Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:17

Urielle schreef:
Ik vind het zo'n gemakkelijk gepraat, 'voorbeenzwaaiers'. Men vergeet dat er ook kracht opgebouwd moet worden om van achter te kunnen dragen en zeker in de B en de L zul je nog momenten zien dat die jonge beesten het gewoon even niet meer trekken en af en toe een paar passen afhaken voor hun ruiter ze er weer aan kan zetten. Als die paarden genoeg kracht en balans hebben opgebouwd dan zie je ook een totaal ander paard...

Maar welke idioot gaat dan ook op concours met een paard wat het qua kracht en balans nog niet aan kan?? Mocht ik een jonge voorbeenzwaaier op stal hebben staan dan neem ik hem pas mee op concours wanneer hij hier ECHT klaar voor is. Mocht dit pas 2 jaar later zijn, het zij zo.

fransheijs

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:28

Bros schreef:
fransheijs schreef:

Waarom jureren jury's in de ogen van een ruiter/amazone niet objectief? Komt hier met de komst van de nieuwe proeven verandering in? Heeft het alleen te maken met de jury of wordt er ook door bepaalde ruiters/amazones koffiedik gekeken?

ps. je hebt niets aan een PAARD zonder dat deze achter kan dragen!

Allereerst schrik ik me altijd wezenloos op de regionale of grotere concoursen van het niet paardvriendelijk en doordacht rijden. Het maakt me triest dat er maar weinig mensen echt goed, vriendelijk en op een goede manier paardrijden. Mensen die echt de tijd nemen voor hun paard zijn zeldzaam. Dat maakt mij verdrietig.

Naar mijn mening is er bij de algemene paardenmens wat mis betreft het omgaan met paarden. Geduld is hierbij het toverwoord. Het is voor mij een feit dat dus niet alleen de juryleden maar ook de ruiters/amazones over het algemeen TOTAAL verkeerd bezig zijn.

De opzet van de nieuwe dressuurproeven en de gedachte erachter is super. Dat bewijst dat er toch iemand in de goede richting denkt en dit ook wil uitvoeren. Maar helaas kan ik nu al wel voorspellen dat er in de rijmethodes vrijwel niets zal veranderen. Leuk idee, maar niet uit te voeren.

En dat is dan ook de reden dat ik niet voor jury's, omstanders, fokkers of anderen rij, maar puur voor mezelf. Ik laat mij niet leiden door een slechte beoordeling van een jury. Ik ga op concours voor de afwisseling en het opleiden van het paard. En of ik dat op een tuiger, tinker, kwpner of ander paard doe maakt voor mij niet uit.

Ik ben het hier wel grotendeels mee eens, uit deze beschrijving maak ik dan ook op dat jij goed met je paarden bezig bent, in welke zin bedoel je dit? Is dat puur je rijmethode, of heeft het niets met rijmethode te maken, maar gaat het puur om de omgang?

Zoals je toenstraks al beschreef:

Bros schreef:
Het gaat in dit geval niet over de ruiters van die voorbeenzwaaiers, maar om de juryleden die deze moeten beoordelen. Wat de ruiters met deze paarden doen is hun eigen zaak.

en met bovenstaande wijk je hiervan af, niet dat ik het erg vind! maar aangezien ik er straks ook op werd gewezen, denk ik dat we dit onderdeel van de "oneerlijkheid" even moeten volgen! Het gaat erom dat een jury in de ogen van sommige ruiters niet objectief is! Maar waardoor komt dit....

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:31

Bros schreef:
Maar welke idioot gaat dan ook op concours met een paard wat het qua kracht en balans nog niet aan kan?? Mocht ik een jonge voorbeenzwaaier op stal hebben staan dan neem ik hem pas mee op concours wanneer hij hier ECHT klaar voor is. Mocht dit pas 2 jaar later zijn, het zij zo.

Ik ben wel zo'n idioot!!

Er is een groot verschil tussen rijden om ervaring op te doen en rijden om te winnen!

