Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
smurf schreef:dan heb ik ook nog een vraagje aan Frans, die steeds weer terug komt op het topic van de natuurlijk bekappers:
veel mensen hebben een paard dat 's nachts op stal moet staan en overdag buiten in een paddock staat. Heb je dan kans van slagen met natuurlijk bekappen, of is het gedoemd te mislukken?
ik zit zelf ook met dat dilemma, van mei t/m half nov, staat ie 24/7 op de wei en dan is het uit met de pret.
Mijn bekapper zei: stort die paddock maar vol met grind, dan komt het wel goed, maar dat doet de boer niet dus.... het is gewoon blubber en bagger
MarijeR schreef:Ik ben nog steeds benieuwd naar de oplossing van Frans voor mijn 29 jarige ruin.
IJzers er onderuit en dan?
Het ouwetje heeft zulke slechte voeten dat hele stukken hoef afbreken en vanaf het moment dat de ijzers er onderuit zijn, durft hij amper zijn voeten neer te zetten.
Tijdens het bekappen moet hij ook echt rustig blijven staan want als hij een keer schrikt en opzij springt, breekt er weer een stuk af.
Wonder boven wonder blijven zijn ijzers er wel goed onder zitten zonder dat de boel gaat scheuren.
Fasel"]
Frans, het is natuurlijk zoals jij het ziet. Dat respecteer ik. Ik heb mijn eigen visie. Ik heb nog steeds de wetenschappelijke stukken over natuurlijk bekappen niet gezien
[/quote]
Dat respecteer ik ook: ik schreef al eerder dat het niet mijn bedoeling is om iemand over te halen.
Dat je niets hebt gezien over natuurlijk bekappen is geheel te wijten aan je eigen ongeinteresseerdheid op dat gebied. Er is genoeg te vinden, op onze website staat onder andere een lijst met referenties en boeken. Wereldwijd zijn er al vele hoefsmeden die volgens dit principe werken en dermate grote successen bereiken dat steeds meer mensen overstappen naar deze methoden. Inmiddels begint natuurlijk bekappen ook de topsport binnen te dringen. Afgelopen weekend zijn hier bijvoorbeeld mensen op de cursus geweest van een renstal die wereldwijd wedstrijden rijden en paarden hebben die meer dan een ton waard zijn: ook die zijn al enige tijd hun jongste paarden zonder ijzers aan het trainen en de resultaten zijn zo overweldigend dat nu de hele stal van de ijzers af gaat en in het nieuwe seizoen onbeslagen van start gaan! Wordt ongetwijfeld vervolgd; hou onze website in de gaten.
Wat die wetenschappelijke stukken betreft: Ik heb ook al een dierenarts op de cursus gehad en die wist zelfs nog van meer wetenschappelijke stukken dan ik. Ook hij werkt nu volgens deze methode.
Het gaat dus niet om "mijn" visie maar het is de visie van een steeds groter wordende groep van professionals waaronder hoefsmeden, dierenartsen, professionele trainers, etc.
[quote="Fasel"]
en ik vind het een zeer slechte ontwikkeling dat mensen door een 'cursus' zelf aan het bekappen kunnen.
[/quote]
Dat mag jij vinden maar je kan er niet over oordelen omdat je niet eens weet wat natuurlijk bekappen inhoudt, laat staan wat we mensen tijdens die cursus leren. Bij mij staat bovendien het belang van het paard voorop, en aangezien de paarden er beter op worden is het dus een hele vooruitgang.
[quote="Fasel schreef:Nogmaals, met alle respect maar ik hoop dat je nu ook eens kunt respecteren dat ik er niet aan wil.
)
.
. Citaat:Van de zool en de straal moet je afblijven want ook dat levert gevoeligheid op.
MarijeR"]
Plus dat hij erg snel zoolkneuzingen heeft. De smid haalt dan ook niets van de zool af.
Het is al een paar keer voorgekomen dat de hoefsmid dacht aan een hoefzweer maar dat bij het uitsnijden bleek dat er geen ontsteking zat (pus) maar oude bloedklonten.
[/quote]
Bloedklonten zitten er niet voor niets. Waarschijnlijk heeft je paard toch last van zoolkneuzingen waarbij er inwendige bloedingen optreden.
