Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:36

Wat goed coquette, snap wel dat het dubbel is. Maar wel een leuke mijlpaal nu weer.

Mijne is van 2019, een puber wil ik het niet echt noemen ze weet heel goed dat zij niet bepaald wat we doen. Maar toch probeert ze wel te kijken waar de grens ligt. Gelukkig reageert ze prima op het aangeven van grenzen nog :j .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:08

Die van mij is ook van 2019 :j

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:43

Bas is van 2020

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:52

Die van mij is ook van 2019 en begint steeds brutaler te worden :+ }>

Lente begint te komen, is jolig, hij word 4 en denkt dat ie een heeeel stoer paard is. Dat is ie niet maar af en toe heeft hij wel die waanideeën :')
Gelukkig telkens prima in goede banen te lijden maar hij valt op dat ik hem veel meer moet corrigeren dan pakweg maand of 3 terug.

Ach en de clown die hij kan zijn is ook wel eens grappig, ondanks dat ik na 10x zeggen dat hij niet zn neus in de (dichte) zak wortels moet stoppen van zijn buurman ik het wel eens zat ben :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:56

Mijne heeft ook praatjes, met name als mensen langs lopen als meneer eten heeft.. of als er in de kudde gevoerd wordt ( ze worden dan allemaal apart gezet).
Hij staat met z’n nog geen 4 jaar ook aardig hoog in rang en daar maakt ie handig gebruik van soms..

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:32

Die van mij stormt heel boos op het hek af als er een ander paard langs loopt. Is allemaal show want het is een watje eerste klas maar het ziet er wel grappig uit. In haar hoofd ook heel effectief want het paard loopt immers weg :') :').

Net weer even met dubbele lijnen en het nieuwe hoofdstel gelongeerd. Ondanks de harde wind en geflapper van plastic was ze best braaf. De hoeveelheid sprintjes die de trekt wordt minder gelukkig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:45

Lissy heeft gelukkig helemaal niks van de harde wind. Maar wel praatjes in het werken nu. Ze blijft wel braaf gelukkig.
Afbeelding
Morgen hebben we grondwerkles. Hoop dat ze daar ook haar praatjes laat zien want dan kan juf me meteen helpen :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:22

Wat een heerlijke puppy-look ook nog Maarjte_M <3
En op die foto lijkt het inderdaad al een heel paard QueenBee.

Mijn kleuter is van 2019. Was tot 2 weken geleden in de opfok ook wel de baas en meest brutale in de wei, maar behoorde natuurlijk ook al tot "de oudere garde" want er stonden ook jaarlingen en 2-jarigen.
Nu op zijn zadelmakmaak plek was hij de eerste 2 dagen een beetje overdonderd, maar dag 3 keek meneer al weer erg ondernemend de wereld in vanuit zijn paddock. Maar in zijn opleiding is echt helemaal niets van pubergedrag te merken. Hij doet het zo ongelooflijk goed en braaf. Is zo vol van vertrouwen en als iets nieuw is, vind ie het de eerste keer best spannend, maar gaat niet spoken of draaien of iets dergelijks. De 2e keer doet meneer al alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Gisteren heeft ze voor het eerst gehangen, vond ie wel spannend. Vandaag was het al helemaal gewoon. Nu mag ie weer een paar dagen nadenken maar ze verwacht dat ze er volgende week gewoon opzit. Longeren met zadel en rondklotsende beugels maalt ie ook niet om, en de wind doet hem ook niets....ha ha ben zo trots op hem <3 <3 <3

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 01:08

Makuya is van 2017, die heeft het puberen al gehad (hopelijk)

Maar ze was met 4 zeker een aantal handen vol :') dat heeft toch bijna een jaar geduurd voordat ze fijn werkwillig werd zonder eerst iedere grens op te zoeken en te testen.

Nu is het echt opstappen en wegrijden terwijl we dat weinig hadden geoefend afgelopen jaar. Ook met alles wat ik vraag doet ze haar uiterste best. Hoop dat het zo blijft.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:50

Ze is echt nog heel puppy met die dikke berenvacht := hopelijk is dat van de zomer beter hahaha

Fijn dat hij het zo goed doet oji!

