Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s1993

Berichten: 2137
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:44

Ja iedereen een heel gelukkig nieuw jaar gewenst met hopelijk allemaal gezonde paarden *\o/*

Hier ook moe op nieuwjaarsdag:
Afbeelding

Met Koda gaat het heel goed, we rijden lekker door en genieten samen <3 Ik heb alleen al een aantal maanden autopech, waardoor ik niet met de trailer op pad kan en hoop dat daar wel verandering in gaat komen. Hier wat foto's van afgelopen maanden omdat ik weinig heb gepost:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:03

Koda ziet er ook echt goed uit :)

Wij hebben toch droes op stal. Blijkbaar zijn de eerste 2 gewoon zonder pus ermee weggekomen.
Tot nu toe lijkt het niet echt rond te gaan (gelukkig) maar een paard dat al zwak stond heeft het nu.

Triest verhaal ook. Oudere ruin, vroeger in de sport gelopen tot hij in de staak ging en toen goedkoop verkocht. De huidige eigenaresse heeft alles voor hem over maar helaas op de verkeerde manier. DA zijn een soort complot dus alles alternatief.
Wij hebben verschrikkelijk arm hooi op stal (koudbloed fokker) en daar heb ik haar al eens voor gewaarschuwd dat dit voor hem te weinig is en ik gok dat hij stijf staat van de maagzweren. Toen is ze een haar analyse gaan doen en moest hij „ontgiften“.
Hij mocht dus eerst al niet in het najaar ontwormt worden 8)7
Vervolgems moesten alles koolhydraten en vetten eraf en staat dat arme ding onder een ongevoerd dekentje omdat hij volgens haar nog nooit zo‘n goede vacht had als nu (note: het haar staat letterlijk continue omhoog omdat hij het koud heeft).
Vorige week zag ik hem zonder deken en schrok me dood. Je ziet iedere rib en zijn kont is een ingevallen dakje geworden. En nu heeft hij ook nog droes. Ik ben bang dat hij dit wel eens niet overleven kan -O-
Echter kwam ze er zelf niet op om de DA te bellen of koorts te meten toen hij suf was maar liet hem juist in de stapmolen lopen om „spieren te maken“ (van wat dan). De stalhouder heeft nu doorgezet en net kwam ze dan slobber brengen.

fransje23

Berichten: 15471
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:45

Beste wensen allemaal!

Wat een verhaal,Sizzle! Arm paard!


Koda ziet er goed uit,S1993!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:50

Mooie foto's van Koda !

Owww Sizzle, wat moet dat vreselijk zijn om aan te zien.
Arm dier.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:35

Ik hoop dat het met een sisser afloopt.
Ze meent het ook heus goed, maar is helaas gewoon erg gevoelig voor het alternatieve circuit.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:48

De beste wensen allemaal! Dat we maar een fijn, gezond en gelukkig paardenjaar mogen hebben.

Ach gussie, arm paard bij jullie op stal Sizzle. Altijd zo lastig als mensen het heus goed bedoelen maar niet makkelijk open staan voor andere methoden. Ik duim dat ie het overleeft.

Bij ons was nieuwjaarsdag ook om uit te rusten. Ik ben wel met Bliss op pad geweest en toen dacht ze ineens: joepie! Alleen stap en galop vandaag, baas. Maf beest :')

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:46

Overigens heb ik inmiddels geleerd dat de droes inenting behoorlijk nutteloos is, tenzij je iedere 6 maanden herhaald.
Hij is hier niet eens toegelaten.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:18

En jawel, bingo.
Maar wellicht valt het mee. Ze liep met de staart op de rug te showen terwijl de gele klonters in het rond vlogen (oeps). In iedergeval tot nu toe geen koorts.
Dat magere paard heeft ook geen koorts meer gelukkig en op dit moment enkel neusuitvloei.
Het blijft even afwachten uiteraard.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:07

Oww bah Sizzle, hopelijk komt ze er goed doorheen.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:44

Wat een drama al die droes zeg! Bij onze buren (waar ik Buck naartoe heb gebracht) is het nu ook al een aantal weken raak. Paard voor paard raakt besmet. Gelukkig staat Buck helemaal apart van die paarden en hebben we maatregelen getroffen. Hij heeft nog steeds niks en daar ben ik heel blij mee, want hij komt op korte termijn naar huis.
Helaas hadden we teveel meningsverschillen over het laten opgroeien van de veulens. Maar ik mis hem en ben eigenlijk ook wel heel blij dat hij naar huis komt. Nu maar hopen dat hij de komende 2-3 maanden zonder problemen bij Bliss en Annabel kan lopen en dat ie dan gecastreerd kan worden. Dat was niet helemaal mijn plan in eerste aanleg, maar dan kan ik hem wel heerlijk bij me houden en alles doen zoals ik wil. Dat is ook veel waard.

Noisy

Berichten: 5421
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:47

O nee Sizzle :oo Hopelijk komt ze er goed doorheen inderdaad.

Ik ben blij dat ik voorlopig niks op de planning heb staan qua wedstrijden met al die rondwarende droes nu

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:59

Ik hou ook mijn hart vast hoor. Ik sta bij een fokker waar die ook veulens opfokt. Dus jong spul in alle leeftijden en hengsten die dekken, brrrrr Gelukkig wel diverse stalgebouwen, dus niet alles komt met elkaar in contact, maar toch de rijbak en paddock moeten we met z'n alle delen. Gelukkig is alles hier nog fris en fruitig.

fransje23

Berichten: 15471
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:32

Droes is flut,best wist ik al maar nu natuurlijk nog beter.

