[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleuribelle
Berichten: 786
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:20

Wat een prachtige plek hebben jullie daar. Mooi hoe de paardjes op ontdekking gaan.

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:40

Há mooi.
De ogen van Callas op steeltjes :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:41

Wauw <3 . Meer heb ik eigenlijk niet te zeggen <3

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:24

<3
Wat een heerlijkheid!

jeetje77

Berichten: 3494
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:26

Ik snap best dat jullie voor deze plek zijn gevallen. Prachtig.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18230
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:41

Dit is echt genieten, zelfs met slang :))

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 23:10

Bedankt weer voor het prachtige filmpje Monique. Ik heb met een grote glimlach zitten kijken, vooral het stukje film van de paarden. Wat ontzettend leuk dat jullie dat van twee kanten gefilmd hebben.

Monique1963

Berichten: 8781
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 07:54

Hey allemaal, wat lief jullie opmerkingen. Het doet me nogmaals realiseren hoe bevoorrecht we zijn, hier te kunnen wonen. We waarderen al enorm al het moois en de natuur die we hier hebben, door jullie reacties nog eens extra. We hopen echt deze plek en dit huis helemaal schoon te kunnen maken, het huis weer in ere te kunnen herstellen en de natuur weer van zijn vervuiling en verwaarlozing af te kunnen helpen. Het is een bereklus, maar iedere stap die we hier zetten lijkt al of het er mooier van wordt. Ik hoop in ieder geval dat het huis voelt dat we het waarderen. Ik denk van wel. Het huis voelde meteen welkom bij de eerste stap al. Het heeft heel veel meegemaakt en niet altijd ten goede. Ik heb veel goede vibes bij dit huis, hoop Callas en Poupette ook. Vind het wel erg jammer dat Shadow dit niet meer kan meemaken. Nog steeds moeilijk om dat los te laten. Hij is er al weer 8 maanden niet meer. Tijd gaat snel.

Tinka

Berichten: 3854
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:16

Wat lekker veel gras Mo. Ik denk dat mijn paarden meteen in de ankers zouden gaan met al dat gras om te gaan grazen.

pien_2010

Berichten: 44020
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:57

Dat geloof ik ook Mo dat het huis als een soort "wezen" welkom kan voelen of onwelkom. Voor mij is dat zelfs een voorwaarde voor wel of niet kopen van een huis en vaak weet ik het al als ik buiten aan kom lopen. Zowel het huis dat bijna verkocht is (7 september als alles goed gaat wordt er definitief getekend) als de fermette voelen en voelden vanaf minuut een heel erg welkom. Waarbij ik bij de fermette heel sterk het gevoel heb dat ik een tijd voor haar goed mag zorgen, maar dat de fermette van iedereen is en het eigenaar zijn iets van mensen op papier is. Dus ook als we stoppen met toeristen maar veel mensen hier laten komen.
Dus ik herken dat gevoel heel erg van wat je schrijft en ook hoe bevoorrecht je jezelf voelt om daar te mogen wonen. Ik vind het echt zo prachtig worden, want de mensen van jullie huis hebben wel heel erg slecht voor het huis en de omgeving gezorgd. Want een polution (vervuiling) .
Het is zeker heel erg jammer dat Shadow dat niet meer mee mag maken. Ik heb dat vooral nu ik hier weer in ons huis woon waar de paarden waren. Dat heeft voor een enorme herhaling van hernieuwd verdriet gezorgd, dus het is goed dat we hier echt weggaan want is teveel verbonden met Chico en Hercule en Polie om ons heen.
Dus ook dat gevoel van missen is heel herkenbaar en helaas is het dat ook wat het is. Waarschijnlijk zijn wij mensen waarbij dat gewoon wat meer tijd nodig heeft (Hercule al bijna 2 jaar geleden!).
Je woont prachtig, je (jullie) zorgt hartstikke goed voor het huis en de omgeving en dat vind ik heel erg mooi om te zien.

jeetje77

Berichten: 3494
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:33

Oh ons huis voelde bij de eerste bezichtiging ook als je favoriete trui oid. Ondanks dat echt alles er nog aan gedaan moest worden. Maar gewoon vanaf het eerste moment heel thuis.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:08

We hebben een aantal huizen bezichtigd in Frankrijk en overal had ik een “actief” gevoel. Bij het huis waar we nu wonen , stond ik achter het huis naar het weiland en de bergen te kijken en zei ik tegen de verkopende makelaar “ik word hier helemaal zen” .
Er moet enorm veel gebeuren maar het gevoel was meteen goed.

