Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:44

@malenka.
Wat fijn dat ze het zo goed deed! En z'n hartslag meter is ideaal. Ook fijn om te zien dat als ze spanning heeft ze naar je toe komt.

@miereneter.
Wat gaaf! Niet te omschrijven denk ik hoe dat voelt?

Hier is de zadelmaakster geweest. Braaf 1. 5 uur meegewerkt met alle onderzoeken en metingen. Het zadel van m'n merrie kon aangepast worden op hem dus dat is heel fijn. De breedste boom zit er nu in. De ruiter komt volgende week donderdag al :)) voelt heel erg onwerkelijk.
Tot donderdag zelf nog aantal keer hangen en "lomp" doen. Het voelt een beetje alsof je kind naar school gaat volgens mij. M'n kleine puppy wordt groot

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:52

wat zijn jullie goed bezig, zo leuk om te lezen hoe het gaat! :D. Slim van de hartslagmeter.En wat leuk miereneter super bezig!

blaze: wat fijn dat het zadel goed past!

Ik heb dinsdag voor het eerst echt op max gezeten en paar passen gestapt!! en toen er weer af. Zelf ben ik niet meest soepele persoon dus nogal wat 'lomp' Maar hij geeft er niks om zo braaf is hij.. Ook voelde hij best vertrouwd. Ik was even bang dat ik erg aan zijn stap moest wennen omdat zijn gangen ruimer zijn dan die van mijn oudere paard. Maar hij zit super fijn! teminste wat ik tot nu toe gevoeld hebt haha.

Bij de 2e keer (niet op dit filmpje) bouwde hij even iets spanning door happen en uit geschachten maar hij trok snel alles weer naar binnen liep hij ook al wat meer door.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:24

Plutolover: wat doet hij dat relaxed op het filmpje! Mooi om te zien.

Blaze: Spannend hoor, donderdag echt iemand erop. Fijn dat het zadel passend gemaakt kon worden.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:54

Nou zoals ik deels verwacht had. M'n dood brave 4 jarige was ineens zo groen als gras met de ruiter erbij :')

Hij liet zich meteen van z'n "slechtste" kant zien. Een kant die ik nooit zie. (tuurlijk werkt ie soms wel slechter mee maar niet van heeeelp). Ondanks 2 soorten vliegenspray werd hij helemaal gek van de vliegen dat hielp natuurlijk niet mee.
Dus eerst hebben de ruiter en hij even gegrondwerkt en afspraken gemaakt met elkaar. Gelongeerd. Zonder afzetting (wist niet dat ie dat kon _O-). En toen gehangen in de beugel, aantal stappen gezet. Inmiddels zat z'n emmer natuurlijk al aardig vol dus toen hij dat 3x braaf deed met been over zwaaien zonder te zitten. Paar passen lopen met hangen toen hebben we afgesloten. Hij deed het super braaf zonder angst of stresssignalen. Zaterdag komt hij weer. De ruiter denkt nu dat het nog wel een heel proces gaat worden maar ik denk dat zodra ze elkaar kennen en weten wat ze aan elkaar hebben hij zo braaf is als met mij.

Die oogjes toen hij werd "overgeleverd" aan de vreemde man waren helemaal weer puppy :=.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:50

O, Blaze, dat klinkt toch helemaal niet slecht. Logisch dat hij moet wennen aan de nieuwe mens, en andersom. Heeft hij toch nog kranig gedaan. Jullie hebben nu met zijn drieën een goede basis, wie weet hoe snel het daarna kan gaan. (De vliegende beesten zijn inderdaad echt een pest deze dagen.)

Ik zou er morgen weer op, maar vanmiddag positief getest op corona. Dus ik blijf braaf thuis. Pluspunt van de dag: ik heb meneer gedouched met de waterslang, omdat we dat echt moeten oefenen (= lukt voorheen niet best). Was het perfecte weer daarvoor. En het ging zowaar. Er werd wel veel gesnoven naar de waterslang en af en toe opzij gesprongen, maar rustig aangepakt en op het eind was het paard nat van kop tot staart. Hij is uiteraard tussendoor uitbundig geprezen en er waren ook koekjes. En daarna kon er gepaneerd worden. De kleine overwinningen :j .