Wat fijn dat je zo kon opstappen en wegrijden Igniss!

Hier vanmorgen les aan de hand gehad, en ze deed het echt super goed! Ze werd wel lekker dwars en dat vond ik dus heel fijn want nu kon juf meteen meehelpen in zulke situaties. Maar er zaten echt heel goede stukken tussen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:57

Wat heb je precies gedaan @Maartje? :) Dressuur?

Hier donderdag grondwerk les gehad en morgen weer wat doen. Even kijken hoe het morgen is qua weer, moet altijd bepalen wat we doen op de omstandigheden. _O- Als het echt schijtweer is, gaan we binnen even de beentjes afspuiten bijvoorbeeld. En als het zonnetje schijnt, gaan we buiten aan de slag. Ik ben vast niet de enige die dat zo doet? :')

<3 <3
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:53

Aan de hand gewerkt, maar wel dressuur matig inderdaad. We zijn bezig met de basis van de schouder binnenwaarts en die is, aldus Lissy, super stom!

Hier als het stom weer is gewoon vrij :+ maar ze staan 24/7 buiten dus ze krijgt toch wel beweging. Lissy krijgt morgen en overmorgen sowieso vrij, dan moet ik ook naar kantoor en het lukt me niet om 3 paarden op 1 avond te doen := maar dan kan ze er ook even goed over nadenken. Dan probeer ik haar woensdag weer mee te pakken, maar als het stom weer is, wordt dat gewoon donderdag hoor :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:03

Maartje_M schreef:
Ze is echt nog heel puppy met die dikke berenvacht := hopelijk is dat van de zomer beter hahaha

Ha ja, ik vind mijn paard ook nu meer puppy eruitzien dan in september toen hem kocht en hij nog strak in zijn zomervacht zat.

Ik heb totaal geen ervaring met lange lijnen/lange teugelen werk. Voor mij is onbelast werken eigenlijk altijd longeren geweest. Wil als Owen wat verder is wel eens een clinic hierin volgen om te kijken of het wat voor ons is. Maar misschien een domme vraag, doe je met zo'n puppy dan al oefeningen als schouder binnenwaarts? Onder het zadel pak ik dat pas mee als ze echt wel wat verder zijn in de opleiding, eigenlijk nooit het eerste jaar onder het zadel eigenlijk.

Leuke foto alwaysh!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:23

Wat leuk zeg, dat aan de hand werken wat jullie doen!

Phinne is ook een soort wollige beer, ben heel benieuwd hoe ze er straks in haar strakke zomervelletje weer uitziet. We hebben wel van de week een stuk van de manen afgehaald, nu ziet ze er een klein beetje minder puppy uit haha!

Ik heb ook nooit wat met lange lijnen gedaan, inderdaad wel longeren, incidenteel eens met dubbele longe, maar dat kan ik eigenlijk ook niet zo goed... Niet goed genoeg om dat met een jonkie te doen in ieder geval.

Ik doe zo'n 3 keer per week wat met Phinne, de rest van de tijd staat ze lekker in onze gemengde kudde 24/7 buiten, dus beweging zat.

Vandaag heb ik haar voor het eerst met longeersingeltje gelongeerd, doet haar niks haha! En voor het eerst een galopje gedaan aan de longe, ging ook prima! Trots op de kleine dame die het allemaal zo makkelijk oppakt!

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:41

We doen ook geen lange lijnen of teugel, maar echt aan de hand. Heb alleen een foto met de pony, maar dan hebben jullie een idee:
Afbeelding
Ik loop dus voor de schouder en loop zelf achteruit. Je kunt ze zo heel fijn rechtrichten!
En ja, met zo’n puppy nemen we ook al zijgangen mee. Goed voor de bewustwording van de benen en de balans.
Ik ben overigens hier mee begonnen en pas daarna het longeerwerk een beetje op gaan pakken. Toen ze begreep hoe ze haar schouder opzij moest zetten etc

