[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 10:38

Ik ga NU colosan bestellen. Heb er al veel over gelezen. Pien zweert er ook bij. Ik geef Callas wel regelmatig een psylicum kuur, die heeft ze een maand geleden gehad. Is nu op. Bestel ik ook weer.

En wat betreft die slangen, je wordt er ook zo nat van ;-)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:43

Dat is schrikken inderdaad Monique. Gelukkig waren jullie er mooi op tijd bij. En dan die slang ook nog. Hopelijk nu weer een tijdje rustiger daar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 10:45

Klopt Jeetje, een ongeluk komt nooit alleen.

Eh Domme vraag aan iedereen die het product kent, maar ik lees dat Colosan niet helpt bij koliek gerelateerde blokkages? Koliek is toch altijd een verstopping? Of bedoelen ze dat het bij koliek verstopping wel helpt maar niet als de darm gedraaid is.

Contre-indications
Colique dans laquelle le transit se bloque, comme une torsions ou une rupture de l'intestin ou de l'estomac.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:50

Nee je hebt ook gaskoliek dan helpt colosan idd niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:52

Koliek kan ook heel goed kramp koliek zijn, koliek betekent simpel buikpijn. Bij een totale verstopping gaat het niet helpen. Overigens zou ik geen 6 km gaan lopen met een paard met koliek, dat wil je zelf ook niet als je buikpijn hebt. Beste is 10 minuten lopen per half a heel uur.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 10:59

Dank voor de tips over gas en wandelen.

Wat we vannacht deden is lopen lopen lopen en als ze niet wilde, mocht ze even gaan liggen, maar niet rollen. Ze gaf zelf aan of ze het echt niet wilde en ging dan liggen. Als we haar weer aanmoedigden overeind te komen liep ze weer braaf mee. Wel heel zielig natuurlijk, hoofd laag. zo treurig. Misschien is het nog van de oude stempel het zo lang gaan lopen met een paard. Maar het heeft tot nu toe altijd wel geholpen om de darmen weer op gang te brengen. Ik las zelfs dat rustig longeren, zelfs met een drafje, goed kan helpen om alles weer te stimuleren.

Afijn, ze heeft al een hele tijd geen koliek meer gehad, in het vorige huis hebben we het wel een keer of 10 meegemaakt geloof ik.

Colosan zojuist besteld, zou vandaag nog geleverd moeten worden, we gaan het zien!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:14

Bewegen is nuttig, maar pijn zoals koliek vreet energie, daarom liever 10 min per uur/half uur zodat je wel het nut hebt, maar paard niet uitput met bewegen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 11:35

Er gaat natuurlijk geen volgende keer meer komen, sprak zij hoopvol, zo wel dan zal ik aan jullie raad denken, Tinka en Tamary

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:47

Monique vraagje, onze paarden hebben last van de paardenluisvlieg, daar ben ik gisteren achter gekomen. Ik heb nu de liezen, kokers en bij mijn merrie haar uiers ingesmeerd met vaseline.
Zitten deze nare beesten ook bij jullie? Zou het kunnen zijn dat Callas daar ook last van kan hebben met rijden en dat ze daarom de een na laatste keer zo onrustig was.

De paardenluisvlieg is net zo irritant als de hertenluisvlieg, maar is iets kleiner en donkerder.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:39

Een toevoeging op koliek, zoals ik het jaren heb ervaren met mijn koliek gevoelige paard die helaas niet meer leeft.

Mijn paard had regelmatig gaskoliek en zwol dan helemaal op. Hij mocht van mij liggen en blijven liggen en ik masseerde zijn darmen/ buik. Dit was niet zonder gevaar en ik lette altijd goed op mijn eigen veiligheid.
Hij knapte hier altijd goed van op ( heel veel scheten laten) Ik gaf hem ook Colosan.

Bij verstoppingskoliek wat ik wel eens meegemaakt heb, ging mijn pony aan de longeerlijn om te bewegen. Ik liet haar zelfs rustig draven en dan is het wachten op mest.

Kramp koliek kreeg mijn gevoelige paard tijdens weersveranderingen. Van meerdere veeartsen gehoord dat dat niet kan en alle paardeneigenaren met een gevoelig paard kennen krampkoliek tijdens weersveranderingen. Ook dan gaf ik mijn paard Colosan.

