Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:42

Als jij je oude paard op een locatie hebt staan waar weinig vrije beweging mogelijk is en je paard afhankelijk is van de beweging die jij m geeft en door leeftijd moet de niet vrije beweging teruggeschroefd worden, dan snap ik best dat mensen op zoek gaan naar een passender adres.

Joehoe, morgen paard kijken, zaterdag paard kijken, maandag paard kijken :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:50

Ik zie geen verschil tussen het verkopen van een ouder paard van 21 of 12 jaar. Dat iemand het zelf niet zou doen omdat ze moeilijk afscheid kunnen nemen wil niet zeggen dat een ander perse meteen een sneuneus is of een slechte eigenaar.

Je tekent nergens een contract voor het leven en het is nou ook niet dat een paard een appel en een ei kost en dat je er zo maar even een tweede bij neemt als je graag wedstrijden rijdt of uberhaupt gewoon stopt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 11:05

boemel schreef:
Als jij je oude paard op een locatie hebt staan waar weinig vrije beweging mogelijk is en je paard afhankelijk is van de beweging die jij m geeft en door leeftijd moet de niet vrije beweging teruggeschroefd worden, dan snap ik best dat mensen op zoek gaan naar een passender adres.

Succes Boemel hoop dat je je maatje vind.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 11:31

Spannend, Boemel! Alvast heel veel plezier. En ideaal, drie paardjes achter elkaar, dan kun je ook goed vergelijken.

Wat betreft het verkopen van oudere paarden… ikzelf zou dat niet kunnen. Het liefst hou ik ze tot het einde van hun leven. Nu we de keuze hebben gemaakt om één paard te verkopen, is dat toch de jongste geworden. Moeders blijft hier tot haar laatste adem.
En toen Vita nog leefde, stel dat er toen iemand weg moest, dan was ook zij gebleven en was Roma (moeders) als jonkie verkocht.

Hier gaat de verkoop trouwens gestaag. We krijgen leuke reacties en er zijn al wat mensen geweest. Ook de komende tijd staan er weer geïnteresseerden op de planning. Nu hopen dat er van beide kanten een klik is!
Ik heb de tekst inmiddels wel weer iets aangepast, want ik kreeg toch veel reacties van beginners/onervaren mensen, en daar is ze net iets te fijngevoelig voor. Verder doet ze het juist héél goed met andere ruiters, ze wil het graag goed doen en helpt de ruiter echt waar ze kan.
En het is zo aandoenlijk: Ze vindt hartstikke gezellig als er mensen langskomen, iedereen wordt warm onthaald door haar. <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 11:43

Evercreek schreef:
Ik lees al een tijdje mee, omdat ik hopelijk volgend jaar ook wil gaan kijken voor een eigen paard.

Nu wil ik toch mijn ei ook even kwijt over het verkopen van oude paarden :Y) Ik zou het persoonlijk niet doen, juist hierom: Mijn zusje heeft een aantal jaar terug haar shetlander verkocht, was ook oud, volgens mij ook 21 destijds, maar nog veel te fit om met volledige pensioen te sturen. Laatste jaren had ik hem nog wel eens voor de kar. Omdat ze zelf geen tijd meer voor hem had heeft ze hem verkocht aan mensen met kinderen om mee om te tutten etc. Die kinderen waren inmiddels wel echt te groot (rond 12 jaar) voor die pony en ze hebben beloofd dat ze hem niet meer zouden berijden etc (beginnende artrose in zijn achterbenen, hebben we ze heel erg over gewaarschuwd). Een week nadat ze hem hadden gekocht zag mijn zusje op insta foto's en filmpjes dat zij op hem aan het springen waren. Daar heb ik echt slapeloze nachten om gehad (en soms nog steeds wel eens). Ik gunde het beestje zo een leuke oude dag en van die filmpjes kon ik echt wel janken. Ik had hem achteraf zelf over moeten nemen, hij was niet duur in onderhoud (hij stond bij een boer met een aantal paarden op het land). Zoveel spijt van dat ik hem niet heb overgenomen. Achteraf ook teleurgesteld geweest in mijn zusje (en moeder, die hielp haar) dat ze zelfs nooit hebben gevraagd of ik interesse had. Maar goed, misschien wilde mijn zusje hem ook niet in de familie houden ofzo...
Daarom zou ik zelf nooit dieren weg doen omdat ze oud zijn, ook niet als dit betekend dat ik niet kan rijden en ze eigenlijk als dure grasmaaier dienen. Ik wil niet dat mijn toekomstige oudjes zoiets meemaken, en ook wil ik zelf dit gevoel nooit meer meemaken.

Maar dit is een verhaal waarbij het dier dus wat ging mankeren en dan vind ik dat je je verantwoordelijkheid had moeten pakken in dit geval je zusje.
Kapotte paarden verkoop je niet

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 11:49

boemel schreef:

Drukke agenda! Succes!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:19

StalNollie schreef:
Evercreek schreef:
Ik lees al een tijdje mee, omdat ik hopelijk volgend jaar ook wil gaan kijken voor een eigen paard.

