Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:08

Recensies van de stal.
Ervaringen uit eerste hand.
Hoe staan ze er bij, nemen ze de tijd voor de paarden en de koper.
Ik wil ze dan ook even op stal zien, en na rijden ook even buiten uitstappen of indien aanwezig in een andere baan oid.
Weet je meteen hoe ze reageren.
Bij Jam was dat toen allemaal mogelijk, fijne ervaring met die stal en wist toen ook meteen dat ik hem wilde hebben :+
Hij gaf nergens wat om... ook al was hij daar voornamelijk binnen gereden.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:15

c_alsemgeest schreef:
Recensies van de stal.
Ervaringen uit eerste hand.
Hoe staan ze er bij, nemen ze de tijd voor de paarden en de koper.
Ik wil ze dan ook even op stal zien, en na rijden ook even buiten uitstappen of indien aanwezig in een andere baan oid.
Weet je meteen hoe ze reageren.
Bij Jam was dat toen allemaal mogelijk, fijne ervaring met die stal en wist toen ook meteen dat ik hem wilde hebben :+
Hij gaf nergens wat om... ook al was hij daar voornamelijk binnen gereden.

Dat hebben we inderdaad gedaan. Het is een heel luxe stal, paarden staan er fantastisch bij. Wel echt sportstal, paarden komen weinig buiten. We checken de recensies. Ik kan nog niet heel goed op het paard rijden (heel sensibel paard, scherp aan de hulpen). Dat is vaker als ik de eerste keer op een ander paard rijd. Het paard wordt ook laag en achter de loodlijn rond gereden. Komt soms nog wat omhoog met het hoofd. Ik ben zo bang dat de basis er niet bevestigd is ingereden. Hoe kan ik daar achter komen?
Laatst bijgewerkt door Luzerna op 03-07-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:16

Ik kom me hier ook maar melden... Ik ben na het inslapen van mijn pony rustig een beetje aan het rondkijken en ik schrik een beetje van de prijzen op het moment. Ik ben nog niet echt actief aan het zoeken, maar wil in het najaar toch wel iets kopen. Ik zoek een stevige d pony merrie, jonger dan 5 jaar. Hoeft nog niet beleerd te zijn. Negen jaar geleden heb ik een dergelijke pony gekocht voor 500 euro... Dan zijn nu de prijzen wel anders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:19

Iemand met veel ervaring er op zetten om te voelen?
Bij twijfel gooi ik mijn instructrice er even op :P
Die kent jou en jouw rijden het beste en kan vaak een inschatting maken of het haalbaar is.
Of gewoon te sensibel of te veel paard bij jouw eigen kunnen.

Is het een groene of meer door gereden en wat is jouw eigen ervaring?
Maar naar mijn mening... als je op een echt sensibel paard zo kan weg rijden hebben ze echt wel tijd gestoken in een goede basis. Veel sensibele paarden vinden een ander op hun rug al gek. Benen liggen ergens anders, manier van rijden, zwaartepunt...
Als je er dan mee rond komt is dat voor mij betreft al een goed teken. Voor de tijd die ze besteed hebben aan de basis.
Jam was groen en scherp, maar elke hulp luisterde hij perfect... dat voelde voor mij al zo fijn.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:36

c_alsemgeest schreef:
Iemand met veel ervaring er op zetten om te voelen?
Bij twijfel gooi ik mijn instructrice er even op :P
Die kent jou en jouw rijden het beste en kan vaak een inschatting maken of het haalbaar is.
Of gewoon te sensibel of te veel paard bij jouw eigen kunnen.

Is het een groene of meer door gereden en wat is jouw eigen ervaring?
Maar naar mijn mening... als je op een echt sensibel paard zo kan weg rijden hebben ze echt wel tijd gestoken in een goede basis. Veel sensibele paarden vinden een ander op hun rug al gek. Benen liggen ergens anders, manier van rijden, zwaartepunt...
Als je er dan mee rond komt is dat voor mij betreft al een goed teken. Voor de tijd die ze besteed hebben aan de basis.
Jam was groen en scherp, maar elke hulp luisterde hij perfect... dat voelde voor mij al zo fijn.