Als ik een jong onbegrensd paard ervaring op wil laten doen, dan neem ik hem gewoon mee de M in hoor! en als ik dan 140 punten krijg kan me niets interesseren! Het gaat dan vooral om hetgeen erom heen! en dit gebeurt niet 1 keer per week, maar zo af en toe moet je een paard te kans geven om dingen te zien, en mee te maken!

En ookal heb ik dan een voorbeenzwaaier, ik wordt echt geen 1e!! eerder eerste van onder!

(maar ik denk ook dat het meer speelt in de lagere klasse dan in de hogere klasse, ik zeg niet dat het MEER gebeurt, maar het SPEELT meer)
Laatst bijgewerkt door fransheijs op 20-03-06 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:32

En waar halen de beginnende amazones hun voorbeeld vandaan? Ik zou zo graag een instructiefilm zien van een B ruiter met een B paard dat correct getraind wordt! En wat krijgen we? Een DVD vol proeven, gereden door de hoogstgeplaatste ruiters van nederland die niet in de buurt komen bij wat een jury in den lande moet beoordelen.

Zou hou je de ruiters EN juryleden dom.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:36

amondi schreef:
En waar halen de beginnende amazones hun voorbeeld vandaan? Ik zou zo graag een instructiefilm zien van een B ruiter met een B paard dat correct getraind wordt! En wat krijgen we? Een DVD vol proeven, gereden door de hoogstgeplaatste ruiters van nederland die niet in de buurt komen bij wat een jury in den lande moet beoordelen.

Er is toch geen verschil tussen een Z-ruiter met een Z-paard dat een b-proef perfect rijdt en een B-ruiter met een B-paard dat een b-proef perfect rijdt?

Het enige verschil is misschien het extra wat een paard de combinatie kan geven (discussie loopt ook nog), maar technisch perfect, blijft technisch perfect! zowel voor een B-ruiter als voor een Z-ruiter!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:37

Bros schreef:

Tja, ik ben zo'n idioot dus
Ik heb zo'n jonge 'voorbeenzwaaier' staan, nu net aan het werk aan de longe, nog niet sterk genoeg, stukjes kan hij onder plaatsen, stukjes wordt hij moe en blijft het achterbeen even achter. Hij begint nu sterker te worden maar ik heb echt niet de illusie dat hij in de proef zijn achterbeen nooit eens zal laten hangen als het hem te zwaar wordt. Die gaat gewoon mee op concours volgend jaar, mag in de B gewoon wat ervaring opdoen en rondkijken. Is hij sterk genoeg dan kan hij alsnog versneld promoveren naar het L, zo niet dan rijden we de B wel uit met 30 punten en blijft hij daarna evt. thuis of gaat hij HC mee.

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:43

ik denk dat het niet erg is als je zo'n paard mee neemt voor ervaring. je wil niet weten hoe ik met Kendi in de B en L gereden heb (nu was ik wel 12, maar toch)

Over waarom jury's toch hoger jureren. Geen idee, natuurlijk speelt de naam van de ruiter wel een rol, de afstamming, t mooie drafje, de stal die voor de paardennaam staat. Allemaal dingen die jury's verleiden.

Ik snap dat soort jury's niet. Ik ben zeker van plan om mijn jurydiploma te halen als ik oud genoeg ben, maar ik zal echt NOOIT zo jureren.

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:50

fransheijs schreef:

Ik ben het hier wel grotendeels mee eens, uit deze beschrijving maak ik dan ook op dat jij goed met je paarden bezig bent, in welke zin bedoel je dit? Is dat puur je rijmethode, of heeft het niets met rijmethode te maken, maar gaat het puur om de omgang?

Zoals je toenstraks al beschreef:

Bros schreef:
Het gaat in dit geval niet over de ruiters van die voorbeenzwaaiers, maar om de juryleden die deze moeten beoordelen. Wat de ruiters met deze paarden doen is hun eigen zaak.

en met bovenstaande wijk je hiervan af, niet dat ik het erg vind! maar aangezien ik er straks ook op werd gewezen, denk ik dat we dit onderdeel van de "oneerlijkheid" even moeten volgen! Het gaat erom dat een jury in de ogen van sommige ruiters niet objectief is! Maar waardoor komt dit....