Nu wil ik toch mijn ei ook even kwijt over het verkopen van oude paarden :Y) Ik zou het persoonlijk niet doen, juist hierom: Mijn zusje heeft een aantal jaar terug haar shetlander verkocht, was ook oud, volgens mij ook 21 destijds, maar nog veel te fit om met volledige pensioen te sturen. Laatste jaren had ik hem nog wel eens voor de kar. Omdat ze zelf geen tijd meer voor hem had heeft ze hem verkocht aan mensen met kinderen om mee om te tutten etc. Die kinderen waren inmiddels wel echt te groot (rond 12 jaar) voor die pony en ze hebben beloofd dat ze hem niet meer zouden berijden etc (beginnende artrose in zijn achterbenen, hebben we ze heel erg over gewaarschuwd). Een week nadat ze hem hadden gekocht zag mijn zusje op insta foto's en filmpjes dat zij op hem aan het springen waren. Daar heb ik echt slapeloze nachten om gehad (en soms nog steeds wel eens). Ik gunde het beestje zo een leuke oude dag en van die filmpjes kon ik echt wel janken. Ik had hem achteraf zelf over moeten nemen, hij was niet duur in onderhoud (hij stond bij een boer met een aantal paarden op het land). Zoveel spijt van dat ik hem niet heb overgenomen. Achteraf ook teleurgesteld geweest in mijn zusje (en moeder, die hielp haar) dat ze zelfs nooit hebben gevraagd of ik interesse had. Maar goed, misschien wilde mijn zusje hem ook niet in de familie houden ofzo...
Daarom zou ik zelf nooit dieren weg doen omdat ze oud zijn, ook niet als dit betekend dat ik niet kan rijden en ze eigenlijk als dure grasmaaier dienen. Ik wil niet dat mijn toekomstige oudjes zoiets meemaken, en ook wil ik zelf dit gevoel nooit meer meemaken.

Maar dit is een verhaal waarbij het dier dus wat ging mankeren en dan vind ik dat je je verantwoordelijkheid had moeten pakken in dit geval je zusje.
Kapotte paarden verkoop je niet

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik heb destijds ook tegen mijn zusjes gezegd dat ik het voor hem niet eerlijk vond dat hij op die leeftijd nog weg moest. Maar zij had er geen tijd voor en mijn moeder zat tegen haar te jennen dat de pony nog wel jaren mee kon en ze er beter iemand voor kon vinden die wel tijd voor hem had. Zij liet zich altijd al makkelijk overhalen door mijn moeder..
Tijdje terug gaf mijn zusje nog wel toe dat ze achteraf ook spijt had. Halen we helaas de pony niet mee terug. Ik heb ook geen idee of hij nog leeft of hoe het met hem gaat, wil het misschien ook niet weten, arm ding :(

_Tarzan

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:46

Zo kocht ik een 17 jarige E-pony (werd geadverteerd als 16) die verkocht werd door een particulier die achteraf gezien via een handelaar verkocht werd (kwam ik helaas pas 1,5 jaar later achter).
Nog geen jaar later was hij doodziek. Helaas met 20 moeten laten inslapen.

Bij het proefrijden en kijken zag hij kerngezond uit, klinisch ook helemaal in orde, helaas geestelijk niet en z’n longen niet.

Jammer was het zeker, maar ik zou zo weer een 17 jarige kopen hoor. Niet alle oudere paarden zijn slecht en ondanks zijn gezondheid en trauma’s heb ik ontzettend veel plezier van hem gehad!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:48

Degenen die 22 te oud vinden raad ik aan ver uit de buurt van Stippeltje te blijven anders krijg je eerst alle hoeken van de bak te zien om vervolgens over de railing gemikt te worden ~~}>

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:23

Een ongehoorzaam paard hebben is niet stoer hoor :')

20 is voor een groot paard toch echt wel oud als je een rijpaard zoekt. Onwijs mooi als iemand paard van een ander nog pensioen gunt :o maar paard van die leeftijd koop je als (wedstrijd)ruiter over het algemeen niet voor je eigen lol. Onsterfelijke uitzonderingen daargelaten ;)

Een verzorgpaard overnemen is imo ook totaal wat anders dan een oudje van mp halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:29

Fly_high schreef:

Stippeltje is een merrie; die is zo ongehoorzaam als je ze uitonderhandeld en ze niet beledigd.

Je kunt haar, vrees ik, niet veel erger beledigen dan zeggen dat ze oud is.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:30

Succes Boemel!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:32

ikke schreef:
Fly_high schreef:

Stippeltje is een merrie; die is zo ongehoorzaam als je ze uitonderhandeld en ze niet beledigd.