Monique1963

Berichten: 8781
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 13:00

Hi, wat leuk dat jullie dat herkennen van het gevoel bij een huis of het je welkom heet of niet. Dat dus idd.

En dat er veel aan een huis moet gebeuren, vinden wij erg fijn. Ons vorige huis in Fr was al klaar. De vorige bewoners hadden alles netjes voor elkaar, maar het was nét niet onze smaak. Maar dan ga je niet veranderen want dat is in feite zonde. En dat is zo fijn van dit huis, we maken het helemaal naar onze smaak. Ik vind het fijn om een huis te kunnen repareren, op te knappen en weer mooi te maken. Voor mij heeft een huis een ziel. We zitten hier ook met een andere insteek. Al onze vorige huizen kochten we om op te knappen en met de tijd weer te verkopen. Maqu'Éden is wat ons betreft voor altijd.

Tinka schreef:
Wat lekker veel gras Mo. Ik denk dat mijn paarden meteen in de ankers zouden gaan met al dat gras om te gaan grazen.


EDIT VOOR TINKA, het lijkt heel veel gras, maar het is weinig gras, veel onkruid en veel hoog bloeiend grasachtige gevallen. Ik voer nog steeds hooi bij. Als je door het land loopt, lijkt het geweldig, maar het is minder veel gras, dan het lijkt.

@Tinka, Zou ik ook doen als ik paard was. Gelijk gaan grazen. Hoewel dat ook wel vaak overspronggedrag is om in een nieuw weiland gelijk het hoofd omlaag te doen en te gaan grazen. Maar Callas is anders dan ik van al mijn paarden gewend ben. Ze is sowieso enorm nieuwsgierig wat een goede eigenschap is en getuigt van intelligentie, maar aan de andere kant is tot rust komen voor haar een dingetje omdat ze moeite heeft te vertrouwen in haar natuurlijke omgeving. Er kan maar zo een wolf zitten toch? En dat vind ik dan weer dom, want ze weet nu onderhand wel dat de natuur hier veilig is. Maar het gedrag dat te zien was op de video, dat was leuk spannend volgens mij. Ze vond het spannend, en wilde het aan alle kanten onderzoeken en ze vond het ook goed en leuk.

Wel verschoot ze vandaag weer bij de dierenarts. Tjonge, bij de prik, ze stond te slapen en ineens die naald... Afijn de d.a. kwam om te vaccineren, de straal te bekappen en te ontwormen. Dat laatste was hij vergeten mee te nemen. Straal bekappen heeft hij gedaan, ook nog iets de voet terug getrimd, maar op mijn verzoek de zolen met rust gelaten. We hebben het uitvoerig over Callas' voeten gehad. Hij vindt ze te lang, te plat en de straal te diep. Als ik echter de hiel met steunsels korter rasp, dan komt ze nog lager te staan en nog platter en schuift de toon nog verder vooruit. Ook vroeg ik waarom haar buitenkant van haar hoefwand zo dof is en je verticale richeltjes ziet en voelt. Hij meent dat ze koper en zink te weinig binnenkrijgt. Dus ga ik Krämer maar weer eens blij maken.

Van Poupettes voeten werd hij helemaal enthousiast. Niet omdat ze zo mooi waren, maar omdat Poupettes voeten heel gek zijn. Ze heeft denk ik scheve pootjes en loopt met erge o-benen en loopt dus altijd op de buitenkant van alle vier haar hoefwanden. De binnenkant belast ze niet, als in echt helemaal niet en dus groeit de binnenwand altijd met een vreemde uitwaaiering. Wij raspen dan ook altijd alleen de binnenwand. De groeilijnen op haar hoef zijn dan ook bizar. Aan alle buitenkanten zijn de ringen parallel aan elkaar. Maar naarmate je de lijnen naar de binnenwand van haar voetje volgt, waaieren ze uit elkaar. De d.a. zei meteen hoefbevangen. Maar dat is ze dus echt niet. Dan zou ze al heel haar leven continu hoefbevangen zijn en dan zou ze kreupelen of niet willen lopen, maar ze draaft en galoppeert normaal. Toen hij van zijn conclusie hoefbevangen af was, was hij helemaal enthousiast. Zulke rare voetjes had hij nog nooit gezien. Hij wilde er graag röntgenfoto's van maken voor zijn leerlingen. Geen kosten voor mij. Vind ik best natuurlijk. Overmorgen komt hij terug.

