[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:18

Kasmir schreef:
Ik kan trouwens niet wachten tot het hier een beetje fatsoenlijk gaat sneeuwen. Het was hier de afgelopen dagen echt vreselijk qua ijs, normaal hebben we er niet zo'n last van maar nu is het niet te doen. Gelukkig zijn sinds twee dagen de weilanden aardig ontdooit en kunnen de paarden weer een beetje lopen maar ik kan met de hond uitlaten net zo goed mijn schaatsen aandoen.

[ Afbeelding ]

Ik sla even over met de auto denk ik :=

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:05

Haha daarom is het zo belangrijk om spijkerbandjes onder je auto te hebben. Zonder had ik denk ik al wel verongeluk geweest :+.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 15:13

Vandaag zag ik dat hij wat gevoelig liep op links achter, wat niet ideaal is want hij heeft daar ook een wondje (getrapt door Ófeigur eerste dag) dus maakte me direct zorgen.

Gelukkig tijdens het bekijken/licht bekappen van zijn hoef kwam ik een verdacht plekje tegen bij zn steunsel en jawel een abces. Toen de druk eraf was liep hij gelukkig direct weer volledig 100% dus dat was een makkelijke fix :Y). Direct natuurlijk ook de reden dat hij hier is.

Afbeelding

Neon

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:35

Jeetje wat staat dat paard slecht op zijn voeten… en wat zal dat dier blij zijn als hij opknapt…

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 21:13

Ja ik heb inmiddels sterk het vermoeden dat hij last van maagzweren heeft, hij heeft er zoveel symptomen van.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 20:01

Het bleef helaas een beetje een gedoetje met Ofeigur en Skutte, ze accepteerde Spirit gewoon niet zo en ik gok dat hij maagzweren heeft die dor de stress verergerde. Gisteren heb ik hem daarom maar in de grote kudde geïntroduceerd, dit ging echt boven verwachting goed. Niet eens gejaag of gegil, niets gewoon rustig en vrijwel direct goed. Hij hangt nog wel wat onderaan in de rangorde maar dat is normaal, hij is net nieuw en jong. Zodra hij wat meer vriendschappen heeft gemaakt zal dat ook wel verbeteren. Het is voor nu nog even belangrijk hem goed bij te voeren want hij is de eerste die op de achtergrond gaat staan kijken hoe de rest staat te eten als ze even boos naar hem kijken. Geeft niets, komt later en wel en tot die tijd zorgen we voor extra voerplekjes + neem ik hem 1-2x per dag op stal voor een extra berg hooi.

Afbeelding

Afbeelding

Verder is het hier te warm en te weinig sneeuw dus laat die winter nu maar komen hihi.
Vandaag met Idinn als handpaardje een kort rondje gemaakt maar de sneeuw is eigenlijk te slecht om lekker te kunnen rijden. Komt omdat het vandaag +3 was. Wel rendieren tegen gekomen die zitten momenteel dichtbij :D.

Afbeelding

Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:21

Wauw, wat bijzonder, toch !!
Jij bent snel in kerstsfeer met zo'n decor, denk ik maar :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:08

Blijft leuk om je te volgen :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 13:45

Haha ja alleen de rode neus mist nog, maar ik kom nooit rendieren tegen zeg altijd 'kijk Rudolf'.

Kleine update van spirit zijn voeten. Verwacht nog geen wonderen, we zijn pas net begonnen maar tot nu toe is de nieuwe ingroei bij de kroonrand scheur vrij en mijn doel is dat zo te houden.

Afbeelding

De scheur in de hiel geeft zoals verwacht problemen. Hij mist nu een deel van zijn hiel, gelukkig loopt hij nog steeds goed en helpt de sneeuw wel met smokkelen. Het is zacht en verdeeld de druk over de gehele hoef/zool.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:56

Oef hier valt voor jou heel veel eer aan te behalen := Wat een slechte voeten, hij is in goede handen bij je.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:20

Oh dat gaat nog redelijk vlot. Wat doe je tegen de schimmel in de scheuren? Ik heb veel moeite gehad met het vinden van een goede hoefsmid in Denemarken, waardoor mijn volbloed ook wat scheuren heeft in de voorhoeven (wel oppervlakkiger). Nu gelukkig een wat betere gevonden, maar 1 van de scheuren wilt nog niet zo verbeteren.. ik ben bang dat daar ook schimmel in zit nu

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 14:34

Tot nu toe nog niets behalve regelmatig bekappen. Als ik merk dat hij toch in blijft scheuren/door blijft etteren gebruik ik graag HPE en artimud.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:18

phoe dat is niet min. Dat lijkt mij een hersteltraject van een jaar, voor zoiets is uitgegroeid, klopt dat ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:22

Knap hoe jij ze weer letterlijk op de been krijgt.
Wat zal dit paardje een pijn hebben gehad. :brr:

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 00:03

jokari schreef:
phoe dat is niet min. Dat lijkt mij een hersteltraject van een jaar, voor zoiets is uitgegroeid, klopt dat ?

Voordat de scheuren die tot de kroonrand rijken uitgegroeid zijn is inderdaad een traject van een jaar. Ik hoop de grote scheuren er hier uit te revalideren en dan kan de rest bij de eigenaresse.

Hij staat nu in de grote kudde en dit gaat nog steeds best oke. Het is niet echt het helderste lampje van de kudde :'). De plek waar we voeren in het weiland hebben we afgezet zodat we dit kunnen openen en sluiten om de intake te kunnen reguleren. Hij krijgt extra tijd bij het hooi en dan kan hij even niet bij het water. Als ik vervolgens het hek open en de rest erbij laat snapt hij niet dat hij even zelf naar het water toe moet lopen. Als ik hem dan het hek uit richting het water begeleid zie je nog net niet het lampje aangaan en dan loopt ie vrolijk naar de waterbak om te drinken, help ik hem niet de poort uit staat hij er echt verloren bij }:0 . Hij kan ook aan het verkeerde kant van het draadje staan kijken naar hoe de rest eet maar heeft niet de tegenwoordigheid van geest even om te lopen naar waar de opening is. Hopelijk begint het na een paar keer begeleiden te dagen :').

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 16:58

Het is zoals ik al vreesde, momenteel weer -20 en hij kan zichzelf gewoon niet warm houden. Nu even op stal gezet, als hij weer warm en ontspannen is doen we er een deken van de IJslanders op (wat te klein maar je moet wat) en de eigenaresse doet morgen een deken op de post.

We voeren hem momenteel 24/7 hooi en 1 schep senioren voer om wat aan te zetten. Maar als hij er zo bij staat kan ik natuurlijk voeren tot ik een ons weeg.. Of hij een ons weegt :+

Laatst bijgewerkt door Kasmir op 04-12-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:04

-20 is ook niet niks, hopelijk kan een te klein deken dadelijk dat kleine beetje energie schelen. Hij staat helemaal te bibberen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:26

1 kg seniorenvoer is ook bij lange na niet genoeg voor een quarter in deze conditie.
Jullie hooi is naar wat ik vermoed ook niet al te rijk gezien jullie eigen paarden?
Naast een deken heeft dit paard een bult eiwitten en vetten nodig om aan te gaan sterken, denk in een paar kg pd verdeeld over meerdere voermomenten.
Daarnaast is dit ook niet een typisch 24/7 buitenras.
Hartstikke goed dat jullie hem willen oplappen maar geef hem dan ook de zorg die hem toekomt/waar hij behoefte aan heeft!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 17:36

Het is niet ons paard he, we hebben hem niet gekocht hij staat hier alleen in de winter voor zijn hoeven. Hij komt van 2 hooi voerbeurten per dag in de winter naar nu 24/7 hooi + brok bij ons. Hij staat ook zijn hele leven 24/7 buiten zonder deken, de eigenaresse was erg verbaasd en geschrokken toen ik dit filmpje stuurde omdat ze zei dat hij vorig jaar met -40 ook gewoon zonder deken stond. Ik had al aangegeven dat ik dacht dat hij met deze vacht problemen zou krijgen maar ik kan niet gewoon van alles doen zonder de eigenaresse haar toestemming, noch is het onze taak om dekens te financieren. Het is nu een dagje koud dus hij krijgt een van onze dekens op en morgen weer 15 graden warmer, ondertussen wordt zijn deken opgestuurd.

Het is een beetje hoog water maar voor nu een oplossing tot zijn eigen deken aankomt.
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:00

Ik snap je! Bizar verhaal over hoe zijn eigenaresse hem houdt maar ergens valt er dan wel een boel op zijn plek als je nu kijkt naar zijn conditie.
Het arme dier!
Grote kans dat zijn hoeven ook worden veroorzaakt door een voedingstekort.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 18:26

Dat weet ik vrij zeker, hoeven, vacht, manen. Het is ook geen slechte wil aan de andere kant maar ze herkende de symptomen te laat. Hij komt nu rustig aan, maar dan moeten we natuurlijk wel zorgen dat hij het niet zo koud heeft. Nu staat hij weer warm. De eigenaresse is welwillend, ze heeft nu deze winter haar paarden thuis 24/7 op hooi staan met een net er overheen dus als hij terug gaat eind vd winter is dat ook verbeterd.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 15:53

Vandaag is het -4 dus deken maar weer afgedaan op stal zodat hij beetje kan acclimatiseren. Echt ideaal is het niet maar hij staat er relaxed bij. Hij lijkt ook wat aan te komen, zijn vacht blijft een zooitje maar ik verwacht niet dat dat zo snel bij trekt. Ben benieuwd wat voor deken ik opgestuurd krijg, ze heeft de vraag hoeveel gram hij is niet beantwoord. Idealerwijs heb ik iets van 100 tot 400 ofzo maar opnieuw het is niet mijn paard dus we roeien met de riemen die we hebben.

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:04

Ben benieuwd hoe hij opknapt. Goh staan haar andere paarden er ook zo bij?
Misschien handig om via bloedonderzoek te kijken welke tekorten hij heeft?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 16:08

Nee alleen deze, hij heeft dit jaar een enorme groeispurt gehad en ik denk dat het daar 'fout' is gegaan. Hij zou klein blijven volgens de fokker maar is dit jaar echt enorm de hoogte in geschoten. Heb fotos van hem als 3 jarige gezien en toen was hij kleiner maar voller dan nu. Ik had voor een bloedtest gevraagd voor hij hier heen kwam maar dat is helaas niet gebeurd. Voor nu knapt hij rustig aan op dus we gaan gewoon op deze manier door, ik denk dat een deken hem ook echt gaat helpen. Hij gaat niet van de een op de andere dag veranderen, belangrijk is dat hij lichamelijk vooruit gaat en dat doet hij tot nu toe. Ben morgen wel van plan wat luzerne te halen voor extra eiwitten. Hopelijk eet hij dat want het mineraalvoer heb ik kunnen verkopen dat ging er echt niet in :') seniorenbrok gaat er gelukkig wel makkelijk in.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:06

Ik weet niet of je het daar kan kopen maar ik ben enorm fan van sojaschroot voor paarden die wat extra moeten hebben. Is rijk aan eiwit en vetten. Wel langzaam opvoeren.