waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: waarom zon heisa om een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:13

eldango schreef:
gijsenkim schreef:
Das ook gek????

De meeste hengsten worden juist fitter van kastreren Haha! Haha! Haha!

met rijden is hij actief genoeg. zijn hormonen zijn niet zo erg actief.

dan snap ik dus helemaal niks van je post...............

jij schreef namelijk dit

de 5jr is nu al een zeer braaf beestje en na met veel mensen gepraat te hebben kwamen we tot de conclusie dat als we hem zouden castreren de kans groot was dat hij er te sloom van wordt. anders was hij allang gecastreerd geweest.

En nu is hij met rijden actief genoeg ???????????

fill me in please, want je bent me onderweg wat kwijtgeraakt zegmaar

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:11

gijsenkim schreef:
Das ook gek????

De meeste hengsten worden juist fitter van kastreren Haha! Haha! Haha!

Jeetje NOG fitter Hyper! zal ik mezelf maar niet aan doen Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:34

Cassidy schreef:
Op het moment dat een oudere hengst bij een merrie staat die hem af en toe van katoen kan geven (en mag geven) als ze niet van zijn avances gediend is, heb je in principe de beste leerschool te pakken die je je voor een hengst kan voorstellen.

_/-o_

Dit is precies de rede waarom Dennis lekker tussen de merries mag blijven lopen. Hij heeft altijd bij een KWPN merrie gelopen(daar werd hij opgevoed), daarna een goed half jaar bij een dartmoor jaarlinghengst(daar voede hij juist op), toen een paar maanden alleen(helaas) en nu gezellig bij alleen maar merries(hij is het enige jongetjes paardje Tong uitsteken). Hij loopt nu zelfs bij een merrie die niet drachtig is(op risico van de eigenaar dat er wat ingestopt word) en regelmatig bij een merrie jaarling.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:42

pardon mensen maar ik vind een shetlanderhengst bijna een andere diersoort dan een 'gewone' hengst. Wij hebben ook een tijd een minihengstje gehad en de problemen zijn hier gewoon minder mee. Als hij losbreekt kan hij weinig aanvangen bij een andere merrie omdat de meeste gewoon te hoog voor ze zijn. De kans dat ik een hengst van 80cm in mijn nek heb hangen is dus behoorlijk wat kleiner.
Die duw of trek je snel genoeg omver als ze het te bont maken. Dat is echt speelgoed tegenover een paardhengst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:51

Met je eens pol
Maar dat blijkt niet waar te zijn. }>
Maar van een shet op de achterbenen ben ik echt niet onder de indruk en die lach ik heel hard uit.
Maar een paard van 175 op de achterbeben met 600 kg of meer, dan word ik toch wat anders in mijn gedrag Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:52

een minihengst til ik aan zn oren op om hem onder mijn armen mee te nemen Haha! Haha! Haha!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:57

Dat bedacht ik me een heleboel reacties hiervoor ook al! Liever toch een steigerende shet voor me dan een kolos van 175 Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:03

Nou sorry hoor maar als mijn mini op zijn achterbenen staat is hij groter als ik hoor.

Een shet makkelijker als een grote hengst dacht het niet ze zijn juist moeilijker

Maar goed dat snappen mensen die ervaring met grote paarden hebben toch nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:11

karoliena schreef:
Nou sorry hoor maar als mijn mini op zijn achterbenen staat is hij groter als ik hoor.

Een shet makkelijker als een grote hengst dacht het niet ze zijn juist moeilijker

En wij hebben nooit een shet hengst me gemaakt?
Of beter gezegt meerdere

oke, weet ik dat ook weer
Alleen nog ff onthouden Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:16

nogmaals............. een shethengst til ik aan zn oren op en neem hem in de houdgreep mee onder mijn arm..........

Het enige verschil is dat ik geen onderscheid maak tussen een shet of grunniner (of noem een "groot"paardenras) een shet gaat ook gewoon met ketting en zweep mee en krijgt net zo goed evenzwaar op zn flikker als hij denkt dat ik het niet serieus meen.........

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:17

Ik heb met hengsten tot een stokmaat van 175 cm gewerkt en die zijn meestal echt beter in de hand te houden als die kleintjes. Die kleinste halen ook vaker rottigheid uit als die grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:21

is dat niet omdat de grote direct lik op stuk krijgen en er om de kleintjes wel een gelachen word
En dat vaak kleintjes van jonge mensen zijn, die minder ervaring hebben.
En grote paarden van volwassen mensen zijn, die meer ervaring in coreect opvoeden hebben.

Puur opvoeding dus
En ja, dan kun je een groot verschil merken.

Zie je ook vaak met rijden.
Mijn pony is lastig doet dit en dat, echt iets voor ponys word dan gezegt.
Kul
opvoeden, eerlijk maar consequent zijn.
En dat is logisch dat jongere dat vaak minder goed kunnen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:46

Mijn hengst is netjes opgevoed en gedraagd zich keurig maar is soms wel moeilijker als grote hengsten.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:12

karoliena schreef:

Ben ik niet met je eens..
Ik heb een Welsh A hengst (dus wat groter dan een shetje en een warmbloed...) en die is toch echt prima te hanteren.

Uiteraard verschild het van paard tot paard, maar ik ben het zeker niet met je eens dat een groot paard 'minder hengst' is dan een kleine.
Maar dat neemt ook niet weg dat een kleine geen indruk kan maken Knipoog.