Je kunt haar, vrees ik, niet veel erger beledigen dan zeggen dat ze oud is.....

Ik betwijfel het dat ze Nederlands praat, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit :Y)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:34

Mijn 21 jarige heb ik afgelopen winter nog in het Z2 gestart. De wissels werden lastig voor haar, maar ze loopt nog prima op M niveau. Zou een perfect paard zijn voor overgang pony/paard.
Het ene paard is het andere niet.

Ik heb het geluk dat we genoeg grond hebben, dus ze mag lekker hier blijven. Het liefst zou ik een jonge ruiter hebben die lekker met haar aan de slag gaat, want ik heb zelf eigenlijk te weinig tijd om er 2 te rijden en rust roest.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:37

Ze heeft wel stippels :+
Paard van Pipi Langkous had dat toch ook en verstond ook Nederlands?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:52

Ik ben sowieso wel voor een pensioen , zelfs al is het paard nog fit en gezond, lekker niks meer moeten en geen al te grote verwachtingen meer gun ik ieder paard. Iemand die een 21-jarige leermeester koopt, gaat toch nog altijd bepaalde wensen en dromen hebben. Daarnaast kan een senior perfect gezond en fit zijn, maar onderschat daarbij de verandering van management en routine niet. Een ouder dier zijn leven omgooien, mmmm, gevoelsmatig ben ik er niet heel erg voor.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:12

Wel een actief pensioen als ze nog goed zijn. Rust roest. Maar inderdaad, zo kijk ik er ook wel naar. Oude mensen moet je ook niet verhuizen, zeggen we hier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:42

Alja schreef:
Ze heeft wel stippels :+
Paard van Pipi Langkous had dat toch ook en verstond ook Nederlands?

En ze is een nazaat uit datzelfde ras }>

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:43

Dan heeft die stippel maar geluk dat ze bij jou is terecht gekomen en dat jij haar helemaal snapt :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:04

denisesilver schreef:
Wel een actief pensioen als ze nog goed zijn. Rust roest. Maar inderdaad, zo kijk ik er ook wel naar. Oude mensen moet je ook niet verhuizen, zeggen we hier.

Zeker, als je het paard nog blij maakt ermee, kan het ene pensioen actiever zijn dan het andere. :) Maar in het algemeen, zo wat rustiger aan doen. Ik denk dat menig paardje er dankbaar om zou zijn. Niet nog naar een nieuwe eigenaar die er toch ook weer zijn plezier/doelen uit wilt halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:31

denisesilver schreef:

:j +1

En ik vind dat een paard dit ook gewoon verdiend heeft als deze zijn hele leven hard voor je gewerkt heeft, zorg er dan voor tot het einde tenzij het echt, echt, echt niet anders kan.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:47

Goedemorgen, ik wil me ook graag in dit topic melden, mijn ene paard is nu 23 jaar en loopt in zijn reservetijd (PPID en hoefbevangen geweest) mijn andere paard is voor mij geen match, 5 jaar en voor mij nog te groen. Dus als ik mijn jonge dressuur gefokte ruin verkocht heb ga ik op zoek naar een tussenweg, een braaf paard tussen de 10 en 15 die al wat gezien heeft. Ik heb geen wedstijd ambities meer, maar vind het wel leuk om thuis wat te knutselen en lekker buitenrijden. Ik zoek wel een warmbloed omdat ik dat gewoon mooi vind, geen koudbloed en max 170, aangezien mijn jonge paard ook nogal wat groot is uitgevallen liever niet meer zo'n hele grote. Budget is afhankelijk van de verkoop van mijn jonkie. Ik heb een eigen plek voor de paarden, waar we de verzorging zelf doen, veel buiten samen met vriendjes. de reguliere websites hou ik al een beetje in de gaten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:16

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:

:j +1

En ik vind dat een paard dit ook gewoon verdiend heeft als deze zijn hele leven hard voor je gewerkt heeft, zorg er dan voor tot het einde tenzij het echt, echt, echt niet anders kan.

Helemaal mee eens! Hier blijven ze ook tot hun dood. Als ik niet meer kan rijden is dat pech hebben, maar je kunt nog heerlijk van ze genieten ernaast hoor <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:16

Vanmorgen pony proefgereden. Het bleek een paard :D

Ik denk 100 kilo te zwaar. Omstandigheden niet optimaal. Ongelijke bak, zadel lag niet fijn en regen. Dressuurmatig ook eigenlijk voor de leeftijd niet goed genoeg voor elkaar.
Maar, leuk type, lief, werkwillig en zat fijn. Dus, ik ben enthousiast. Zelfs een stukje langs de weg gereden met vrachtverkeer er langs. Prima!

Maandag de haflinger proberen en dan kiezen :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:05

Grappig meestal zie je het andersom, dat ze groter geadverteerd worden dan dat ze zijn :+