[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 12:06

Dankjewel wat lief <3

Qimm: ja, zijn meestal van die irrelevante dingen. En soms snapt ze gewoon niet wat ik wil. Met poetsen de eerste keer begreep ze niet helemaal wat ik wilde, en ik realiseerde me ook, dat wij mensen gewoon maar in de persoonlijke ruimte van onze paarden komen zonder daar toestemming voor te vragen, en aan ze komen, zonder ze daar ook maar iets op voor te bereiden.

Als je daarover nadenkt is het eigenlijk idioot. Nu wist ik dat al wel, maar je beleefd voorstellen kan ook met een paard, en vriendelijk vragen of ze je bij ze toe willen laten. Borstel dus.
Ik heb de borstel laten zien, en even over haar heen geveegd, en toen snapte ze dat ik wilde poetsen. Daar moest ze even over nadenken, ze kent het wel, maar in een heel andere setting en bij mij is alles nieuw. Voor een deel verklaart een totaal andere manier van werken dat, en een andere plek om te wonen, maar dan nog he.

Anyway, vriendelijk gevraagd of het mocht, en het mocht. Ik heb luid bewonderd hoe mooi ze wel niet was, en hoe práchtig ze ging glimmen, en haar ego ook flink geborsteld denk ik zo, en toen was het allemaal prima.
Het punt is: ik wil dat paarden het niet alleen toelaten, maar ervan genieten. Maar daar hebben we ook wat op gevonden. Flink rossen vindt ze ok, en daarna graag zachte borstels. Ze heeft een gevoelig huidje, dus of ik zachtjes wilde doen, en dat wilde ik. En daarna hebben we tot groot genoegen van beide merrie heel mooi gemaakt.
En afgelopen week heb heel voorzichtig 2 cm van de staart afgehaald (ze heeft een prachtige staart, en ik wil dat hij ook mooi blijft, dus ze moet er niet op gaan staan. En ook dat vond ze goed. Binnenkort moet ze naar de kapper. Dus we gaan zien hoe dat gaat, want stil staan is niet haar sterkste punt :=

Maar met de riempjes van het hoofdstel kan ze het, dus denk dat ze het wel kan leren met andere dingen ook. Madammeke wil altijd even uitleg waarom :)

Over het hoofdstel gesproken: Ik heb even niet force free gewerkt, ik wil namelijk dat ze haar hoofd niet omhoog rukt als ik het af doe. Ik heb zitten piekeren over hoe dat nu toch uit te leggen, want ik kan niet haar hoofd naar beneden krijgen als ik daarboven met mijn handen sta, en ik heb een beperkt aantal handen.
En dus heb ik druk op het kopstuk gehouden, tot ze ontspande, dan beloond, weer een poging, weer hoofd omhoog, weer druk, weer ontspannen, druk los en belonen, tot het kwartje viel. En dat toen 4x herhaald, dus ze heeft 5x in totaal het hoofdstel op en af gehad.

Dus af en toe werk ik ook gewoon met druk. Soms is het wat het is, en ik doe gewoon wat werkt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:22

Niks mis met druk gebruiken als middel om uit te leggen wat je wil. Het is gewoon 1 van een aantal manieren om te communiceren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 12:24

Nee, vind ik ook niet. Ik benoem het omdat sommige mensen er van overtuigd zijn dat alleen force free werkt, en ik werk bij voorkeur helemaal zonder druk, maar soms heb je het even nodig :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:25

Force free is hartstikke fijn, maar soms is het zo veel duidelijker voor het paard als je (op een behoorlijke manier) druk gebruikt. Als je beleefd druk gebruik vind ik er écht niks fouts aan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:27

Amable schreef:
manubres schreef:
Wat Babootje zei: Het zal zo'n paard zijn, waarbij als ze iets moeilijk vind en/of je eraan moet komen je met haar karakter te maken krijgt. :D Ben dus heel benieuwd hoe je dat straks gaat aanpakken.

