook prima op met m’n 1.70m. Niet geheel ideaal, maar hoef me er echt niet op te schamen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:15

Ik wil misschien wel een tinkerveulen
Maar wat is daar een beetje een prijs voor?

En weet iemand hoe laat de markt in oudeschoot begint maandag ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:20

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:20

Een E pony die goed is, is net zo geliefd in het buitenland dan vooral. Moet je net die lijnen hebben.
Gewoon marktplaats hier zijn ze niet zo geliefd, maar als ze braaf en gezond zijn en ook nog kwaliteit hebben.. gaat dat ook wel weer

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:47

Afgelopen half jaar zijn ook de vooral brave E ponys gigantisch duur. + 6000 € of meer

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:18

Alja schreef:
Ik wil misschien wel een tinkerveulen
Maar wat is daar een beetje een prijs voor?

En weet iemand hoe laat de markt in oudeschoot begint maandag ?

Ligt een beetje aan de maat. De meesten zijn c ponies, maar je hebt ook de grote maten, en die zullen duurder zijn. Meeste wat ik voorbij zie komen op marktplaats, is tot ongeveer 3,5k.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:42

Oh ik zie ook veulens van 1000/1250 euro.

Mijn dochter heeft nu een pony van 113 cm
En een tinker die 135 wordt zou prima zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:46

Ja, tot prijs bedoelde ik. Daar zaten ook grote maat bij. Kleine maat zijn tot ongeveer 1,5k. Ik zou wel rekening houden met PSSM. Bij serieuze fokkers staat er vaak bij of het gaat om vrij geteste/gefokte dieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:55

Rochiril schreef:
Ik ben vanmorgen bij een bekende over mijn droompaard gestruikeld :j Alles wat ik zoek, een vos met veel wit, alleen hij is eigenlijk aan de grote kant, 1.68 nu met 3 jaar, en ik vrees dat hij uiteindelijk over de 1.70m gaat worden.

Tel daar maar 10 cm bij. Grote paarden blijven ook lang doorgroeien. Dus 178 -180 is niet ondenkbaar.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:51

Babootje schreef:
Rochiril schreef:

Tel daar maar 10 cm bij. Grote paarden blijven ook lang doorgroeien. Dus 178 -180 is niet ondenkbaar.

Blijft lastig te voorspellen denk ik. Mijne heb ik vanaf 1,5 en dus altijd goed gevoerd enz. Met 2 was hij 1,68, met 3 1,72/1,73 en nu met 5 1,76 gemeten. Hoop dat hij klaar is , ben zelf maar 1.60 :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:41

Capriootje schreef:
Babootje schreef:

Blijft lastig te voorspellen denk ik. Mijne heb ik vanaf 1,5 en dus altijd goed gevoerd enz. Met 2 was hij 1,68, met 3 1,72/1,73 en nu met 5 1,76 gemeten. Hoop dat hij klaar is , ben zelf maar 1.60 :')

Ach, uiteindelijk is het karakter waar je mee werkt, niet de maat.

Ik ben ook meer van de kleintjes, maar als ik dan eens zo'n betrouwbaar kasteel reed (die eigenlijk helemaal niet zo braaf was) dan was ik daar elke keer weer blij mee.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:15

Absoluut! Ik ben ook erg blij met hem en zo lang ik hem zelf kan zadelen en erop kan komen vind ik het prima. Het is een heerlijk beest en zou hem nooit weg doen voor zijn maat. Hij heeft zelf ook geen idee dat hij zo groot is :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:32

Voor mijn gevoel zijn de reuzen vaak goedzakken.
Maar mijn lijf kent helaas wat problemen en ik merk dat dingen als zadelen, dekens opdoen, afstappen mij gewoon veel beter afgaat met een maatje kleiner.
Anders had ik een grote prima gevonden :o

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:35

Mijn jonkie is ook wat groot uitgevallen, de volgende wil ik liever kleiner.

Prijzen van tinkers heb ik geen verstand van. Ik vind het al lastig een prijs voor mijn eigen paard te bedenken.

Ik heb een advertentie tekst voor mijn 5 jarige gemaakt,is er iemand die wil meelezen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:49

Prijzen van beleerde Tinkers kan ik in meekijken, maar onbeleerd is lastiger. De markt voor t jonge spul is heel slecht momenteel.

Ik wil wel meekijken met je verkoopadvertentie. Stuur maar door. Heb er inmiddels zoveel zelf gelezen ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:12

boemel schreef:
Prijzen van beleerde Tinkers kan ik in meekijken, maar onbeleerd is lastiger. De markt voor t jonge spul is heel slecht momenteel.

Ik wil wel meekijken met je verkoopadvertentie. Stuur maar door. Heb er inmiddels zoveel zelf gelezen ;)

Ik zoek echt een veulentje
Liefst een zwarte of een vos

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:13

boemel schreef:

Fijn, pb gestuurd

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:40

Ik kan van mijne rond de 1,70 al niet deftig afstappen :')

Vind dat het tot op zekere grootte toch wel uitmaakt. Je moet er wel met je benen goed aankunnen. Maar bouw is daarin een grotere factor dan schofthoogte mi. Die van mijn zus is volgens mij net iets kleiner dan de mijne, maar daar kan ik echt veel minder goed aan. Overigens ken ik ook tanks van 1,80+ waar ik nooit van mijn leven op zou stappen. Die zijn niet zo braaf zegmaar :o

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:50

Ik heb paarden nog maar een paar maanden afgezworen maar ik keek net toch al weer op advertenties. Heb het idee dat de prijs wat gestagneerd is? Mijn laatste paard kocht ik in 2021. Nu zoek ik een klein paard dus wellicht zit het hem daarin :Y)

Voorlopig moeten nog even paar dingen in mijn leven op z'n pootjes vallen dus ben meer aan het Window shoppen. En mezelf mentaal voorbereiden op dit nieuwe trauma _O- wat ga ik mezelf weer aandoen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 23:16

denisesilver schreef:
Ik kan van mijne rond de 1,70 al niet deftig afstappen :')

Vind dat het tot op zekere grootte toch wel uitmaakt. Je moet er wel met je benen goed aankunnen. Maar bouw is daarin een grotere factor dan schofthoogte mi. Die van mijn zus is volgens mij net iets kleiner dan de mijne, maar daar kan ik echt veel minder goed aan. Overigens ken ik ook tanks van 1,80+ waar ik nooit van mijn leven op zou stappen. Die zijn niet zo braaf zegmaar :o

Ik ben 1.85 en mijn paard 1.73 dus prima. Ik kan er met mn lange benen juist moeilijker aan dan mn stalgenootje van 3 turven hoog :D want haar kuiten/hiel kunnen contact maken terwijl ik dan in t luchtledige zit. Ik rijd veel meer op stemhulp. Die van mij is niet supergroot vind ik zelf maar ik ben zelf niet zo soepel meer dus ik moet er echt op met n trapje. En ik spring er alleen af op t zand, niet op harde ondergrond :') ivm de knieën

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 07:53

Er staat een leuke Tinker op mp, maar de verkoper reageert niet op mijn berichtje. -:(-
Zo irritant (er staat geen telefoonnummer bij, dus ik kan niet bellen of appen).