Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:35

Als je in het westen woont lijkt het me ook lastig, hoor, al kun je natuurlijk proberen iets te vinden wat je dier zoveel mogelijk bewegingsvrijeheid kan geven; en veel ruwvoer geven kan overal, toch? tenzij je op een pensionstal staat waar ze daar neit aan willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:35

Om een grijze lijn te houden zit je ook goed. Het is ook maar wat ze gewend zijn. Bij onze stal komen ze 4 uur per dag buiten, maar mijn paard mag eerder ivm zijn gezondheid. Hij vind dat heerlijk, lekker in zijn eentje een beetje rond kuieren, als ik dan halverwege de dag kom, dan vind hij zelfs nog dat ik iets te vroeg ben, is nog niet helemaal klaar. Maar dan zijn er altijd al weer een paar en altijd de zelfde die bij het hek gaan staan dringen als ze mij zien, zijn ze vaak pas 2 uur buiten en het is altijd ook nog eens een fjord en meestal de wat oudere paarden. Die fjord wordt 1 keer per week gereden, dus het is niet zijn klok om wat te gaan doen.

Mijn paard wordt ziek en gaat zienderogen achteruit als hij 20 uur per dag op stal staat, die andere paarden hebben het na 3 uurtjes helemaal gezien, gaan elkaar lopen zieken en als ze iemand zien, dan rennen ze in een kluitje naar het hek, verdringen elkaar, bijten en trappen; ik wil eerst. Misschien lui van geest? Die staan ook het stilst op stal, hebben de schoonste stal. Mijn paard is steeds bezig, beweegt, zoekt, wacht in ongeduld, zijn stal is het viest van allemaal. Hij is de laagste in rang en hij heeft er niet zoveel aan om met zijn allen buiten te zijn, hij wordt door alleen op hun beurt gedomineerd. Hun sociale spel is rangorde elke dag bespelen en mijn paard pesten.., dus je snapt dat hij graag alleen buiten is, anders staat hij toch in een hoekje alleenig waar hij niet uit mag.

Ik vind dat je met alles je paard moet aankijken, met voer, met temperatuur, beweging, buiten zijn, alles. Ze zijn niet over 1 kam te scheren, dan pas gaat het fout.

Ik vind het jammer dat PaardNatuurlijk in dit soort discussies zo domineert, die doen of ze de wijsheid in pacht hebben en dat hebben zij ook niet. Die HIT-aktief stallen zou voor mijn paard een crime zijn, doodongelukkig zal hij worden..Waarom? Hij altijd het lummeltje geweest bij welke groep hij ook liep, merries zijn juist heel gemeen tegen hem. Dat beest krijgt niet de gelegenheid rustig te eten, dat is stiekeme momenten stelen en schrokken maar, dan moet hij ook nog op de niet gewilde plekken vertoeven, schuilen en slapen waar hij wil, zal ook niet gaan, hij moet altijd plaats maken. Ook als hij ergens staat, komt er weer een meerdere die hem aan laat lopen. Dat hij dat maar 4 uur per dag heeft, is meer dan genoeg voor mijn paard. Ach gut Zou ik hem op deze manier aan zijn lot over laten, is het gewoon intens gemeen.....! Maar dat zal PN niet zo zien, die vinden dan weer dat ik mijn paard vermenselijk of wat dan ook, maar ik weet gewoon als geen ander hoe ik hem gezond en happy kan houden en dat is even iets anders dan de gemiddelde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:37

Ik denk dat het wel meevalt. Er is ruimte genoeg in NL zélfs tussen de grote steden in. Je hoeft nooit meer dan 20 km te rijden voor een stukje groen. Bovendien zijn er paardgerichtere oplossingen voor kleinere oppervlakken, loopstallen, HITactief, stallen met uitloop etc

'met minder genoegen nemen' vind ik géén argument, als je niet méér kan bieden aan een paard, moet je er geeneen nemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:38

Russell (ff offtopic) gaat jouw paardje dan niet naar die optie waarbij je met zadel op de fiets eventueel heen en weer moest reizen?

Ik denk ook dat de een meer behoefte heeft aan ebweging dan de ander maar met wei en schuilstal kunnen ze het dan helemaal zelf beslissen, toch? Er is geen dwang van vier wanden en dat kan een hoop stress voorkomen, hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:39

tita schreef:
hond kat en paard een waardeloze niks zeggende vergelijking
(jij hebt toch academisch niveau?)

Je laat je mannetjes muis en vrouwtje toch ook niet de hele dag los lopen in je huis omdat opgeloten in kooi zielig is.