Tinka

Berichten: 3854
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:03

Bij mij staat momenteel ook hoog gras en vnl veel onkruid, maar ze zijn alledrie weer hartstikke dik dus krijgen ook geen hooi bij. Ze krijgen 2 keer per dag een strook gras van dat hoge en voor de rest hebben ze heel kort gras, met veel onkruid dus.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:38

Ik ben heel blij met mijn franse uitgegroeide gras. Er staan veel verschillende soorten gras en er staan ook nog eens eetbare planten tussen zoals “wilde peen” heb ik ontdekt.
Voor mijn oude pony en mijn mini is dit gras vele malen beter dan in Nederland. In Nederland stonden mijn paarden niet op de wei en kregen alleen maar hooi.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:32

Klinkt wel echt als een leuke dierenarts, zo grappig ook dat hij zo enthousiast werd van de hoeven van Poupette. Heb je toevallig daar ook een foto van, nu ben ik daar ook wel heel benieuwd naar als mede hoefnerd :')

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:57

Je kunt de teen toch ook korter raspen, juist als je de hiel lager maakt / bijwerkt is het zaak om ook de teen bij te werken.

Monique1963

Berichten: 8781
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 19:20

@Tamara en Tinka, ik denk zelf ook dat veel verschillende planten het fijnst zijn voor paarden. Op het erf groeit bijna geen gras alleen maar onkruiderige bodembedekkers en die zijn ook erg lekker. Weegbree sowieso. En ik heb gelukkig ook veel klitteballetjeskruid, vinden ze ook zalig en is goed voor Callas haar afvoeren van afvalstoffen. Ik ben daarom ook wel blij met mijn wilde land, maar aan de andere kant, zou ik het ook niet erg vinden om meer gras te hebben. We moeten het weiland daarom vaker maaien, maar daar moeten we eigenlijk een andere tractor voor hebben. Maar eigenlijk vinden we dat we die investering van een 2e hansje er niet meer uit halen. Ik heb nu voor 240 euro, zeg 250 voor het gemak, en een fles wijn hooi per jaar. Als we al het land zouden maaien dat we nu als land beschikbaar hebben, haal ik er precies voor 1,5 paard genoeg hooi af. Dat betekent wel veel werk voor een aantal weken, stressvol werk, de paarden die er niet op kunnen lopen voor een paar weken ervoor ivm mest en meer machines erbij om te onderhouden. Maaier, keerder, balert. Een tractor met die machines zitten we al gauw op 5000 euro. Dan halen we in 20 jaar pas die aanschaf eruit. Maar 2e hands spul, gaat dat nog 20 jaar mee? Wil ik dan nog hooien dan zijn we richting 80. Dus lang verhaal kort, het loont voor ons niet ons eigen land te hooien, cq te onderhouden. Tenzij de hooiprijzen torenhoog worden, maar dan nog loont het niet op korte termijn. Vandaar dat ik genoegen neem met het gras en onkruid dat we nu hebben en hooi bij voer. En dat onkruid is heel natuurlijk, dus ik denk dat dat inderdaad goed in een natuurlijk dieet past.

Over Callas haar voeten. ze heeft nu diepe straalgroeves. Hoge hak. In het verleden heeft de smid dat wel eens te kort gedaan naar mijn mening en liep ze erg gevoelig en voelde ze ieder steentje in haar zool. Zag je ook donkere plekken. Ik zou daarom als het kan de hak toch graag hoog laten waardoor ze minder plat op haar voeten staat? En ik kan de toon korter maken, je krijgt dan alleen een vreemde dikke rand. Ik wil het liefst een stukje rand laten staan waardoor ze wat grondspeling houdt. De d.a. vond het op zich wel goed allemaal, maar vond de straal dus te diep, de steunsels en hak te hoog, waardoor de straal niet op de grond komt bij het lopen en daarom niet netjes afslijt. Ik ga een compromis vinden.

@Cera, Ik ga nu eten, dan rijden en dan filmpje voor j(ulli)e van Poupette haar hoefjes maken. Ik vind het zelf niet zo vreemd en bizar, maar de d.a. wel.