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ook omdat ik daar nu zelf mee te maken heb :D

Het fijne aan de methode waarmee we nu werken is dat je ook credits opbouwt. Omdat je eigenlijk altijd heel oke bent vergeeft het paard je sneller wanneer je een keer niet zo heel erg oke bent omdat ze weten dat je het eigenlijk altijd goed bedoelt. En dat maakt dat je in deze methode dus minder snel een heel groot protesterend paard krijgt.

Dat klopt inderdaad hoor...Ik heb al zoveel stappen met haar gemaakt en heb al veel credits opgebouwd. Ik ben ook de enige die ze op haar rug duld. En op zo'n explosief dier in het weiland met een touwhalstertje rondrijden vind ik toch best een teken dat we ver zijn gekomen, vooral wat betreft vertrouwen. Maar soms denk ik...nu zullen de credits wel groot genoeg zijn om wat meer te vragen. Maar dan laat ze gelijk weer tekenen van stress zien...Voor mij zijn deze trainingsmethodes nog vrij nieuw...en soms merk ik dat mijn oude gewoontes weer boven komen. Dan denk ik...je kan toch gewoon ook even doen wat ik wil :D Maar ze zorgt er wel steeds voor dat ik naar haar blijf luisteren en dat ik (nog) meer geduld moet hebben :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:33

En er zijn natuurlijk paarden die bv dressuren echt niet leuk vinden en het ook nooit zullen vinden. Dat is de reden dat ik voor Hercule mijn menbewijs ben gaan halen toen ik dat doorkreeg en als hij zondag wedstrijd had met de dochter (hij vond dat echt niet plesant) dan ging ik maandag altijd met hem mennen. Mijn dochter ging altijd na de wedstrijd met hem stevig galopperen in het bos want hij had plezier gegeven dus deden wij het terug.
Toen hij dat doorhad, accepteerde hij het. Maar nooit echt met dat enthousiasme dat Polie had, maar die vond buitenritten alleen dan weer wat minder leuk.
Dus wij hebben ons leven aangepast aan Hercule en ik denk dat we daarom zo'n vreselijk leuk paard aan hem hebben gehad. Het is dan natuurlijk ook wat het is en als een paard zo duidelijk is, dan mag hij ook stoppen toen hij zijn laatste winstpunt haalde om M2 te starten indertijd. Waarom hem zo plagen met iets dat hij echt niet tof vond.
Dus bij ons was het gezegde: "met Hercule winnen we de oorlog, mat onze Polleke de wedstrijd". :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 12:34

Ik ook niet. Ik heb wel een issue met alleen maar druk zetten, en dan als enige beloning de druk weghalen. Ik zet er ook graag een positieve beloning tegenover :)

Of niet nadenken over wat je nu aan het doen bent, en het paard geen uitweg geven. Dat is niet eerlijk. Maar dit snapte ze prima, en blijkbaar kan ze wel met druk omgaan, als ze het maar snapt :j

manubres schreef:
Dat klopt inderdaad hoor...Ik heb al zoveel stappen met haar gemaakt en heb al veel credits opgebouwd. Ik ben ook de enige die ze op haar rug duld. En op zo'n explosief dier in het weiland met een touwhalstertje rondrijden vind ik toch best een teken dat we ver zijn gekomen, vooral wat betreft vertrouwen. Maar soms denk ik...nu zullen de credits wel groot genoeg zijn om wat meer te vragen. Maar dan laat ze gelijk weer tekenen van stress zien...Voor mij zijn deze trainingsmethodes nog vrij nieuw...en soms merk ik dat mijn oude gewoontes weer boven komen. Dan denk ik...je kan toch gewoon ook even doen wat ik wil :D Maar ze zorgt er wel steeds voor dat ik naar haar blijf luisteren en dat ik (nog) meer geduld moet hebben

Stress hoort er soms ook een beetje bij he. Een groot deel van wat ik doe, is een paard leren om daarmee om te gaan. Training is nooit stressvrij en dat is ok.
Zolang de stress ergens heen kan, de spanning weer afgevloeid kan worden, en het paard snapt wat je wil, is stress geen drama.
Het belangrijkste is ook dat ze leren dat die stress er even is, maar geen gevolgen heeft. De eerste keer bij de smid met Madammeke was een drama. Maar de tweede keer ging ze er al veel beter mee om. Het is nog altijd stressvol, maar ze heeft inmiddels ervaren dat de stress geen negatieve gevolgen heeft, dat er gebeurt wat er moet gebeuren en dat we daarna ook gewoon klaar zijn.
Geduld hebben, en soms even kijken of je het wel goed uitlegt :) speel ook eens met een andere manier van uitleggen, kan zijn dat het kwartje dan ineens wel valt :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:43

Avalanche81...mooi dat je dat noemt...
"...en ik realiseerde me ook, dat wij mensen gewoon maar in de persoonlijke ruimte van onze paarden komen zonder daar toestemming voor te vragen, en aan ze komen, zonder ze daar ook maar iets op voor te bereiden".

Zo heb ik dat bij de mijne ook ervaren. Bij mij is ze er nu oké mee, maar als er een vreemd iemand komt dan doet ze heel lelijk. Bijv. fysio, osteo...die beginnen ook gelijk aan haar te zitten en daar is ze niet van gediend. Eerder dacht ik daar nooit zo over na...maar sinds ik haar heb wel...Waarom maken ze in ieder geval niet eerst even kennis voordat ze gaan behandelen? En vragen ze toestemming? Anderen zullen het maar raar vinden, dat vond ik zelf eerst ook. Maar zulke intelligente paarden lijken echt te snappen wat je bedoelt en het heeft echt effect als je om toestemming vraagt...is mijn ervaring.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:49

Avalanche81 schreef:
Ik ook niet. Ik heb wel een issue met alleen maar druk zetten, en dan als enige beloning de druk weghalen. Ik zet er ook graag een positieve beloning tegenover :)

Of niet nadenken over wat je nu aan het doen bent, en het paard geen uitweg geven. Dat is niet eerlijk. Maar dit snapte ze prima, en blijkbaar kan ze wel met druk omgaan, als ze het maar snapt :j

manubres schreef:
Dat klopt inderdaad hoor...Ik heb al zoveel stappen met haar gemaakt en heb al veel credits opgebouwd. Ik ben ook de enige die ze op haar rug duld. En op zo'n explosief dier in het weiland met een touwhalstertje rondrijden vind ik toch best een teken dat we ver zijn gekomen, vooral wat betreft vertrouwen. Maar soms denk ik...nu zullen de credits wel groot genoeg zijn om wat meer te vragen. Maar dan laat ze gelijk weer tekenen van stress zien...Voor mij zijn deze trainingsmethodes nog vrij nieuw...en soms merk ik dat mijn oude gewoontes weer boven komen. Dan denk ik...je kan toch gewoon ook even doen wat ik wil :D Maar ze zorgt er wel steeds voor dat ik naar haar blijf luisteren en dat ik (nog) meer geduld moet hebben

Stress hoort er soms ook een beetje bij he. Een groot deel van wat ik doe, is een paard leren om daarmee om te gaan. Training is nooit stressvrij en dat is ok.
Zolang de stress ergens heen kan, de spanning weer afgevloeid kan worden, en het paard snapt wat je wil, is stress geen drama.
Het belangrijkste is ook dat ze leren dat die stress er even is, maar geen gevolgen heeft. De eerste keer bij de smid met Madammeke was een drama. Maar de tweede keer ging ze er al veel beter mee om. Het is nog altijd stressvol, maar ze heeft inmiddels ervaren dat de stress geen negatieve gevolgen heeft, dat er gebeurt wat er moet gebeuren en dat we daarna ook gewoon klaar zijn.
Geduld hebben, en soms even kijken of je het wel goed uitlegt :) speel ook eens met een andere manier van uitleggen, kan zijn dat het kwartje dan ineens wel valt :j

Het ligt denk ik ook wel aan mij...
Heb meerdere mensen door haar gelanceerd zien worden. En zij kan dat in een split second. Mijn vertrouwen in haar is erg toegenomen, maar als zij tekenen van stress laat zien word ik toch wat onzekerder als ik bovenop haar zit met een touwhalstertje in het weiland...Ik heb de afgelopen jaren te weinig gereden om me zekerder te voelen. Maar iemand anders op haar laten bleek ook geen optie. Dus bouwen we maar rustig verder totdat we allebei verder gegroeid zijn in vertrouwen...En ik ben er door achter gekomen dat het proces net zo mooi kan zijn als het te behalen doel...en mss wel mooier nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:32

Heb altijd netjes gevraagd of ik binnen mag komen. er zijn paarden die erg territoriaal zijn.
Heb ooit daar een fraai voorbeeld van gehad.
Reed ooit een Oostfries(whatever) een merrie met een uitgesproken voorkeur.
Nooit iets van gemerkt maar we hadden een vrouwtje wat er moest rijden en dat werkte op de een of andere manier niet.
Ze kon de stal niet in.. Vraagt aan mij of ik Erika uit de stal wil halen want ze deed een beetje lelijk. Loop de stal in en het paard staat met dr dikke reet richting de deur en ipv ja zeggen knik ik ja.
Stomverbaasd vraag ik "meisje wat is er" Heb nog nooit een paard zo snel op een duppie zien omdraaien <3 Normaal laat ik mij altijd horen, blijkbaar die keer niet.
Heb wel echt stomverbaasd staan kijken en had even de link niet gelegd dat sommige paarden en mensen elkaar niet liggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 13:36

@ manubres: Kan het ook zijn dat zij jouw stress spiegelt daarin?

Gek voorbeeldje: ik gaf les aan iemand die volhield dat haar paard heel veel moeite had met de schouderbinnenwaarts. Ze kon me niet goed uitleggen waar het misging, dus ik ben op het paard gestapt, want ik wilde het zelf even voelen. Paard voert de schouder binnenwaarts zonder enig probleem uit, en totaal zonder stress. Mooi in de buiging zo ik het hebben wilde, ik kon haar hoger en lager instellen, buiging correct en op beide kanten.

Conclusie: paard vindt het niet moeilijk. Toen de eigen ruiter er weer op, hetzelfde probleem. Het ligt dus aan de ruiter. Zij bouwde zoveel spanning op bij het moeten rijden van een schouder binnen, dat het paard dat begon te spiegelen, en inderdaad heel strak en stijf werd in het lijf.

Zomaar een denkduwtje he, maar jij bent heel eerlijk in die dingen, dus ik denk dat je daar ook eerlijk in gaat zijn. Ik zeg niet dat het zo is, begrijp me goed. Maar ga eens gewoon zitten met het idee.

@ Morgan: klopt, en wij mensen zijn vaak erg onbeleefd naar paarden toe. Zelf zouden ze elkaar heel anders benaderen, veel respectvoller. Paarden die net met elkaar kennismaken gaan ook niet elkaar direct op de schoft kriebelen, dus eigenlijk best raar dat mensen dat allemaal maar gewoon doen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:07

Avalanch81...zou zeker kunnen zijn...Ik kan haar op alle gebieden (vanaf de grond|) haar alle steun en zekerheid geven, maar als ik erop zit en ik merk dat ze spanning krijgt durf ik niet door te zetten. Enerzijds is dat luisteren naar haar, maar anderzijds geef ik haar daarin ook geen steun.
Zelf denk ik dat ik pas spanning voel als zij stress laat zien, maar mss voelt zij het al eerder aan mij...zou kunnen...paarden voelen en merken meer dan wijzelf waarschijnlijk :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 14:22

Ik vind altijd hilarisch dat mensen denken dat ze kunnen faken naar een paard toe idd :')

Leuk werkpuntje voor nu denk ik? Maar jij hebt het over wat je haar hebt zien doen. Zij leeft in het nu. Niet in toen. Ga voor jezelf eens in het nu kijken: wat voel ik als ik bij haar ben? Wat voor gevoel geeft ze me? Wat wil ze dat je voelt? Wat voor gevoel wil ze zelf? En daar dan mee spelen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:35

En toch kunnen paarden ook goed filteren.
Zo had ik vorige week een keer dat net op het moment dat ik opstapte er een gigantische vuurpijl naast ons afging.
Ik schrok me kapot en mel is een heel gevoelig paardje, die heeft mijn schrikreactie echt wel gemerkt. Het enige wat ze deed was even naar mij omkijken met zo'n blik van : geeft niet hoor jij bent veilig

_O-
Ik heb een onwijs lief paard <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:58

Leuk topic hoor, ik volg al vanaf het begin.
Ik wilde toch even inhaken op het stukje van spanning van je paard voelen versus een paard leeft in het nu.

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar meer en meer stel ik overal vraagtekens bij. Absoluut mee eens dat een paard een ander soort bewustzijn heeft. Dat ze vaak meer in het nu staan. Echter een paard heeft ook een ijzersterk geheugen. Technisch gezien vind ik het bijna onmogelijk dat een paard alleen volledig in het nu leeft. Ik herken ook de “zelf voel ik pas stress als ik de spanning van het paard voel” die manubres omschrijft. Dat voelt wezenlijk anders dan mijn spanning of mijn voorbode van angst door gedachtes. Ik denk dan ook dat het eerder een wisselwerking is, dat het helpt voor het paard als wij ontspannen zijn en blijven, en niet als “een gespannen mens” als volledige oorzaak.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:10

Ik moest gisteravond nog even aan je denken. Mijn Vossie moest een halster om. Dus wil het neusdeel om de neus doen. HAP deed Vossie. (Nee die heeft inderdaad geen moeite met het bit, ondanks dat ze die pas 2x in gehad heeft...).
Dus ik laat mijn handen plus halster zakken. Vos moet dus loslaten, mond open en laat los.
Poging 2, zelfde verhaal
Poging 3, herhaling van zetten.
Poging 4, vos was het zat dat ik steeds dat halster naar onder deed als zij het net had vastgehapt, dook met haar neus IN het halster en direct met het hoofd verder naar beneden: --> baas trek dan de rest maar over mijn oren heen, ben je gehannes nu zat!

Met oud en nieuw heeft ze gewoon buiten staan genieten van het vuurwerk. Broodnuchter.
Liep gisteren bij de buurman over het erf, ik ineens een vos in mijn nek. Was zich de tandjes geschrokken van een tweetal lieve geitjes die ze vorige keer niet gezien had. Pick your battles...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:00

Rocamor schreef:
Ik moest gisteravond nog even aan je denken. Mijn Vossie moest een halster om. Dus wil het neusdeel om de neus doen. HAP deed Vossie. (Nee die heeft inderdaad geen moeite met het bit, ondanks dat ze die pas 2x in gehad heeft...).
Dus ik laat mijn handen plus halster zakken. Vos moet dus loslaten, mond open en laat los.
Poging 2, zelfde verhaal
Poging 4, vos was het zat dat ik steeds dat halster naar onder deed als zij het net had vastgehapt, dook met haar neus IN het halster en direct met het hoofd verder naar beneden: --> baas trek dan de rest maar over mijn oren heen, ben je gehannes nu zat!

Met oud en nieuw heeft ze gewoon buiten staan genieten van het vuurwerk. Broodnuchter.
Liep gisteren bij de buurman over het erf, ik ineens een vos in mijn nek. Was zich de tandjes geschrokken van een tweetal lieve geitjes die ze vorige keer niet gezien had. Pick your battles...

Oh god, wat een zielig paard met zo'n kluns van een baas.....
Doe het dan ook gewoon in een keer goed.

_O- _O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:57

Volgende keer krijgt ie gewoon eerst een knal voor zijn kop, zodat ie niet weet wat er gebeurt... kan ik tenminste snel dat halster om doen, zonder dat ie steeds in het halster hapt. -:(-

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:01

Oh dat met dat poetsen herken ik zo met Banjer. Hij vond peuteren niet leuk kreeg ik van eigenaresse te horen. Hij vond sws dingen op hem niet leuk, maar dat is een 2e. Als ik kom en ga beginnen met poetsen laat ik hem idd altijd ruiken aan de borstel. Is het oké? Top, als niet probeer ik een andere borstel. Nu is het tegenwoordig wel goed, en zeker tussen zijn voorbeentjes.

Pennymoment hier is als ik op m'n knieën voor hem zit (leuk man zijn mini shet van nog geen 80 cm) en zachtjes in een neusgat blaas. Dan krijg ik geheid een kusje terug.

Btw blijf lekker meelezen, vind het heel interessant te lezen hoe iedereen een soort ontwikkeling heeft meegemaakt in zijn paardenleven. En er nu mee omgaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 20:18

Rocamor schreef:
Poging 2, zelfde verhaal

_O- briljant, super opgelost zo :j Hahahahahahaha.

Madammeke heeft een ongeluk gehad. Haar been open, boven de knie. Nu dus van boven tot onder in het verband en boxrust. Super fijn met zulke paarden :+

Ze vond het wel heel gezellig dat ik zo lang bij haar was........ maar doodeng, want ze durfde haar been niet goed optillen en kantelde over de toon heen...... dus ben er bij gebleven tot ze weer volledig wakker was van de verdoving (kind moest uiteraard verdoofd want was van plan de DA het licht uit de ogen te slaan) ik kom erbij en ze is doodbraaf. GRRR.

Nu dus maar spelletjes bedenken om in de box te doen, mentaal een beetje bezig houden, anders komt ze straks op 2 achterbenen de stal uit.........

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:23

Ach nee toch, wat sneu. Wat heeft ze dan gedaan? Jeetje wat een brokken madame.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:39

Ach nee toch! Wat is er gebeurd? Veel beterschap voor haar :(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 22:24

Iemand die niet met haar mocht lopen besloot dat toch te doen. Ze had veel pijn ook. Wel blij om mij te zien.

Ik vind het doodeng. Ik ben bang dat ze niet voorzichtig is. Aan de andere kant... Ze is niet gek.....

Klotezooi.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:40

Jeetje, wat zal jij kwaad op die persoon zijn, naast de grote schrik! Triest voor je merrie dat zo'n onbezonnen daad zulke gevolgen voor haar heeft. Duimen dat ze snel en netjes herstelt en zich rustig weet te houden als jij er niet bent.
Hou je taai, het is al fijn om te merken dat ze blij was om jou te zien en dat ze gelijk rustig was :(:) .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 22:50

Ja dat was wel heel bijzonder....... sta je daar met een paardenhoofd in je armen.......

Ja, ik was woest. Aan de andere kant: de persoon is er zelf ook erg van geschrokken, en denk dat die er van geleerd heeft. Nu vooral hoop ik dat het goed gaat met mijn lieve meisje........ aan de andere kant, ze is niet gek en het is een vechtersbaas. Lief poppie........ :(:)

Ik ben doodmoe nu. Ik ben de hele dag alleen maar heen en weer geweest naar haar. Ik hoop zo dat ze niet gaat liggen vannacht.........