Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:51

Lijkt mij ook meer dat je bepaald karakter moet zoeken ipv leeftijd.
De 4 jarige pony hier vertrouw ik zo toe aan een beginneling, past zich perfect aan aan de onzekere ruiter en ja ook op vreemd terrein zonder mij super braaf.
De 10 jarige mogen alleen zeer ervaren ruiters op met een goed onafhankelijke zit.

Seven

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:55

Zo denk ik er ook over Mirjamalvaro :j

En natuurlijk kan een jonkie een ander terrein en kind op skelter eng vinden maar dat is ook niet leeftijds gebonden dat kan de 10 hatoge net zo hard hebben.
Daarom zou ik opzoek gaan naar een passend karakter en niet per se een ouder paard.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:09

Ik ging mijn zoektocht ook in met 'ouder paard = instant relaxed" maar ik heb oudere paarden gezien die nog behoorlijk sensibel en schrikkerig waren.
Nu is het zo dat het paard die ik gekocht heb inderdaad een ouder paard is (19 jaar), maar we matchen gewoon heel goed qua karakter! Zou daar vooral naar kijken, ipv op leeftijd zoeken. Een goeie klik kun je hebben met een jong paard, maar ook met een ouder paard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 21:20

Maandag staat mijn eerste afspraak :D ik had toevallig nog een leukerd gezien in die buurt, dus daar ga ik ook naar proberen te gaan kijken aangezien het een dikke 2 uur rijden is, kan je er beter 2 vliegen in 1 klap slaan!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:39

Ik ben het eens met dat alle leeftijden fijne karakters kunnen hebben. Of juist niet.
Maar met kopen vind ik het lastig, geloof je wat de verkoper zegt? Moet je het grlovrn? In hoe verre is het waar? En in hoeverre liggen de lijnen van koper en verkoper op 1 lijn qua braaf en makkelijk.
Daarom adviseer ik wel altijd naar een iets ouder dier te kijken, laat ik zeggen vanaf 5 jaar. Dat al concour heeft gezien, of juist de bosritten, strandritten etc wat je zoekt. Mooiste leeftijd zou ik zeggen in dat geval tussen de 7 en ouder.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:40

Ik kan me alleen maar bij de rest aansluiten. Heb hier een 11 maanden oud veulen staan die echt helemaal nergens op of om van kijkt. Die zou ik makkelijk aan een onervaren iemand durven te verkopen.

En soms verschilt het ook nog wel of je ernaast staat of erop zit. Heb een 13-jarige merrie die op de grond doodbraaf is, maar als ik er op ga zitten moet ik wel echt duidelijk de leiding nemen, anders gaat ze het zelf wel uitzoeken. Die zou ik absoluut niet aan een onervaren ruiter verkopen :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:51

Cioccolato schreef:
Ik ben het eens met dat alle leeftijden fijne karakters kunnen hebben. Of juist niet.
Maar met kopen vind ik het lastig, geloof je wat de verkoper zegt? Moet je het grlovrn? In hoe verre is het waar? En in hoeverre liggen de lijnen van koper en verkoper op 1 lijn qua braaf en makkelijk.
Daarom adviseer ik wel altijd naar een iets ouder dier te kijken, laat ik zeggen vanaf 5 jaar. Dat al concour heeft gezien, of juist de bosritten, strandritten etc wat je zoekt. Mooiste leeftijd zou ik zeggen in dat geval tussen de 7 en ouder.

Het paard verteld je altijd hoe ze is. De vraag is of jij/wij (als mens) het ook verstaan.

Verkopers iegen altijd, tenzij het paard je verteld dat het waar is.

En dan nog, garantie tot de deur. Ik heb een paard gekocht dat nota bene gebruikt werd om angstige ruiters over hun angst te helpen.
Ik kreeg alle tijd van de verkoper om te beslissen; meerdere keren gereden, les gehad, buiten gereden, allemaal geen probleem. Alleen buiten was niet zo haar ding, maar zelfs dat ging wel en het paard wilde ook graag met mij mee maar eenmaal bij mij op stal was er geen land meer mee te bezeilen. Niemand had bedacht dat de overgang naar een andere stal zoveel impact op dat paard zou hebben. Het is goed gekomen, maar dat heeft wel een half jaar geduurd......

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:55

Ik denk dat merendeel van de kopers een paard niet 'verstaat'. Ik zie ook sneller of ik een paard wil of niet. Of her dier mij aanstaat of niet. Maar ik ken ook genoeg mensen die te onzeker zijn etc.
Degene die hier over begon komt op mij als iemand over die onzeker is en het zelf ook in ziet. Dat is al super e daarop kun je dus je zoek criteria aanpassen. Die zou ik adviseren voor wat meer zekerheid te gaan (in leeftijd en ervaring) ipv een gat in te springen. Garantie dat het 100 procent goed zit heb je toch nooit.

