Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:13

dat zijn idd basis hulpen. Het idee achter dressuur is dat je paard steeds minder nodig heeft om meer te kunnen bereiken. Als ik veel dressuurruiters hoor, dan hebben ze sporen, scherpe bitten e.d. nodig om iets te bereiken. Dan ga je het doel van de dressuur voorbij, je gaat aan de basis voorbij, en alles wat je "bereikt" is niks meer als lucht, een illusie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:21

Helemaal met je eens!!!
En ik als dressuurruiter kan me daar ook kwaad om maken.
Want dat soort ruiters brengt wel het beeld van de sport om zeep.
Door dat soort ruiters zijn er mensen totaal tegen een bit en al helemaal tegen S&T.
Totaal tegen sporen. En ik kan dat zelfs voor een deel ook wel snappen.
Maar....er zijn nog genoeg mensen die zelf dresuur rijden en zich daar ook groen en geel aan ergeren.
En al helemaal als er jury's zijn die zulke mensen nog een wp kunnen geven ook...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:58

he, wat irritant discussieren is dit zeg... we zijn het zomaar eens Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:18

Jullie kunnen beter gaan mailen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:21

_angela_ schreef:
he, wat irritant discussieren is dit zeg... we zijn het zomaar eens Haha!

Nou wat belachelijk zeg !! Boos!
Sporen dat maakt niet uit hoe hard je ze erin ramt en die pokke knol moet maar gewoon luisteren.
En als hij dat niet doet zal ik zijn tanden wel eens flossen, rot beest. Hij is ook gewoon altijd dwars...expres om mij te pesten Ja

Zo goed Haha! Tong uitsteken Clown

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:26

Dan zal ik het maar eens mee oneens zijn om weer wat discussie te krijgen.

Het is niet waar dat het rijden op trens vriendelijker voor het paard zou zijn dan het rijden op stang of op stang en trens.

Een stang is het standaard bit voor de professionele (gebruiks) ruiter zoals de cowboy, vaqueros, cavalerist (van de oude stempel). Kijk maar op oude prenten, je zul meestal een stang zien. Een gebroken trens is uitgevonden om een jong paard af te richten. Een paard dat nog niet makkelijk inbuigt op been, zit en indirecte teugelhulp, dus waarmee je nog niet met de teugel de schouder kan plaatsen zonder met het bit in te werken, (als in neck reining), kan ermee gebaat zijn dat je met het linker of rechterdeel van de gebroken trens onafhankelijk van elkaar links of rechts stelling en buiging kunt vragen. Vandaar dat je de trens ook met twee handen bedient en de stangteugels in één hand houd. Het opleidingsdoel van het paard (voordat we ermee gingen dressuursporten) is dus altijd geweest met stang en op een hand te rijden. Stang en trens was een overgangsoptoming met als einddoel de trens weg te laten en op alleen de stang te rijden. In het gebruiksrijden heb je je rechterhand immers nodig voor je gereedschap (garrocha, lasso, sabel)

Een stang is niet uitgevonden om krachtiger in te werken. Een stang is ook niet minder onvriendelijk dan een trens. Alleen een nog niet volledig opgeleid paard rijdt je op trens (of kaptoom).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:28

eeeuhhhh...ik Blond

Maar waar ben je het nu mee oneens? Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:39

he, alweer einde discussie... Cool

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:52

Nee wel discussie. Ik vind dus dat het rijden op stang de norm is en niet het rijden op een "vriendelijke" trens. Als je nog een trens nodig hebt om een "grand prix" opgeleid paard te besturen klopt er iets niet. Je zou een volledig opgeleid paard op alleen een stang en uiteraard op een hand door een GP proef moeten kunnen rijden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:54

Waarom prefeleer jij de stang boven de trens Don_Marcello?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:20

Een stang werkt niet als notenkraker als je aan de teugels trekt.
Een stang vertraagd onbedoelde onrustige bewegingen van de ruiterhand wat voor het paard rustiger is. Je werkt minder snel in op de gevoellige lagen.
Met een stang komen de teugels dichter bij de schouders tegen het paard dan met een trens, waardoor je de schouder makkelijker met de teugels kunt plaatsen. Daarom hadden ze vroeger met die barokke paardenhalzen zulke lange scharen. Daarmee kwamen de teugels lager te zitten!
Het paard geeft makkelijker na op alleen het gewicht van de scharen en teugels die er in een boogje aanhangen. Je hebt bijna geen gewicht meer in je hand, je kunt je arm en je schouder en je rug veel beter ontspannen houden.
Daardoor kan je je beter concentreren op het ondertreden van het achterbeen.

Verder vind ik het vooral leuker om op de klassieke manier te rijden, zoals in de de tijd van François de la Guérinière (1688-1751), toen vanuit het gebruiks-rijden de rijkunst onstond, dan te rijden op de manier die we nu in dresuursport gewend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:22

Maar dat is eigenlijk wat ik ook zeg? Lachen

men moet laten zien in de hogere klasses dat men met de hulpmiddelen, zoals sporen, maar ook zoals S&T om kan gaan.
De lagere klasses hebben dispensatie daarvoor gekregen omdat ze het nog moeten leren Lachen

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:27

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:29

Maar die vertraagde werking heeft wel een hefboom werking...dus vele malen groter.
Plus je krijgt daardoor ook werking achter de oren en bij de kin....

Ik vind je verhaal wel opgaan met een ongebroken trens, maar niet met een bit met scharen Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:39

Don_Marcello schreef:
Een stang werkt niet als notenkraker als je aan de teugels trekt.
Een stang vertraagd onbedoelde onrustige bewegingen van de ruiterhand wat voor het paard rustiger is. Je werkt minder snel in op de gevoellige lagen.
Met een stang komen de teugels dichter bij de schouders tegen het paard dan met een trens, waardoor je de schouder makkelijker met de teugels kunt plaatsen. Daarom hadden ze vroeger met die barokke paardenhalzen zulke lange scharen. Daarmee kwamen de teugels lager te zitten!
Het paard geeft makkelijker na op alleen het gewicht van de scharen en teugels die er in een boogje aanhangen. Je hebt bijna geen gewicht meer in je hand, je kunt je arm en je schouder en je rug veel beter ontspannen houden.
Daardoor kan je je beter concentreren op het ondertreden van het achterbeen.

Verder vind ik het vooral leuker om op de klassieke manier te rijden, zoals in de de tijd van François de la Guérinière (1688-1751), toen vanuit het gebruiks-rijden de rijkunst onstond, dan te rijden op de manier die we nu in dresuursport gewend zijn.

Maar dan is het toch eigenlijk zo dat je kleine ruiterfouten compenseert met de stang? Het is toch de bedoeling (althans daar streef ik naar) dat ik ongeacht met wat voor bit ik met volledige ontspanning rij. (ter info: ik rij overigens op een KK aurigaan 21cm, dubbelgebroken bit)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:54

griziyr schreef:
Pling Bedoel je nu dat beginners ook beter met een stang zouden kunnen rijden vergeleken met een trens?

Beginners zouden helemaal niet moeten rijden, en als het dan toch moet liefst zonder bit.

Een trens is net zo goed pijnlijk als een stang. Alleen bij heel slecht gebruikt (als je pijn als hulpmiddel gebruikt om je paard te bedwingen of te besturen) kan je inderdaad met een stang je paard nog meer pijn doen dan met een trens. Daarom is een onervaren ruiter met een trens iets minder pijnlijk voor een paard dan een onervaren ruiter dan met een stang.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:54

Het is een mooi streven, maar ik denk niet dat je kunt stellen dat de stang vriendelijker is als een trensje... dat een goed ruiter uiteindelijk op 1 hand op stang kan rijden, is natuurlijk heel mooi, een super streven om zo licht in de hulpen te worden. Maar om nou te zeggen dat een stang op zich vriendelijk is... nee, het zijn de handen die eraan zitten die bepalen hoe streng de stang is, en dat kan door de scharen veel strenger zijn als de ruiter denkt...

Ik denk wel dat in veel gevallen een ongebroken bit fijner voor het paard kan zijn als een gebroken bit.

edit: zie net je laatste bericht Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:56

Hmz ik lees net dat stuk uit het Brabants Dagblad nog een keer (goed Sigaar ) door. Staat ook nog doodleuk bij vermeld dat mevrouw jurylid is. En dat rijdt dus haar paard tot "toppen van nervositeit, want zijn voorkomen en uitstraling zijn dan mooier, dan showt hij meer". En dan nog dat gedoe met dat speciale bit om niet bij de jury op schoot te belanden. Denk dat ik van de week dit artikel even kopieer en opstuur naar de KNHS. Zou ze dat ook als commentaar op durven schrijven? Je overgang vanuit galop naar halt is iets te laat, hang er voortaan een S&T in, dan heb je meer te vertellen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:00

Don_Marcello schreef:
griziyr schreef:
Pling Bedoel je nu dat beginners ook beter met een stang zouden kunnen rijden vergeleken met een trens?

Beginners zouden helemaal niet moeten rijden, en als het dan toch moet liefst zonder bit.

Hoe ben jij begonnen dan, als ik dat vragen mag?
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 04-10-07 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:01

Over stang op GP niveau: tijdens het horse event was Imke met een jong paard aan het rijden samen met Monty. Monty reed zijn paard (western) op 1 hand. Hij vroeg of dat niks voor Imke was. Haar antwoord (kwam hierop neer): laat ik dat maar niet doen hier, dan is ie denk ik niet te houden. Lekker hoor zo'n stang om de hulpen te verfijnen.... het werd op dat moment in ieder geval gebruikt om de hulpen te versterken...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:02

Eigenlijk hoor je aan de longe te beginnen. Jij alleen op het paard zitten, en geen contact met de mond/neus hebben, dat heeft de longeerder. Pas als je daadwerkelijk echt kunt rijden, krijg je iets in je handen, om pas nog later van de longe los te komen. Zoiets is het toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:16

Ik ben ook aan de longe begonnen, maar was echt nog wel een beginner toen ik daar vanaf kwam Lachen

Vraag me ook af hoe Don zelf begonnen is Lachen

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:20

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:26

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:48

Ik ben erg blij met hoe ik heb leren rijden.

Les 1 - grondwerk (om duidelijk te maken dat je een paard niet eens hoeft aan te raken om hem te besturen en zijn tempo te bepalen)
les 2 - zitten zonder zadel en voelen wat er nou eigenlijk gebeurt. Het paard wordt aan het halster door het "maatje" begeleid zodat je helemaal met jezelf bezig kunt zijn
les 3 - stappen stoppen, nog steeds zonder teugels, dus volledig op je zit. Er loopt weer iemand mee met je paard aan het halster.
les 4 - je mag teugels vasthouden, maar eigenlijk maar zeer licht contact hebben. Onderwerp is wenden (nog steeds in stap), vanuit je zit, en eventueel begeleiding met je teugels
les 5 - wenden en wijken - ook hier uitgangspunt vanuit je zit, en begeleiding met je teugels. Nog steeds in stap
les 6 - verlichte zit, in stap en vanuit daar aandraven, enkele passen en weer stap. Je mag pas draven als je verlichte zit goed genoeg is. Gaat de verlichte zit in draf goed, dan ook lichtrijden
les 7 - lichtrijden en doorzitten. Doorzitten slechts enkele passen, ga je stuiteren, dan eerst weer de verlichte zit.
les 8 - alles nog een keer herhalen en voor bij wie het erg goed gaat galop.

En zo begint iedereen op de manege waar ik rijdt, ook als je al 20 jaar rijdt en denkt het allemaal te weten. Meestal zijn dat de mensen die het meeste moeite hebben met de cursus, ze moeten ineens gaan rijden op hun zit, en kunnen dat niet....