Persoonlijk vind ik dat de jury's als professionals moeten optreden. Wat dus wil zeggen dat ze opmerkingen moeten maken wanneer een ruiter verkeerd bezig is. Er zijn genoeg regels en voorschriften over hoe een paard WEL moet lopen en dit wordt naar mijn mening te weinig als leidraad genomen op concoursen. Dat paarden op een verkeerde manier worden gereden is al een ernstige kwestie, maar als deze mensen door juryleden toch bovenin eindigen krijgen ze automatisc het gevoel dat ze wel goed bezig zijn.

Naar mijn mening is een groot gedeelte van de paardenwereld verkeerd bezig. De nadruk ligt momenteel te weinig op het correct gereden paard en teveel op het showelement. Ook bij de hogere klasses merk ik dat maar een zeer klein gedeelte echt correct "volgens het boekje" loopt. Het is meer een kwestie van trucjes leren geworden. Helaas...

Bros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:54

Het starten van een jong paard voor het krijgen van ervaring vind ik inderdaad ook een hele goede kwestie!
Dat doe ik ook. Maar er zijn genoeg mensen die dan nog verbaasd zijn dat ze niet hoog eindigen of onbewust toch teveel verwachten van het jonge dier. Die dan toch elke week op concours gaan om verplicht de twee proeven te rijden terwijl het dier al bij het losrijden aangeeft dat het al moe is.

Ik ben zo'n ruiter die met een hele grote glimlach bij A afwendt om te gaan wijken om dan netjes in een rechte lijn richting de hoek te sturen en o,o wijken te laten zien.

En dan later vol verbazing op mijn coupon een ZES te zien staan.... En dan vraag ik me toch echt af of die betreffende jury de gehele cursus op de toilet heeft gezeten.

Bros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:58

amondi schreef:

Die beginnende amazones halen hun voorbeeld niet van een videofilm.... die krijgen dat door goed les te nemen en vooral veel te oefenen. Door op ervaren paarden te oefenen en dit gevoel mee te nemen naar hun wat minder ervaren paarden. Door goed te kijken naar ervaren ruiters/amazones (die op de goede manier rijden).

edit: hoewel ik er sterk voor ben om beginnende amazones/ruiters alles te leren op goed opgeleide paarden, en daarna pas te beginnen met wat jonge dieren.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:03

Misschien net een slok koffie genomen

Ik wilde er maar mee zeggen: je paard kan wellicht zijn proefje heel braaf lopen, af en toe het achterbeen eronder, af en toe het achterbeen er achteraan bungelend, ongeveer hetzelfde als de meeste paardjes in de B en de L, want al te veel flitsend ondertredende en dragende achterbenen zie je daar gewoon nog niet en dan sta je dus eens bovenaan met je beestje en dan is ineens volgens de andere ruiters de kantine te klein want 'hoe kun je nou toch met zo'n voorbeenzwaaier vooraan staan?!' en 'dat je zo'n beest nog niet thuis houdt tot hij sterk genoeg is.'. Er even bij vergetend dat in 99 op de 100 gevallen hun eigen paard ook nog geen dragend achterbeen had en dat wellicht je paard al wel netjes rechtgericht, soepel, lekker aan het been etc. was en je bijv. wel een paar nette voltes en overgangen hebt laten zien.

Dat vind ik typisch de kift in de dressuursport.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:07

Bros schreef:
Persoonlijk vind ik dat de jury's als professionals moeten optreden. Wat dus wil zeggen dat ze opmerkingen moeten maken wanneer een ruiter verkeerd bezig is. Er zijn genoeg regels en voorschriften over hoe een paard WEL moet lopen en dit wordt naar mijn mening te weinig als leidraad genomen op concoursen. Dat paarden op een verkeerde manier worden gereden is al een ernstige kwestie, maar als deze mensen door juryleden toch bovenin eindigen krijgen ze automatisc het gevoel dat ze wel goed bezig zijn.

Naar mijn mening is een groot gedeelte van de paardenwereld verkeerd bezig. De nadruk ligt momenteel te weinig op het correct gereden paard en teveel op het showelement. Ook bij de hogere klasses merk ik dat maar een zeer klein gedeelte echt correct "volgens het boekje" loopt. Het is meer een kwestie van trucjes leren geworden. Helaas...