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:27

Hier vandaag een rodeootje gehad :roll:
Ja dat kan dus ook gewoon.
Kon gelukkig uit zitten.
Stout muisje.
Ons zelf vertrouwen heeft wel een deukje opgelopen.
Na het akkefietje nog 10 minuten braaf rond gestapt.
Ik vermoed dat ik iets te veel been gaf of iets te veel wilde corrigeren door een beetje te scherp te sturen en ze daar van geschrokken is.
Ze heeft wel eens meer van die uitspattinkjes gehad ook aan de long.
Ze is het dan gewoon even kwijt lijkt wel.
Dus wist dat ie een keer ging komen.
Hoop wel dat ze het hier bij laat.
Ben ook geen 18 meer :+

https://youtu.be/LogKaKTQbtU

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:53

He bah. Gelukkig netjes blijven zitten!
Kon je daarna weer goed wegstappen?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:00

Ja zeker.
Denk ga er nu niet af.
Eerst weer stappen.
Dat deed ze verder weer braaf.
Is gewoon erg onzeker.
Pietie peutie stapjes maken.
Ik ging er op met zo nu gaan we een beetje rijden.
Dat werd mooi afgestraft door muisje.
Eigenschuld.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:49

Mijne is afgelopen week hals en rug ook nog op de rx gezet en maandag is hij gecastreerd.
Alles allemaal goed en goed gegaan.

Over 2 maanden gaan we hem ophalen uit de opfok <3

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:05

Nou de puber pony is weer thuis hoor! Na aantal dagen intensieve trailerlaad training kan ik niet anders zeggen als; Hij is er op alle vlakken beter van geworden *\o/*

Ze hebben natuurlijk niet alleen met de trailer geoefend maar zijn ook vooral met schrik en obstakel training aan de gang gegaan. Hoe stoerder hij werd hoe makkelijk hij allerlei “enge” dingen overwon O:)

Rijden met de trailer vraagt wel echt nog aandacht, je kon hem uitwringen zo nat kwam ie thuis. Maar daar gaan we gewoon rustig mee verder!

We zijn ook weer verder gegaan met longeren, vanmorgen voor het eerst er eens echt een touwtje aan gehangen! Dat doet hij echt zo braaf verder! Beetje jammer alleen dat een van de clipjes kapot is… daardoor door de voorbenen moeten doen ipv aan de zijkant zoals ik graag doe(heb ze liever aan de zijkant ivm mogelijk de voorbenen in de touwtjes slaan als ze wat jolig zijn)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:01

Yontheke dat is goed nieuws zeg.
Fijn dat alles oké is.

Dieseltje09.
Wat sneu dat hij het trailer laden zo spannend vind.
Gelukkig gaat het de goede kant op.
Braaf hoor zo aan de longe bijgezet.

Muis heb ik een ander bit gegeven.
Die ze in had reageerd ze veel te heftig op.
Myler bitje was dat.
Nu een dubbelgebroken watertrensje.
En dat gaat stukken beter.
Nu mag ik er wel aanzitten met sturen.
Tis even zoeken allemaal.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:40

Ik was jullie kwijt!

Komen weer positieve (en een rodeo rit) berichten voorbij. Fijn zeg!

Odin is ook van 2019 en eigenlijk heel fijn te doen nu.
Hij staat sinds een week met een merrie in de paddock en dat gaat echt super goed.
De ruin waarmee hij hiervoor stond speelde hij flink mee, dus nu is een beetje rust wel lekker voor hem

Gisteren 3e keer zadel opgehad en de eerste keer aan de longe :D

En dit was de enige rodeo die hij deed:

Toppertje <3

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:56

roosa schreef:
Hier vandaag een rodeootje gehad :roll:
Ja dat kan dus ook gewoon.
Kon gelukkig uit zitten.
Stout muisje.
Ons zelf vertrouwen heeft wel een deukje opgelopen.
Na het akkefietje nog 10 minuten braaf rond gestapt.
Ik vermoed dat ik iets te veel been gaf of iets te veel wilde corrigeren door een beetje te scherp te sturen en ze daar van geschrokken is.
Ze heeft wel eens meer van die uitspattinkjes gehad ook aan de long.
Ze is het dan gewoon even kwijt lijkt wel.
Dus wist dat ie een keer ging komen.
Hoop wel dat ze het hier bij laat.
Ben ook geen 18 meer :+

https://youtu.be/LogKaKTQbtU

Oeps haha gelukkig ben je blijven zitten. :')

Yontheke schreef:
Mijne is afgelopen week hals en rug ook nog op de rx gezet en maandag is hij gecastreerd.
Alles allemaal goed en goed gegaan.

