De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:30

Even op een vraag van iemand hierboven:

De zakken van Biobed zijn wel iets groter dan de merkloze bij ons in de buurt (scheelt anderhalve Euro bij ons)

Victory-Boy

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:37

phannie schreef:
zo ziet het er idd uit als het nog lekker schoon is, ik heb mijn paarden sinds afgelopen weekend op vlas, wel wat uitzoekerij nog met de drollen maar zodra er een "koek" onder ligt denk ik dat het minder uitzoekwerk is toch?

Het mag er ook wel schoon uitzien, want dit was pas de eerste of de tweede dag. Dat de achterwand er zo smerig uitziet komt doordat onze schapen de boxen een keer als kraamkamer mochten gebruiken. Moet hem dit jaar maar weer eens witten!

Ik heb m'n pony's sinds vorige week woensdag op vlas staan. Bij Mouse bevalt het uitstekend (schone pony), maar bij Victor is het heel wat minder. Victor is een echt varken en smeert z'n mest door de hele box uit. Elke dag is het hard werken om z'n box weer toonbaar te krijgen, met een zaagselvork de ergste mest eruit halen en dan met de hand (met handschoenen... ) de restjes van nog eens 4 of 5 mestballen eruit vissen. Veel werk dus, maar hij hoest dus wil ik hem niet meer op stro hebben. Had hij niet gehoest, dan had ik hem gelijk weer op stro gezet....

Vorig jaar heb ik hem ook op Hemparade en houtvezel gehad, beviel ook niet en hij bleef bovendien hoesten. Vlas bevalt me wel beter, hij hoest niet meer, alleen is het wel veel meer werk.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:27

Ik zit er ook aan te denken om een aantal pony's op vlas te gaan zetten.
Voornamelijk omdat het minder werk lijkt te zijn en het scheelt een boel opslagruimte. Er gaat hier per jaar een aardige hoeveelheid stro doorheen.

Ik heb er hier geen een die stro eet, waarschijnlijk omdat ze hier onbeperkt hooi en/of kuil krijgen en het grootste deel van de dag buiten lopen.
Wat een aantal wel doen, is het hooi/kuil door de stal slepen.
Wat is jullie ervaring daarmee? Krijgen ze op die manier te veel vlas binnen?
Het wordt op de grond gevoerd en hooinetten/ruiven wil ik absoluut niet gebruiken.
Ik heb er een aantal bij die best wel eens wat graven en rondjes lopen, die kunnen gewoon op stro blijven staan. Net als de veulenbox.

En hoe is de ervaring met merries en veulens op vlas? Niet de hele jonge veulens maar vanaf een week oud ongeveer.

Mijn boxen zijn zo'n 4x3,5m. Wat zou het gemiddelde gebruik per stal ongeveer zijn als ze overdag buiten lopen?

En wat is jullie ervaring met het wisselen van stallen? Hier hebben de dieren niet echt een vaste stal en worden regelmatig gewisseld.
Bij stro gaan de meesten heel fanatiek graven omdat ze de mest en urine van een ander paard ruiken dus ik haal dan altijd de hele stal leeg voordat er een ander paard in komt.
Zit er zo weinig urinegeur in de box dat ze de bodem met rust zullen laten?

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:28

hopen adt het zo blijft

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:29

Ik geeft toe, ik heb geen 26 bladzijdes gelezen
Dus het is misschien al aan bod geweest.

Kun je vlas buiten op een pallet opslaan, met daar over heen een plastic afdek zeil?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:35

Bij opslag van vlas geldt: wapen je tegen muizen.
Ook die vinden het lekker warm en droog.

Regenwater is met een zeiltje erover heen geen gevaar meer.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:23

ja muizen, hou op schei uit, ik had 2 pakken over die hebben de hele zomer (paard staat dan 24/7 op de wei) in m'n box gestaan en daar hadden hele families muis het zich gemakkelijk in gemaakt de hele zomer , wat een zootje was dat geworden zeg......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:24

runningkawa schreef:
Ik geeft toe, ik heb geen 26 bladzijdes gelezen
Dus het is misschien al aan bod geweest.