Snap je? Het is per paard, per koper verschillend.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:15

Autumnn schreef:
dollyspikkel schreef:
Ik ga vanmiddag mijn nieuwe aanwinst halen *\o/*

Spannend, gefeliciteerd!! We willen wel een foto zien *\o/*

Hij staat op stal <3
Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:20

Ahh die bles <3

Wij hebben inmiddels ook een hele leuke NMPRS merrie op het oog :)) volgende week woensdag kan ik meer vertellen :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:23

dollyspikkel schreef:
Hij staat op stal <3
[ [url=m/mQGNoN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk, veel plezier !!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 22:52

Iemand die ik even een pb kan sturen die een goed oog heeft voor detail om een filmpje te beoordelen van een paard?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:32

ikke schreef:
Mooblie schreef:

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Iedereen moet ergens een keer zonder ervaring beginnen. Het hangt naar mijn idee af hoeveel iemand wilt investeren en niet zozeer in ervaring.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Begeleiding is het toverwoord. Wanneer je als onervaren ruiter met jonge paarden geen goede begeleiding hebt, is de kans groot dat het (flink) mis gaat.

Met investeren bedoel ik tijd, energie en uiteraard in kosten voor begeleiding!

Verder ben ik het met de rest ook zeker eens dat karakter belangrijk is! Maar dat is met alles natuurlijk

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:27

ikke schreef:
Elin_ schreef:
Hoezo dat? :) Ik ben niet zo'n IJslander type. Ik heb overigens wel heerlijk buiten gereden op IJslanders

Nou, dan is de discussie over te groot/te klein opeens gezever in de ruimte.

Nou daar ben ik het niet echt mee eens, maargoed daar is dit topic niet voor bedoeld :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 01:09

CalipsoLover schreef:
Iemand die ik even een pb kan sturen die een goed oog heeft voor detail om een filmpje te beoordelen van een paard?

Ik loop tegen iets aan. De pony waar ik nu al een week mijn ogen op uitstaar en dus maandag naar ga kijken loopt in mijn ogen, en andere met veel kennis zien het ook, niet helemaal lekker door zijn lijf/niet zuiver. Nu wordt hij op de video ook wel redelijk strak gereden zonder weinig ruimte en loopt hij ook redelijk kort in de passen, dus het zou ook wel eens aan de ruiter kunnen liggen. Het is een rit van 2,5 uur enkel, naar gaan kijken of de moeite besparen en cancelen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 02:11

CalipsoLover schreef:
CalipsoLover schreef:

Ik loop tegen iets aan. De pony waar ik nu al een week mijn ogen op uitstaar en dus maandag naar ga kijken loopt in mijn ogen, en andere met veel kennis zien het ook, niet helemaal lekker door zijn lijf/niet zuiver. Nu wordt hij op de video ook wel redelijk strak gereden zonder weinig ruimte en loopt hij ook redelijk kort in de passen, dus het zou ook wel eens aan de ruiter kunnen liggen. Het is een rit van 2,5 uur enkel, naar gaan kijken of de moeite besparen en cancelen?

Geen filmpjes van losgooien aanwezig? Of longeren zonder bijzet?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:41

Even een losgooi filmpje vragen idd!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:35

robinxfellow schreef:
Even een vraagje:
Ik loop nogal tegen het leeftijdsprobleem aan. Ik zoek nu tussen de 9 en 12 jaar. Ik zoek gewoon een braaf, verkeersmak paard voor recreatiefgebruik. Ik kan soms wat onzeker zijn bij een sensibel/dominant paard dus zoek wel wat braafs/rustigs die dat aankan. Maar nu zei iemand op facebook dat die leeftijd best lastig is & dat een jong paard ook zou kunnen maar dat aan de opleiding ligt.
Hij zei: Een die 3 is en correct beleerd zal net zoveel doen voor je als een van 9 die een verkeerde basis heeft.
Zelf kies ik er ook voor om een ervaren en dus ouder paard te kopen omdat ik niet de ervaring heb om een jong paard op te leiden. Wat is jullie mening hierin? Zou ik kunnen kijken naar een wat jonger paard, afhankelijk van de eisen die ik stel?

Karakter zegt het meeste, mits je inderdaad handig bent in karakter en gedrag lezen / inschatten.

Ik heb juist al jaaaaren alleen jonkies gereden.