Dat ik mijn pony met verstoppings koliek geen Colosan heb gegeven is omdat ik het middel toentertijd niet kende.

Tegenwoordig mag je het paard laten liggen met koliek en hoef je het niet te dwingen om op te staan, daar zijn ook veeartsen het mee eens. Als ze echt alleen maar willen liggen dan is het zaak om zo snel mogelijk de veearts te bellen. Ook daar heb ik helaas ervaring mee.

Ik denk dat iedere koliek een andere aanpak heeft, dat is mijn ervaring

Een andere koliek vorm, mocht het bestaan, heb ik geen ervaring mee en kan ik niets over zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:00

Qua rollen met koliek was het oude idee dat daarvan een slag in de darm mogelijk was (met afsterven deel darm en dood tot gevolg). Huidige idee is dat het of geen effect heeft of mogelijk bij verkeerd liggende darm (over nierbandje? bv) juist de boel weer goed kan krijgen. M.a.w. de slag/foute locatie darm is er al voordat paard wil gaan rollen.
Net als willen bewegen is het voornamelijk een symptoom van zoeken welke houding is prettigst/minst ongemakkelijk/pijnlijk voor mijn buik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:59

;( ik ga niet op koliek verhaal in. Chic kwijt geraakt aan gaskoliek 7 april 2020, dus traantjes hier weer. Ligt nog te gevoelig.
Fijn Mo dat Callas het weer goed doet!!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:20

Ik ben een stille meelezer (stiekeme genieter) :wave: , maar wil nu wel even reageren. Ik heb ook altijd Colosan in huis. Zodra ik maar denk dat ze ergens last van hebben dan geef ik het. Het kan geen kwaad, het is een kruidenmengsel. Het mooie is, dat het eigenlijk binnen 15 minuten werkt. Als het binnen een half uur niet werkt weet ik dat ik direct de dierenarts moet bellen, dan zijn er sterkere middelen nodig.

Ik trek me weer terug onder mijn steen. :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 21:25

Sorry Pien, rot dat alles weer boven komt voor je. Ook Hercule een half jaar ervoor. Ik moet zelf ook geen IM's lezen, dan moet ik ook telkens aan Shadow denken. Over een paar dagen is hij alweer 9 maanden geleden overleden. Ik heb er nog steeds geen vrede mee, hoe het is gegaan. Maar in mijn hart zal hij altijd bij me zijn.

@Tamary, Kan goed zijn dat ik nog van de oude garde ben. Gisteren gaf Callas met wandelen niet aan dat ze niet wilde lopen. We hebben geen druk gezet op dat ze moest wandelen. Ze volgde ons als in een soort trance. Wanneer ze aangaf dat ze wilde liggen, mocht dat een paar minuten. Het rollen durf ik echt niet toe te staan, dan ben ik misschien nog van de oude garde. In ieder geval heeft het geholpen wat we gedaan hebben. Mogelijk had het met haar met rust laten ook geholpen. Ik durfde het niet te gokken.

Tjee Tamara (Fardoe) wat heb je een hoop kolieken meegemaakt. Niet fijn voor je. Als ik me mijn zorgen gisterennacht weer voor me haal, dan moet je vaak bezorgd zijn geweest. En soms zal je je net zo machteloos hebben gevoeld als ik. Ik lees in al je verhalen dat inderdaad iedere koliek een andere aanpak zou kunnen hebben. Dank in ieder geval voor het delen van je ervaringen!

Dank je Benita, leuk dat je even onder je meeleessteen vandaan komt, moet je vaker doen! Mijn colosan moet morgen aankomen, vandaag is niet meer gelukt ondanks beloftes... Wat lijkt koliek vaak voor te komen. Wat rot dat ook jouw merrie er last van heeft. Maar door al jullie ervaringen heb ik vertrouwen in het product.

