Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:41

Ik heb er wel eentje van 2021, maar ik verwacht er ook niet veel meer mee te doen dan er een paar keer op te klauteren en wellicht een beetje stappen komend jaar.
Echt rijden komt in 2025 wel als we besluiten haar niet te dekken en zo wel wordt het waarschijnlijk 2026 haha.

Sherivey

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:57

Vanmiddag is de DA weer geweest voor Sheridan zn been.
De wond ziet er weer een stukje beter uit en begint zich ook op te vullen. *\o/*
Verband is weer gewisseld, maandag weer controleren en wisselen. :)

Verder lijken de paarden het prima te doen op hun nieuwe stal. Kreeg van stalgenoten te horen dat ze heel rustig zijn. En zelfs dat Sheridan voor de voerbeurt lekker lag te slapen. <3

Vooral Sheridan vind ik ook al edn stuk meer relaxed ogen. Matt (onze tienjarige ruin) is nog wat nerveuzer, maar die is gewoon heel erg van zn vaste ritme/ routine. Dat is ie nu ff kwijt, komt ook wel weer goed.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:15

Klinkt allemaal positief :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:16

De mijne is dinsdag verhuisd naar de persoon die hem zadelmak maakt.
Helaas wel een beetje stress met laden. Maarja nieuwe trailer, mensen die hij nog niet zo lang kent en weer weg van een bekende plek helpen natuurlijk niet. Dadelijk rustig terug oppakken als hij van dit avontuur is bekomen.

Gelukkig heeft hij zich weer helemaal gesetteld, zie foto hieronder. Vanavond even op bezoek om lekker wat te poetsen en kriebelen.

Afbeelding

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:37

Ik wil die van mij ook door een ander laten beleren. Maar ik vind dat wegbrengen echt een dingetje, ben ik de enige?

Ze staan ergens, dat is hun huis. Hun vaste kudde/vriendjes, vaste mensen om zich heen, hun eigen ritme. (en voeding! Ruwvoer wissels doet echt wel wat met een paard..)

En dan worden ze een maand (of langer) ergens anders "gedropt" moeten opeens allemaal nieuwe dingen doen.. Een paard is een gewoonte dier, dus ik zie dat toch wel. Als een mega stress factor.
En dan zijn ze beleerd en komen ze weer thuis, moeten ze terug schakelen, wat vaak wel makkelijker gaat gelukkig ze hebben een goede herkenning.

Maar dan wil opeens dat mens wat er altijd naast liep en vertrouwd was er ook op, in die bak waar die normaal ook niet hoefde te rijden. En dat mens op zijn rug doet ook nog eens alles anders..

Ik werk veel vanuit gedrag met paarden, ben ook instructeur en ik merk dat ik met dit stuk echt moeite heb. Maar ik zie ook niet echt mogelijkheden om het anders te doen, want de mensen waar je een goed gevoel bij hebt zitten toch vaak verder weg of werken niet op locatie aan huis.

Mijn shire heb ik zelf beleerd, maar dat is wel even wat anders dan een Jazz kruizing met de gangen van een barock pinto erdoorheen, waar ik zelf ook aan moet wennen straks, dus zelf doen zie ik niet zitten..

Zijn er meer die hierover in hun maag zitten?
Een oplossing is er denk ik niet, of je moet net mazzel hebben haha.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:56

@nadiine__x Ik snap precies wat je bedoelt. Helemaal mijn gevoel ook.
Ik heb er ook voor gekozen Rover door iemand in te laten rijden (omdat ik zelf nog niet genoeg vertrouwen kan geven, en hem niet in de weg wil zitten/onzeker wil maken met mijn eigen stress soms).

Maar ik wilde hem ook echt niet wegbrengen om dezelfde redenen als die jij beschrijft.
Daarbij is Rover een kerel die, als hij overdondert is door nieuwe situatie, de eerste 2 maanden behoorlijk timide en braaf is. Daarna komt hij los omdat hij op zn gemak is. Dan zie je vaak ook wel wat dominanter/ingewikkelder gedrag boven komen. Dat leek me ook heel vervelend als je m weg brengt, en weer terug krijgt.

Hier heel erg veel geluk met een geweldige ruiter die hem meerdere keren per week op onze locatie traint. Zo fijn! Ze doet het zo rustig fijn en respectvol. Ik ben er altijd bij dus weet wat er gebeurt enz. En kan het ook rustig overnemen op deze manier. Blijf daarna ook nog bij haar lessen zodat het voor hem een rustige overgang is.

Hopelijk vind jij ook zo iemand in jouw buurt.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:58

Ik beleer zelf maar qua verhuizen sta ik er niet zo bij stil. Dat zit bij mij ook in de opvoeding, reizen en op onbekend terrein komen. Geen een van mijn paarden ervaren dan ook veel stress. En hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt.

Mijn hengst had ik dit jaar na het dekken opgehaald en 3 maanden later weer weggebracht nu ik een ruitertje dat hem gaat uitbrengen had gevonden. Hij staat overal alsof hij er al jaren staat.

Het kan natuurlijk verschillen per pony/paard maar ik geloof er ook wel in dat als je zelf je ergens erg druk om maakt of mee bezig bent dat je dat ook meegeeft aan je dier (ook hond, kat etc.) Vaak komt het wel goed, zeker op een stal waar ze beleren weten ze waar ze mee bezig zijn en kunnen ze je paard goed helpen en begeleiden met nieuwe dingen en situaties.

Edit: als je zelf tegen het verplaatsen van je paard opziet zijn er ook stallen die je paard voor je komen halen en brengen. Scheelt een hoop stress voor jezelf en daarmee ook je paard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:20

Ik ga het niet zelf doen dus wat voor andere optie is er dan? Misschien heb ik iemand gevonden die aan huis komt. Dat zou echt ideaal zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:26

Ik ga de mijne ook niet weg brengen, dus ik zoek ook iemand die hier thuis een paar keer komt tot ik haar zelf over kan pakken. Bij haar moeder was destijds 1 x iemand anders erop genoeg, het gaat me er net om dat ik niet als eerste mijn been erover zwaai.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:33

Ik vind het ook verschrikkelijk dat ik hem moet verhuizen ervoor. Maar het hoort zoals StalMelyn ook een beetje bij de opvoeding, helemaal als ik dadelijk op eventing wedstrijd wil. Plus dat ik liever heb dat hij nu in 1x goed beleerd wordt, dan dat ik door slechte begeleiding of niet de juiste persoon hem verpest voor de rest van zijn leven.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:38

Moonlight17 schreef:
Ik vind het ook verschrikkelijk dat ik hem moet verhuizen ervoor. Maar het hoort zoals StalMelyn ook een beetje bij de opvoeding, helemaal als ik dadelijk op eventing wedstrijd wil. Plus dat ik liever heb dat hij nu in 1x goed beleerd wordt, dan dat ik door slechte begeleiding of niet de juiste persoon hem verpest voor de rest van zijn leven.

Ja dat dus. En ik weet dat degene waar de paarden van de eigenaar normaal geen gaan, het als werk doet en echt wel goed is. Die persoon aan huis is nog maar de vraag... Maar dan hoeft paard niet weg. En kan zij mij wellicht ook de eerste paar keren begeleiden als ik er zelf op ga.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:52

Stille meelezer meldt zich.
Ik denk dat jullie niet een te groot drama van het verhuizen moeten maken. Is een stukje opvoeding waar ze alleen maar makkelijker van worden als ze dat op jonge leeftijd ook meemaken.

Ik heb mijn jonkie afgelopen voorjaar uit de opfok opgehaald en naar de zadelmakmaker gebracht. Daar heeft ie 3 maanden gestaan. Vervolgens opgehaald om zelf door te rijden (heel kleinschalig bij een vriendin aan huis). Begin juli een weekje verhuisd naar een eventing stal, omdat die vriendin op vakantie ging en er niemand voor de paarden kon zorgen, dus ik kon daar mooi een weekje hem aan allerlei dingen laten wennen. Na die week terug verhuisd. 2 weken later krijgt hij een ongeluk op de wei, naar de kliniek verhuisd waar hij 2 maanden heeft gestaan en vervolgens eind augustus verhuisd naar een revalidatiestal.
Mijn jonkie (4 jaar) is dus in een half jaar tijd 5 keer verhuisd. Was niet het plan, maar was noodgedwongen. Hij heeft er helemaal niets van gekregen hoor, is nog steeds zijn vrolijke, attente zelf. Eet goed, drinkt goed, slaapt goed en geneest goed.
Hij gaat begin volgend jaar nog een keer verhuizen als we bij de revalidatie stal weggaan. Ik maak me daar geen zorgen om.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:59

Overigens lees ik mee omdat ik overweeg hier mee te gaan kletsen. Zit/zat in het 2023 topic, maar zoals hierboven valt te lezen is hij in 2023 zadelmak gemaakt, maar daarna een ongeluk gehad en dus niets meer gedaan. We zijn nu bezig met opbouwen met bewegen met stapmolen, aquatrainer en werken aan de hand. Ik hoop er in januari weer op te kunnen klimmen.
Dit is mijn paard: Owen . Volledig springgefokt, ruin van 2019 (Justice HL x Nummero Uno x Voltaire)
Afbeelding
Afbeelding
En dit was toen ik hem ophaalde uit de opfok (boven) en na 3 maanden bij de zadelmakmaker (onder)
Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:06

Zertab schreef:
Moonlight17 schreef:

Ja dat dus. En ik weet dat degene waar de paarden van de eigenaar normaal geen gaan, het als werk doet en echt wel goed is. Die persoon aan huis is nog maar de vraag... Maar dan hoeft paard niet weg. En kan zij mij wellicht ook de eerste paar keren begeleiden als ik er zelf op ga.

Eerste paar keren begeleiden terwijl ik er zelf op zit op hun locatie, dat zit bij mij wel inbegrepen bij het zadelmak maken. Die van mij verhuisd nu in 3 maanden dus 4x, wisselend van een paar dagen tot een paar weken. Dat vind ik wel erg veel voor zo'n jonkie in dat korte tijdsframe.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:21

Een stal hier in de buurt heeft een zadelmak maak clinic, waar een hele groep ruiters uit Mexico voor 2 weken hierheen komt om paarden te beleren. Daar gaat ze dus hopelijk in April heen voor 2 weken. Dan moet ze dus wel al goed voorbereid zijn met wennen aan zadel/hoofdstel etc. Ga er hier thuis denk ik ook wel een keertje zonder zadel op zitten :D
Maar de eerste echte ritjes mogen ze daar doen.
Wel fijn want ze nemen ze in een groep mee de renbaan op en het crossterrein over, door water enzo. En in de tweede week rijd je zelf ook op je paard.
En reizen is inderdaad ook iets wat ze gewoon moeten leren dus ik zit er ook niet zo mee. Bedoeling is straks toch wel dat we ook op wedstrijd gaan enzo…

Zo Oji die ziet er al een heel stuk meer paard uit in de na foto!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:41

Wegbrengen ben ik geen fan van. Zal zeggen, heb op een stal gestaan waar ze paarden trainden voor anderen, en dat ging er helemaal niet diervriendelijk aan toe. Die paarden werkten uit angst. Behalve als de eigenaar zelf aanwezig was dan werd er positief gesproken over het paard.

Ik heb sindsdien dus ook amper vertrouwen in wegbrengen en niet weten wat ze met je paard doen.

Ik heb tot nog toe al m'n jonge paarden zelf zadelmak gemaakt met veel rust en zonder haast.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:49

Qua verhuizen is Baron helemaal niet moeilijk.
Zet hem op de wei met gras en hij kijkt niet op of om :+ zo ook op de keuring. Eerste keer dat hij 1, 5u lang vervoerd werd. Geen problemen gehad, gedroeg zich niet anders. Was gewoon zijn brave zelve.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:35

Ik vind wegbrengen voor beleren ook niet ideaal, maar no way dat ik er zelf op ga.

Mijn instructrice komt gelukkig aan huis om dat te doen. Dan duurt het maar een paar maanden langer (ze komt niet meerdere keren per week). :+

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:54

Ik laat ook iemand op stal komen voor het inrijden
Verhuizen is niet het probleem, ik wil er gewoon zelf bij zijn

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:10

Ik heb niks tegen verhuizen of transport, doe zelf ook trailerlaad problemen begeleiden en ga graag op pad met mijn paarden. Ook mijn jonkie is dus braaf op transport en vreemd terrein. ;)

Maar wat ik hierboven al beschreef het blijven gewoonte dieren met hun eigen veilige omgeving en gewoontes en dat neem je ze af door ze ergens anders te "dumpen" bij vreemden.

