Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:23

Dat is die die jobamara bedoelde.

Echt een aanwinst die wolf.... -:(-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:45

Vreselijk. Beestjes die je altijd liefdevol verzorgt hebt zo aan te treffen.
Ik zie het zo voor me dat als je dat overkomt je een ,,jammer voor je maar dat is de natuur,, niet bepaald kan waarderen. Maar dat is wel wat er door het gros Vd bevolking gezegd word

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:59

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:02

Daar in de buurt zit er al langere tijd een, ook al diverse schapen dood gebeten.
En ook nu typische manier van bijten.
Dat is niet zeker is maar een erg kleine kans.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:43

Zo ontzettend sneu.
Popstra idd dat als je de reacties weer leest |(. Ik kan daar zo boos om worden, wonen zelf 3 hoog achter en dan ipv medeleven comnentaar geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:47

En dat ontkennen hier van sommigen word je ook een beetje simpel van zeg. Een blinde kan nog zien dat dit niet door Fifi van de hoek is aangericht!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:08

Popstra schreef:
Vreselijk. Beestjes die je altijd liefdevol verzorgt hebt zo aan te treffen.
Ik zie het zo voor me dat als je dat overkomt je een ,,jammer voor je maar dat is de natuur,, niet bepaald kan waarderen. Maar dat is wel wat er door het gros Vd bevolking gezegd word

Het is dieptriest! |(

En het is niet ‘de natuur’, het is een beleidskeuze. Die keuze leidt tot onnoemlijk leed voor een ieder die juist met dieren leeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:18

sterregoud schreef:
En het is niet ‘de natuur’, het is een beleidskeuze. Die keuze leidt tot onnoemlijk leed voor een ieder die juist met dieren leeft.

Het hele natuurbeheer in Nederland is een kwestie van beleidskeuzes en continu veranderende inzichten. Bos moet plaats maken voor heide op plaatsen waar eerst bos moest zijn. Natuurbeheer in Nederland is meer tuinieren in het groot dan dat er sprake is van echte natuur.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:20

Loretta schreef:
sterregoud schreef:

Het hele natuurbeheer in Nederland is een kwestie van beleidskeuzes en continu veranderende inzichten. Bos moet plaats maken voor heide op plaatsen waar eerst bos moest zijn. Natuurbeheer in Nederland is meer tuinieren in het groot dan dat er sprake is van echte natuur.

Tuinieren klinkt onschuldig. Als ik zie wat ze hier aan het kappen zijn, seizoen na seizoen dan blijft er geen bos meer over.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:25

sterregoud schreef:
Tuinieren klinkt onschuldig. Als ik zie wat ze hier aan het kappen zijn, seizoen na seizoen dan blijft er geen bos meer over.

Andere ecologen aan de knoppen, totaal ander natuurbeleid. Daarbij zijn veel projecten experimiteel. Met als meest bekende experiment de Oostvaardersplassen door Frans Vera. We weten allemaal hoe het verlopen is. Nu is het experiment de wolf herintroduceren in het dichtsbevolkte gebied van Europa.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:28

Mar soms vraag ik me wel af waar dat verstand van die ecologen dan zit?
Oostvaarderplassen kon een kleuter nog wel bedenken dat dat dierenkwelling ging zijn, ergste, dat het ook nog zo lang door kon gaan ;(

Ook nu, je weet hoe meer wolven er komen, de tammere ook niet afgeschoten mogen worden ze steeds dichterbij de huizen gaan komen. Wat ook niet raar is in het drukst bevolkte landje van Europa.
En dat dit leed gaat geven en niet "alleen maar" aan de schapen in afgelegen (zover we dat hebben) weilanden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:46

Popstra schreef:
En dat ontkennen hier van sommigen word je ook een beetje simpel van zeg. Een blinde kan nog zien dat dit niet door Fifi van de hoek is aangericht!

Als je hiermee doelt op mijn opmerking, wij hebben vroeger schapen gehad en wel degelijk dat fifi van om de hoek deze schade aan kan richten.. Wij hebben helaas diverse keren meegemaakt dat honden echt een slachtpartij in de kudde hebben aangericht..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 23:39

Sterregoud, dat kappen vd bomen vind ik zo vreemd. 1 vd redenen dat de wolf terug is, is om de herten en reeën populatie terug te dringen omdat die de bomen beschadigen en ze meer bomen willen.
Zag net dat National Geographics. Nl iets over de terugkeer vd wolf heeft. Durf het niet te kijken als ik de reacties weer is lees. En als je dan een profiel aanklikt hobby, paardrijden |(. Ik snap er niks van...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 02:08

Misschien rijden ze op een manege en verdiepen ze zich er niet verder in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:08

jobamara schreef:
Sterregoud, dat kappen vd bomen vind ik zo vreemd. 1 vd redenen dat de wolf terug is, is om de herten en reeën populatie terug te dringen omdat die de bomen beschadigen en ze meer bomen willen.

Wederom moet je kijken naar het buitenland. Hoe verloopt het bijhouden van de wildstand in verschillende andere landen? Is de jacht werkelijk overbodig zoals ons continu wordt voorgehouden. Veel antwoorden vind je in het buitenland.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 11:06

Frno, ja dat geloof ik zeker, maar op een bericht waar die witte reeën zijn gedood dan reageren met ik hoop dat de wolf bij ons snel een partner vind en we een roedel krijgen, vind ik zo ongevoelig.

