Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Bedankt Nouvel !

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:28

Poeh lastig zo woezel.

Ik snap wel dat je voorzichtig bent met je lichaam, zeker met je rug. Dit zal de dokter immers niet zomaar voorstellen.
Is dat misschien in je achterhoofd ook het stemmetje dat zegt: waar begin je aan, verkopen?

En qua inrijden, ik denk dat zeker in jouw situatie misschien ervoor zou kiezen om zeker de eerste paar keer iemand anders de eerste stap te laten nemen met opstappen, stap/draf/galop. Als hij hierin braaf blijft kan je altijd zelf overpakken en verder gaan.
Noem het anders, want inrijden doe je dan zelf, maar ruitermak maken in de drie gangen, voor jouw rug een ander vinden.
En kijkende vanuit hier wat je verdere pad wordt?

Illustro is tof! Als ik weer in de markt voor een haf zou zijn, zou dit er zeker (mede door z’n prachtige maat ook) een zijn waarvoor ik zou vallen.

Succes met je hersenspinsel. Oh en wacht sowieso tot het knappe weer want met vieze grijze dagen telkens dan denk ik ook vaak, gadver, wat was er leuk aan deze hobby. :=

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:43

Bedankt.

Ja het weer zal vast ook meedoen, lig momenteel op de zetel (verkouden) maar dan denk ik oeh het zonnetje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:23

Mooi weer en langer licht maakt alles wel altijd weer wat beter en makkelijk vind ik …
In de winter is paarden hebben altijd zwaar :+

Hier vanmiddag met de mannen samen een rondje gewandeld en ze hebben het top gedaan!
Daarna nog even lekker samen los, de grasjes beginnen weer te groeien, dus weinig tijd voor stoeien…
Laatst bijgewerkt door Nouvel op Vandaag, 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:35

hoi Haf_woezel, wat vervelend dat je met deze dilemma's zit. Zou het misschien kunnen komen door onzekerheid?

Ik heb zelf best wel wat mentale issues door een vorig paard (ze bokte heel vaak waardoor ik bang werd, zeker als ik niet meer de controle had) en door een aangeboren afwijking in mijn nek.

Ik hoor heel mijn leven al dat ik niet mag vallen, en dan ga ik een jong paard kopen en zelf beleren :') Dus ik heb persoonlijk heel vaak last van het stemmetje: "wat als" maar voor mij hielp het om alles in heeele kleine stapjes te doen samen met iemand die echt heel kundig is en die ik met mijn ogen dicht vertrouw.

Het voordeel van dat je paard het ook nog allemaal moet leren en in kleine stapjes leren kennen vond ik dat het voor jou ook traag en rustig aan gaat. Hierdoor kon ik er zelf ook rustig aan wennen (denk: eerst hangen, dan eens voet in de beugel, dan eens een beetje meer duwen, dan iets hoger, dan echt over de rug liggen maar zodat je er kan afspringen als iets gebeurt, dan een keer stappen, dan een keer je been wat zwaaien, een keertje flapperen met armen etc, dan je been er eens bijna over zwaaien, dan helemaal, en ga zo maar door.)

Ik zat in augustus de eerste keer op de mijne en heb nu pas mijn eerste drafje gedaan. Ik hoor van mensen wel eens vaker: "ben je er nu nog niet echt mee aan het rijden" of "houdt er nog altijd iemand hem vast?" maar ik heb dat gewoon echt nodig omdat het voor mij ook gewoon best spannende stappen zijn. En soms voel ik me dan wel eens niet goed genoeg, denk ik dat ik het niet ga kunnen etc.

En dan twijfel ik ook wel eens om hem gewoon 3 maanden weg te brengen en een kant en klaar paard terug te krijgen (bij wijze van spreken dan) maar door onze setup is dat hier niet eenvoudig gezien de andere dan alleen staat. Dat is voor mij wel een extra motivatie om het zelf te blijven doen.

Bij mij persoonlijk is het vooral die eerste keren, als hij niks doet ben ik best wel gerust gesteld en heb ik de volgende keer minder spanning.

Als er iets is wat ik geleerd heb dan is het wel dat tijd echt belangrijk is. Doe gewoon alles rustig en wacht inderdaad mooiere tijden af, dat helpt vaak al.

Misschien een stomme vraag maar kunnen je twee grote paarden niet bij elkaar? Dan zou je kunnen opteren om er maar twee te houden, maar dat is natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Laatst bijgewerkt door Waidida op Vandaag, 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:42

Inderdaad wat jij zegt, soms twijfel je aan jezelf, of je het wel kan, of het wel gaat lukken… ik zeg ook steeds ik kijk hoe ver ik kom en lukt het niet meer of wordt het te spannend ga ik er hulp bij zoeken.
Verder is de tijd nemen en schijt aan anderen hebben echt heel belangrijk. Doe het zoals het voor jou fijn is, dan duurt het maar wat langer of dan zijn de stapjes maar wat kleiner. Wat maakt het uit, het is jouw paard en jij moet er met een gerust hart en plezier mee bezig kunnen zijn.
Ik heb op stal ook mensen die paarden van dezelfde leeftijd hebben die al volop onder het zadel zijn, ieder op zijn eigen manier denk ik dan… doe wat voor jouzelf goed voelt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:35

Wij zijn even uit de running

Ik ben van mithras afgevallen vanmorgen, hij schrok denk ik dat ik niet stabiel zat en hij bokte . Ik ben blijkbaar niet goed in rodeo zonder zadel.
Ik ben echt beroerd gelanceerd en kwam op m'n voet terecht.
Ik voelde direct dat t niet goed zat
Voet lag dwars en ik voelde mijn botten door mn laars steken
Was echt enorme pijn
Ambulance heeft me met van alles moeten verdoven want laars moest uit natuurlijk.
Direct naar ok doorgereden gereden want was open botbreuk en gevaarlijk voor infecties( zand en hooi).
Daar hebben ze zo goed en zo kwaad mogelijk de botten aan elkaar gezet zodat mn voet weer in positie staat.
Zit nu hele stellage omheen.
Over 2 weken wordt ik verder geopereerd.
Balen in kwadraat

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:38

Oh Boedjang wat jammer! Is toch even schrikken hoor.