En ja dat doe je ook met verhuizen, maar dan blijf jij als eigenaars nog de stabiele factor en ze hoefen niet meteen nieuwe dingen te leren. Vind daar wel een verschil in zitten. Je gaat ook niet meteen met een 3 jarige naar een groot concours, je leert hem eerst de basis en zodra rijden goed bevestigd is ga je pas naar een vreemde locatie..

Maargoed we hoefen het natuurlijk niet overal overeen te wezen! Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enigste ben die er zo over denkt.

Als hij van het zomer 3 jaar is, ga ik denk ik gewoon eens rondvragen of er opties zijn die wel aan huis komen en anders is het inderdaad niet anders.. Dan moet ik mezelf er maar overheen zetten.
Maar inderdaad ik zou het dan wel fijn vinden als de beleerder dan op mijn stal er ook paar x opgaat en mij begeleid na dat trajecten :))

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:53

Vandaag geoefend met focus op mij en mij dus volgen. Stoppen als ik stop. En achterwaarts. Ook geoefend met het hoofdstel simpelweg in en uit doen. En daarna lekker geborsteld en uitgebreid beloond. Hij doet het gewoon elke keer weer een beetje beter en ben zo trots op hem <3
Voetje was normaal heel lastig want balans... en nu gaf hij het aan en kon zijn been ook omhoog houden!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:36

Ik heb wel echt zielige paardjes dan. :))
Die zijn vorige maand op transport gegaan 1500km verderop. Staan nu dus in training voor de hengsten keuring en zijn ook van 2021. Maar ze doen het super, krijg regelmatig foto's en video's en ze zien er nu al top uit. <3

Kellyvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:08

Wij zijn wegens omstandigheden even offline geweest. En daarna stond de hengstenkeuring in Duitsland op de agenda. Delight maakt het waar en word gekeurd als hengst bij het Mecklenburg Körtage, als kerst op de taart word hij ook nog uitgeroepen als premie hengst. Wij zijn echt heel erg trots! Nu heeft hij een korte vakantie verdiend en gaan we opzoek naar een plek om hem zadelmak te laten maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook erg spannend vind om hem weg te brengen en hem weer aan andere toe te vertrouwen. De plek waar hij nu staat is voor ons zo vertrouwd. Maar ik heb ook gezien hoe hij zich de afgelopen 2 dagen op ander terrein gedraagde en dan kan hij nog al veel hengst zijn dus van de andere kant vind ik het ook wel goed dat hij even weggaat en andere dingen gaat zien en aan kan wennen

Ik heb alleen nog geen adres gevonden om hem zadelmak te laten maken dus mochten jullie iemand kunnen aanraden horen we het graag.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:13

Zertab schreef:
Vandaag geoefend met focus op mij en mij dus volgen. Stoppen als ik stop. En achterwaarts. Ook geoefend met het hoofdstel simpelweg in en uit doen. En daarna lekker geborsteld en uitgebreid beloond. Hij doet het gewoon elke keer weer een beetje beter en ben zo trots op hem <3
Voetje was normaal heel lastig want balans... en nu gaf hij het aan en kon zijn been ook omhoog houden!

Wat goed! :D

Bij ons zijn ze nog steeds even in de wen-fase op de nieuwe stal.
Sheridan mag natuurlijk ook nog niet werken met zn beenwond.
Matt (de 10-jarige)mag morgen aan het werk. Voor het eerst op de nieuwe locatie.

Sheridan was vandaag even aan het socializen met een paar buren. :))
Het lijkt hem zo goed te doen dat ie in ieder geval weer op een paddockje wat kan scharrelen.

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:26

@Sherivey: hoe is het gegaan met Matt vandaag? :)

Hier is de buurvrouw, die ook vanaf kind af aan paarden heeft, even langs geweest om het bit te checken. Ik bleef twijfelen over de maat en maakte mijzelf er helemaal gek mee. Dus zij heeft gekeken, ook meteen het hoofdstel. Bit moest wel een gaatje lager. Verder zat alles gewoon prima. Mezelf druk gemaakt om niets dus :')
Daarna nog gelongeerd en heeft ze even meegekeken en tips gegeven. Echt heel fijn als iemand met ervaring en kennis vanaf een afstand mee kijkt! Ze heeft ook een adres gegeven waar zij altijd haar zadels laat controleren. Dus ik heb contact met ze opgenomen.