Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:49

c_alsemgeest schreef:
Precies... ik ga bij een verkoop advertentie er ook van uit dat dat de beste foto of het beste filmpje is wat ze hebben. Is dst al bagger, ging ik niet eens kijken :')

Soms is het niet zo hoor, vooral bij amateurs die goedkopere paarden aanbieden en weinig moeite doen voor de verkoop kan het paard veel beter blijken dan op de foto's /filmpjes. Zo heb ik mijn paard gekocht obv een extreem wazige screenshot van ergens in de verte een sprongetje van 60cm, je kon nog net van dat beeld opmaken dat er een springend paard te zien was zeg maar := foto van een buitenrit van 5 jaar geleden en een stand- en zwartfoto uit een "kunstzinnige" shoot.

De aanleiding om te kijken was dan wel vooral de kleine afstand en gunstige prijs, ik zou voor dit paard zeker geen 100 of 200km hebben gereden :o en ja als een paard van 20K ofzo met professionele fotoshoot voor de verkoop bagger lijkt, ga ik er maar vanuit dat die wel bagger is :P

Over ongunstige verkoopfoto's gesproken, ik vraag me af wie i godsnaam dit plaatje nou als de beste reclame van "paardvriendelijk" tuig heeft gekozen >;) :')

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:50

knollentuin schreef:
c_alsemgeest schreef:
Klopt, ik had ook een fotograaf die helemaal lyrisch was over in foto van Jam toen. Ja over de benen was hij heel ruig... maar rug helemaal weggedrukt...
Dus ik koos de foto met minder actie in de benen maar wel helemaal correct door het lijf... begreep ze niks van :+

Dit is dus wat ik bedoel, als je foto's wil gebruiken om jezelf- als instructeur of je paard voor verkoop aan te bieden of om trots op te zijn openbaar zet kies je de foto's die goed zijn qua lichaamsgebruik en ruiterhouding . Daaruit blijkt hoe je ergens naar kijkt en dat je dus wel of niet kan zien of paard goed lichaamsgebruik heeft . Als een instructeur dus foto's gebruikt op een site die niet kloppen- bv hulpen tegengesteld aan de beweging van een paard, of een kantelen hoofd haak ik al af.

Ja dat heb ik ook wel, vooral als ik op een foto kan zien dat het paard gewoon niet echt goed/ lekker nageeflijk gereden wordt.

Bij verkoop foto's zou ik afhaken als op de foto al te zien is dat het paard verreden is/ wordt. Maar een vage in de wei foto zou me niet afschrikken, dat is een kwestie van doorheen kijken.

MWM, ik denk wel dat het een voordeel is als een fotograaf zelf ook rijtechnische kennis heeft.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:56

Mijn nieuwe paardje stond vorig jaar al te koop en ik ben heeeel blij dat er toen superlelijke foto's bij zaten. :D
Maar inderdaad, je snapt niet dat mensen niet even goede foto's maken en/of uitkiezen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:16

Elisa2 schreef:
knollentuin schreef:
Klopt, ik had ook een fotograaf die helemaal lyrisch was over in foto van Jam toen. Ja over de benen was hij heel ruig... maar rug helemaal weggedrukt...
Dus ik koos de foto met minder actie in de benen maar wel helemaal correct door het lijf... begreep ze niks van :+

Dit is dus wat ik bedoel, als je foto's wil gebruiken om jezelf- als instructeur of je paard voor verkoop aan te bieden of om trots op te zijn openbaar zet kies je de foto's die goed zijn qua lichaamsgebruik en ruiterhouding . Daaruit blijkt hoe je ergens naar kijkt en dat je dus wel of niet kan zien of paard goed lichaamsgebruik heeft . Als een instructeur dus foto's gebruikt op een site die niet kloppen- bv hulpen tegengesteld aan de beweging van een paard, of een kantelen hoofd haak ik al af.

Ja dat heb ik ook wel, vooral als ik op een foto kan zien dat het paard gewoon niet echt goed/ lekker nageeflijk gereden wordt.

Bij verkoop foto's zou ik afhaken als op de foto al te zien is dat het paard verreden is/ wordt. Maar een vage in de wei foto zou me niet afschrikken, dat is een kwestie van doorheen kijken.

MWM, ik denk wel dat het een voordeel is als een fotograaf zelf ook rijtechnische kennis heeft.[/quote]

Idd bij foto's voor aankoop kan je door dingen heenkijken .

Marus

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:05

Foto’s zeggen mij niet heel veel… Heb veel meer aan een filmpje. Ook al is het maar een kort fragment.

Zat paarden die bloedmooi op het juiste moment geschoten op de foto’s staan. En dan krijg ik een filmpje en denk dan wel eens is dit hetzelfde paard???