Ik ben zelf in een vroeg stadium ook een keer gelanceerd en dat nam me wel een tijdje om echt goed dat vertrouwen weer te krijgen.

Hopelijk gaat dat bij jullie beter! Maar heel jammer natuurlijk, het zit soms echt in stomme dingen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:41

Jeetje boedjang wat heftig zeg , dat is schrikken! Heel erg veel sterkte !

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:50

Jeetje boedjang heel veel sterkte!

Hele kleine stapjes en doen waar je je goed bij voelt is zeker bij die jonge paarden heel belangrijk.
En de ene dag ben je zelf heldhaftiger dan de andere dag.
Vandaag had ik bijvoorbeeld een mindere dag. M’n jonge paard voelde wat explosief en opgeblazen en dan vandaag gaan alle doemscenario’s door mn hoofd. Geen idee waarom ik dat vandaag had. Al met al voornamelijk stap draf werk gedaan daarom want ik reed in de grote buitenbaan en iets te vaak de grond hard van dichtbij bekeken daar de laatste paar jaar.

En zo moet je het met inrijden ook aanpakken denk ik. Gewoon op gevoel, wat voelt goed vandaag. Elke dag is anders.
Zonnetje was wel even genieten vandaag moet ik zeggen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:31

Oh boedjang Wat vreselijk, ik voel met je mee, heb ook eens een rijongeluk gehad en zeer gecompliceerde beenbreuken. Heel veel sterkte komende tijd

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:16

Oh nee boedjang wat erg!! Ik hoop dat de pijn nu iets te verdragen valt.
Brr spreken we net over de angst van vallen en schrijf jij dit horror verhaal.
Ik hoop dat de operatie snel mag doorgaan en de heelproces mag beginnen!!

Veel sterkte!!

Het is indd wel wat jullie zeggen. Ik heb een “back up” persoon klaar staan voor als ik voel dat ik het niet zelf kan / durf.
Maar ik weet ook exact hoe hij in elkaar steekt, ik heb hem zelf opgevoed zeg maar met bepaalde woordjes, clickeren enzv. Zeker op stem, puur omdat hij dan hoort hoe het is . Hij leest mij en ik hem als het ware vandaar dat ik het dan ook liever eerst zelf probeer.

Hij kent echt al alles.. zadel/hoofdstel/bit.. flapperen opstappen (van de kinderen) iets boven zn hoofd, iets achter hem, wandeling met de kindjes in het bos. En ik heb er ook 1 x opgezeten (zonder zadel) voor een foto.

Het is meer de angst ook voor zijn schrikkrig gedrag van iets rondom hem. Hij is echt overal met zn hoofd behalve bij mij.. nou ja ook niet waar.. hij is wel bij mij en voert alles meteen uit maar tegelijk heeft die echt alles in de gaten en gezien en kan dan ineens verschrikken. Hier heb ik wat bang van, niet het echt inrijden zeg maar.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

boedjang schreef:
Wij zijn even uit de running

Ik ben van mithras afgevallen vanmorgen, hij schrok denk ik dat ik niet stabiel zat en hij bokte . Ik ben blijkbaar niet goed in rodeo zonder zadel.
Ik ben echt beroerd gelanceerd en kwam op m'n voet terecht.
Ik voelde direct dat t niet goed zat
Voet lag dwars en ik voelde mijn botten door mn laars steken
Was echt enorme pijn
Ambulance heeft me met van alles moeten verdoven want laars moest uit natuurlijk.
Direct naar ok doorgereden gereden want was open botbreuk en gevaarlijk voor infecties( zand en hooi).
Daar hebben ze zo goed en zo kwaad mogelijk de botten aan elkaar gezet zodat mn voet weer in positie staat.
Zit nu hele stellage omheen.
Over 2 weken wordt ik verder geopereerd.
Balen in kwadraat

oliebol hee!!! Beterschap wat vreselijk pijnlijk en kt

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 37 min geleden

mellamoshan schreef:
Jeetje boedjang heel veel sterkte!

Hele kleine stapjes en doen waar je je goed bij voelt is zeker bij die jonge paarden heel belangrijk.
En de ene dag ben je zelf heldhaftiger dan de andere dag.
Vandaag had ik bijvoorbeeld een mindere dag. M’n jonge paard voelde wat explosief en opgeblazen en dan vandaag gaan alle doemscenario’s door mn hoofd. Geen idee waarom ik dat vandaag had. Al met al voornamelijk stap draf werk gedaan daarom want ik reed in de grote buitenbaan en iets te vaak de grond hard van dichtbij bekeken daar de laatste paar jaar.

En zo moet je het met inrijden ook aanpakken denk ik. Gewoon op gevoel, wat voelt goed vandaag. Elke dag is anders.
Zonnetje was wel even genieten vandaag moet ik zeggen.

Dit had ik vandaag ook! Dus na alle hoeken links en rechts te zijn doorgestapt, gestopt. Klaar over 2 weken weer een dag :D