Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:01

En voor iedereen die wat van mijn houding vindt, dat vind ik ook, maar het is wat het is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:02

Moet je een lelijker paard kopen, zodat je er niet naar wilt kijken ;)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:09

MyWishMax schreef:
Moet je een lelijker paard kopen, zodat je er niet naar wilt kijken ;)

:')
Dat lukt me niet echt.
Zelfs de lelijke shetlander is een knap ding geworden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:14

Mij ook niet, of ze zijn lelijk als ik ze koop en worden daarna heel mooi :+ Ik kijk ook heel graag naar ze. Soms echt met hoofd naar beneden,vaak alleen met ogen.

Dan lijkt het dus alsof ik met ogen dicht rijd, ook geen gezicht.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:28

Het ligt echt aan mijn energie hoe ik er op zit en rij. Ach gelukkig kunnen we ook mennen.
Ik doe mijn best.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:41

In elk geval kan niemand zeggen dat je niet ontspannen op je paard zit ;-) en ik snap best dat je graag naar je paard kijkt, dat krijg je als ze zo knap is!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:57

Belker schreef:
Freiberger :D

Jaaaa *\o/*

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lieser op 14-03-23 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:01

Belker schreef:
Het ligt echt aan mijn energie hoe ik er op zit en rij. Ach gelukkig kunnen we ook mennen.
Ik doe mijn best.

Hier ook, daarom zo herkenbaar. En frustrerend soms. Ik zie niet in waarom je hier op aangevallen zou moeten worden. Ja, het is niet het ideaal plaatje maar je zet de foto ook niet neer om advies te krijgen,maar om een tof ras te showen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:22

Afbeelding
Goede dag :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:56

Ik ben hier vooral als meelezer aanwezig, eigenlijk niet echt op zoek. Maar na het in korte tijd wegvallen van 2 paarden en het zien van een leuk paard zit ik nu toch in de auto naar de andere kant van Nederland om bij een paard te kijken :+ . Ben heel benieuwd of het wat is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:06

Haha niet op zoek zijn en toch vinden is mij al 2x overkomen.

Waaronder met onze geweldige freiberger ;)
Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:17

Spannend Eef-Bam! Hopelijk geen paarden weggevallen door pech en ellende?!

Freibergers zijn hip geloof ik :) Zien eruit als leuke allround paarden. Ik ben helemaal niet bekend met het ras dus ben best benieuwd waarom ze zo populair zijn momenteel. Ik heb begrepen dat ze veel eigenschappen gemeen hebben met Gelderse paarden, maar ze zijn volgens mij in aanschaf een stuk duurder en exotischer.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:23

Hi allemaal!

Ik ben benieuwd wat jullie denken
Ik wil graag rustig aan gaan rondkijken voor een eigen paard. Maar ik merk dat ik het lastig vind om een goed budget te stellen. Ik zoek een grote haflinger (ben zelf bijna 1,80) dus moet minimaal 1,50 zijn. Moet beleerd zijn en wil graag recreatief rijden af en toe cross, dressuurlesje en springles meepakken. Veel de bossen in en is naar het strand. Leeftijd tussen 4-10 jaar ruin of merrie. Wat verwachten jullie dat ik qua budget moet stellen? Ik zie op ehorses ze zelfs staan voor 15-25k nou dat gaat mij voor een haflinger te ver..!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:28

Ik vind de Freibergers zo leuk he..jammer dat er zo'n prijskaartje aan zit.

Oji, ze zijn heel veelzijdig met een heel fijn karakter..daar worden ze speciaal op gefokt.

J3od: Ik denk dat je dan tussen de 4 en 6000,- uit komt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:26

oji schreef:

Freibergers zijn hip geloof ik :) Zien eruit als leuke allround paarden. Ik ben helemaal niet bekend met het ras dus ben best benieuwd waarom ze zo populair zijn momenteel. Ik heb begrepen dat ze veel eigenschappen gemeen hebben met Gelderse paarden, maar ze zijn volgens mij in aanschaf een stuk duurder en exotischer.

Die trend is volgens mij ontstaan doordat er veel recreatieruiters een bomproof en erg rustig paard zoeken, iets wat binnen KWPN en andere warmbloedrassen op de markt (PRE, volbloeden, dravers, noem maar op) toch niet bepaald vanzelfsprekend is, maar tegelijkertijd een beest willen met wat meer aanleg voor de (basis)sport dan je doorsnee koudbloed. En het is ook nog een gezonder ras dan sommige andere rassen welke bekend staan om hun rustige karakters (Friezen, tinkers, quarters etc allemaal met heel wat kans op PSSM en ander gedoe).

Ik vraag me dan vooral af waarom zware warmbloeden zoals Groningers, Schlesiers, Alt Oldenburgers etc niet meer populair zijn? ook betere maat voor je doorsnee (lange) Nederlander denk ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:48

Ik denk dat er wel mensen zoeken naar zulke paarden, maar dat ze er simpelweg niet zijn.

Een ras kan populair worden, maar voordat er een netjes ingereden 4 jarige staat, ben je als fokker 5 jaar verder.

De moderne Fries is ook zo rustig niet meer. Het barokke type zie je steeds minder.
Ik heb toevallig 2 Friese merries.
Beide zijn heet, maar wel eerlijk en te hanteren in het werk.

CPL is hier bijvoorbeeld wel aanwezig bij 1 van de merries. Ik heb ze aan huis en hier is de CPL geen enkel probleem. Geen onrustige huid, geen wondjes, geen dikke benen, etc.
Toen ik haar in pension had, was het wel een issue door teveel suikers en te weinig weidegang.