Ze staat heel ver weg, het kost een dag op en neer en onze trainer heeft daar geen tijd voor helaas. Ik twijfel dus. Kon er weliswaar op rijden, maar een rondje galop was lastig, ging langzaam of snel of heel schuin. Wijken ging veel te snel naar voren. Paard deed wel haar best en was energiek maar braaf. Nageeflijk ging kleine stukjes. De filmpjes met voorrijder zijn súper, maar bij het voorrijden zelf, wilde ze ook nog wel met haar hoofd omhoog komen. Beetje onrustig in de mond leek. Laag een achter de loodlijn ook.

Zo moeilijk. Omdat ik wat weinig ervaring mee. Er gaat wel een kenner mee om te kijken. Maar die gaat er niet op.

Edit: zo klinkt het heel erg. Ik voelde me hardstikke veilig op het paard, heb héérlijk gedraafd en figuren gereden (nog niet op de letter) en ik ben gewoon geen heel goede ruiter.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:03

Als ik het zo lees zou ik denken dat je beter verder kan zoeken. Je geeft aan dat het een sensibel paard is en je zelf geen ervaren ruiter bent. Zeker als een van jullie ook wat onzeker is heb je het risico dat je over een paar maanden vast zit met rijden.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het geen leuk / goed paard zou zijn :) Maar een match vinden is het belangrijkste en soms als eerste vergeten.. Spreek uit ervaring, paar weken geleden bijna een hele knappe verschijning gekocht maar paste bij nader inzien verder totaal niet in het plaatje :D

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:09

Kalea schreef:
Als ik het zo lees zou ik denken dat je beter verder kan zoeken. Je geeft aan dat het een sensibel paard is en je zelf geen ervaren ruiter bent. Zeker als een van jullie ook wat onzeker is heb je het risico dat je over een paar maanden vast zit met rijden.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het geen leuk / goed paard zou zijn :) Maar een match vinden is het belangrijkste en soms als eerste vergeten.. Spreek uit ervaring, paar weken geleden bijna een hele knappe verschijning gekocht maar paste bij nader inzien verder totaal niet in het plaatje :D

Mmm, ik had juist het gevoel dat we een fijne match waren, maar dat ik nog veel moest leren. Voelde me ook heel veilig. We gaan nog eens terug om te kijken hoe het dan gaat, want ze past eigenlijk op alle fronten in het plaatje. Ik wil alleen zeker zijn dat de basis goed is en ik inderdaad niet vast ga lopen. Maar je hebt gelijk: ik moet loslaten dat ze zo mooi is dat is niet voldoende.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:13

Petra_O schreef:
Ik kom me hier ook maar melden... Ik ben na het inslapen van mijn pony rustig een beetje aan het rondkijken en ik schrik een beetje van de prijzen op het moment. Ik ben nog niet echt actief aan het zoeken, maar wil in het najaar toch wel iets kopen. Ik zoek een stevige d pony merrie, jonger dan 5 jaar. Hoeft nog niet beleerd te zijn. Negen jaar geleden heb ik een dergelijke pony gekocht voor 500 euro... Dan zijn nu de prijzen wel anders.

Prijzen zijn hoog, maar 3 jaar geleden kocht je ze al niet meer voor 500€ dat wat jij zoekt zoeken veel pony mensen

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:55

Luzerna schreef:
Kalea schreef:

Mmm, ik had juist het gevoel dat we een fijne match waren, maar dat ik nog veel moest leren. Voelde me ook heel veilig. We gaan nog eens terug om te kijken hoe het dan gaat, want ze past eigenlijk op alle fronten in het plaatje. Ik wil alleen zeker zijn dat de basis goed is en ik inderdaad niet vast ga lopen. Maar je hebt gelijk: ik moet loslaten dat ze zo mooi is dat is niet voldoende.

Slim om nog eens te gaan kijken, dan kom je er wel uit :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:52

Letten jullie op de eerste paardenmarkt is vandaag weer van start geweest Veel Spaanse dus let op er zal weer wat omloop komen.
Keuren....