Je zou ook eens naar de steunsels kunnen kijken; bij sommige paarden vergroeien die met de zool waardoor ze zoolkneuzingen kunnen opleveren. Je kan dit zien aan een verdikking van de zool precies naast de zijdelingse straalgroeven.
[quote="MarijeR"]
Stel, ik laat hem natuurlijk bekappen en de ijzers gaan er onderuit.
Is er dan een mogelijkheid om als hij echt kreupel blijft lopen er weer ijzers onder te slaan?
Want dan ben ik best bereid om het volgend voorjaar te proberen.
Dan loopt hij weer 24/7 buiten, is de grond niet meer bevroren en dan voldoet hij volgens mij aan alle eisen voor natuurlijk bekappen.
Ik zag op je site dat je hier vlakbij woont dus dan wil ik dat best proberen als jij ook bij anderen aan huis bekapt.
[/quote]
Er kunnen inderdaad weer ijzers onder (hoewel je de eerste zou zijn die dit nodig zou vinden).
Het lijkt me inderdaad goed om in dit geval te wachten tot het voorjaar.
[quote="MarijeR schreef:Het is namelijk geen wellus nietus spelletje maar het gaat om een levend dier.
MarijeR"]
Plus dat hij erg snel zoolkneuzingen heeft. De smid haalt dan ook niets van de zool af.
Het is al een paar keer voorgekomen dat de hoefsmid dacht aan een hoefzweer maar dat bij het uitsnijden bleek dat er geen ontsteking zat (pus) maar oude bloedklonten.
[/quote]
Bloedklonten zitten er niet voor niets. Waarschijnlijk heeft je paard toch last van zoolkneuzingen waarbij er inwendige bloedingen optreden.
Je zou ook eens naar de steunsels kunnen kijken; bij sommige paarden vergroeien die met de zool waardoor ze zoolkneuzingen kunnen opleveren. Je kan dit zien aan een verdikking van de zool precies naast de zijdelingse straalgroeven.
[quote="MarijeR"]
Stel, ik laat hem natuurlijk bekappen en de ijzers gaan er onderuit.
Is er dan een mogelijkheid om als hij echt kreupel blijft lopen er weer ijzers onder te slaan?
Want dan ben ik best bereid om het volgend voorjaar te proberen.
Dan loopt hij weer 24/7 buiten, is de grond niet meer bevroren en dan voldoet hij volgens mij aan alle eisen voor natuurlijk bekappen.
Ik zag op je site dat je hier vlakbij woont dus dan wil ik dat best proberen als jij ook bij anderen aan huis bekapt.
[/quote]
Er kunnen inderdaad weer ijzers onder (hoewel je de eerste zou zijn die dit nodig zou vinden).
Het lijkt me inderdaad goed om in dit geval te wachten tot het voorjaar.
[quote="MarijeR schreef:Het is namelijk geen wellus nietus spelletje maar het gaat om een levend dier.
smurf schreef:brengt me op de volgende vraag voor Frans.....
Bij mijn paard is de zool een plat vlak, loopt gelijk aan de hoefwand, dat vond mijn bekapper een kwalijke zaak, de zool moet hol zijn volgens hem en het feit dat de zool zich na een half jaar nog niet heeft teruggetrokken is een slecht teken.
is die zool nu een probleem of niet, hij is kei- en keihard???
Mijn paard loopt nergens gevoelig op, hij loopt liever in de berm dan op straat maar dat deed ie ook met ijzers en dat doet ie ook met hoefschoenen.
Nu hij zo in de bagger staat overdag, ga ik zonder hoefschoenen rijden onder het zadel, dan moet ie hooguit 500 meter over straat (een viaduct oversteken) en verder kan ie in de berm of op ruiterpaden, voor de wagen gaan de schoenen aan, want dan moet ie op straat en dat slijt wat snel af.
verder is ie extreem toontredend en slijt ie ook achter behoorlijk scheeft af, allemaal redenen om zorgelijk te gaan kijken voor de bekapper.
Het enige dat ik er zelf aan kan vijlen is de rafels eraf vijlen, maar die heeft ie niet meer sinds de vakman ermee bezig is geweest
Ja Fasel: vakman, ik heb er iemand bij die een opleiding in Amerika heeft gedaan bij de *ff spieken op z'n visitekaartje* American Assiciation of natural Hoof care Pratitioners dus dat kan ook nog......