Nu heeft Joya ook wel een uitzonderlijk verloop. De overige paarden bij ons op stal zijn inmiddels volledig hersteld.
Koorts, of in ieder geval verhoging, was bij ons juist het symptoom wat ze allemaal gehad hebben. Veel ook wel snot en drie paarden met abcessen.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:35

Bij jou is het inderdaad wel erg extreem (lees het topic regelmatig mee)

fransje23

Berichten: 15471
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:48

Ja, bij Joya is het echt uitzonderlijk. Ze is ook niet echt ziek meer maar ook niet helemaal hersteld.
Ben ook erg benieuwd wat ze bij de kliniek gaan vinden en wat de oplossing gaat worden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10507
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 15:44

Ik piep nog steeds stilletjes mee ookal hebben wij niet echt updates meer maar wil iedereen veel succes wensen met de droesgevallen! Ik vind het erg naar klinken allemaal, duim voor jullie!

Babootje

Berichten: 26640
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:58

2022 is voor ons wat minder voorspoedig geëindigd. Mijn dochter brak een paar dagen voor kerst haar beide armen. Ze zat bij iemand achterop die uit balans kwam en ging slingeren. Toen wilde ze van de fiets afspringen en kwam verkeerd terecht.

Verder bleek onze smid toch niet zo goed als we dachten. Mexx had al een poosje een hoornscheur die volgens de smid was ontstaan door de droogte. Die zou er gewoon uitgroeien. Maar dat deed het niet, eerder andersom hij scheurde te ver door. Mexx werd er onregelmatig door. Lang verhaal kort; dit soort scheuren worden veroorzaakt door onbalans in de voet. Aan de buitenkant zie je dat niet. Ik ben al blij als een smid voldoende opzet geeft om de voet goed te laten afrollen. Er zijn meer slechte smeden dan goede. Enfin, de scheur laten behandelen (gefreesd en geplakt, zat tot bij de hoornrand). Een aangepast ijzer met een balk etc. Dat hoeft denk ik nu nog maar 1 beslagbeurt en dan kan hij alweer een gewoon ijzer. Verder geen andere schades. En nu weer zoeken naar een nieuwe smid. Ben daar best wat onzeker door.
Gedurende Babette haar herstel hebben we beide paarden alleen maar in de molen en paddock gehad.
Inmiddels is het gips er dan af en zit ze er alweer op. We doen maar gewoon even rustiger aan, d w.z. opbouwen omdat ze langere tijd niet hebben gewerkt. Wel fijn dat iedereen op stal ons een handje heeft toegestoken, want ik zat echt met de handen in het haar. Ik had net de meest drukke periode van het jaar met werk.
Verder is er dus niet veel te melden; het is een beetje stil gevallen bij ons :D :D :D .

Verder iedereen een goed en gezond 2023. En beterschap voor de zieke paardjes! Y;(

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:25

Och jeetje, 2 armen nog wel :oo
Wat een ellende moet dat zijn, sterkte aan je dochter!

Rij je zelf trouwens niet Babootje?

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:58

Beterschap allemaal!

Twee armen gebroken! Dan is ze toch al snel uit het gips of niet?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:09

Ach jeetje, 2 armen tegelijk is echt super onhandig.
Gelukkig al weer uit het gips, dat zal een hoop schelen.
Succes met het zoeken naar een nieuwe smid.

fransje23

Berichten: 15471
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:51

O jee, twee gebroken armen! Dan was ze meteen goed onthand!
Gelukkig gaat het herstel snel,zo te lezen!

Noisy

Berichten: 5421
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:07

O my! Dat is wel heel zuur Babootje. Dan heb je echt met álles hulp nodig.
Wat ontzettend balen van die smid ook.
Ik heb nu een goeie maar hij werkt alleen op woensdag en zaterdag want hij werkt ook nog bij de brandweer. Ik ben erg tevreden over zijn werk maar man man, een afspraak maken is altijd weer een ding.

Babootje

Berichten: 26640
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:05

Sizzle schreef:
Och jeetje, 2 armen nog wel :oo
Wat een ellende moet dat zijn, sterkte aan je dochter!

Rij je zelf trouwens niet Babootje?


Nee, op een rustig beestje zou ik nog wel es willen opstappen. Maar die hebben we niet :D :D
Ik ben 60 en gewoon niet meer zo flexibel en vlug genoeg voor dit soort paarden.
Verder heb ik er eerlijk gezegd ook niet de tijd meer voor; 1 x per week zou nog lukken maar verder heb ik gewoon teveel werk. Ik ga zo nu en dan nog wel mee om te helpen met wedstrijden en rijden.

Babootje

Berichten: 26640
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:09

kruimellover schreef:
Beterschap allemaal!

Twee armen gebroken! Dan is ze toch al snel uit het gips of niet?


Ze had 1 bovenarm en 1 pols gebroken. De laatste heeft nog het langste geduurd. Met de bovenarm was ze vlot uit het gips. Ze kreeg dan een brace. Dat was omdat ze moest gaan bewegen ermee omdat anders het kapsel zou gaan verstijven. En dan kun je nooit meer je arm door strekken. Ze heeft aan de arm nog het meeste pijn gehad. Dat is nog niet weg.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:05

Wat waardeloos als de pijn zo aanhoudt.

Ik denk dat ik geluk gehad heb. Paardenbeest heeft inmiddels geen neusuitvloei meer, lijkt geen keelpijn meer te hebben (was al minimaal) en heeft nog geen tekenen van een abces en ook geen koorts. Sterker nog, het gedraagt zich als een arabier die maanden niet buiten geweest is of zo :+