Loretta, ja precies als je dat in bv Yellowstone en de Oostbloklanden ziet, schrik je ook wel logisch aangezien een wolf 5 kg vlees nodig heeft per dag, een paar dagen zonder kan. En ook het verschil in aantal jongen tussen wolf en zijn prooidieren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:23

jobamara schreef:
Frno, ja dat geloof ik zeker, maar op een bericht waar die witte reeën zijn gedood dan reageren met ik hoop dat de wolf bij ons snel een partner vind en we een roedel krijgen, vind ik zo ongevoelig.

Loretta, ja precies als je dat in bv Yellowstone en de Oostbloklanden ziet, schrik je ook wel logisch aangezien een wolf 5 kg vlees nodig heeft per dag, een paar dagen zonder kan. En ook het verschil in aantal jongen tussen wolf en zijn prooidieren.

Ik zou veel meer begrip voor pro wolf clubs gehad hebben als ze vanaf het begin eerlijk waren geweest over welke maatregelen er nodig waren om dieren veilig te houden. Niet aankomen met hek werken waarvan achteraf blijkt dat het niet helpt. Daarom is de enige manier ok aan betrouwbare informatie te komen het vragen aan mensen in gebieden die al jaar en dag met wolven te maken hebben.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:54

Ik zie bescherming dmv. hekwerken nog helemaal niet van de grond komen en eigenlijk zelfs onwenselijk.
Stel jezelf voor dat overal waar je kijkt de weilanden en percelen van boerderijen zijn omheind met hoge rasters van 150 of meer (want de wolf schuwt geen enkele hoogte is inmiddels wel gebleken).

Hoe fraai zou dat zijn, naast de windmolens en zonnepanelen die ons ook al door de strot zijn geduwd.
En wat dan met alle andere dieren die dan nergens meer een oversteek vinden (reeën/zwijnen enz)?

Hier zijn ongetwijfeld ook vergunningen voor nodig en gaat de overheid die wel afgeven?

Was onlangs per abuis op een pro-wolf FB groep terecht gekomen en daar wordt de wolf echt compleet opgehemeld. Het lijkt wel alsof die mensen verder totaal niet van (andere) dieren houden. Of misschien zelf wel geen andere dieren hebben, dan wel het ze geen zak interesseert als die ten prooi vallen aan de wolf. Alles onder de noemer natuurlijk proces (heel natuurlijk al die wolven met GPS/chip :o ).

Er wordt ook nog steeds stellig ontkent dat wolven ook paarden op het menu hebben. En mensen aanvallen doen ze zeker niet, aldus de zelfbenoemde experts.

Te triest eigenlijk, dat ook hier eerst veel incidenten moeten plaatsvinden alvorens men gehoord gaat worden. Zou niet nodig moeten zijn. In NL gaat het straks precies zo verlopen als bij onze oosterburen en daarbuiten. Het wiel hoeft echt niet opnieuw te worden uitgevonden wat dat betreft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:28

Fifi van de hoek dood een schaap of liever nog meerdere schapen meestal omdat de schapen gaan rennen maar vreet er niet van en al helemaal niet in de buik zoals een wild roofdier dat doet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:56

Popstra schreef:
Fifi van de hoek dood een schaap of liever nog meerdere schapen meestal omdat de schapen gaan rennen maar vreet er niet van en al helemaal niet in de buik zoals een wild roofdier dat doet.

Ik ga even aan m'n pa vragen of hij toevallig foto's bewaard heeft.. Ik denk dat je schrikt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:02

nine1987 schreef:
Popstra schreef:

Ik ga even aan m'n pa vragen of hij toevallig foto's bewaard heeft.. Ik denk dat je schrikt..

Helaas, geen foto's meer.. Het is dan ook alweer wat jaren geleden dat wij schapen hadden thuis, maar ik heb echt flinke horror gezien in de weide..

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:15

Met stijgende verbazing las ik de kop van een stuk:

Eerste wasbeer ontdekt in Aalst: "Dat dier is eigenlijk niet zo schattig en moet gevangen worden"
Natuurpunt Aalst is op zoek naar een wasbeer. Het dier is onlangs ontdekt in het Aalsterse deel van natuurgebied Honegem. Het dier werd gefotografeerd met een fotoval die opgesteld was door een natuurliefhebber. Maar Natuurpunt waarschuwt: "Dat dier is niet zo onschuldig en moet gevangen worden."

Wasberen stelen eieren uit nesten en eten salamanders en amfibieën op.

Leg mij nu eens uit, waar moeten we dan de schattigheid en onschuldigheid van de wolf zien????
Gelukkig vergrijpt de wolf zich aan alle voorkomende (weide)dieren, dus wat een opluchting _-:(

Waar gaat het scheef hier in NL met natuurbeheer?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:20

Wasbeer is een invasieve exoot, wolf is (vinden sommigen in elk geval) inheems.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:17

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:36

DubbelFun schreef:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wasberen
Ik vind dat we ons nu best tot Noord-Europa mogen rekenen... 8-)
Iig liever 10 wasberen dan 1 wolf !!

Ander woord voor vasthoudend is wasbeer. Ze zijn minder gevaarlijk voor groter vee dan de wolf en gelukkig maar, want ze ergens uit houden is nog moeilijker (intelligentie en "handjes").