Eingenlijk is een paard met een hond of kat vergelijken inderdaad niet terecht. Want honden en katten zijn roofdieren; die slapen urenlang achtereen en gaan een keertje op jacht naar een prooi, vreten zich vol en gaan weer urenlang slapen.
Paarden zijn bewegingsdieren bij uitstek!!!!!!! Hun gehele gestel, zowel lichamelijk als geestelijk, is er op gebouwd om continue te bewegen en zich in een kudde te bewegen.
Het is dus jùist voor paarden essentieel dat ze de ruimte en de beweging krijgen die ze zo hard nodig hebben.

Wat die muizen betreft: ook diè horen niet in een kooitje. Geen enkel dier hoort in een kooitje; muizen niet, honden en kattenm niet, en paarden al helemaal niet.

En dan kun je "30 jaar in de paarden zitten en 30 jaar ervaring hebben", maar wanneer je deze kern van het wezen paard niet ziet, mis je dus echt de essentie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:39

russel schreef:
Die HIT-aktief stallen zou voor mijn paard een crime zijn, doodongelukkig zal hij worden..Waarom? Hij altijd het lummeltje geweest bij welke groep hij ook liep, merries zijn juist heel gemeen tegen hem. Dat beest krijgt niet de gelegenheid rustig te eten, dat is stiekeme momenten stelen en schrokken maar, dan moet hij ook nog op de niet gewilde plekken vertoeven, schuilen en slapen waar hij wil, zal ook niet gaan, hij moet altijd plaats maken.

Ik moet HIT echt eens gaan bellen en aandelen nemen Clown

Júist in een HITactief kunnen paarden rustig eten. Tijdens het eten gaat er een slagboom achter ze dicht zodat paarden die hoger in rang staan niet kunnen treiteren of wegjagen. Ook met liggen en slapen worden echt niet telkens de lagere paarden opgejaagd hoor. Het leven in zo'n stal ziet er heel rustig en gemoedelijk uit.

Ga eens kijken bij zo'n stal en praat eens met zo'n stalhouder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:41

Nadya schreef:
En dan heb ik het nog niet eens over de behoefte aan bewegen bij het paard..... Ik snap niet dat mensen dat maar niet in willen zien (gelukkig steeds meer mensen wel!).

Jeetje, jongens, misschien toch wat meer lezen over het wezen paard, hoor. Slapen

Ik snap niet ( en daar ligt altijd de valkuil in dit soort discussie) dat de diehard naturals niet begrijpen dat de diehard normals echt wel de bewegingsbehoefte begrijpen Lachen Lachen en dat er zeker wel aandacht nodig is mbt de huisvesting........ dus mensen zien dat echt wel in Lachen Lachen niet alle normals zijn domme dozen hoor!

en dan heb je ook nog de hele, hele hele grote groep grijs gebied....... denk dat dit 80% van paardenhoudend nederland is. die je met zulke woordjes behoorlijk tegen het hoofd stoot.

En nogmaals ik lees niet geen boeken, geen sites geen sjit Lachen ik leer liever........... en dan liever in de praktijk Lachen Lachen Lachen want DAAR mijn lieve kijkbuis kinderen DAAR ligt de waarheid Lachen Lachen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:42

Arabesk schreef:
Moniek schreef:
kan ik heel duidelijk in zijn.
naar een uurtje of 2 a 3 dan staat meneer bij het hek op en neer te rennen en te roepen.
haal ik hem er dan niet uit dan laat meneer zich zelf er wel uit.
iets anders vind het goed als mensen een vraag stellen maar met dit Verward maakt de vraag beantwoorden iets minder leuk.
of ik moet het heel verkeerd hebben opgevat.

Aha, het bekende verhaal van het paard dat bij het hek gaat staan.

Denk je, dat je paard dit gedrag nog steeds zal vertonen als je hem uitsluitend nog búiten voert en op stal niet meer voert?

Geef je hem toevallig wat lekkers als hij zijn stal inloopt?

Mijn paard krijgt vaak wat lekkers als hij z'n kunstje vertoont: spaanse pas. Nu doet hij dat ook als ik het niet vraag, als ik bezig ben met opzadelen ofzo *klap* *spaanse pas*

Dat is niet omdat hij zo graag spaanse pas doet, maar omdat hij weet dat spaanse pas vaak een snoepje oplevert.

Jouw paard weet dat 'naar stal gaan' uiteindelijk eten oplevert.