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:00

miereneter schreef:
O, Blaze, dat klinkt toch helemaal niet slecht. Logisch dat hij moet wennen aan de nieuwe mens, en andersom. Heeft hij toch nog kranig gedaan. Jullie hebben nu met zijn drieën een goede basis, wie weet hoe snel het daarna kan gaan. (De vliegende beesten zijn inderdaad echt een pest deze dagen.)

Ik zou er morgen weer op, maar vanmiddag positief getest op corona. Dus ik blijf braaf thuis. Pluspunt van de dag: ik heb meneer gedouched met de waterslang, omdat we dat echt moeten oefenen (= lukt voorheen niet best). Was het perfecte weer daarvoor. En het ging zowaar. Er werd wel veel gesnoven naar de waterslang en af en toe opzij gesprongen, maar rustig aangepakt en op het eind was het paard nat van kop tot staart. Hij is uiteraard tussendoor uitbundig geprezen en er waren ook koekjes. En daarna kon er gepaneerd worden. De kleine overwinningen :j .

Ohja dat moeten wij ook nog oefenen. De spons met water is prima maar een slang water is toch anders natuurlijk. Fijn het gelukt is.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:04

Hier een nieuw euforisch moment. Vandaag kwam de ruiter weer en had m'n paard zoiets van ooooh ja jou ken ik prima, gezellig. Dus hij heeft weer gehangen ook tijdens stap best lang gehangen. Toen gezeten,weer even gehangen en toen afgesloten. Dinsdag komt hij weer. Die ruiter was helemaal verbaasd :') hij zo als je zei dat dit een ander paard was had ik het geloofd

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:55

Haha, jij kent jouw paard natuurlijk. Heel fijn dat het zo goed ging!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:42

Oh fijn Blaze, die "doet hij anders nooit" momenten zijn nooit zo leuk :+

Mooie fotos gemaakt van Nim, verder het beest al 3 weken niet gezien gezien ik een week naar een festival ben geweest, toen een week corona heb gehad en nu nog een week plat heb gelegen van de vermoeidheid..

Maar ze is stiekem wel heel knap <3
[ITP] Mag ik mijn witgoud voorstellen?
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:09

Ze is inderdaad heel knap!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:33

Azmay schreef:
Oh fijn Blaze, die "doet hij anders nooit" momenten zijn nooit zo leuk :+

Mooie fotos gemaakt van Nim, verder het beest al 3 weken niet gezien gezien ik een week naar een festival ben geweest, toen een week corona heb gehad en nu nog een week plat heb gelegen van de vermoeidheid..

Maar ze is stiekem wel heel knap <3
[ITP] Mag ik mijn witgoud voorstellen?
[ [url=m/9rDk48.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een heerlijke uitstraling <3
Ik zie dat je een pensionplek zoekt. Je hebt stal Bakelmans (begin nu te twijfelen aan de naam) in Geldrop in de buurt van de Macdonalds daar. Je kunt daar informeren. Staan 24/7 buiten, verschillende kuddes.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:41

Hier heeft de ruiter inmiddels gedraafd en ik sta voortaan op een afstand want hij plakte als een gek aan mij en vond het spannend als ik dna wat verder weg stond. Dus nu op z'n eigen benen met de ruiter. Vandaag ging dat eigenlijk heel goed. Niet een keer geschrokken of gekke sprongen gemaakt. Wel snapte hij er helemaal niks van dat hij een volte moest lopen. Hij draaide om zijn eigen voorbenen heen :'). Uiteindelijk lukte een volte stappen goed en uiteindelijk een paar passen draf. Hij gaat eerder terug in tempo dan dat hij het op rennen zet. Dus ik ben benieuwd waar hij het de volgende keer oppakt of het kwartje dan al gevallen is. Het is nu wel al gewoon opstappen ipv hangen enzo. Express de kont aanraken. Lomp doen. En van 3x per week gaan we naar 2x per week want hij denkt dat dat beter bij hem past. Nou dikke prima :):)

Maar het went nog niet hoor ineens een mens op je puppypaard

En we zijn ook aan het oefenen met vast staan. In baby pasjes want ik wil eerst dat hij op z'n gemak is op de poetsplaats. Eigenlijk ook fijnere kettingen hebben. Hoe doen jullie dat? Sommige zijn van mening vast zetten en laat hem maar een keer erin hangen. Mja als het stuk gaat weet ie de volgende keer gewicht erin en klaar... Sommige gebruiken een speciaal tussenstuk om wel druk te geven maar dat het wel langzaam mee geeft...