Ik heb in ieder geval vandaag weer wat oud stro van vanmorgen, dus al met een beetje mest en urine eraan, over het nieuwe stro gestrooid. Amoniak erover sprenkelen schijnt ook te helpen tegen stro eten, maar dat vind ik te drastisch. In het oude huis stond Callas altijd op zaagsel omdat ze stro at en daarvan volgens mij koliek had gekregen. Shadow daarentegen stond op stro omdat hij zaagsel at. Tja. Misschien moet ik Callas maar weer alleen op zaagsel zetten. Geen risico nemen. In ieder geval heb ik vandaag weer een flinke dosis lijnolie gegeven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 18:08

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:25

Ik word helemaal blij van je filmpje <3
En dat landschap op de achtergrond :wow:

Ziet er fijn en ontspannen uit, en leuk dat je ook meer spel en beloningen meeneemt met het rijden, daar wordt het alleen maar leuker van voor beide :D

En wat een pech die nacht zeg! Gelukkig voelt Callas zich weer beter, is het probleem met het water ook weer opgelost?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:33

Dat ziet er fijn uit Mo. En dat uitzicht idd. Jaloersmakend.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:34

Wat een heerlijk filmpje, rust, ontspanning en lol. Genieten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:47

Goed gedaan Mo. En nu rustig uitbouwen naar rust er in blijven houden en gewoon stap en draven erbij pakken. Het willen spetteren zit er nog steeds in bij Callas maar je herkent het gelijk en brengt de rust erin terug.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:51

Nou dat is zeker geen straf om daar te rijden zeg :D

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:32

Één woord Fantastischfimpje :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 20:36

Hi allemaal, dank voor jullie reacties. Ik geniet nog even na. Ik ben erg trots op Callas en tevreden met mezelf. Erg hè. Ik ben vooral blij met een paar elementen.
1.
Er was weer een grommachine op de achtergrond, goed te horen rond 1 minuut. Callas heeft een aantal keer haar oren die kant op gericht maar aangezien ze het monster kon zien, was er geen reden tot irritatie.

2. Het volgende waar ik erg tevreden over ben, is haar rust met naar beneden lopen. Dit weiland is best schuin. Het is een vervallen wijngaard. Wij zagen er geen heil in een tweede wijngaard op te knappen, (de 1e wijngaard is nog steeds niet klaar) en hebben het helemaal kaal gemaaid. De paarden lopen er al die tijd al en grazen het mooi leeg, maar nu hebben we het voor de tweede keer helemaal gemaaid en nu zie je duidelijk de terrassen waarop de wijngaard stond. Dus iedere 2m is er een terras en dus als je het veld oversteekt ga je 7 terrassen af. In tegenstelling tot achter de boerderij wil Callas dit keer niet gaan rennen als we de terrassen aflopen, ook op 1 minuut goed zichtbaar en was het zelfs met een redelijk ontspannen teugel goed te doen.

3.En het derde is dan dat ik vanuit de jog, wat meer tempo ben gaan vragen op 3:20 minuut. Dat is moeilijk voor Callas, want dan wil ze in galop aanspringen, maar ze laat zich netjes corrigeren en gaat niet in galop.
Dus ik ben erg tevreden.

Enige jammere en dat staat niet op het filmpje omdat mijn vriend toen al niet meer filmde is dat Callas zich bij het teruglopen naar stal ohz zich helemaal te pletter schrok van een tak die over mijn jas schuurde. Ze verschoot, er was verder niets aan de hand, maar zonde omdat ik het graag zonder schrikjes had willen afsluiten. Ik had eerder af moeten stappen. Ze was er dusdanig van geschrokken dat haar englevel meteen in donkeroranje zat. Want ik stapte na het verschieten af en liep toen terug aan de hand naar stal en Erwin stapte op een krakend blaadje, waar hebben we het over, englevel meteen rood en ze verschoot weer. Ze bleef wel netjes om mij heen. Vind ik jammer. Hoop niet dat ze nu een negatieve herinnering overhoudt aan dit. Ik heb wel beide keren meteen na het verschieten toen ze stilstond beloond met voer.

jeetje77 schreef:
Dat ziet er fijn uit Mo. En dat uitzicht idd. Jaloersmakend.

Sintara schreef:
Nou dat is zeker geen straf om daar te rijden zeg :D

Cera_D schreef:
En dat landschap op de achtergrond :wow:

Dank jullie Jeetje en Sintara en Cera, we voelen ons nog steeds erg bevoorrecht om hier te kunnen zijn. Het is echt genieten met een grote G.

Muga schreef:
Wat een heerlijk filmpje, rust, ontspanning en lol. Genieten!