Het is dus ook een beetje de vraag van wat kan je een paard bieden en past dat bij het ras?

Ik zoek niet naar een bepaald ras. Hoewel mijn vriend graag een Fries erbij wil, maakt het mij niets uit. Gezond en een fijn karakter vind ik nr. 1.

Kan bij mij alle richtingen op ...van volbloed naar grote haflinger bij wijze van spreken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:00

Freibergers hebben ook PSSM1. De hengsten worden getest en er zijn positieve hengsten. Het is een fijn ras. Erg gericht op de mensen, erg werkwillig, nuchter karakter maar niet doods. Het zijn hele werklustige paarden. Voer je ze te rijk, houdt je ze te veel op stal of bij niet consequent zijn dan heb je je handen vol. Maar dat geldt eigenlijk voor alle paarden, maar wordt vaak vergeten omdat ze zo braaf zijn, maar het blijven werkpaarden.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:33

Noblesse_ schreef:
Laat ook maar, er mag bitter weinig besproken worden in dit topic. Ik heb niks genoemd wat naar paard in kwestie kan leiden, enkel dat ie moeilijk is en dat t een lastige zoektocht is naar een geschikte koper. Als ik ‘m via bokt wou verkopen had ik m wel op bokt markt gezet :') . Wou gewoon even ervaringen horen.

Gefeliciteerd aan diegene hierboven die een paard gekocht heeft trouwens!

haha gelukkig bestaat er ook PB he *\o/* :D :P

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:35

Fly_high schreef:
Ik vraag me dan vooral af waarom zware warmbloeden zoals Groningers, Schlesiers, Alt Oldenburgers etc niet meer populair zijn? ook betere maat voor je doorsnee (lange) Nederlander denk ik.

Omdat die amper aangeboden worden. Freibergers zijn relatief zeldzaam, maar nog altijd beter te krijgen dan Oldenburgers en zo.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:22

Het lijken mij zeker leuke en veelzijdige en brave paarden!
Maar is het niet zo dat ze heel veel overeenkomsten hebben met de Gelderse paarden, qua karakter, type en veelzijdigheid? Dat had ik tenminste begrepen, maar die zijn bij mijn weten veel minder in trek en minder prijzig.

Oldenburgers is toch meer een stamboek zoals het KWPN, een mengelmoesje met niet een specifiek type of afstamming, maar waar elke warmbloed die voldoende kwaliteit vertoond in ingeschreven kan worden? Ik had voor mijn merrie een Oldenburger hengst uitgezocht (Donthargos). Maar de enige reden dat dat een Oldenburger hengst was ipv een KWPN hengst was omdat de fokker het verichtingsonderzoek van het KWPN te vroeg vond komen en daarom naar dat stamboek is uitgeweken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:27

oji schreef:

Helaas een hele hoop ellende. Gebroken schouder bij een eigen fokproduct en een gescheurde aorta bij mijn oude topper (al 15 jaar bij ons).

Maar goed, de roadtrip was niet voor niets, volgende week keuren. Paard is echt heel leuk, wel iets groener dan ik dacht, pas 3 weken ipv 3 maanden zadelmak :Y) . Maar supermak, heb er een klein sprongetje mee gemaakt ook. Dus zet ze dan wel even in training om de basis er goed op te zetten.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:50

J30d schreef:
Hi allemaal!

Ik ben benieuwd wat jullie denken
Ik wil graag rustig aan gaan rondkijken voor een eigen paard. Maar ik merk dat ik het lastig vind om een goed budget te stellen. Ik zoek een grote haflinger (ben zelf bijna 1,80) dus moet minimaal 1,50 zijn. Moet beleerd zijn en wil graag recreatief rijden af en toe cross, dressuurlesje en springles meepakken. Veel de bossen in en is naar het strand. Leeftijd tussen 4-10 jaar ruin of merrie. Wat verwachten jullie dat ik qua budget moet stellen? Ik zie op ehorses ze zelfs staan voor 15-25k nou dat gaat mij voor een haflinger te ver..!

Voor een correcte, goed aangereden haflinger mag je vanaf 8000 verwachten. Op marktplaats staan veel goedkopere, maar daar is meestal ook wel een reden voor :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:53

Nee ze komen niet overeen met gelderse. Links de gelderse van mijn vriendin, rechts de freiberger.
Afbeelding
Qua type is freiberger korter, minder hoog op de benen en karaktertechnisch echt vele malen rustiger. De gelderse die ik ken zijn luxer, groter en minder nuchter in het hoofd. Waar menig paard schrikt en wegloopt, gaat een freiberger naar het enge toe en dit onderzoeken is mijn ervaring.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:14

Fly_High had het over Alt Oldenburgers, dat is toch iets anders dan de "gewone" Oldenburgers.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:30

Ik moet zeggen dat ik mijn "gewone" Oldenburger qua karakter ook enorm fijn en nuchter dier vind. Hij kan wel heet worden als je hem zo gaat rijden. Ik heb hem gekocht toen hij 2 maanden zadelmak was en na een rondje binnenbak mocht ik naar buiten. 20X70 baan zonder omheining, buurman was zijn tuinhuis aan het schilderen, ... maar hij voelde zo betrouwbaar en was erg braaf.

Misschien zijn de meeste Duitse paarden ook wat rustiger gefokt dan de gemiddelde KWPN/BWP?

Freibergers vind ik ook echt superleuke paarden, wie weet ooit als ik de lotto win :D