Als jij een schuilstal zou hebben en hem uitsluitend búiten zou voeren, zal je zien dat hij na loop van jaren steeds minder in de stal gaat staan en uiteindelijk helemaal niet meer.

ik snap niet waarom jij zo moeilijk doet over dat een paard zijn stal in gaat.
En nee ik beloon mijn paard juist met niks lekkers.
sterker nog heb geen snoepjes,tractatie's of wat dan ook,wil hem daar ook niet mee llokken of belonen.
Ik vind dat je daar snel een schooierig paard van krijgt en dat wil ik niet.
Als hij de wei uit komt dan heeft hij zijn ontbijt al op en krijgt hij pas later in de middag een keer zijn lunch(hooi)
Dus als hij zijn stal in komt staat daar de eerste 3 uur zeker niks op hem te wachten.
En verder over een schuil stal?,,,jij kent de weien in schotland dus helemaal niet!!! en dan nog ben ik graag met hem in de sport bezig.
Hem doe je geen plezier door hem in de wei te gooien en af en toe eruit te halen voor een leuke rit.
Dit paard is er niet voor om recreatief te woorden gereden.
Maar dat is natuurlijk helemaal tegen jouw principes.
Mijn paard is gelukkig zoals ik dat ervaar en ik ken hem vrij goed.
De manier van houden gaat ons allebij goed af. En ik vind dat je niet een ander hoeft op te leggen over een bepaalde manier van houden dat nu eenmaal niet voor ieder paard is weg gelegd!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:43

Arabesk schreef:
Ik denk dat het wel meevalt. Er is ruimte genoeg in NL zélfs tussen de grote steden in. Je hoeft nooit meer dan 20 km te rijden voor een stukje groen. Bovendien zijn er paardgerichtere oplossingen voor kleinere oppervlakken, loopstallen, HITactief, stallen met uitloop etc

'met minder genoegen nemen' vind ik géén argument, als je niet méér kan bieden aan een paard, moet je er geeneen nemen.

lekker op je fietsie Lachen Lachen Na je werk, kind achterop en effe 20 km fietsen Lachen Lachen

er zijn zo, zo veel situaties te bedenken waarom dingen wel of niet gaan Lachen

Mijn paard staat een dikke 120 KM verderop Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:45

Het is op zich niet erg als mensen het hoofd stoten, je leert tenslotte door trial end error. Knipoog

Een paard als wezen begrijpen is imo ook de essentie en als je wilt dat je paard goed presteert in de sport is het zo natuurlijk mogelijk houden van je paard mentaal en fysiek gezien voor zijn gestel de aanpak bij uitstek!
Wij beslissen wat genoeg voor hen is maar als we kijken naar wat het paard nodig heeft gezien zijn vegetatieve stelsel (contstant kunnen kauwen, voorkomt bv al luchtzuigen), veel bewegen (is kudde- en vluchtdier) waarom zouden we onze oogkleppen dan ophouden als we het dier meer zouden kunnen bieden?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:46

Tuurlijk mijn paard staat 120km verder op voor meer weidegang en dan krijg je heel bokt over je heen omdat je maar 1x in de week gaat Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:47

detour schreef:
Russell (ff offtopic) gaat jouw paardje dan niet naar die optie waarbij je met zadel op de fiets eventueel heen en weer moest reizen?

Ik denk ook dat de een meer behoefte heeft aan ebweging dan de ander maar met wei en schuilstal kunnen ze het dan helemaal zelf beslissen, toch? Er is geen dwang van vier wanden en dat kan een hoop stress voorkomen, hoor! Knipoog

Daar heb ik niks meer van gehoord, jammer he? Maar zo gaat dat, je hebt een goed email contact en ineens besta je niet meer. Komt vast wel weer een nieuwe optie bedenk ik dan maar. Idd wel een schuilstal, dat heeft mijn paard zeker nodig.

@Arabesk,
natuurlijk is er veel groen in Nederland en dat komt omdat we nog steeds veel AKKERbouw in bepaalde delen van Nederland hebben en in andere delen weer VEEteelt, maar daar lopen de kostbare koetjes van de boer, melkvee dat veel moet eten en goede weilanden nodig heeft, niet een wei dat kapot gerent en geschraapt om lekker te kunnen rollen voor paarden. Vind maar eens een boer die staat te trappelen om een paard met shet op zijn wei te krijgen tussen het melkvee, nou dus NOT, koeien met horens, dus vleesvee echt niet mijn paard daartussen. Ze verkiezen nog liever een kudde schapen om het kaal te laten eten dan een paard. Begrijpelijk.