Monique1963

Berichten: 8781
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 21:30

Hier het filmpje van de hoefjes van Poupette. Ik heb het geluid eraf gehaald omdat ik weer liep te koeren en te tuttelen tegen haar en ik weet dat er mensen zijn die dat irri vinden 8)7

https://youtu.be/gqfSNUyyKHc

Ik snap overigens wel wat de d.a. bedoelt met dat de lijnen duiden op hoefbevangen. Het lijken ook typische hoefbevangen lijnen. Maar dan zou ik het gemerkt moeten hebben dat ze pijn had, of niet wilde lopen oid. De d.a. zei dat paarden ook hoefbevangen kunnen zijn zonder pijn te hebben? Kan dat echt? In dat geval zou het wel hoefbevangen kunnen zijn. De röntgenfoto's zullen het dan uitwijzen. Wat ik me dan alleen afvraag zou de hoefsmid het dan niet gezien moeten hebben? Die is voor we verhuisden nog geweest. Dat is nu 9mndn geleden. Of zijn die ringen na die 9mndn ontstaan? Ik zou het vreselijk vinden als ik iets over het hoofd gezien zou hebben. Maar ja ze heeft die ringen ook achter. Achter hoefbevangen is niet zo gebruikelijk toch? Ik kreeg net een lief pb'tje, dat ik op mijn eigen gezond verstand moet vertrouwen. Ga ik idd maar doen. Tot de röntgen anders uitwijzen.

Heb trouwens net gereden. Wel gefilmd maar veel van hetzelfde zoals vorige keer in het land rijden, dus voegt niets toe. Ze was redelijk braaf, werd wel weer fanatieker naarmate de tijd vorderde en we wat meer gingen draven. Daarom daar opgehouden, zijn we naar de nieuwe bosweg gereden, vriendje erbij met Poupetje, (ik zeg zo vaak toupetje, hahaha) en toen voor het eerst ohz dan de nieuwe weg. Tja, je kunt hem dagelijks lopen maar ohz zou je best eens zo'n mooie rechte weg willen sjezen. Dat mocht niet van mij. Dat was niet leuk. Dus veel spanning, veel in mijn hand, heb als afleiding de weg gezigzagd, zodat ze telkens moest opletten als ik stuurde. Bij de open plek in het bos die in de bosweg ligt, weer wat stapoefeningen gedaan, daar liet ze al iets meer het bit los. Toen terug naar huis, weer hetzelfde veel harder willen dan ik wilde, dus weer veel in mijn hand. Daarna op het erf voor het huis 'uitgestapt'. Alsof ze moe was, hahaha, energie voor tien, maar daar kon ik met een losse teugel uitstappen en nog wat stuurwerk gedaan met losse teugel. Superlief afgesloten, toch weer tevree.

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:38

Nou ik mis het koeren bij het filmpje. Zo'n lief toetje en dan een volledig stil filmpje... Klopt niet hoor haha.

Ik vind d'r hoefjes er wel bijzonder uitzien maar heb er niet voldoende verstand van om er iets van te vinden. Wel benieuwd wat de dierenarts ziet op de foto's.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:22

Misschien kan je iets met dit artikel of met de andere artikels die op deze site staan: http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/ .

Die groeiringen zien er wel uit als bij hoefbevangenheid, dan lopen ze niet parallel met de kroonrand. Als ze wel parallel lopen met de kroonrand heeft het vaak te maken met verandering van voer, meer krachtvoer, minder krachtvoer, vetter gras of juist minder vet, net als het hooi. Hooi met meer voeding ( suikers en zetmeel) tegenover hooi met minder voeding.
Je ziet bij Poupette ook een soort van deukje in de hoef ( als je van opzij kijkt) en dat is ook wel vaak een teken van hoefbevangenheid.
Aan de andere kant: als ze er goed mee uit de voeten kan en gewoon lekker rent in vrijheid, dan zal het vast allemaal wel meevallen.

Krijgen ze trouwens verpakt of onverpakt hooi?

En ik snap dat je de hoeven langer wil laten dan gebruikelijk als ze gevoelig lopen zonder die lange draagrand, maar eigenlijk is het beter als ze korter zijn, dan draagt de straal mee en groeit die straal ook weer beter. Als de hoeven te lang worden krijg je dat uitwaaieren ook sneller ( flairs). Niet dat ik alle verstand van hoeven heb hoor, Elvee wordt beslagen omdat ik ook op/langs de weg wil lopen met haar en dan slijten haar hoeven echt te snel.

Ik ben wel erg benieuwd naar de röntgenfoto's van haar hoeven.