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:37

Ik meld me ook even
Leuk om mee te lezen en herkenbaar jullie ervaringen

Even een tip voor diegenen die een Spaanse merrie kopen....er komen er nogal wat drachtig uit spanje, zelf namelijk ervaren, inmiddels is mn verrassing veulen al 2 maanden oud, maar wat ik om me heen hoor en zie...ben ik niet de enige die ineens met een drachtige merrie geconfronteerd werd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:51

Klopt en niet altijd drachtig van een paarden hengst. Er worden er geboren met hele grote oren :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:58

StalNollie schreef:
Klopt en niet altijd drachtig van een paarden hengst. Er worden er geboren met hele grote oren :D

Nu je het zegt… ik zie ze steeds vaker geadverteerd hier die muildieren.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:59

Ja dat had ik ook gezien idd...
Ik heb echt geluk gehad....echt een zeer goed gebouwd bloedmooi valk merrie veulen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:05

StalNollie schreef:

Hahaha, néé joh! :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:18

StalNollie schreef:

Die had ik ook voorbij zien komen, sta je toch wel even raar te kijken denk ik zo :')
"Gelukkig" is mijne een Spaanse hengst :Y)

Wat is de eerste paardenmarkt geweest en gaan er nog meer komen dan?
Wist niet dat de paardenmarkten weer doorgaan en zou graag eens heen gaan! :D

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:22

Ik meld mij hier graag ook. Langzamerhand op zoek naar een jonge pony om deze op te leiden tot kinderpony en vervolgens aan een goed huisje te verkopen. Nu was ik benieuwd wat volgens jullie de 'ideale/meestgevraagde' stokmaat is. D-pony's zijn altijd in trek maar is er ook behoefte aan wat kleinere pony's?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:38

jaap_2005 schreef:
Ik meld mij hier graag ook. Langzamerhand op zoek naar een jonge pony om deze op te leiden tot kinderpony en vervolgens aan een goed huisje te verkopen. Nu was ik benieuwd wat volgens jullie de 'ideale/meestgevraagde' stokmaat is. D-pony's zijn altijd in trek maar is er ook behoefte aan wat kleinere pony's?

Op dit moment is er vraag naar alle maten volgens mij. Twee jaar geleden rond deze tijd heb ik een leuke basissport (ongeklasseerd) E-pony verkocht en er waren zo veel reacties en interesse.
Nu twee jaar later weer een E-pony in de verkoop en zo mogelijk nog meer reacties.

Beide pony’s zijn knap, maar absoluut geen uitzonderlijke kwaliteit.
Wel beiden heel braaf en ik merk dat dat bij kinderpony’s toch het aller belangrijkste is!! Zodra ze echt braaf zijn worden kleinigheidjes zonder morren voor lief genomen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 21:05

jaap_2005 schreef:

Weet waar je aan begint...
Maar antwoord op je vraag vooral kleine pony's zijn vraag naar maar denk eer je begint aan KINDER pony's! Er worden er vele weg gezet maar nog nooit een kind van dicht bij gezien.

Of er meer markten komen weet ik niet deze was nu in Leeuwarden. Hedel gaat sowieso niet door. Zuidlaren wel weer dacht ik uit me hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:25

Afbeelding

:D :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:57

Mkango schreef:

Is die veiling waar je het over had niet een deze dagen? :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 00:26

Yes, de 7de t/m de 9de. Ieks!

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 06:52

Hoi! Ik meld me hier ook! Ik ben ook op zoek naar een paard. Heb tot nu toe op 2 merries gereden. De laatste via mijn manege die tevens handelsstal is. Ik ben er wel uit dat ik het via hen doe. Ik betaal dan wellicht wel meer, maar ik vind de ondersteuning en betrokkenheid na de koop dan ook wel weer geruststellend. De merrie was 7, voor mijn gevoel wel randje ‘boven m’n pet’. Sensibel, maar reed wel als een zonnetje. Vond haar soms wel onder m’n kont vandaan schieten. 1x door een duif. Ze vond ook de wasplaats spannend, maar ze heeft nog maar 1 eigenaar gehad en staat pas net op de manege. Het mag allemaal ook spannend voor haar zijn? Ik ga iig volgende week een paar keer rijden en kijken of het wat is. Anders wacht ik tot er weer wat nieuws binnenkomt. Wat een spannend proces. En wat word je snel ongeduldig hahaha. De prijzen zijn inderdaad om te janken…

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 07:35

Mkango schreef:

Dit was les 1 op mijn vroegere manege, toen ik toch wat benauwd naar het grote paard keek waar ik op moest :')

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:23

Petra_O schreef:

Vraag Amanda Schipper op FB eens zij fokt pony’s in die maat