Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eevj schreef:Ja eigenlijk praat ik wel tegen m'n paard. Maar meer onbewust. Niet dat ik hem hele verhalen vertel, en vertel wat ik die dag heb gedaan. Maar ik begroet hem bijvoorbeeld, zeg 'm gedag. Probeer met poetsen ook gewoon op een rustige manier wat tegen m te zeggen. Als de stout ik op een wat strengere manier toespreken. Echt verstaan wat je zegt zullen ze niet doen, maar de manier waarop iets gezegt wordt begrijpen ze wel denk ik. Als ik er op zit praat ik eigenlijk zeg maar niet. Alleen als die iets gedaan heeft wat ik echt super knap vind! Dan beloon ik m ook met 'm stem
' dan neutralere toon.
Ook met het rijden, met overgangen, nieuwe dingen leren. Amira reageerd er echt op dat merk ik gewoon van als ik niks zeg. Vindt het wel heel lief eigenlijk

Christyj138 schreef:heel vaak
maar dat komt ook omdat ik mijn emoties (van overleden vader) veel uit bij de paarden.
dus vaak zit ik gewoon in stal een heel verhaal te vertellen
hoe erg ik het vind dat ik geen vader meer heb

en tijdens het rijden natuurlijk 
was op ponykamp en mocht op men schatje rijden (waar ik tijdens het rijden en poetsen enzo dus tegen kwek) maar er lag een grote plas in de bak, waar ze niet door durfde (was nog redelijk jong), dus begon ik zachtjes tegen haar te praten en te zeggen dat ze flink was enzo enja je had mijn instructirce moeten zien kijken

Ik groet en zeg altijd doei tegen mijn beestjes, en vertel ze altijd uitbundig hoe braaf en leuk en lief ze wel niet zien. 
Tijdens het poetsen, op- en afzadelen, tutten, wandelen, grondwerk en vrijheidsdressuur en al dat soort dingen vind ik het altijd best gezellig, en merk ook dat Babiche het ook prettig vind. En praat over vanalles en nog wat. Geef der wel 10x op een dag complimentjes over hoe lief, geweldig en knap ze wel niet is, en soms over hoe gruwelijk eigenwijs ze af en toe kan doen
Praat ik gerustellend en op een kalme toon tegen haar, is er niets aan de hand 

Of als ik me ergens aan erger of als ik ergens mee zit. Mijn paardjes weten heel veel van mij