Kocht mijn ruin 5 jaar geleden als driejarige. Dat bleek géén succes. Niet omdat hij op dat moment niet braaf was, JUIST wel. Maar hij bleek een 'type a personality' zeg maar, een go-getter, eentje die 'gewoon wil werken, geen gezeik'. Omdat ik óók wil tutten, knuffelen, spelen... werkte dat écht niet. Ik heb hem twee jaar gehad, was flink onzeker geworden over mijn eigen kennis en kunde, ook al deed ik al jaren niets anders dan jonkies, en na die twee jaar en flink wat ongelukken en blessureleed bij beiden, heb ik hem verkocht. Paard is bij een fanatieke sportruiter terecht gekomen, die niet van tutten en gezeur houdt, en paard was weer helemaal braaf en in zijn element.
Ik dacht voor mezelf op zoek te gaan naar een 5 tot 8 jarige, zodat in elk geval de basis erin zat. Alles was ik zag in die leeftijd vond ik geen succes. Karakters die me geen safe gevoel gaven - zelfs de écht brave niet.
Toen kwam mijn merrie voorbij, 3 jaar, net zadelmak. Ik ben gaan kijken en ondanks dat ze ontzettend ril was nog, voelde zij onwijs safe. Toen ze eenmaal bij mij thuis stond na de keuring etc, was ze zó ontzettend ril dat ik echt wel even aan mezelf ging twijfelen. Ze kwam omhoog aan de hand en sprong voor ieder blaadje opzij. Maar ze was dan ook nog nooit verhuisd zonder haar zus - en zelfs toen alleen naar en van de opfok. Na een maand bij mij werd ze beter, relaxter, meer zichzelf. Na 2 maanden was ze mijn maatje. Toen ze 4 was, durfde ik er al kleine kids op te zetten. Zó safe is ze. Maar ze heeft natuurlijk nog niet 'alles gezien' op die leeftijd, dus zo'n jonkie vraagt jouw steun en begeleiding. Hoef je echt niet stoer voor te zijn, maar wel duidelijk. Die afweging kun jij uiteindelijk alleen zelf maken. Maar karakter kan zó veel meer zeggen dan leeftijd / graad van africhting als het aankomt op een veilig gevoel geven. Nou is 3 wel héél groen natuurlijk, maar een 4 of 5 jarige met een nuchter karakter zou ik je best durven aanraden. De rest is goede begeleiding geven én zelf goede begeleiding krijgen :j

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:45

dollyspikkel schreef:
Hij staat op stal <3
[ [url=m/mQGNoN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is hij cute! Ik ga morgen weer kijken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:00

Cioccolato schreef:

Dat is wat ik bedoel. Ik heb ook eens langs een driejarige gestaan (niet mijn paard) en de koper vroeg of die echt wel braaf was. Tja, het dier stond nog altijd op de plek waar die geboren was en ja, daar was dat een doodbraaf dier en kon ik er alles mee. Brave duts. Maar neem die daar weg en misschien wordt het wel een hittepetitje waar je heel veel tijd en ervaring in moet steken om die overal zo braaf te krijgen. Of misschien begint die binnen een jaar wel enorm te puberen, of misschien is het een braaf dier aan de hand maar een echte draak op het moment dat je erop kruipt. Dat weet je van zo een jong ding niet of toch minder goed.

Dat zijn risicofactoren die toch wel aanwezig zijn en die er mogelijks al wat uit zijn als je naar een ouder dier gaat kijken. Of niet, en dan moet je dat dier ook laten staan. Een tienjarige die nog nooit op vreemd terrein geweest is, zou ik even snel afraden aan een onzekere, onervaren ruiter als een driejarige die nog nooit op vreemd terrein geweest is.

Iemand zei hier ook dat je toch ooit eens je eerste ervaring op moet doen. Klopt, maar dat zou ik niet aanraden in de vorm van een eerste, eigen paard. Ervaring met jonge paarden doe je op in een fokkerij, trainingsstal bij jonge paarden of bij iemand thuis die jonge paarden beleert en waar jij als toeschouwer en later als hulpje bijstaat.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 11:37

Filmpje heb ik aangevraagd! Hij zou 3 januari al klinisch goedgekeurd zijn, maar RX nog nooit. Ik wil sowieso foto's van de benen laten maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:41

Ik zou het toch wel tricky vinden, een paard loopt toch niet meteen consequent onzuiver omdat er een minder handige ruiter op zit? Tenzij het echt een heeuul slechte ruiter is die het dier in de weg zit.
Nou goed, even het losgooifilmpje afwachten, al weet ik niet wat dit vertelt. Als het dier dan ook onzuiver is, is er iets mis. Maar als die daar wel goed loopt? Dan weet je dat het enkel onder de man is. Maar dan kan het paard nog steeds onzuiver zijn onder het zadel ongeacht de ruiter/rijstijl.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:54

Skippy01 schreef:
robinxfellow schreef:
Even een vraagje:
Ik loop nogal tegen het leeftijdsprobleem aan. Ik zoek nu tussen de 9 en 12 jaar. Ik zoek gewoon een braaf, verkeersmak paard voor recreatiefgebruik. Ik kan soms wat onzeker zijn bij een sensibel/dominant paard dus zoek wel wat braafs/rustigs die dat aankan. Maar nu zei iemand op facebook dat die leeftijd best lastig is & dat een jong paard ook zou kunnen maar dat aan de opleiding ligt.
Hij zei: Een die 3 is en correct beleerd zal net zoveel doen voor je als een van 9 die een verkeerde basis heeft.
Zelf kies ik er ook voor om een ervaren en dus ouder paard te kopen omdat ik niet de ervaring heb om een jong paard op te leiden. Wat is jullie mening hierin? Zou ik kunnen kijken naar een wat jonger paard, afhankelijk van de eisen die ik stel?

