Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:18

Penny-Alarm bellen van mijn penny patrouille tijd gaan rinkelen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:22

Stom vraagje maar mag je als je 18 bent tussen de paarden rijden met een D- pony of zou dat niet kunnen ?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:31

Ik ga met mijn C pony van 1.32 tussen de paarden starten.
Mag gewoon.

LadyMadonna

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:42

spookie, hoe bedoel je dat claudia (in dit geval) het paard niet in de weg zit?
In welke zin?
RowyGo, wat wel zo is (wat eerder ook aangegeven wordt) is dat een paard wel degelijk slijtage op kan lopen natuurlijk van teveel gewicht dragen. Alleen de vraag is, wat is teveel?
Ik ken mijn pony, ik heb haar al 9 jaar, en ik weet dat iemand van 40/45 kg haar prima kan rijden.
Je kan gewoon geen standaard zetten, en dat wordt hier wel gedaan

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:45

ik vind gewicht wat anders dan lengte, maar als degene te lang' is past het plaatje niet echt zeg maar Nagelbijten / Gniffelen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:47

klopt, en daar kan een pony last van hebben, de andere pony zal er echter zo mee weg lopen.
Je moet het dus indivudeel bekijken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:04

stef schreef:
spookie, hoe bedoel je dat claudia (in dit geval) het paard niet in de weg zit?
In welke zin?
RowyGo, wat wel zo is (wat eerder ook aangegeven wordt) is dat een paard wel degelijk slijtage op kan lopen natuurlijk van teveel gewicht dragen. Alleen de vraag is, wat is teveel?
Ik ken mijn pony, ik heb haar al 9 jaar, en ik weet dat iemand van 40/45 kg haar prima kan rijden.
Je kan gewoon geen standaard zetten, en dat wordt hier wel gedaan

maar je kunt niet in de pony kijken. misschien is de slijtage er al, en merk je dat pas als ze oud wordt. zolang je niet hebt laten röntgen kan je daar niets over zeggen, en beter op safe spelen. waarom de grens opzoeken, als je er gewoon onder kunt blijven?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:10

elk paard slijt van rijden. Natuurlijk is er een grens, maar ik vind dat sommige de grens erg laag leggen.
het jammere vind ik altijd van dergelijke discussies (zelfde is bijv het niet of wel natural) De meningen zijn te afwijkend, je komt nooit bij elkaar.
Eerder noemt karoliena het vergelijk dat een shet minder dan de helft qua hoogte en gewicht heeft als de stippel van claudia, maar je moet niet vergeten dat de verhoudingen heel anders liggen.
Een shetlander is in verhouding sterker dan een bels

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:16

stef schreef:
elk paard slijt van rijden. Natuurlijk is er een grens, maar ik vind dat sommige de grens erg laag leggen.
het jammere vind ik altijd van dergelijke discussies (zelfde is bijv het niet of wel natural) De meningen zijn te afwijkend, je komt nooit bij elkaar.
Eerder noemt karoliena het vergelijk dat een shet minder dan de helft qua hoogte en gewicht heeft als de stippel van claudia, maar je moet niet vergeten dat de verhoudingen heel anders liggen.
Een shetlander is in verhouding sterker dan een bels

en daar wordt vaak de fout gemaakt. shetten zijn extreem sterk als het gaat om trekkracht, maar veel minder als het gaat om draagkracht. de rug is relatief zwak, en daarbij zijn er weinig shetten die zorgvuldig dressuurmatig gereden worden. ik ben het met je eens dat overdrijven ook een vak is, en dat iemand van 40 kilo best op een grof gebouwde redelijk getrainde grote shet kan rijden, maar je ziet zo vaak minder leuke dingen langkomen. wel ben ik het zéker met je eens, dat ik twijfel over de verhoudingen met Claudia en het paard. het ziet er goed uit, en qua lengte past het mooi. maar het paard lijkt mij wat dik, wat weer extra overgewicht betekent, en daarbij is het geen superstevig gebouwd paard. mijn paard is 1,52 meter hoog, en hij mag van mij hooguit 80 kilo aan ruiter dragen. hij is aan de mollige kant (OOPS), en weegt nu rond de 500 kilo. hij is wel smaller dan het paard van Claudia. maar goed, met 80 kilo reken ik het zadel mee, dan komt het op hooguit 90 kilo. dat vind ik ook meer dan genoeg, soms laat ik er iemand even op die zoveel weegt, maar om hem intensief te rijden vind ik het toch wat veel. maar goed, ik ben gewoon erg voorzichtig, zoals je al zegt loopt een paard altijd slijtage op door het rijden, en ik wil geen risico's nemen daarmee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:20

