Qimm: ja, zijn meestal van die irrelevante dingen. En soms snapt ze gewoon niet wat ik wil. Met poetsen de eerste keer begreep ze niet helemaal wat ik wilde, en ik realiseerde me ook, dat wij mensen gewoon maar in de persoonlijke ruimte van onze paarden komen zonder daar toestemming voor te vragen, en aan ze komen, zonder ze daar ook maar iets op voor te bereiden.
Als je daarover nadenkt is het eigenlijk idioot. Nu wist ik dat al wel, maar je beleefd voorstellen kan ook met een paard, en vriendelijk vragen of ze je bij ze toe willen laten. Borstel dus.
Ik heb de borstel laten zien, en even over haar heen geveegd, en toen snapte ze dat ik wilde poetsen. Daar moest ze even over nadenken, ze kent het wel, maar in een heel andere setting en bij mij is alles nieuw. Voor een deel verklaart een totaal andere manier van werken dat, en een andere plek om te wonen, maar dan nog he.
Anyway, vriendelijk gevraagd of het mocht, en het mocht. Ik heb luid bewonderd hoe mooi ze wel niet was, en hoe práchtig ze ging glimmen, en haar ego ook flink geborsteld denk ik zo, en toen was het allemaal prima.
Het punt is: ik wil dat paarden het niet alleen toelaten, maar ervan genieten. Maar daar hebben we ook wat op gevonden. Flink rossen vindt ze ok, en daarna graag zachte borstels. Ze heeft een gevoelig huidje, dus of ik zachtjes wilde doen, en dat wilde ik. En daarna hebben we tot groot genoegen van beide merrie heel mooi gemaakt.
En afgelopen week heb heel voorzichtig 2 cm van de staart afgehaald (ze heeft een prachtige staart, en ik wil dat hij ook mooi blijft, dus ze moet er niet op gaan staan. En ook dat vond ze goed. Binnenkort moet ze naar de kapper. Dus we gaan zien hoe dat gaat, want stil staan is niet haar sterkste punt

Maar met de riempjes van het hoofdstel kan ze het, dus denk dat ze het wel kan leren met andere dingen ook. Madammeke wil altijd even uitleg waarom

Over het hoofdstel gesproken: Ik heb even niet force free gewerkt, ik wil namelijk dat ze haar hoofd niet omhoog rukt als ik het af doe. Ik heb zitten piekeren over hoe dat nu toch uit te leggen, want ik kan niet haar hoofd naar beneden krijgen als ik daarboven met mijn handen sta, en ik heb een beperkt aantal handen.
En dus heb ik druk op het kopstuk gehouden, tot ze ontspande, dan beloond, weer een poging, weer hoofd omhoog, weer druk, weer ontspannen, druk los en belonen, tot het kwartje viel. En dat toen 4x herhaald, dus ze heeft 5x in totaal het hoofdstel op en af gehad.
Dus af en toe werk ik ook gewoon met druk. Soms is het wat het is, en ik doe gewoon wat werkt.