In Brabant groeien de omgebouwde paardenpensions als paddestoelen uit de grond, maar veel weidegang? Neuh hoor, of ze hebben het land verpacht, of ze willen er van hooien, of ze hebben geen zin om blubberweilanden te krijgen of ze verkopen hun grond of ze hebben gewoon geen zin om met die knollen te slepen. Luiheid en gemakzucht zie je daarmee juist heel veel, dan zijn het de centjes, muntjes, muntjes en muntjes, zeker hier in Brabant hoor, hier zijn de stallen ook duurder dan elders, schrik vaak weer van de prijzen. Wij willen dan misschien wel goed voor ons paard zijn, maar je bent altijd afhankelijk van derden....als je geen eigen land hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:47

JoviBan schreef:
Paarden zijn bewegingsdieren bij uitstek!!!!!!! Hun gehele gestel, zowel lichamelijk als geestelijk, is er op gebouwd om continue te bewegen en zich in een kudde te bewegen.
Het is dus jùist voor paarden essentieel dat ze de ruimte en de beweging krijgen die ze zo hard nodig hebben.

Wat die muizen betreft: ook diè horen niet in een kooitje. Geen enkel dier hoort in een kooitje; muizen niet, honden en kattenm niet, en paarden al helemaal niet.

En dan kun je "30 jaar in de paarden zitten en 30 jaar ervaring hebben", maar wanneer je deze kern van het wezen paard niet ziet, mis je dus echt de essentie.

ALLE dieren zijn bewegingsdieren Lachen Lachen ALLE ...

Elk levend dier is erop gebouwd zich voort te bewegen............... helaas moet ik ook 8 uur per dag op mijn bureau stoel zitten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:49

Citaat:
zouden we onze oogkleppen dan ophouden als we het dier meer zouden kunnen bieden?

Zodra het kan dan ben ik de 1e die het doet.
Ik hoop op een particulier te vinden waar mijn pony toch zeker in de winter 2-3 uurtjes naar buiten mag.
Ik zou blij zijn maar heb net gelezen dat dat VEEELSSS te weinig is.
Probeer je wat te doen is het nog niet goed.

Tja nu staat ie wel 23 uur per dag op stal tot april ong..ik doe mijn best

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:50

KiWiKo schreef:
Ik snap niet ( en daar ligt altijd de valkuil in dit soort discussie) dat de diehard naturals niet begrijpen dat de diehard normals echt wel de bewegingsbehoefte begrijpen Lachen Lachen en dat er zeker wel aandacht nodig is mbt de huisvesting........ dus mensen zien dat echt wel in Lachen Lachen niet alle normals zijn domme dozen hoor!

en dan heb je ook nog de hele, hele hele grote groep grijs gebied....... denk dat dit 80% van paardenhoudend nederland is. die je met zulke woordjes behoorlijk tegen het hoofd stoot.

En nogmaals ik lees niet geen boeken, geen sites geen sjit Lachen ik leer liever........... en dan liever in de praktijk Lachen Lachen Lachen want DAAR mijn lieve kijkbuis kinderen DAAR ligt de waarheid Lachen Lachen

Even voor alle duidelijkheid: Ik lees, ik zoek van alles op, ik kijk, ik volg workshops en ik zie het al jarenlang in de praktijk. Ik ben dol op informatie, krijg er nooit genoeg van. Niet alleen wat betreft paarden trouwens Lachen .

Ik had het over die mensen die helemaal niets lezen of doen, maar wel al jarenlang een paardje houden. Veel mensen doen gewoon wat ze geleerd is op de manege en ik vind het vaak schrikbarend weinig als je met ze praat. Jammer als ik daar mensen mee voor het hoofd stoot, maar het is gewoon een keihard feit. Ik kan je ze zo aanwijzen in het dagelijks leven.

Ik ben zelf begonnen met rijden/paarden verzorgen in de jaren 70 en er is zoveel veranderd sinds die tijd. Daar ben ik altijd benieuwd naar geweest en ik hou me graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Is dat zo raar? Om dat naast je praktijkervaringen ook te blijven doen?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 21-11-07 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:51

Niet alles bijgelezen....
Maar het is 24/7 buiten en anders slecht heb ik begrepen en elk paard die wedstrijd ruiters rijden worden over de zeik gereden...
Hoezo voor oordelen...

Trouwens paarden die niet liggen buiten?
Heb ik hier toch rare dieren gehad zeg...alles lag op meestal 1 na, die op wacht staat. Heel normaal als ze zich veilig voelen en een paard heeft dat ook gewoon nodig.