ik heb het wel over in verhouding he, voor ik dat over me heen krijg Knipoog
Ik snap dat een shet niet sterker is dan een belg.
Ik denk dat het ook mee speelt dat er weinig shetten een goede dressuurbasis hebben: Vind nu eens een ruitertje dat dressuurtechnisch een leuk eindje weg kan rijden én op je pony past!
Ik ben nu bezig met het nichtje van mijn stalgenoot, is nu 5, rijdt nu aan de longeerlijn eens in de week (teveel rijden is voor die kleine kids nl ook helemaal niet goed) en ze pakt het heel leuk op.
Zou het wel grappig vinden als ze volgend jaar de regionale onderlinge wedstrijd mee kan rijden Haha!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:22

het kan er misschien niet uit zien maar als de pony er geen last van heeft is het niet zo erg.

als mensen gehecht zijn aan hun paard is het moeilijk zo'n beestje weg te doen omdat je te groot word, mensen rekken dit zolang mogelijk dus ik begrijp wel dat mensen die te groot zijn maar toch erg gehecht zijn aan hun paard het liefst zo lang mogelijk het dier bij zich houden. zo lang je het dier niet belemmert, vind ik het niet erg

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:25

stef schreef:
elk paard slijt van rijden.

dat vind ik echt een rake opmerking!!!!!!! Lachen
serieus!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:25

als je te groot wordt zijn er legio aan mogelijkheden om wat ermee te doen. Je hoeft hem niet weg te doen, dat is de keuze van iemand die rijden heel belangrijk vindt.
Ik rij ook niet meer op mijn shet, ben er te groot voor geworden. Heb er een haf bijgekocht om op te rijden, en heb de shet in de VD en aangespannen. geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar te verkopen. En als ik ooit, om wat voor reden dan ook, zal moeten kiezen, gaat de haf eruit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:47

stef schreef:
als je te groot wordt zijn er legio aan mogelijkheden om wat ermee te doen. Je hoeft hem niet weg te doen, dat is de keuze van iemand die rijden heel belangrijk vindt.
Ik rij ook niet meer op mijn shet, ben er te groot voor geworden. Heb er een haf bijgekocht om op te rijden, en heb de shet in de VD en aangespannen. geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar te verkopen. En als ik ooit, om wat voor reden dan ook, zal moeten kiezen, gaat de haf eruit

mooi gezegd! de kortzichtigheid van sommige mensen... rijden is maar een klein onderdeel van alle dingen die je met een paard kan doen. een paard wegdoen omdat er niet meer mee te rijden is komt in mijn persoonlijke woordenboekje dan ook niet voor.

Marigold schreef:
stef schreef:

serieus!

geen enkel paard is gemaakt om op te rijden. hoe groot of klein de ruiter ook is, je hebt met rijden altijd invloed op de lichamelijke gesteldheid van het paard. bij mensen zelf is het net zo. mensen die veel paardgereden hebben in hun leven, krijgen een soort botwoekering op hun dijbeen, aan de binnenkant. dat kan je dus zien aan het skelet. je hebt er normaal geproken geen last van, maar het is er wel. en bij paarden is dat zeker niet anders. rijden, of belasten in wat voor vorm dan ook, heeft ALTIJD invloed. dat hoeft niet per sé negatief te zijn...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:50

weet ik wel, ik weet uit eigen ervaring dat slijtage echt bestaat, heb het zelf.
en waarom?
omdat ik elke dag te zwaar moet tillen en dat al heel lang, icm niet correste beenstand zal ik maar zeggen, x benen dus een beetje, maar een beetje is al genoeg.
dus het woord slijtage zegt me nu veel meer dan 'vroeger' .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:47

Penny-Alarm bellen van mijn penny patrouille tijd gaan rinkelen.

@ RoWyGo: Wat een nutteloze opmerking zeg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:48

Paarden kunnen 1/5 van hun eigen gewicht houdne op hun rug zonder dat het ernstige schade aanbrengt dus dan heb ik het over schade aan de gezondheid die je met meer dan dat 1/5 gewicht aanricht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:11

Marigold schreef:
stef schreef:

serieus!

Dat is natuurlijk logisch, daarom moet je de risico's ook zo klein mogelijk maken en niet met je paard tot het uiterste gaan.Zorgen voor goede begeleiding en open staan voor andere ideeen

Je kan wel stoppen met rijden, maar waar moeten al die paarden dan naar toe Knipoog
Niet iedereen wil mennen of grondwerk doen. En ik weet zeker dat veel paarden het ook leuk vinden.

En Marigold, het is idd waar dat je door ervaring ergens anders tegenaan gaat kijken.
Hopelijk kunnen anderen ook van jou ervaring leren.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:49

lOiisJee schreef:
Ik vind het raar als mensen er dan op blijven rijden! Ze moeten dat gewoon niet doen! Het is niet goed voor de pony.. Boos!
Ik vind het zielig..

XXX Bloos

onderbouw het eens... Party!!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:52

Te groot ziet er gewoon niet uit, of je nou te zwaar bent of niet, het lijkt gewoon nergens na.
Ergens snap ik dan ook niet waarom sommige "te groten" nog op hun pony rijden, ik zelf zou me er niet prettig bij voelen.
Mjaa, als zij en de pony er nog plezier in hebben, dan moeten ze het lekker zelf weten..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:13

stef, ik zeg toch ook, zolang het paard er geen pijn of irritatie aan opdervindt.. slijtage valt naar mijn mening ook onder pijn/irritatie, komtom: dingen die niet goed zijn voor het paard en de ruiter.

karoliena, jij mag het dan een nutteloze opmerking vinden, dan geef ik ook maar gelijk even mijn mening. 'k word gek van die pennyreacties. Mag ik best melden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:23

Het slaat gewoon nergens op om iets penny reacties te gaan noemen lijkt mij. Zie hier weinig dingen die overdreven of wat dan ook zijn.

Penny reactie is gewoon een nutteloze opmerking zeg dan dat je het ergens niet mee ees ben.

Ik denk dat je de helft neit eens goed leest. De meeste heir die te grote ruiters neit vinden kunnen hebben het over ruiters dei met voeten bijna of op kniehoogte zitten van de pony. Daar is niks overdreven of raar aan lijkt mij, denk dat de meeste mensen eht daarmee eens zijn.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:29

[b]okee ik ken een paard van 1000 kg daar laat ik een kennis van 200 kg wel op rijden..
die regel klopt toch voor geen barst? Een paard van bijv 1000 kg zou dan iemand van 210 kg op zijn rug kunnen hebben.
Mijn Da zei dat op het harde shetten maximaal 60 kg kunnen hebben.. (af en toe)
en 40 kg? tjeetje dan moet je echt jonge kinderen hebben! Kinderen in nederland worden steeds dikker mijn neefje van 9 weegt al 45 kg(5 kg lichter dan ik van 14 ben) en hij is ook best groot.
Over een paar jaar kunnen kinderen van tot 9 op shetten rijden. De meeste shetten zijn niet altijd kinderpony's. Wie koopt er dan nog een shet als het maximimum van een shet van 1 meter al rond de 40 kg licht? Dan stoppen heel veel mensen met rijden als hun kind boven de 40 kg weegt of kopen geen shet omdat ze soms sterk en eigenwijs zijn(of omdat het anders zielig is...en er staan al massa's shetten tekoop(ik heb ook een shet gehad maar die heb ik verkocht). en ik zou mijn pony niet houden als ik tegroot was. Tenzij ik er een hele goede band meehad, maar ik zou dan eerder een grote kopen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:32

Maximaal geld die regel, dus wel je gezonder verstand gebruiken natuurlijk Knipoog

Waarom moeten shetten altijd bereden worden dan? Ze kunnen voor veel meer dan dat gebruikt worden.

Daarnaast word ons ruitertje 9 jaar en weegt net 25 kilo, net als de rest van haar klasgenoten van die lengte ligt het gewicht van de kinderen rond dat van haar dus zie ik het probleem dus echt niet. Met goede opvoeding en goede beeleiding zijn alle shetten kinderpony's in ieder geval onder eht zadel.

Door al die broodfokkers gaan ook een hoop shetten naar de slager dus als we eht daar over gaan hebben

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:34

ik bedoel ook echt niet dat er niet gereden moet worden op paarden!
maar vond het zo'n grappige opmerking, want men heeft het héééél veel over slijtage van de pony, enz enz, maar in wezen gebeurt dat sowiezo ook omdat je erop rijd.
het zal dan niet meer zijn dan de pony aankan, en met verkeerd rijden, te grote ruiter, te veel gewicht verkeerde training zal het erger zijn, zeker wel, maar er wordt vaak gewoon zo op gefucust, alsof je bijna een paard mishandeld als je het enigszins risico laat lopen op slijtage, en dat doet in basis dus iedereen wel.
pff snapt iemand mij?
ik weet heel ff niet hoe ik het duidelijker moet verwoorden Bloos

at miloetje, ik vind 200 kilo wel zwaar om op een paard te stappen!
en veel mensen hechten zich wél aan hun pony, en willen de pony niet verkopen.
mensen met te kleine pony´s zijn er genoeg, die hebben vast al ontdekt hoe ontzettend leuk mennen is bijvoorbeeld!