Hoe gaat het bij de rest?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:35

Vast zetten leer ik ze met een longeerlijn om de buis of ring. Die laat ik meevieren als een paard gaat 'hangen' en haal ik daarna weer terug. Zo voorkom je schade met hangen en leren ze dat het ze niks oplevert.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:25

Blaze, wat gaat hij opeens snel zeg. Nu al gedraafd, heel goed! Leren vastzetten doe ik ook liefst zoals Malenka het zegt. Vooral om kwetsuren te voorkomen inderdaad. Of met zo'n hulpmiddel, dat werkt eigenlijk hetzelfde (blocker tie ring of Aussie tie).

Hier aan het oefenen met los stappen en draven in de bak, en ik ben gisteren voor het eerst even naar buiten geweest (de oprijlaan af en het hek door, dat was genoeg). In ons eentje, hij deed het heel dapper!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:43

Ik merk dat ik de drempel om op de rug van Roos te gaan zitten heel erg hoog vind. Voor het eerst overweeg ik dan ook een body protector. Ik ben alleen niet van plan daar€500,- aan uit te geven. Wie van jullie gebruikt een body protector? Welke heb je en wat bevalt wel en niet goed?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:20

Hier is de inburgeringscursus begonnen
Afbeelding

Voor wat betreft de bodyprotector, ik heb er eentje voor het crossen van HB ruitersport, een simpele met blokjes, best comfortabel voor een schappelijke prijs. Ik zou als ik jou was gewoon een aantal gaan passen en comfort en pasvorm iets meer voorrang geven boven prijs. Op de foto is het hopelijk een beetje te zien

Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:16

Bedankt voor de tip. En €100,- a €200,- vind ik prima. Maar veel meer is me wel erg veel op dit moment.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:54

@ Malenka: ik had voor springlessen ooit een goedkope bodyprotector van Harry's Horse. Weet niet hoe duur, want tweedehands gekocht voor €25. Vond het een onding en voelde me erg belemmerd in mijn bewegingen. Maar wellicht dat een iets duurdere, goed aangepaste BP heel anders zit, zou dus zeker passen. (Bij mij was hij verplicht, anders had ik hem niet gedragen, en ik wilde er geen geld aan uitgeven.)

@ Malenka, leuk, de eerste stappen!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:01

miereneter schreef:
Blaze, wat gaat hij opeens snel zeg. Nu al gedraafd, heel goed! Leren vastzetten doe ik ook liefst zoals Malenka het zegt. Vooral om kwetsuren te voorkomen inderdaad. Of met zo'n hulpmiddel, dat werkt eigenlijk hetzelfde (blocker tie ring of Aussie tie).

Hier aan het oefenen met los stappen en draven in de bak, en ik ben gisteren voor het eerst even naar buiten geweest (de oprijlaan af en het hek door, dat was genoeg). In ons eentje, hij deed het heel dapper!

Ja ik was ook verbaasd. Hij zo drafffffff. Ik dacht wow oké! Eerst hing hij aan 1 kant in draf en daarna gewoon met 1 been aan elke kant.

Ja z'n hulpmiddel bedoel ik inderdaad! Oké top ga ik daar naar kijken

Ja dat buiten lopen moeten wij ook weer oppakken. Maar daar idd hele kleine stapjes werkt fijn. Is toch knap als ze dat braaf doen in hun uppie de buitenwereld in

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:04

Malenka schreef:
Ik merk dat ik de drempel om op de rug van Roos te gaan zitten heel erg hoog vind. Voor het eerst overweeg ik dan ook een body protector. Ik ben alleen niet van plan daar€500,- aan uit te geven. Wie van jullie gebruikt een body protector? Welke heb je en wat bevalt wel en niet goed?

Ik heb er ooit verplicht aan gemoeten van m'n moeder om op springles te mogen. Maar toen kreeg ik niet z'n schildpad ding maar een platte (wel nog steeds erg goed beschermdend) en die heel soepel was. Dus die merk ik alleen qua warmte. Ik kan wel kijken naar het merk als je het wil weten. Je ziet 'm ook eigenlijk niet zitten als ik een trui aan heb. Hij komt wel uit Amerika via Canada maar misschien is dat na 12 jaar beter geworden :')
Hij was zeker niet 500 euro anders had m'n moeder 'm destijds niet gekocht

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:32

Wat is dan precies de drempel voor je malenka? Ik hou niet zo van bodyprotectors.

Bij onze dame Uniek werd 't vorig jaar niet, door persoonlijke omstandigheden en ze was ook nog wel erg puppy. Dus dit jaar was 't plan om er eindelijk eens echt op te gaan en ineens ging 't veel sneller dan verwacht, hebben er allebei 1x op gezeten en een paar pasjes gestapt. Voelde goed en ze bleef echt onwijs relaxed en in balans. Was echt zo gaaf!

Dus ik denk dat als 't moment daar is 't gewoon goed komt. Wij hadden nog niet genoeg tijd met haar doorgebracht, kenden haar niet zo goed en hadden nog niet echt 't vertrouwen. Afgelopen herfst/winter was ze stront vervelend, maar nu weten we wel wat we aan elkaar hebben.

Van wat ik een beetje heb gelezen is dat vertrouwen er zeker al bij jou en roos dus ben benieuwd wat je tegenhoudt en als bodyprotector je juist meer het gevoel van veiligheid geeft gewoon lekker doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:52

Het zijn een paar dingen bij elkaar. In het verleden heb ik rugletsel opgelopen door deen nare val. Dat is helemaal over, maar het zit nog wel in mijn hoofd en het zat toen heel dichtbij een veel ernstiger afloop. Daarnaast ben ik ziek (chronische vermoeidheid en pijn) waardoor ik soms iets minder snelle reflexen heb dan vroeger. En Roos is een schat maar ook vliegensvlug, hyper flexibel en explosief. Daarnaast heb ik geen rijbak om in te trainen... Maar alleen een groot veld en de (rustige) openbare weg en ruiterroute. Ik doe alles stap voor stap en houd Roos goed in het oog. Dus waarschijnlijk verloopt alles soepel en is het straks opstappen en wegrijden. Wat ik vooral wil voorkomen is dat ik door te verkrampen (door trauma) schade oploop en het moeilijker voor ons maak dan noodzakelijk.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:11

Gisteren een paar eerste keren beleefd, eerste keer mega op mijn tenen gestaan, eerste keer touw kapot getrokken (kon ie weinig aan doen en bleef daarna ook netjes staan), eerste keer zadel op de rug gehad (alleen op stand). Daarna is ie gelongeerd in de roundpen met hoofdstel en bit. Had een mooi hoofdstel gekocht, een Dy'on. Had de vorige keer een cobmaat van Hooks, was te klein (neusriem). Nu een full van Dy'on, maar die was dus te groot. Met name het kopstuk verzoop ie in. Heb nu toch de cobmaat besteld, in de hoop dat de neusriem nu wel past.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:16

He vervelend, zitten je tenen er nog aan? :(:) hopelijk past het nieuwe hoofdstel! Zit soms zo'n verschil in maten..

Ik heb vorige week voor het eerst een sprongetje gemaakt met Latino, en afgelopen zondag voor het eerst helemaal alleen op buitenrit geweest. Echt super trots hoe hij alles zo op pakt. Ik rij vrij weinig, misschien eens tot twee keer per week maar dat werkt goed voor ons.

Afbeelding
Afbeelding

Morgen komt de bitfitter, hij blijft vreselijk onrustig met zijn mond. En eind juli de zadelmaker weer, ik zit echt niet lekker in dit zadel dus besloten een nieuw dressuurzadel te kopen. Ben benieuwd!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:20

Leuk hoor zo die sprongetjes! En alleen op buitenrit, wat een droom! Hoop dat wij volgend jaar dat ook kunnen laten zien.

Ik zit ook aan een bitfitter te denken voor straks. Dat scheelt denk ik een hoop heen en weer naar de winkel om te ruilen