Ook op stal gaan ze liggen, net als in de wei.

En als je wat hobbeld nee dan zweet het paard amper, rij je aktief met de achterhand eronder worden ze nat, nee niet van de stress, of stressen jullie ook als je gaat hardlopen? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:51

detour schreef:
Het is op zich niet erg als mensen het hoofd stoten, je leert tenslotte door trial end error. Knipoog

Een paard als wezen begrijpen is imo ook de essentie en als je wilt dat je paard goed presteert in de sport is het zo natuurlijk mogelijk houden van je paard mentaal en fysiek gezien voor zijn gestel de aanpak bij uitstek!
Wij beslissen wat genoeg voor hen is maar als we kijken naar wat het paard nodig heeft gezien zijn vegetatieve stelsel (contstant kunnen kauwen, voorkomt bv al luchtzuigen), veel bewegen (is kudde- en vluchtdier) waarom zouden we onze oogkleppen dan ophouden als we het dier meer zouden kunnen bieden?

Een paard dat mentaal en fysiek niet in orde is presteert niks in de sport......... helemaal niks Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:52

tita schreef:
Tuurlijk mijn paard staat 120km verder op voor meer weidegang en dan krijg je heel bokt over je heen omdat je maar 1x in de week gaat Nagelbijten / Gniffelen

sterker nog ik ga eens in de zoveel weken Lachen Lachen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:52

KiWiKo schreef:
Elk levend dier is erop gebouwd zich voort te bewegen............... helaas moet ik ook 8 uur per dag op mijn bureau stoel zitten

Zitten is dan ook de slechtste houding voor de mens. En veel mensen zitten te veel met alle gevolgen van dien....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:53

Jij bent geen vlucht- maar een roofdier. Je kon terug al lezen hoe die fungeren en dat is heel anders dan herbivoren die in kuddes leven! Ik dacht dat je alles al wist, Kiwiko! Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:54

tita schreef:

Als je paard altijd buiten staat in een groep en hij wordt elke dag gecontroleerd door de stalhouder, maakt het niet uit als je niet komt. Alleen kom je zelf met de training van je sportpaard niet veel verder.

En zeg nou zelf 120 km is wel overdreven ver.

En Brabant? Ik heb er gewoond, er zijn wel degelijk plaatsen waar je paard gewoon naar buiten kan.

KiWiKo schreef:

Is dat een excuus om je paard dan ook maar op stal te houden? Ik vind dit een non-argument.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:54

Nadya schreef:
Ik ben ook geen fan van de BIT (ik lees ook nooit wat nieuws en vind ze nog veel te traditioneel, not my cup of tea Haha! ), maar ik ben blij dat ze wat meer van dat soort artikelen gaan schrijven. Ik kom in het dagelijks leven zoveel mensen tegen die al jaren een paard hebben, maar absoluut geen weet hebben van het belang van weidegang, veel beweging enzovoort...... Het is ze nooit geleerd, het is meestal nog onwetendheid ook. Scheve mond

hihi hebben we dat in iedergeval gemeen Lachen Lachen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:55

runningkawa schreef:
Niet alles bijgelezen....
Maar het is 24/7 buiten en anders slecht heb ik begrepen en elk paard die wedstrijd ruiters rijden worden over de zeik gereden...
Hoezo voor oordelen...

Er zit nog veel tussen 24/7 buiten en 20/7 op stal. Blader maar even terug Lijst

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:55

tita schreef:
Zodra het kan dan ben ik de 1e die het doet.
Ik hoop op een particulier te vinden waar mijn pony toch zeker in de winter 2-3 uurtjes naar buiten mag.
Ik zou blij zijn maar heb net gelezen dat dat VEEELSSS te weinig is.
Probeer je wat te doen is het nog niet goed.

Tja nu staat ie wel 23 uur per dag op stal tot april ong..ik doe mijn best

Ik ben heel blij als jouw paard wat meer uit zijn stal mag komen, al vind ik 2-3 uurtjes per dag nog steeds erg weinig ja.
Maar ieder extra uurtje is er een.... Maar 23/7 op stal, nou ja, je weet allang wat ik daarvan vind.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:57

KiWiKo schreef:
ALLE dieren zijn bewegingsdieren Lachen Lachen ALLE ...

Dit bedoel ik dus. Je ziet het verschil niet eens tussen het wezen paard en het wezen mens/hond/kat.
Hoe kan het nou dat je dit in al die 30 jaar nog niet begrepen hebt.