Karakter zegt het meeste, mits je inderdaad handig bent in karakter en gedrag lezen / inschatten.

Ik heb juist al jaaaaren alleen jonkies gereden.

Kocht mijn ruin 5 jaar geleden als driejarige. Dat bleek géén succes. Niet omdat hij op dat moment niet braaf was, JUIST wel. Maar hij bleek een 'type a personality' zeg maar, een go-getter, eentje die 'gewoon wil werken, geen gezeik'. Omdat ik óók wil tutten, knuffelen, spelen... werkte dat écht niet. Ik heb hem twee jaar gehad, was flink onzeker geworden over mijn eigen kennis en kunde, ook al deed ik al jaren niets anders dan jonkies, en na die twee jaar en flink wat ongelukken en blessureleed bij beiden, heb ik hem verkocht. Paard is bij een fanatieke sportruiter terecht gekomen, die niet van tutten en gezeur houdt, en paard was weer helemaal braaf en in zijn element.
Ik dacht voor mezelf op zoek te gaan naar een 5 tot 8 jarige, zodat in elk geval de basis erin zat. Alles was ik zag in die leeftijd vond ik geen succes. Karakters die me geen safe gevoel gaven - zelfs de écht brave niet.
Toen kwam mijn merrie voorbij, 3 jaar, net zadelmak. Ik ben gaan kijken en ondanks dat ze ontzettend ril was nog, voelde zij onwijs safe. Toen ze eenmaal bij mij thuis stond na de keuring etc, was ze zó ontzettend ril dat ik echt wel even aan mezelf ging twijfelen. Ze kwam omhoog aan de hand en sprong voor ieder blaadje opzij. Maar ze was dan ook nog nooit verhuisd zonder haar zus - en zelfs toen alleen naar en van de opfok. Na een maand bij mij werd ze beter, relaxter, meer zichzelf. Na 2 maanden was ze mijn maatje. Toen ze 4 was, durfde ik er al kleine kids op te zetten. Zó safe is ze. Maar ze heeft natuurlijk nog niet 'alles gezien' op die leeftijd, dus zo'n jonkie vraagt jouw steun en begeleiding. Hoef je echt niet stoer voor te zijn, maar wel duidelijk. Die afweging kun jij uiteindelijk alleen zelf maken. Maar karakter kan zó veel meer zeggen dan leeftijd / graad van africhting als het aankomt op een veilig gevoel geven. Nou is 3 wel héél groen natuurlijk, maar een 4 of 5 jarige met een nuchter karakter zou ik je best durven aanraden. De rest is goede begeleiding geven én zelf goede begeleiding krijgen :j

Leuk dat je dat zegt. Dat is inderdaad een verschil,dat sommige paarden gewoon willen werken zonder gespeel,geknuffel en getut. En andere paarden en eigenaren doen dat juist wel graag.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 11:55

Gini schreef:
Ik zou het toch wel tricky vinden, een paard loopt toch niet meteen consequent onzuiver omdat er een minder handige ruiter op zit? Tenzij het echt een heeuul slechte ruiter is die het dier in de weg zit.
Nou goed, even het losgooifilmpje afwachten, al weet ik niet wat dit vertelt. Als het dier dan ook onzuiver is, is er iets mis. Maar als die daar wel goed loopt? Dan weet je dat het enkel onder de man is. Maar dan kan het paard nog steeds onzuiver zijn onder het zadel ongeacht de ruiter/rijstijl.

De ruiter houdt hem redelijk strak op het filmpje, maar als hij zo een hele tijd gereden is vind ik dat ook niet fijn want zo loopt hij niet lekker door zijn rug heen en wordt hij ook op een verkeerde manier getraind.
Ik ben zelf geen pro, maar ik laat liever mijn teugel iets te los dan iets te strak en zeker bij jonge paarden, die moeten zelf nog een beetje op hun eigen benen leren lopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:09

Mmmm ja, moeilijk. Ik zou zeggen 'laten gaan'. Als die nou om de hoek stond, geen probleem, maar om 5 uur in de auto te gaan zitten voor een paard dat niet meteen overtuigt, zou ik niet doen.
Maar ik weet ook dat ik gemakkelijk praten heb langs de zijlijn.