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:14

afgaan op een foto is in mijn ogen nooit slim....een goede fotograaf kan veel verbloemen...maar ook:

De paarden die je het mooiste op de foto krijgt in beweging, zijn vaak de paarden die met knie bewegen (en of dat dan krabbelen is, of ruime passen zijn, dat maakt eigenlijk amper uit).
Paarden die wel netjes bewegen, maar iets vlak zijn in de beweging, krijg je vaak veel minder mooi op de foto (zeg ik met ervaring als fotograaf).
Een PRE met veel knie krijg je bijna altijd mooi op de foto.....en nog een ervaring: ik heb echt regelmatig gehad dat we 10 paarden op de foto moesten zetten, en de lelijkste van het stel, was het meest fotogeniek/stond het mooiste op de foto. En het paard wat eigenlijk het knapste was, wilde soms net niet knap kijken ofzo....

Daarbij is het als fotograaf ook lastig, omdat mensen zo anders kijken naar foto's. Hier geeft iedereen aan naar lichaamsgebruik te kijken, maar ik denk dat als fotograaf je wel de ervaring hebt, dat de spectaculaire foto's het beste verkopen.

Ik zelf gooi wel altijd de foto's weg waarop de beenzetting niet correct/mooi is, maar de rest is echt aan de eigenaar om zelf uit te zoeken welke foto's ze wel of niet willen. Als ze er om vragen wil ik uiteraard graag helpen met tips geven welke ik zou kiezen en waarom.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:19

Maar toch he, zag van de week ook een advertentie van een dier die nu 5 is, maar zaten enkel foto's bij van toen ze jonger was, want ze had geen recente foto's. Dan denk ik, neem gewoon even de moeite om nu foto's te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:23

Kan ook dat het paard er toen beter uit zag...maar mee eens, gewoon even een goede standfoto van hoe een dier nu is, is wel zo prettig.

Wel grappig om die ervaringen zo van jou te lezen Sky_As, dat zijn zaken waar ik nog nooit over nagedacht heb. (ik fotografeer niet, dus geen idee wat er allemaal bij komt kijken)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:34

Ook bij rijtechnische kennis van fotograaf of verkoper, er wordt toch vaak voor het meeste spektakel gekozen. Hoe vaak zie je niet, ook op sites van ruiters of knhs, kwpn een hele spectaculaire maar oh zo duidelijke viertakt galop. Of een expressieve draf waarbij je vooral een enorm zwaaiend voorbeen ziet maar een achterbeen dat totaal niet meekomt en achter de massa is. Ik zie bij dressuurpaarden veel vaker dit soort fotoos als correcte taktmatige fotoos.

Overigens vind ik fotoos waarbij de kop erop en de oren naar voren, een wakkere en alerte blik zelf altijd heel aantrekkelijk maar ik vind een wakkere uitstraling van een paard altijd heel belangrijk. Een matte flegmatieke uitstraling daar ga ik totaal niet op af. Dus smaken verschillen ook heel erg op dat punt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:38

Ik fotografeer ook veel, ook op evenementen/wedstrijden maar idd het is maar zelden mijn keuze ls fotograaf die als eerste gekozen wordt. Ik maak tegenwoordig al zelf een voorselectie van fotoos waar de ruiter uit kan kiezen zodat ik niet later op Facebook fotoos tegenkom wasrbij ik denk… oh nee moest je nou net die wereldkundig maken met mijn naam erbij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:18

c_alsemgeest schreef:
Precies... ik ga bij een verkoop advertentie er ook van uit dat dat de beste foto of het beste filmpje is wat ze hebben. Is dst al bagger, ging ik niet eens kijken :')

Nee. Het voorbeeld op basis waarvan ik het me afvroeg; dat paard zou ik absoluut gaan bekijken als ik zou zoeken wat ze aanbieden. Paard liep er echt bij: kijk mij hier lol hebben!

Ik ben prima in staat om door die minder goede foto's heen te zien wat het paard daadwerkelijk te melden heeft en ik ben niet de enige....

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:19

@sky_as: dus dat! Ik word al snel verliefd van een Pre op foto. Krijg ik dan het filmpje zie ik een krabbelend paard wat mij persoonlijk totaal niet aanspreekt.

En net als met mensen een knappe kop betekent niet perse fotogeniek.
Mijn merrie had voor een fries geen mooi hoofd maar op de foto’s met een shoot had zij echt een heel mooi koppie met uitstraling…
Irl en op foto dus echt wel een verschil

@earth mee eens! Plaats ff recente foto….
Zouden deze mensen zich dan niet voorbereiden op de verkoop?
Gevalletje ik bedenk nu dat ik ga verkopen dus knal m erop en doe later recente foto’s?