Inderdaad, maar een jury is ook een mens die waarschijnlijk op het paard zit!! En dus waarschijnlijk ook verkeerd bezig is! Zo heb ik wel eens met juryleden gereden, en dan dacht ik....sjonge sjonge jonge, wat een geruk en gepluk! Maar de week erop moeten ze mij jureren! In het begin vond ik ook dat jury subjectief waren......maar zij doen ook hun best, zij rijden ook paard, zij doen het ook voor de lol en zij proberen ook naar alle vermogen een proef te beoordelen (de meeste), en ze zijn mens dus gevoelig voor trends en emotie!

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:18

fransheijs schreef:
Inderdaad, maar een jury is ook een mens die waarschijnlijk op het paard zit!! En dus waarschijnlijk ook verkeerd bezig is! Zo heb ik wel eens met juryleden gereden, en dan dacht ik....sjonge sjonge jonge, wat een geruk en gepluk! Maar de week erop moeten ze mij jureren! In het begin vond ik ook dat jury subjectief waren......maar zij doen ook hun best, zij rijden ook paard, zij doen het ook voor de lol en zij proberen ook naar alle vermogen een proef te beoordelen (de meeste), en ze zijn mens dus gevoelig voor trends en emotie!

In de perfecte situatie was de jury geen mens met emoties...
Ik vind, dat als je ervoor kiest om jury te worden, dat je dan ook objectief MOET kunnen beoordelen. En je gewoon niet mag laten leiden door trends en emotie. Maar wie ben ik

Maar over het algemeen (behalve nu even) maak ik me er nog niet zo druk om. Ik doe mijn eigen ding en laat me niet leiden door juryleden. Ik vind het alleen zo jammer dat juist vooral ook op hoger niveau het showelement voorrang krijgt...

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:20

ze moeten gewoon robotjes in die juryhokken zetten, met sensoren enzo

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:31

Kathleen_vW schreef:
KarinvdM schreef:

Mijn mening is dat er maximaal 7 punten verschil tussen mag zitten.

Waar baseer je dat op?

hoe bedoel je waar baseer je dat op?
[/quote]
Van jou mag er maximaal 7 punten verschil zijn. Ik vraag me af hoe je aan die 7 punten komt en waarom.

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:33

Urielle schreef:
Bros schreef:

Tja, ik ben zo'n idioot dus
Ik heb zo'n jonge 'voorbeenzwaaier' staan, nu net aan het werk aan de longe, nog niet sterk genoeg, stukjes kan hij onder plaatsen, stukjes wordt hij moe en blijft het achterbeen even achter. Hij begint nu sterker te worden maar ik heb echt niet de illusie dat hij in de proef zijn achterbeen nooit eens zal laten hangen als het hem te zwaar wordt. Die gaat gewoon mee op concours volgend jaar, mag in de B gewoon wat ervaring opdoen en rondkijken. Is hij sterk genoeg dan kan hij alsnog versneld promoveren naar het L, zo niet dan rijden we de B wel uit met 30 punten en blijft hij daarna evt. thuis of gaat hij HC mee.

Ik ook. Ik wil met een 4jarige Gribaldi starten van de zomer. Gewoon in de B. En die loopt echt niet de hele proef met een superachterbeen erbij. Maar het is voor mij ook de eerste die ik ga uitbrengen en zowel voor mezelf als voor het paard wil ik ervaring opdoen. Ik hoef echt geen hoge punten, ik verwacht ook echt niet dat ik de eerste keer met een wp thuiskom, ik doe het gewoon voor de lol. En tuurlijk wil ik hem hogerop rijden maar ik neem er gewoon de tijd voor. En ik ga echt niet wachten tot hij L bevestigd loopt voordat ik de B inga.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:37

Kathleen_vW schreef:
ze moeten gewoon robotjes in die juryhokken zetten, met sensoren enzo

Misschien zou dat voor sommige idealer zijn idd maar persoonlijk kan ik daar niet de voorkeur aan geven, een jury geeft weer een andere dimensie aan heel de sport, het is altijd een discussiepunt, maar het heeft ook weer zijn charme!