Kun je vlas buiten op een pallet opslaan, met daar over heen een plastic afdek zeil?

bij mij staat het ook op pallets naast de stal buiten met 2 dekzeilen eroverheen, tot nu toe lijkt het me goed. mijn paarden staan er nu 1 1/2 week op en het is echt geweldig, normaal hadden mijn boxen na 6a7 dagen al vies, nat en zwart geweest (zaagsel) en moesten ze leeg, het is nu net of ze gister nog verschoond zijn, ik ben erg blij met het vlas!

MarijeR; ik zou als je je paarden op vlas zet elk paard een eigen box geven, het lijkt mij geen prettig idee voor de paarden om op de piesplek van een ander te staan, ze zullen zeker gaan graven ja, vooral hengsten en ruinen.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:21

phannie schreef:
MarijeR; ik zou als je je paarden op vlas zet elk paard een eigen box geven, het lijkt mij geen prettig idee voor de paarden om op de piesplek van een ander te staan, ze zullen zeker gaan graven ja, vooral hengsten en ruinen.

Dat is het lastige, ze kunnen hier geen eigen box hebben omdat in het veulenseizoen de merries steeds moeten wisselen. De 2 veulenboxen voor het afveulenen wil ik op stro houden of als het vlas echt goed bevalt, stro er overheen als de merrie gaat veulenen.
Na het veulenen gaan ze weer in een andere box.
Gedurende het seizoen wordt er dus veel gewisseld en komen er ook merries van andere mensen.

De hengst(en) zal ik idd niet zo snel in een vreemde box met vlas zetten, met de merries wil ik het toch gaan proberen. Eventueel de ergste piesplek eruit halen zodra ze gewisseld worden.
Ik heb vrijdag een pallet besteld en dinsdag wordt het gebracht. Eerst maar eens 3 boxen proberen.
Ik heb er nu een aantal op stal die alleen maar eten of languit liggen te slapen, meer bewegen ze niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:32

MarijeR; dat zou kunnen ja, ik zou alleen de merries die moeten veulenen niet in een box zetten met vlas met pies van andere paarden, een veulen moet in een schone box bevallen zonder bacterieen van een ander paard, je zou idd de piesplek steeds weg kunnen halen.
succes met je veulens straks!
wel afkikken voor mij, dit is mn eerste jaar zonder veulens, vanwege mn gezondheid heb ik dit jaar geen drachtige merries, kan het even niet aan, misschien volgend jaar weer!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:45

Ik gebruik nu al meer dan een jaar vlas. Stro komt er niet meer in. Alleen Famosa krijgt een plakkie stro en de ukkies. De andere krijgen lekker veel hooi.
Ik heb de helft minder afval en kwa stro minder nodig. Ik bespaar met 6 paarden zo 700 euro!!! op afval en strooisel.

Ik koop per heel veel in en muizen ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb 2 zeer goede muizenvangers rondlopen.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:53

Mijn pony staat owk op vlas !! Bevalt me heel goed...... Waar mijn pony staat daar handelen ze owk in vlas, k hoef hem dus niej vaak uittemesten, maar k vind dat hij er wel mooi schoon in blijven! Vooral met m'n schimmel !!

Wij hebben Lavor vlas !! super goed!

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:40

Wij gebruiken nu al 5 jaar op stal vlas en ik vind het super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:43

alle vlas is hetzelfde, vlas is vlas, alleen sommige doen er een soort laagje overheen dat het niet lekker is om te eten. alle vlas komt van dezelfde plant en zelfs uit dezelfde fabriek, alleen iedere handel zet zn eigen naam erop.
mijn paarden staan er nu anderhalve week op, ben zeer tevreden

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:40

Alle vlas is afkomstig van dezelfde plant.