Toen Pink nog hengst was had ik ook wel eens ontzag voor hem. Hij haalt op zijn achterbeentjes (maaiend) toch hendig de 1.90 Clown
Fellow is daarin tegen een enorme goede sul.
Staat in de weide bij een ruin (Pink dus, en die is de baas). Zowel links als rechts wordt hij gescheiden door een stroomdraadje van merries die hem best wel eens zien zitten.
Enkel de andere hengst op stal zou hij levend op willen eten (daar staat hij dus ook verder vanaf Knipoog ).
met merries in de bak rijden, zelfs beugel aan beugel stelt niets voor. Het enige wat hem opwint zijn opgefokte paarden in een weide tijdens een buitenrit. Maar meer dan hinneken en dribbelen is dit ook niet...
En zolang hij geen vervelende kuren heeft vind ik het prima zo!
(Ik wil misschien nog met hem dekken als mijn jaarling oud genoeg is, dus vandaar niet ruinen).

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:18

Achja, heb toch het gevoel dat ik meer ben tegenover een mini dan tegenover een reus Knipoog

Maar goed, ze hebben t toch wel ns over ponykarakter, en dat paarden wat anders zijn( alhoewel daar geen pijl op valt te trekken natuurlijk) 'Dan zou die shet wel ns wat eigenwijzer kunnen zijn.. Maar goed ik geloof niet dat een hengst van 175 dat niet zou kunnen zijn.. ALs ik kiezen mocht tussen 1 van 175 die steigerend zowat over mij heen valt, kies ik toch voor de shet, die komt niet boven me uit..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:20

De enige reden waarom een shet eigenwijzer zou kunnen zijn is omdat deze gewoon minder opgevoed is...........

wat schattig is bij een tweejarige shet is niet zo schattig bij een tweejarige kwpnner............

en dat is het verschil

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:28

karoliena schreef:
Ik heb met hengsten tot een stokmaat van 175 cm gewerkt en die zijn meestal echt beter in de hand te houden als die kleintjes. Die kleinste halen ook vaker rottigheid uit als die grote.

t ging mij even hierom Knipoog

Ze zeggen toch wel ns dat de kleintjes meer zo'n ponykarakter hebben ( eigenwijzer, enz enz)

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:51

wat een gezeik allemaal! Mag iedereen ff z'n eigen mening houden? Je kan dit topic beter sluiten want hier kom je toch nooit uit Slapen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:51

Weet ik niet shetjes zijn wel veel ondeugender.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:53

ooooooooooooooooow!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:55

er bestaan toch ook ondeugende paarden
Laat ik er 1 hebben van ongeveer 165 groot Lachen

Alleen als het ondeugende te erg werd, kreeg hij op zijn flikker, dus werd het nooit gevaarlijk.

Als ik jou zo hoor, doe jij dat bij jou shetjes ook, prima.
Maar vele doen dat niet, vandaar de vaak vervelende pony's (niet alleen hengsten)

een keer op zijn flikker geven is sielug, steigeren is cool en wie weet wat voor smoezen meer.

natuurlijkspeelt karakter mee
maar imo van karakter niet meer ondeugende pony's als paarden.
wel minder consequente kinderen dan volwassenen (niet aanvallend, is gewoon logisch, leren doe je met de jaren)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:02

Ja okee. Ik vond het vroeger ook altijd stoer als een paard stijgerde. Nou mijn beest haalt het niet eens in zijn hoofd om op zijn achterbenen te gaan staan. Ja als hij los in de bak is om te spelen en dan word het ook geaccepteerd.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:08

Heel bericht getypt is t weg.. Boos!

Ik was dus zo'n meisje met weinig overhand, had zo''n pony die steeds meer overhand kreeg op mij.. Had hiervoor altijd een lieverd gehad, die gewoon niks deed, mij beschermde tegen andere paarden. Nouja deze die ik nu heb kreeg, naarmate ik meer van hem vroeg zo zijn geintjes, niet laten pakken in t land, en ja echt gevaarlijk doen ( stalhouder kreeg m zelfs niet) en ik werd banger en banger, tot hij een keer galopperend op me af kwam, toen was t genoeg geweest vond ik, ben hem ook in het duin aangaan pakken ( ging in galop bokken echt niet normaal hoe hoog, en in de bak een slome sukkel zijn..)

ALs we dit van tevoren hadden geweten had hij er niet gekomen, want ik was niet zo;n stoer type van hier sta ik, zo'n pony zou dus snel overhand op me krijgen, wat dus ook gebeurde ( overigens pas na twee jaar ) Met kleine kinderen is en was hij altijd erg lief dus daar ligt t probleem niet.. Aan de ene kant is het ook wel goed geweest, ben nou een heeeeel stuk minder bang dus hij is eigenlijk wel een heel goed leerpaard ja ( zoals we zochten Haha! )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:56

blijf het grappig vinden dat zo'n kleintje net zo link is en strerk is als een groot paard Bloos
NEE natuurlijk niet! tis net of mijn hond een flinke ruk aan de lijn geeft tegenover wat mijn paard (1.63) doet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:09

Mwah, jij kunt qua kracht het heus niet tegen een shet opnemen hoor. Ik zie nog de film voor me dat een agent dacht een shet in bedwang te kunnen houden door een schrijlings over te gaan staan....gevolg was dat shet met agent en al aan de haal ging...*LOL*

Dat grote hengsten sullen zijn en kleintjes niet...behalve de opvoeding komt er nog een ander aspect bij kijken, namelijk selectie. De grotere rassen doorlopen toch een heel ander traject voor goedkeuring voor de dekdiensten dan de kleintjes. Ik heb nog van geen 100 dagen test en verrichtingsonderzoek gehoord bij de kleintjes, maar ik kan er naast liggen, want daar ben ik niet zo in thuis. Dus de selectie op character kan ook daar meespelen (hoewel ik dan weer niet snap hoe paarden als Jazz voor vaderdier mogen spelen)....Lips are sealed