Dank je Muga, ik vond de rust bij Callas ook opvallend gezien wat ze de laatste maanden heeft laten zien. Hoop dat het blijft!

pien_2010 schreef:
Goed gedaan Mo. En nu rustig uitbouwen naar rust er in blijven houden en gewoon stap en draven erbij pakken. Het willen spetteren zit er nog steeds in bij Callas maar je herkent het gelijk en brengt de rust erin terug.

Dank Pien, inderdaad Callas wil nog steeds hard, maar ze liet zich heel goed terugnemen. Ik vroeg ook meer draftempo op 3:20 minuut en eigenlijk wil ze dan galopperen. Ik had daarbij een goed gevoel. Het was niet willen stieren uit dwarsigheid, maar gewoon omdat ze een meer gestrekte draf moeilijk vindt en dan is galopperen een makkelijkere keuze. Maar dat mocht niet van mij en ze liet zich corrigeren, zonder het bit vast te pakken. Dat vond ik fijn. Ik merk wel naarmate ik meer drafoefeningen doe, ze fanatieker wordt. Dus korte sessies is nog steeds belangrijk om het goed af te sluiten.

fardoe schreef:
Één woord Fantastischfimpje :D

Dank je Tamara, ik zit nog steeds te stralen.

Cera_D schreef:
Ik word helemaal blij van je filmpje <3

Ziet er fijn en ontspannen uit, en leuk dat je ook meer spel en beloningen meeneemt met het rijden, daar wordt het alleen maar leuker van voor beide :D

En wat een pech die nacht zeg! Gelukkig voelt Callas zich weer beter, is het probleem met het water ook weer opgelost?

Dank je Cera, Belonen er weer in gebracht. Eerst irriteerde dat tasje me, maar het was mijn clicker die er in zat te rammelen. Mijn clicker is nu kapot, dus tasje was ineens een stuk stiller en dan is het fijn om te kunnen belonen. Spelletjes is Callas heel goed in, want er zijn toch altijd dan weer koekjes ;-)

Het water probleem is nog niet opgelost, wel een tussenoplossing die goed werkt, maar niet betrouwbaar is. Erwin werkt eraan.

En de koliek was echt heel naar. Althans, het was niet de ergste koliek die ze ooit gehad heeft, maar ik word altijd helemaal akelig als een dier pijn heeft. Daar kan ik zo niet tegen. Maar ik weet nu inmiddels dat zodra Callas aangeeft weer te willen eten en haar buik weer rommelt het dan weer goed is.

Nog een grappig nieuwtje, wij doen altijd de voetjes zelf. We knippen de rand en we vijlen. De straal doen we niets mee. De zool ook niet. Maar eens in het jaar, soms twee keer, laten we een smid komen om de straal te fatsoeneren. We willen daar zelf niet in snijden namelijk, vind ik toch te link. Dus ik ben op zoek naar een smid hier. Ik vraag het aan de d.a. Die zegt, "je gaat niemand meer vinden. Alle smeden zitten vol, nemen geen nieuwe klanten meer aan, tenzij je tig paarden hebt staan en tenzij ze moeten beslaan. Voor 2 blootvoet pony's komen ze niet. Tenzij je ze iedere maand laat komen." Wat nu pipo? Hij zegt, ik kom zelf wel. Ik ben paardenpodoloog. Doe ik erbij. Ik blij, hij moet toch komen om te vaccineren, (vergeet ik altijd te laten doen) en hij brengt dan ook de wormspuiten mee en doet die er ook even in. Dus binnenkort een apk voor de meisjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:38

Wat een fijne update! Genieten.
Super dat je dierenarts ook pedicure is :+ !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 00:50

Dank je, Senna. Apart vind ik het wel, maar hij heeft zelf ook iets van 10 paarden, dus onlogisch is het ook niet. En een da moet het ook kunnen denk ik. En in frankrijk is het toch weer anders dan in NL. We gaan het zien...

Voor hen die niet kunnen slapen, filmpje over Maqu'Éden

https://youtu.be/nMATht_vhUA

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 01:09

*\o/* !

Petje af voor jou en Callas. Leuk om je zo zien te genieten, dat geeft af op Callas :).
Wat leuk dat het raampje een nieuw leven mag leven. Het is weer als nieuw.