De mate waarin het vlas is ontdaan van restafval en de manier waarop het ontstoft is, verschilt per leverancier.

Je kan dus niet stellen dat elke leverancier hetzelfde vlas levert. Het merk maakt weldegelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:45

vlas is en blijft vlas, allemaal van dezelfde plant, alleen bij de ene is het meer bewerkt als bij de andere, dat bedoelde ik dus.

Rozebottel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:58

Iemand van jullie vlasgebruikers ook last van de gladheid?
Mijn paard heeft door het verse vlasbed een verdraaide kogel opgelopen. Nu laat ik het netjes natter worden en strooi om de dag een kwart baal vlas bij (dus echt niet veel), maar nog krijgt ze het voor elkaar om elke dag na het opstrooien met een dik en warm been van stal te komen. Ik vond het de eerste dagen glad, maar nu echt niet meer. Hoe krijgt ze dat toch steeds voor elkaar? Met zaagsel had ze dat nooit...

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:07

Als ik de stal helemaal leeg heb gehaald ( 1x per maand) dan is het in het begin even glad ja.. Maar zodra er weer een ondergrond is heb ik nergens last van, lijkt eerder op een bedje met veering!!
Elke dag de drollen eruit, niet met zo een irritante riek/hark/weet ik het hoe het heet... Maar gewoon met sorbo handschoenen aan.. Zo is het zuinig en erg nauwkeurig.. Doe 8 stallen per ochtend en heb ze toch binnen 2 uurtjes er weer schoon bij liggen, en veeeeeeeeeeeel minder afval voor de mesthoop hahaha

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:19

Als ik een nieuwe stal vul met vlas, dan gooi ik eerst een halve emmer water in de stal. Dan 1 pak erin. Die verspreiden en even laten liggen. Dan de rest van de balen erin. Zo is het wat minder glad. Er vormt zo eerder een "koek".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:57

dat gladde had ik ook, mijn pony is ook gevallen, als het eenmaal een paar dagen ligt is het niet meer glad.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:54

Ja, ik heb mn paard en shet ook op vlas staan.
Bevalt me prima.
haal elke dag mest eruit en de ergste natte plekken (ik kan niet oppotten in mn stal)
Na t uitmesten keer ik t allemaal een beetje om... en strooi een klein laagje schoon vlas overheen...
Heb elke dag een schoon en frisse stal... (wanneer ze niet zijn uitgemst dus he)
Stro at mn paard altijd op... echt helemaal leeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:52

stro is voor mij al lang geleden, had voor het vlas zaagsel, maar vlas is toch wat ik het best vind.

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:15

mijn paard staat sinds zondag op vlas, en tot nu toe bevalt het geweldig

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:13

Ik heb ze nu 2 maanden op vlas staan en ik wil echt niets anders meer. De eerste week was het even aanzien met de grootste smeerpoetsen en gravers, maar als er eenmaal een stevige onderlaag ligt, wordt dat ook vanzelf beter.
Grootste voordeel is dat ik de mest nu niet meer hoef af te voeren, maar alles kwijt kan op eigen land. Scheelt me per jaar zo al 800 euro mestafvoer

Ik vind het echt ideaal. 5 stallen zijn 's-morgens binnen een half uurtje weer keurig netjes en dan komt er maar 1 kruiwagentje mest uit.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:01

Ik heb nu sinds een paar dagen 2 pony's op vlas staan.
Glad was het alleen de 1e dag.
Eentje had er wel wat problemen mee, ze durfde de stal niet meer in Vandaag liep ze voor het eerst (aarzelend) uit zichzelf de stal in...

Wat voor mestvork gebruiken jullie?
Ik heb nu een oude zaagselriek die behoorlijk zwaar is. Zag bij Agradi ook plastic rieken met veel tanden en die lijken me een stuk handzamer...

Het uitmesten is even wennen maar de pony's staan er 's ochtends nog steeds netjes bij. Denk dat ik binnenkort nog 2 stallen van stro naar vlas omzet...