Net zoals : ik weet de prijs nog niet…. Zucht! Dat bedenk je van te voren toch?

@oji: ja kun je zien dat smaken verschillen. Ik zie liever een geconcentreerd paard dan een alerte.

@Ikke en vraag jij dan om een filmpje? Of aan de hand van door de foto heen kijken ga je bezichtigen?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:59

Ik vraag me af of jullie eerst een stal regelen? Of regelen jullie dat achteraf?

De zoektocht naar een paard kan toch ook een tijdje duren…

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:02

Earth schreef:
Maar toch he, zag van de week ook een advertentie van een dier die nu 5 is, maar zaten enkel foto's bij van toen ze jonger was, want ze had geen recente foto's. Dan denk ik, neem gewoon even de moeite om nu foto's te maken.

Mja soms gaan ze weg door tijdsgebrek en is het dier misschien al maanden niet meer gereden? Dus gebruiken mensen misschien liever oude foto's waar hij wel gereden was ofzo.

Ach, van mijn paard had ik professionele foto's + duidelijk rijfilmpje waar hij correct werd gereden en ik vond hem eigenlijk niets. Ik wou de afspraak eigenlijk afbellen en zelfs op de poetsplaats vond ik hem niet bijzonder en veel te klein. Eens erop was ik verliefd en dat ben ik nog steeds :D

Dus het kan soms raar lopen, het een beetje als daten :') Soms denk je echt een catch te hebben gevonden op Tinder en dan valt die date helemaal tegen :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:03

Kay_Kim schreef:
Ik vraag me af of jullie eerst een stal regelen? Of regelen jullie dat achteraf?

Ik heb eerst een stal geregeld. Vervolgens alsnog een week na aankoop paard alsnog verhuisd, want de stal beviel niet :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:17

Farjen schreef:
Earth schreef:

Mja soms gaan ze weg door tijdsgebrek en is het dier misschien al maanden niet meer gereden? Dus gebruiken mensen misschien liever oude foto's waar hij wel gereden was ofzo.

Ach, van mijn paard had ik professionele foto's + duidelijk rijfilmpje waar hij correct werd gereden en ik vond hem eigenlijk niets. Ik wou de afspraak eigenlijk afbellen en zelfs op de poetsplaats vond ik hem niet bijzonder en veel te klein. Eens erop was ik verliefd en dat ben ik nog steeds :D

Dus het kan soms raar lopen, het een beetje als daten :') Soms denk je echt een catch te hebben gevonden op Tinder en dan valt die date helemaal tegen :+

Beestje is nog niet eens beleerd, dus t ging om een paar foto's in de weide. :')

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:39

Ja dat is inderdaad wel wat stom :+ Dat ze geen professionele shoot doen, dat begrijp ik wel. Maar zo goed als iedereen heeft nu toch wel een telefoon met camera..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:44

Farjen schreef:
Ja dat is inderdaad wel wat stom :+ Dat ze geen professionele shoot doen, dat begrijp ik wel. Maar zo goed als iedereen heeft nu toch wel een telefoon met camera..

Ja en sommige mensen zijn gewoon slecht in foto’s maken, ook met telefoon.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:02

Kay_Kim schreef:

Ik had plek geregeld maar vlotter een paard gevonden dan dat de plek beschikbaar was. Kon het paard langer laten lopen in het natuurgebied maar zo vaak pech gehad in het leven dat ik die gok niet wou nemen. Daarop paard bij een vriendin kunnen zetten voor 2 weken. Nooit spijt van gehad gezien wat we in die 2 weken al voor band op hebben kunnen op bouwen. Haar weide komen we heel vaak langs en paarden sowieso onderling veel contact dus was voor alle partijen eigenlijk een super oplossing.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:14

Ik heb mijn Fries van sporthorses.nl met de meest belabberde foto's.
Toch gebeld en met de verkoper in gesprek geraakt. Was een fijn gesprek, maar paard bleek al verkocht.

Paar uur later belde verkoper op dat ze eigenlijk niet zo'n goed gevoel hadden over de koper. Iets met afdingen omdat het meegeleverde zadel nog opgevuld moest worden. We mochten alsnog komen kijken.

Paard, 11 jaar stond al een jaar stil en was daarvoor door jonge kids gereden en was braaf, maar daar was dan ook alles mee gezegd.

Op basis van prestaties/resultaten uit het verleden (enkel en -dubbelspan beleerd, onder het zadel M1 dressuur, mooi veulen op de wereld gezet) in combinatie met een nette prijs, paard laten keuren en vervolgens gekocht.

We hebben haar inmiddels 3 jaar. Nooit ziek, niet kreupel, goudeerlijk en altijd vriendelijk en ijverig.
Voelde echt als geluk hebben.

Oja, de stal had ik vooraf geregeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:49

Marus schreef:
@Ikke en vraag jij dan om een filmpje? Of aan de hand van door de foto heen kijken ga je bezichtigen?

Ik zeg niet dat ik nooit filmpjes zal vragen maar wat ik tot nu toe bekeken heb, heb ik nooit filmpjes gevraagd. Als de foto aansprak, stapte ik in de auto en ging kijken.
Ik maak ze wel zelf als het paard voorgereden wordt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 07:52

Mag ik me ook melden? Ik ben ook rustig op zoek. Ben al een paar maanden aan het kijken op MP en sporthorses, maar de zoektocht neemt nu wat serieuze vormen aan. Afgelopen zondag bij een fokker geweest en gelijk 3 paardjes kunnen bekijken. (Wat eigenlijk heel onhandig is want je gaat automatisch vergelijken). Daar ga ik zaterdag nog een keer naar terug.

Ik zoek naar een echt gezinspaard. Komt aan huis te staan dus stal hoeft niet geregeld te worden. Omdat mijn man en in de toekomst mijn dochter er ook voor zullen zorgen is een rustig en betrouwbaar karakter echt belangrijk. Ik ben zelf een veelzijdige recreatieve ruiter met voorliefde voor dressuur. Paard moet geschikt zijn om voor de wagen te zetten, mee te komen in de basisdressuur, mee te gaan op vakantie en dapper genoeg zijn om alleen op buitenrit en naar de vereniging te gaan.

Geen quarter/fries ivm gezondheidsproblemen. Verder maakt het ras me in principe niet echt uit, maar ik match niet echt goed met hele hete, neurotische paarden. Ik match juist wel goed met de wat dominantere macho's. Leeftijd tot max. 8jr, maar voorkeur voor onbeleerd of net zadelmak.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:06

Kay_Kim schreef:

Eind 2021 heel spontaan een veulen gekocht. Maar voorafgaand aan bezichtigen eerst een plekje in de opfok gereserveerd. Als ik geen plek had kunnen vinden in een opfok die ik goed en kundig genoeg vond, had ik hem niet gekocht. Ik heb destijds echt geluk gehad dat mijn veulen terecht kon op een fijne plek waar een afzegging was, want toen ik wat moest regelen was het precies de tijd dat er al ingeschaard werd. Oftewel, alles (landelijk) zat eigenlijk al vol. Hem op een plek zetten, waar ik niet blij werd van het management, was geen optie.

Stalling vinden kan evengoed een tijdje duren, afhankelijk van wat je wensen zijn en de regio waar je stalling zoekt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:15

Wij hadden altijd al een stal. Bij de 1e reden we al dus gezegd dat we gingen zoeken naar eigen paard. Paarden daarna namen de box in van paard daarvoor, soms voor moeten betalen en soms niet.
Maar na die 1e hadden we dus telkens al een stal. En bij de huidige niet meer, maar op stal gezegd dat we toch weer gingen zoeken, dus werd er een box voor ons vrijgehouden. Maar dat was makkelijk, want al die stallen kwamen of stonden we al jaren

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:58

_Nelleke_ schreef:
Mag ik me ook melden? Ik ben ook rustig op zoek. Ben al een paar maanden aan het kijken op MP en sporthorses, maar de zoektocht neemt nu wat serieuze vormen aan. Afgelopen zondag bij een fokker geweest en gelijk 3 paardjes kunnen bekijken. (Wat eigenlijk heel onhandig is want je gaat automatisch vergelijken). Daar ga ik zaterdag nog een keer naar terug.

Ik zoek naar een echt gezinspaard. Komt aan huis te staan dus stal hoeft niet geregeld te worden. Omdat mijn man en in de toekomst mijn dochter er ook voor zullen zorgen is een rustig en betrouwbaar karakter echt belangrijk. Ik ben zelf een veelzijdige recreatieve ruiter met voorliefde voor dressuur. Paard moet geschikt zijn om voor de wagen te zetten, mee te komen in de basisdressuur, mee te gaan op vakantie en dapper genoeg zijn om alleen op buitenrit en naar de vereniging te gaan.

Geen quarter/fries ivm gezondheidsproblemen. Verder maakt het ras me in principe niet echt uit, maar ik match niet echt goed met hele hete, neurotische paarden. Ik match juist wel goed met de wat dominantere macho's. Leeftijd tot max. 8jr, maar voorkeur voor onbeleerd of net zadelmak.

Freiberger :D

Afbeelding

Afbeelding