Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cioccolato schreef:Ik ben het eens met dat alle leeftijden fijne karakters kunnen hebben. Of juist niet.
Maar met kopen vind ik het lastig, geloof je wat de verkoper zegt? Moet je het grlovrn? In hoe verre is het waar? En in hoeverre liggen de lijnen van koper en verkoper op 1 lijn qua braaf en makkelijk.
Daarom adviseer ik wel altijd naar een iets ouder dier te kijken, laat ik zeggen vanaf 5 jaar. Dat al concour heeft gezien, of juist de bosritten, strandritten etc wat je zoekt. Mooiste leeftijd zou ik zeggen in dat geval tussen de 7 en ouder.
ikke schreef:Mooblie schreef:
Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Iedereen moet ergens een keer zonder ervaring beginnen. Het hangt naar mijn idee af hoeveel iemand wilt investeren en niet zozeer in ervaring.
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Begeleiding is het toverwoord. Wanneer je als onervaren ruiter met jonge paarden geen goede begeleiding hebt, is de kans groot dat het (flink) mis gaat.
CalipsoLover schreef:Iemand die ik even een pb kan sturen die een goed oog heeft voor detail om een filmpje te beoordelen van een paard?
CalipsoLover schreef:CalipsoLover schreef:Iemand die ik even een pb kan sturen die een goed oog heeft voor detail om een filmpje te beoordelen van een paard?
Ik loop tegen iets aan. De pony waar ik nu al een week mijn ogen op uitstaar en dus maandag naar ga kijken loopt in mijn ogen, en andere met veel kennis zien het ook, niet helemaal lekker door zijn lijf/niet zuiver. Nu wordt hij op de video ook wel redelijk strak gereden zonder weinig ruimte en loopt hij ook redelijk kort in de passen, dus het zou ook wel eens aan de ruiter kunnen liggen. Het is een rit van 2,5 uur enkel, naar gaan kijken of de moeite besparen en cancelen?
robinxfellow schreef:Even een vraagje:
Ik loop nogal tegen het leeftijdsprobleem aan. Ik zoek nu tussen de 9 en 12 jaar. Ik zoek gewoon een braaf, verkeersmak paard voor recreatiefgebruik. Ik kan soms wat onzeker zijn bij een sensibel/dominant paard dus zoek wel wat braafs/rustigs die dat aankan. Maar nu zei iemand op facebook dat die leeftijd best lastig is & dat een jong paard ook zou kunnen maar dat aan de opleiding ligt.
Hij zei: Een die 3 is en correct beleerd zal net zoveel doen voor je als een van 9 die een verkeerde basis heeft.
Zelf kies ik er ook voor om een ervaren en dus ouder paard te kopen omdat ik niet de ervaring heb om een jong paard op te leiden. Wat is jullie mening hierin? Zou ik kunnen kijken naar een wat jonger paard, afhankelijk van de eisen die ik stel?
Cioccolato schreef:Ik ben het eens met dat alle leeftijden fijne karakters kunnen hebben. Of juist niet.
Maar met kopen vind ik het lastig, geloof je wat de verkoper zegt? Moet je het grlovrn? In hoe verre is het waar? En in hoeverre liggen de lijnen van koper en verkoper op 1 lijn qua braaf en makkelijk.
Daarom adviseer ik wel altijd naar een iets ouder dier te kijken, laat ik zeggen vanaf 5 jaar. Dat al concour heeft gezien, of juist de bosritten, strandritten etc wat je zoekt. Mooiste leeftijd zou ik zeggen in dat geval tussen de 7 en ouder.
Skippy01 schreef:robinxfellow schreef:Even een vraagje:
Ik loop nogal tegen het leeftijdsprobleem aan. Ik zoek nu tussen de 9 en 12 jaar. Ik zoek gewoon een braaf, verkeersmak paard voor recreatiefgebruik. Ik kan soms wat onzeker zijn bij een sensibel/dominant paard dus zoek wel wat braafs/rustigs die dat aankan. Maar nu zei iemand op facebook dat die leeftijd best lastig is & dat een jong paard ook zou kunnen maar dat aan de opleiding ligt.
Hij zei: Een die 3 is en correct beleerd zal net zoveel doen voor je als een van 9 die een verkeerde basis heeft.
Zelf kies ik er ook voor om een ervaren en dus ouder paard te kopen omdat ik niet de ervaring heb om een jong paard op te leiden. Wat is jullie mening hierin? Zou ik kunnen kijken naar een wat jonger paard, afhankelijk van de eisen die ik stel?
Karakter zegt het meeste, mits je inderdaad handig bent in karakter en gedrag lezen / inschatten.
Ik heb juist al jaaaaren alleen jonkies gereden.
Kocht mijn ruin 5 jaar geleden als driejarige. Dat bleek géén succes. Niet omdat hij op dat moment niet braaf was, JUIST wel. Maar hij bleek een 'type a personality' zeg maar, een go-getter, eentje die 'gewoon wil werken, geen gezeik'. Omdat ik óók wil tutten, knuffelen, spelen... werkte dat écht niet. Ik heb hem twee jaar gehad, was flink onzeker geworden over mijn eigen kennis en kunde, ook al deed ik al jaren niets anders dan jonkies, en na die twee jaar en flink wat ongelukken en blessureleed bij beiden, heb ik hem verkocht. Paard is bij een fanatieke sportruiter terecht gekomen, die niet van tutten en gezeur houdt, en paard was weer helemaal braaf en in zijn element.
Ik dacht voor mezelf op zoek te gaan naar een 5 tot 8 jarige, zodat in elk geval de basis erin zat. Alles was ik zag in die leeftijd vond ik geen succes. Karakters die me geen safe gevoel gaven - zelfs de écht brave niet.
Toen kwam mijn merrie voorbij, 3 jaar, net zadelmak. Ik ben gaan kijken en ondanks dat ze ontzettend ril was nog, voelde zij onwijs safe. Toen ze eenmaal bij mij thuis stond na de keuring etc, was ze zó ontzettend ril dat ik echt wel even aan mezelf ging twijfelen. Ze kwam omhoog aan de hand en sprong voor ieder blaadje opzij. Maar ze was dan ook nog nooit verhuisd zonder haar zus - en zelfs toen alleen naar en van de opfok. Na een maand bij mij werd ze beter, relaxter, meer zichzelf. Na 2 maanden was ze mijn maatje. Toen ze 4 was, durfde ik er al kleine kids op te zetten. Zó safe is ze. Maar ze heeft natuurlijk nog niet 'alles gezien' op die leeftijd, dus zo'n jonkie vraagt jouw steun en begeleiding. Hoef je echt niet stoer voor te zijn, maar wel duidelijk. Die afweging kun jij uiteindelijk alleen zelf maken. Maar karakter kan zó veel meer zeggen dan leeftijd / graad van africhting als het aankomt op een veilig gevoel geven. Nou is 3 wel héél groen natuurlijk, maar een 4 of 5 jarige met een nuchter karakter zou ik je best durven aanraden. De rest is goede begeleiding geven én zelf goede begeleiding krijgen
Gini schreef:Ik zou het toch wel tricky vinden, een paard loopt toch niet meteen consequent onzuiver omdat er een minder handige ruiter op zit? Tenzij het echt een heeuul slechte ruiter is die het dier in de weg zit.
Nou goed, even het losgooifilmpje afwachten, al weet ik niet wat dit vertelt. Als het dier dan ook onzuiver is, is er iets mis. Maar als die daar wel goed loopt? Dan weet je dat het enkel onder de man is. Maar dan kan het paard nog steeds onzuiver zijn onder het zadel ongeacht de ruiter/rijstijl.