Monique1963

Berichten: 8781
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 08:18

Hi allemaal,
heb erg slecht geslapen vannacht. Voel me zo schuldig over Poupette. Het bezoek vd d.a. heb ik tig keer vermalen. Ik denk dat ik nu ook snap wat hij zegt met bizar. Hij bedoelde denk ik niet dat hij de vorm van haar hoeven bizar vond, maar dat hij het bizar vond dat ze hoefbevangen moet zijn geweest zonder dat ik het gemerkt heb.

Ik heb gezocht op internet of ik kon vinden wat hij zei, dat er paarden zijn die hb niet tonen, maar dat kan ik niet vinden. Ik lees altijd dat het gepaard gaat met verschrikkelijk veel pijn. Het is zo ongeveer het ergste wat een paard aan zijn voeten kan hebben. Heeft de da dan gelijk dat er paarden zijn die het niet tonen? Maar niet tonen, betekent niet dat ze geen pijn heeft (gehad).

Kan ik het gemist hebben? We hebben ze minimaal 2x per dag door de hand. Van de 365 dagen in het jaar zijn er maar hooguit 10 dat ik het aan Erwin vraag. Ze lopen circa 5 dagen gemiddeld in het grote benedenland, waar ik ze ga checken tussendoor als ik ze niet zie lopen daar en de rest om de boerderij waar ik ze de hele tijd zie. Kan ik het gemist hebben? HB is toch ook niet in een dag over? Ik had het toch moeten zien? Ze ligt eigenlijk nooit te slapen. Alleen toen Shadow zo ziek was, heb ik ze met zijn drietjes tegelijk zien liggen. Heeft de d.a. gelijk, zijn er paarden die het niet tonen?

Ben het direct met je eens Muga dat de hoefjes van Poupette er anders uitzien dan normaal. Ik dacht dat het de groeiringen waren die de div stress weergaven die de meisjes hier hebben meegemaakt. Eerst de verhuizing 9mnd geleden, daarmee gepaard ander gras. Toen Shadow die overleed. Dat heeft ook stress gegeven uiteraard. Toen vet gras, toen weer geen gras etc. Dus ik dacht dat de ringen daarvandaan kwamen.

Dank Jet voor je info. Ik dacht dat haar groeiringen niet parallel liepen doordat haar voeten aan de binnenkant zo uitwaaieren omdat ze op de buitenkanten van haar voeten loopt. En dat heeft ze altijd al gedaan. En dat de ringen daardoor dus uitwaaierden. Die deuk in haar voet zie ik ook.

Ik heb nog zitten rekenen, maar het kan precies kloppen met de ringen en de verhuizing naar hier. We wonen hier 9 maanden, bijna 10. Als een voet 1cm per maand groeit, dan is er al 10 cm hoef bijgemaakt en aangezien haar voetje maar 7cm hoog is of zo, kan het uiteraard allemaal hier veroorzaakt zijn. En dus heeft de hoefsmid in het vorige huis het niet gezien, want het was er toen niet. En we hebben hier geen hoefsmid tm nu erbij gehad omdat we zelf raspen en ik dus de ringen niet herkend heb als hoefbevangenheid.

Want was ik dus niet wist over groeiringen, dank je Jet voor de link waarop ik dit las, is dat ze veroorzaakt worden door een ontsteking van de corium onder de kroonrand. Ik dacht dat groeiringen dus kwamen door veranderde omstandigheden, zoals bij een boom met de seizoenen en droogte en natheid, maar ik wist dus niet dat ze bij paarden veroorzaakt werden door een ontsteking. Ontstekingen moeten toch ook pijn doen. Dus ook al zou het geen hb zijn, dan blijft het fout. En dat wist ik niet.

Dus wat het ook is, sowieso moet het roer om. Er ligt hier enorm veel valfruit. Daar mogen ze niet meer komen. Ik beloon haar nu met biksjes, ik ga nu hooibrokjes kopen. Ze is uiteraard te zwaar. Ik ga op zoek naar een shettengraasmasker en ga ze dan alleen nog in de ochtend, als het suiker in het gras minder is, op het "vette" weiland zetten en met de pauze haal ik ze dan de middag naar de boerderij waar we een veel soberdere wei hebben. En dan langer op stal voor de nacht met hooi. Ze eet erg weinig hooi, vindt ze niet lekker of zo, maar als ze honger krijgt gaat ze het vanzelf wel eten. Ik heb gelukkig grofstengelig hooi, dat zou minder suiker moeten bevatten.

Bah, ik ben niet blij met mezelf. Zodra de d.a. geweest is, zal ik vragen of hij de röntgen kan digitaliseren en aan mij kan mailen. Dan plaats ik het uiteraard hier.

EDIT: GEVONDEN OP https://www.veehouderenveearts.nl/dierz ... angenheid/
Chronische hoefbevangenheid is meestal het gevolg van een niet geheelde, acute hoefbevangenheid, maar kan ook geleidelijk ontstaan zonder dat er acute symptomen zichtbaar zijn geweest.

EDIT, ik ga haar ook op biotine zetten, hopen dat dat wat goeds bijdraagt

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:39

Ach wat een zorgen weer ineens :(:) Ze lijkt vooral heel ‘hoog’ op haar hoeven te staan. Zijn ze ook niet aardig lang? Komt er wel eens een smid bij?

Minder op ‘vet’ gras is voor sobere rassen sowieso niet verkeerd. Hopelijk valt het allemaal mee!

pien_2010

Berichten: 44020
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:30

Rustig aan Mo en blijven ademhalen. Wacht eerst maar eens de uitslag af. Als het HB is dan kun je fytomed van Heel gaan geven. https://www.degezondheidslijn.nl/move-fytomed-100ml/ Je kunt het op laten sturen of kijken of dit ook in Frankrijk wordt verkocht.
Deze tip onlangs bij een hoefbevangen shet gegeven die alleen nog maar lag en zeer nare hoeven had om te zien (jouw Poupetje is daar heilig bij). Deze shet was chronisch hoefbevangen. Na paar dagen, ging deze shet weer lopen en sloot zich aan bij de kudde én nog belangrijker werd ook weer geaccepteerd. Het is echt een gouden middel en ik zweer erbij.
Fytomed is het vroegere fytodolor.
Dus wacht eerst maar eens de foto's af. Want jouw verhaal over stress en veranderende omstandigheden klopt namelijk ook. Mijn paarden hebben dat ook gehad én na de verhuizing van Nl naar Frankrijk, en Polie had het na de dood van Hercule. HEt zag er wat anders uit, want de hoeven bleven mooi in vorm en mijn smid heeft me toen iedere keer gerustgesteld dat dit normaal is als paarden stress hebben, of verhuizen, of andere zaken zijn die aanwijsbaar zijn. Bij ons was het GEEN!! HB zo verzekerde hij ons en onze paarden reden we toen ook nog gewoon op, dus wacht het eerst eens eventjes af.
En als het wel zo is, begin je met de fytomed. Biotine en zo zou ik eens helemaal laten.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:17

Jeetje Mo wat naar dat je je zo rot voelt! Is echt nergens voor nodig, zolang ze goed liep heb jij er niks aan kunnen doen.
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat die richels puur komen door veranderingen in het voer/extrene omstandigheden (kan parallel lopen aan hb maar dat had je dan echt wel gemerkt ;) ), bij hb vind er een ontsteking plaatst in de lamellen (het klitteband/de witte lijn) waardoor het hoefbeen kan kantelen en zowel de ontsteking als het kantelen is pijnlijk. Even kort/gebaal uitgelegd. Voor hb zou ik dus eerder kijken naar de witte lijn en evt roze plekken aan de voorkant van de hoef dan naar de richels.

Wel denk ik dat er nog winst te behalen valt met haar hoefjes, ik vind haar hielen vrij hoog en die flare is inderdaad ook aanwezig, maar of je dit nog aan wilt pakken op haar leeftijd terwijl ze wel goed loopt is een tweede...

https://hoefsmederijkluiters.nl/hoefpro ... vangenheid
Zoals de hoef vanaf de onderkant is is wat ik zou verwachten bij een hb paard, mogelijk in mindere mate aangezien dit wel een heel sneu geval is...

http://paardenhoeven.info/
Ook wil ik deze link nog eens delen (Jet heeft hem ook al gedeeld), deze site is super fijn en heel compleet voor alles wat je wilt weten over hoeven :D
Zelf heb ik 2 dagen cursus bij haar gevolgd en trim nu mijn eigenpaard al enkele jaren geheel zelf :o

Klinkt wel weer als een fijne rit! Ondanks haar energie, energie is niet erg zolang je het maar bij je kan houden :j

Edit: Overigens denk ik dat het altijd een goede zet is om te kijken of je haar wat kan laten afvallen, klinkt alsof je goede stappen daarvoor gaat ondernemen!