Over 2 maanden gaan we hem ophalen uit de opfok <3

Wat fijn dat alles helemaal goed is gegaan. Heb je nu heerlijk iets om naar uit te kijken denk ik zo!

dieseltje09 schreef:
Nou de puber pony is weer thuis hoor! Na aantal dagen intensieve trailerlaad training kan ik niet anders zeggen als; Hij is er op alle vlakken beter van geworden *\o/*

Ze hebben natuurlijk niet alleen met de trailer geoefend maar zijn ook vooral met schrik en obstakel training aan de gang gegaan. Hoe stoerder hij werd hoe makkelijk hij allerlei “enge” dingen overwon O:)

Rijden met de trailer vraagt wel echt nog aandacht, je kon hem uitwringen zo nat kwam ie thuis. Maar daar gaan we gewoon rustig mee verder!

[ Video ]

We zijn ook weer verder gegaan met longeren, vanmorgen voor het eerst er eens echt een touwtje aan gehangen! Dat doet hij echt zo braaf verder! Beetje jammer alleen dat een van de clipjes kapot is… daardoor door de voorbenen moeten doen ipv aan de zijkant zoals ik graag doe(heb ze liever aan de zijkant ivm mogelijk de voorbenen in de touwtjes slaan als ze wat jolig zijn)

[ Video ]

Hopelijk is hij snel vertrouwd met het reizen met de trailer. En wat goed al lekker aan het longeren ook.

Diertjec schreef:
Ik was jullie kwijt!

Komen weer positieve (en een rodeo rit) berichten voorbij. Fijn zeg!

Odin is ook van 2019 en eigenlijk heel fijn te doen nu.
Hij staat sinds een week met een merrie in de paddock en dat gaat echt super goed.
De ruin waarmee hij hiervoor stond speelde hij flink mee, dus nu is een beetje rust wel lekker voor hem

Gisteren 3e keer zadel opgehad en de eerste keer aan de longe :D

[ Video ]
[ Video ]

En dit was de enige rodeo die hij deed:
[ Video ]

Toppertje <3

Goed bezig. En dat laatste filmpje. Gelukkig zat je er niet op.. _O-

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:27

@martinev, wat loopt ze lekker ontspannen aan de longe! <3

Oeps @roosa, goed dat je bleef zitten. Hoort er toch soms een beetje bij hè. :=

@Yontheke, wat fijn!!! Dat worden 2 lange maanden. :))

@dieseltje09, je zou niet zeggen dat die problemen had met laden, super netjes.

Wat een braverd @Diertjec. En haha, dat laatste filmpje. :')

Wij hadden vorige week getraind met zachte balken. Was wel heel leuk!
Lekker puzzelen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag liet 'ie even zien dat hij heul lenig is. _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna was hij heel braaf, wilde eigenlijk niet loswerken maar met de spanning die er uit moest was het wel even handig:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna gewandeld. Even de andere kant op dan de planning was omdat zijn spanning voortkwam uit een paard dat van de rel was op de weide. Wilde het hem niet nóg moeilijker maken. Maar wederom super braaf! <3 <3 <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:57

Wat loopt ie lekker diertjec.
Echt met zijn snuffie door t zand.
Keurig ook met zadeltje op.

AlwaysH.
Dat is ook leuk met die balkjes.
En lenig is ie zeker :j
Die kiss my but foto is echt goed geschoten :))

Muis gister,gelukkig zonder poppenkast. _/-\o_
We hebben de 2e versnelling gevonden. :+
Wel even wennen hoor zo.n slungel.
https://youtu.be/7u12dkjYP58