Ik vraag me ook nog steeds af, of dit wel zo oneerlijk is, die jury? Alle combinaties hebben te maken met dezelfde jury's! Als we toch alle bovenstaande weten, waarom wordt er dan niet naar gehandeld door anderen en als je er niet naar kunt/wilt handelen dan moet je het veranderen, en wanneer je niet het vermogen hebt om het te veranderen nog naar te handelen dan moet je het accepteren (of stoppen met wedstrijden)

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:38

Van jou mag er maximaal 7 punten verschil zijn. Ik vraag me af hoe je aan die 7 punten komt en waarom.

Misschien dat ik daar even te snel door de bocht ging, het is moeilijk om een richtlijn te geven. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk gefrustreerd was door 173 en 156 punten te krijgen voor dezelfde proef. Dat vind ik dus wel teveel.
[/quote][/quote]

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:40

Het is duidelijk dat jij zelf niet jureert.
Het maakt een enorm verschil waar je als jury zit. In de B en L valt dat nog mee, maar in de M en Z maakt hetop sommige onderdelen echt veel verschil.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:46

KarinvdM schreef:
Het is duidelijk dat jij zelf niet jureert.
Het maakt een enorm verschil waar je als jury zit. In de B en L valt dat nog mee, maar in de M en Z maakt hetop sommige onderdelen echt veel verschil.

Wat voor verschil dan? Vind jij het wel kunnen dan dat er 17 punten verschil tussen twee jury's zit??

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:50

Persoonlijk vind ik dat de plaats niet zoveel uitmaakt. Het gros van de punten geef je op "het gereden zijn", niet op het kunstje (hoogstens keertwendingen en wissels en daarbij maakt het NIETS uit waar je zit).
Het excuus (dat Wim Ernes te pas en te onpas aanhaalt) dat de plaats zo belangrijk is, onderschrijf ik maar voor een heel erg klein deel. Anders ben je als jury niet capabel in mijn ogen.

bros1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:54

fransheijs schreef:

Misschien zou dat voor sommige idealer zijn idd maar persoonlijk kan ik daar niet de voorkeur aan geven, een jury geeft weer een andere dimensie aan heel de sport, het is altijd een discussiepunt, maar het heeft ook weer zijn charme!

Ik vraag me ook nog steeds af, of dit wel zo oneerlijk is, die jury? Alle combinaties hebben te maken met dezelfde jury's! Als we toch alle bovenstaande weten, waarom wordt er dan niet naar gehandeld door anderen en als je er niet naar kunt/wilt handelen dan moet je het veranderen, en
wanneer je niet het vermogen hebt om het te veranderen

nog naar te handelen dan moet je het accepteren (of stoppen met wedstrijden)

Toch wel jammer he.... het veranderen zit er bij mij niet in... Zonde van mijn tijd... '

Gelukkig wordt een goed opgeleid en voorgesteld paard nog altijd gewaardeerd onder de jury's.

Hoe zie jij trouwens de nieuwe proeven, Frans???

edit: (nieuwe naam aangemaakt ivm het verdwijnen van de andere versie...)

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:56

bros1 schreef:

jaja............ blond zeker en gewoon het wachtwoord vergeten...........

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:57

fransheijs schreef:
KarinvdM schreef:Het is duidelijk dat jij zelf niet jureert.Het maakt een enorm verschil waar je als jury zit. In de B en L valt dat nog mee, maar in de M en Z maakt hetop sommige onderdelen echt veel verschil.Wat voor verschil dan? Vind jij het wel kunnen dan dat er 17 punten verschil tussen twee jury's zit??

In punten wel, in plaatsing niet! ( zie Z2 dressuur voorondes, 1-15-1- als plaatsing voor de latere kampioen!) Als je net 1 punt lager zit met je beginwaardes ban je gauw een heel eind op weg.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:57

CGJ12 schreef:
bros1 schreef:

jaja............ blond zeker en gewoon het wachtwoord vergeten...........

Nee, er is geen profiel, niet bij Bros en niet bij Bros1!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Frantic op 20-03-06 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt