Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:38

dieseltje09 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Vergeet een Connemara niet.

Als optie voor Damelza? Vergis je niet erin dat conny’s in de buitenmaat (dus groter dan 1.55) bijna niet te vinden zijn en als ze wel te vinden zijn zijn ze duur, heel duur :')

Heb er ook over gedacht namelijk, maar beetje grote conny met aardige gangen en nette opvoeding kost in nederland minimaal 8k en dan heb je een 3 jarige die zo groen als gras is :+

En import vanuit Ierland is echt een draak van een onderneming aangezien je via de UK moet rijden… prijzen transport liegen er niet om zeg maar, kreeg offertes van 1500-2000 }:0 :Y)

En als je vanuit de uk met kloppende export papieren, invoerkosten etc dan doe er nog maar wat bij. Wij kopen normaal 2x jaarlijks op de veiling in Engeland. Dit voor eigen gebruik in de rensport. Laatste keren kwam er gemiddeld 3k bovenop de prijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:25

vidya schreef:
Zonnetje81 schreef:
Waar worden ze dan op afgekeurd? Buigproef?

Buigproef + harde volte bij de laatste

Eerste was een bijzonder verhaal, met een 100% rontgenologisch rapport, maar eigen dierenarts zag een hoefbeenkanteling van 9%.

Daarom ook altijd naar je eigen dierenarts :D
Maar het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten. Dierenarts 1 kan een hoefbeenkanteling van 9% best acceptabel vinden. Als het paard klinisch verder goed is. Maar dan moet er wel bij verteld worden dat het paard hoefbevangen is geweest en dat is wel een risico. Daar zou ik een paard op laten staan.

Nonna1984

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:53

Bij mij beide keren op de buigproef idd. Wel bij de 1e ook al wat dingetjes twijfelachtig waarbij de buigproef de doorslag gaf voor negatief koopadvies. Bij de tweede (veel jonger dier ook) op 2 benen de buigproef niet goed. Echt pech gehad dus.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:41

Ik had vanmiddag een super leuke bezichtiging gehad! Echt ALLES wat ik in een paard zocht heeft hij. Super braaf, buiten uitgestapt! Ik ga een lesje op hem volgen bij z’n instructrice, nog een paar keer afspreken en dan wordt het keuren! Ik ben in ieder geval tot nu toe heel tevreden :)

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:06

Oskarrino schreef:
Ik had vanmiddag een super leuke bezichtiging gehad! Echt ALLES wat ik in een paard zocht heeft hij. Super braaf, buiten uitgestapt! Ik ga een lesje op hem volgen bij z’n instructrice, nog een paar keer afspreken en dan wordt het keuren! Ik ben in ieder geval tot nu toe heel tevreden :)

Wat geweldig fijn! *\o/*

cissyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:28

Ik zou vandaag weer gaan kijken bij een paard maar het contact loopt zeer moeizaam. Had om filmpjes op het harde gevraagd voordat ik een rit van enkele reis 2 uur zou gaan maken.
Duurde paar dgn voordat ik filmpjes kreeg, in de bak.

Nogmaals gevraagd maar die had ze niet. Dan maak je ze toch even? Denk ik dan.

Dus (nog) niet geweest.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:03

Zo wacht ik al drie weken op filmpjes van iemand.
Maar nu hoeft het al niet meer, haha..

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:12

Als het contact stroef verloopt is dat niet zo'n best teken. Misschien met meerdere aan het onderhandelen. Maar ik was ook mooi niet gegaan dan. Ben je daar blijkt die net verkocht of iets dergelijks.

Wel balen dat er zoveel niet door de keuring komen zeg. Ik moet zeggen dat buigproeven echt de zenuwen trekker van het hele keuren vaak zijn.

Hier nog niet wat gezien wat me aanspreekt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:20

Nonna1984 schreef:
Helaas wéér een paard afgekeurd tijdens de klinische keuring. Dit is nou al de tweede keer, zou 3x scheepsrecht zijn?

Wat een enorme teleurstelling, ik hoop dat je een beetje de moed erin kan houden!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:29

Oskarrino schreef:

Klinkt heel leuk en veelbelovend! *\o/* *\o/*

Ik ga woensdag weer, naar een knappe 4-jarige vosmerrie. Ben inmiddels bij 3 paarden geweest, en bij eentje zelfs een tweede keer. Maar ik bleef toch enorm twijfelen, weet nog steeds niet helemaal waarom. Het was een heel fijn gereden, knappe (5-jarige) merrie, echt niks mis mee. (voor geinteresseerden kan ik de advertentie doorsturen!) Ben naar de nabij gelegen manege gereden om in de bak te rijden en ze was ook heel braaf langs de weg en bij het passeren van een school met 576362 kinderen op het plein. Maar toch twijfelde ik. Misschien zoek ik iets wat er niet is, misschien mis ik mijn lieve X nog teveel. Of misschien wacht ik op hét gevoel. }:0

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:46

Ik denk dat je echt op hét gevoel moet wachten. Het is soms een ondefinieerbaar iets waarom het jouw paardje is..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:33

jazzejam schreef:
Als het contact stroef verloopt is dat niet zo'n best teken. Misschien met meerdere aan het onderhandelen. Maar ik was ook mooi niet gegaan dan. Ben je daar blijkt die net verkocht of iets dergelijks.

Wel balen dat er zoveel niet door de keuring komen zeg. Ik moet zeggen dat buigproeven echt de zenuwen trekker van het hele keuren vaak zijn.

Het zegt niet in de laatste plaats iets over de keurende arts.

Je kunt elk paard afkeuren op de buigproef en vrijwel elke dierenarts weet dat ook......

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:43

Dat heb ik ook gehoord, dat er behoorlijk invloed kan zijn op de manier hoe het is uitgevoerd.

Wat ik me dan afvraag is hoe herken je als het verkeerd wordt uitgevoerd.
De DA zal waarschijnlijk van mening zijn dat deze correct is gegaan en dat het paard niet zuiver is op dat been.
En de verkoper zal het dan waarschijnlijk weer in twijfel gaan trekken.
Dat maakt het erg lastig voor de koper.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:53

Nou dat de communicatie stroef loopt heb ik wel best vaak gehad met paarden eigenaren. Tot het punt dat je je eigen haar wilt uithalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:56

Gewoon zelf er bij zijn en mee kijken, paard moet zich binnen enkele passen herstellen als het niet goed wegdraaft vanuit de buigproef. Ook het longeren op de harde volte geeft veel informatie over of de passen gelijk zijn of niet. Bij twijfel kun je twee weken rust geven en daarna nog een keer klinisch keuren, eventueel bij een andere DA.

Cissy:
Het vervelende van paarden verkopen is vaak wel dat tig mensen om allerlei filmpjes vragen, en dan stuur je filmpjes en hoor je er vaak niks meer van. In jouw geval begrijp ik het omdat het 2 uur rijden is. Maar ik begrijp verkopers ook die hier niet aan mee doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:00

Ik ben overigens pas bij een fijne handelaar geweest.
Paard was zoals omschreven en ook na navragen aan de telefoon werd er eerlijk verteld hoe het paard was. Dus ook geen verrassingen bij aankomst.

Mocht zelf het paard uit de wei halen, kennismaken, poetsen en zadelen. Bij het opstappen gaf hij wat tips hoe het paard reageerde en liet mij de vrije loop.

Hij nam de tijd en gaf mij echt een eerlijk gevoel.
Ik zou er wel durven kopen. Het zijn niet allemaal wauw paarden maar wel leuke dieren om recreatief mee te rijden. Hij heeft ook hele goeie en dure staan, maar die staan niet online.

Als iemand de naam wilt dan PB maar, hij zit wel in Duitsland.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:42

Bij die hoefbeenkanteling zou ik willen weten hoe de vorm van de hoeven is. Als dier lange tenen en ondergeschoven hielen heeft, is dat nog prima te corrigeren

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 12:38

jazzejam schreef:

Buigproeven vallen of staan met de keurende DA , soms worden paarden echt hard getrokken .
Ik doe niet aan buigproeven . En zeker niet op een koud paard .

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 14:15

Tarzan de manier waarop de verkoper jou kennis heeft laten maken met het paard is heel normaal, zo niet standaard hier in duitsland. Ik vind het ook veel fijner dan wat je in NL meestal ziet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 14:53

Heel fijn vond ik het maar ik kreeg ook een eerlijk verhaal.
Gedrag en hoe het paard met rijden was, was perfect omschreven dus ik stond niet voor verrassingen.
Was fijn om het zo te ervaren.

Alleen is m’n zoektocht gestaakt nu.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:02

Maar , dat is wel heel fijn als je met zoveel rust mag ontdekken of het t juiste paard is voor je.

Ik vind dat er in Nederland vaak maar een korte beslissingstijd gegeven wordt. Zal nu waarschijnlijk beter worden nu de handel minder loopt als voorgaande jaren.

Poosje geleden zocht ik een paard rond de 170cm.
Handelaar had er eentje staan. Was net boven de 170cm zei hij.
Wij kijken….. Phoe daar stond een kasteel van ruim boven de 180cm. En net 4 jaar oud.
Wel een lief dier en ook al goed in model, dus ik wilde wel proefrijden.

Dat kon niet met kruk, dat kende hij niet. Ik zei “dat zal moeten, want anders kom ik er niet op”.
Hij werd eerst proefgereden door een jongen van 2 meter, die zonder problemen zonder kruk opstapte.
Hij was braaf, maar liep nogal met zijn hoofd de lucht in rond te zwabberen.

Toen ik erop ging, moesten ze ‘m met 3 man vasthouden omdat hij zo ril op de kruk was.
Toen ik zat, lieten ze m meteen los en in paniek begon hij te rennen. Ik kwam er gelukkig op tijd achter dat we als combinatie niet onder de boomtakken pasten die over de bakrand hingen en dat het bukken geblazen was.

Ik kreeg m snel op de volte en terug in draf. Daarna eigenlijk heel fijn gereden. Fijn meewerkend dier, netjes aan de teugel.
Maar, ik had echt helemaal de bibbers van zijn hoogte. Ik vond t doodeng, helemaal doordat ik zijn kracht gevoeld had toen hij zo paniekerig was.
Moest meteen beslissen. Heb m laten staan. Was wel een hele vriendelijke man overigens, maar hij hield geen paarden vast. Hij had snelle handel.

Mijn vriend had gefilmd en toen ik de filmpjes zag, kreeg ik bijna spijt. Zag er zo fijn uit als combinatie.
Had ik een paar keer mogen komen en een gevoel van vertrouwen gekregen, dan had ik m waarschijnlijk gekocht.

Ik vind dat er momenteel trouwens behoorlijk wat paarden aangeboden worden, die niet voorgereden kunnen worden en die je ook niet mag proberen.
Dat zou ik qua aankoop echt niet aandurven hoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:11

Hier altijd welkom om vaker te kijken, maar vast houden doe ik ook niet.. lijkt me normaal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:37

Dat bedoelde ik wel met vasthouden, dus meerdere keren rijden.

Vorig jaar nog een dressuur merrie gereden die een tijd niets gedaan had. Erg sensibel dier. Werd voorgereden door een springruiter.

Ze had echt moeite met een vreemde op haar rug en ik voelde veel spanning. Paar keer flinke storing, maar wel braaf en ontspannen geëindigd.

Ik vroeg of ik nogmaals mocht rijden en dan beslissen. Dat hadden ze liever niet, want ze hadden nog andere kijkers en die wilden ze alleen afzeggen als ik met zekerheid ging kopen. Dan houdt het bij mij bij een twijfelgeval op hoor.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:40

Ik denk niet dat je als eventueel koper kunt verwachten dat de verkoper een paard voor je vasthoudt, zoveel mensen die ergens twee keer of vaker komen kijken en dan toch afhaken - in die tussentijd kun je ook iemand vinden die wel direct wil kopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:49

Ik hou ook geen paard vast en maak geen extra videos. Je mag zo vaak komen kijken als je wilt, maar als iemand je voor is dan heb je pech. Dan zou het alleen kunnen als je bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar komt en er dan nog niemand gepland staat, want ik laat maar 1 iemand per dag kijken.

Nu moet ik zeggen dat ik verkoop liever uitbesteed aan een prof. Die hebben daar veel meer tijd voor dan ik en er minder emotie bij hebben.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 09-06-24 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt