Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:48

Leuk paard Aurelia!

Wij fokken showarabieren, dus echt paarden die eigenlijk alleen maar gekocht worden om naar te kijken :+ Hoeven verder ook alleen maar mooi te zijn en eventueel showtraining gehad te hebben. En die worden voor abnormale prijzen verkocht (als je het zou vergelijken met een KWPN'er bijvoorbeeld). Nu vind ik dat elk paard ook een gebruikspaard moet zijn, dus vandaar dat er hier ook een paar aan moeten geloven. Maar in eerste instantie zijn ze hier voor de fok en verkoop, al onze paarden zijn dan ook te koop. Maar dat houdt me niet tegen om met ze aan het werk te gaan. Uiteindelijk is er altijd wel ergens een markt voor natuurlijk. Ik moet ook wel zeggen dat ik het heerlijke paarden vind, als je eenmaal hun vertrouwen gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur (al heb ik ook weleens een uur in de paddock gestaan om een paard te pakken te krijgen :+ Inmiddels komt ze gelukkig naar me toe).

Iemand vroeg nog een foto van die 5-jarige merrie. Ik heb niet echt charmante foto's, maar wel filmpjes. Heb alleen nog geen tijd gehad om die te uploaden, dus die houden jullie nog van me te goed. Heb wel nog een foto van die hengst die we in het voorjaar gaan beleren <3
Afbeelding

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:38

En dat noem je geen charmante foto?? Ik vind haar prachtig!

Aurelia, welkom hier. Wat ben je al goed bezig! Foto’s zien er heerlijk ontspannen uit.

Na zijn eerste wandeling op 1e kerstdag, vandaag voor het eerst wat ‘enge dingen’ geïntroduceerd in zijn paddock. Maar meneer was er niet van onder de indruk Haha heerlijk zon nuchter karakter!

Afbeelding

Afbeelding

Reeltje_5

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:12

Retjethorse, altijd leuk als je het gevoel hebt dat je paard weer klaar is om verder te gaan!! :D

Goldenarrow, wat een knappe hengst <3

Sumic, heerlijk is dat zeg! Lekker onverschrokken!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:44

Haha wij vandaag ook met krukje gespeeld :D Wou inparkeren bij de mijne eens op commando zetten, dus dan ga je met groentje ook spelen natuurlijk :)
Afbeelding

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:05

Hahah leuk is die hé, ik was die bij Dexter ook aan het leren maar die snapte er geen fluit van. En Duke komt van achter zijn hooi vandaan en die doet het gewoon :')
Ik was een filmpje van Dexter aan het maken en dit is dus wanneer Duke komt aan lopen:

https://www.facebook.com/Dexterenduke/v ... 258501392/

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:32

sumic schreef:
En dat noem je geen charmante foto?? Ik vind haar prachtig!

Dit is de hengst, niet de merrie :)) Jij hebt trouwens ook een knappe zeg!

Hier heeft net weer iemand op de bruine merrie gereden. Zelf kan ik nu even niet rijden door een ongelukje en een pijnlijke knie, maar ze deed het super, ondanks dat ze anderhalve week stil had gestaan! Ook al wat lang en laag gevraagd en ze volgt de hand al goed. Zelfs de eerste pasjes schoudervoor doet ze al. Ben zo trots op dr :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:56

goldenarrow schreef:
Leuk paard Aurelia!

Wij fokken showarabieren, dus echt paarden die eigenlijk alleen maar gekocht worden om naar te kijken :+ Hoeven verder ook alleen maar mooi te zijn en eventueel showtraining gehad te hebben. En die worden voor abnormale prijzen verkocht (als je het zou vergelijken met een KWPN'er bijvoorbeeld). Nu vind ik dat elk paard ook een gebruikspaard moet zijn, dus vandaar dat er hier ook een paar aan moeten geloven. Maar in eerste instantie zijn ze hier voor de fok en verkoop, al onze paarden zijn dan ook te koop. Maar dat houdt me niet tegen om met ze aan het werk te gaan. Uiteindelijk is er altijd wel ergens een markt voor natuurlijk. Ik moet ook wel zeggen dat ik het heerlijke paarden vind, als je eenmaal hun vertrouwen gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur (al heb ik ook weleens een uur in de paddock gestaan om een paard te pakken te krijgen :+ Inmiddels komt ze gelukkig naar me toe).

Iemand vroeg nog een foto van die 5-jarige merrie. Ik heb niet echt charmante foto's, maar wel filmpjes. Heb alleen nog geen tijd gehad om die te uploaden, dus die houden jullie nog van me te goed. Heb wel nog een foto van die hengst die we in het voorjaar gaan beleren <3
[ [url=m/z8Wm91.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ongelovelijk zeg, dat ze voornamelijk worden gekocht om naar te kijken. Is het vooroordeel dat arabieren erg gevoelig en druk zijn nou waar?

Hoppit schreef:
Haha wij vandaag ook met krukje gespeeld :D Wou inparkeren bij de mijne eens op commando zetten, dus dan ga je met groentje ook spelen natuurlijk :)
[ [url=m/hlg3xw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lNJLUs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha wat grappig! Hoe leer je je paard dat nou aan dan? :?

Hilana, mijn ouders en ik zijn tweede kerstdag naar het strand geweest. Was de eerste keer, dus ik was erg benieuwd hoe ze zou reageren. Ze heeft zich voorbeeldig gedragen! Werd tussen de strandtenten wel een beetje druk, maar dat snap ik best.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:30

Ik vind het wel meevallen. Ze zijn wel wat heter dan de gemiddelde koudbloed, maar dat is niet gek. Maar met een beetje opvoeding zijn ze echt heel braaf. Zoontje van mijn vriend is 6 en die helpt mee buiten zetten (we lopen er wel langs en alleen de 2 braafste paarden). Maar als ze schrikken kan hun reactie vrij heftig lijken, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Ze kalmeren dan ook gelijk. Verder vind ik ze heel werkwillig, mensgericht en leergierig, wat weer ideaal is voor het beleren. Ze leren wel heel snel, dus als je ze niet voldoende begrenst gaan ze al snel met je aan de haal. Maar als je gewoon op het juiste moment en consequent corrigeert zijn het echt hele rustige en brave paarden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:37

@goldenarrow

Wat een prachtig paard <3

Dat schrikken kan ik wel beamen. Als mijn arabier schrikt, is dat een korte heftige reactie, maar kalmeert dan ook weer heel snel. Behalve als hij echt gaat panikeren, maar dat heeft hij al een poosje niet gedaan. Dat is ook een beetje de aard van het beestje. Ik wordt meer en meer verliefd op het ras.

En @Hilana Wat tof dat het goed ging op het strand. Ik mis 'mijn' strand als ik dat zo zie :p

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:32

Remark schreef:
Hoppit schreef:
[ [url=m/hlg3xw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lNJLUs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha wat grappig! Hoe leer je je paard dat nou aan dan? :?

Apple zag vandaag pas voor de eerste keer het krukje, dus die kreeg al schijfjes wortel door er gewoon naast te staan. Beetje kroelen, brave pony zijn.

De mijne stap ik altijd op met kruk, alleen de laatste tijd zwenkte die haar kont van je weg. Erg onhandig met een boomloos zadel en een ronde pony. Uiteindelijk dus uitgevogeld haar op de buitenteugel tegen te houden en met zweep tikje op de buitenheup. Ik had enkel halster en touw, dus eer dat ik uitgevogeld had het touw onder haar als er over heen vast te houden, waren we al een tijdje bezig met elkaar niet te begrijpen. Dit ga ik nu verder bevestigen en iets van een commando bij verzinnen.

Strand staat bij mij ook nog een keer op de to do list :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 02:01

Ik heb vroeger ook een arabisch volbloed gehad, Russisch gefokt. Was echt een super paardje. Gevoeliger dan het gemiddelde paard, maar goudeerlijk. Als mijnheer vond dat je hem onjuist behandelde was hij echt beledigd en ging net zolang door tot je eraf lag. Later heb ik een dochter van hem gehad, een halfbloed, maar die vond ik toch echt veel heter en lastiger dan haar vader. Ik blijf een zwak hebben voor het ras. Overigens heb ik ook wel eens de opmerking naar mijn hoofd gekregen: waarom rij je op hem? Een arabier is niet om op te rijden, daar moet je naar kijken en van genieten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:45

De arabier, ook Russische lijnen, renbloed, die ik de afgelopen twee jaar heb gehad was zeker niet erg druk. Wel gevoelig in de zin van een spanning aanvoelen, dus zelf ontspannen blijven dan was zij dat ook, en ze was wat kijkerig. Maar als ze verschoot was ze daarna ook weer snel rustig.
Overigens was zij echt een gebruikspaard en daarvoor gefokt. Heeft op de baan gelopen en daarna tot internationaal klasse 4 in de endurance.

Qua karakter is er wel veel verschil met mijn Spanjaard. Die is ook gevoelig maar echt totaal niet kijkerig. Als die opzij springt is dat omdat ze boos is en iets wil wat van mij niet mag :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:51

Mag ik iets vragen? (Ik kan het in andere topics zo gauw niet vinden dus daarom stel ik de vraag hier)
Met welk zadel gaan jullie zadelmak maken?
Ik ben het type van een mooi op maat gemaakt dressuurzadel. Maarja het is natuurlijk onmogelijk om een niet zadelmak paard een zadel aan te meten (bovendien veranderen ze dan nog extreem in bespiering enz.)
Hebben jullie een “past op vele paarden zadel” klaar liggen?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:02

Leuk om te lezen, het is dus vooral de opvoeding die het verschil maakt. Denk dat dat bij alle paarden wel zo is. Mijn haflinger is lekker nuchter maar ook méga eigenwijs, dus als ik die niet goed opvoed wordt het ook een etter.

Grappig hoppit, ga ik ook eens proberen! Best handig om in de voorbereiding daar al mee te oefenen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:39

linda2008 schreef:
Mag ik iets vragen? (Ik kan het in andere topics zo gauw niet vinden dus daarom stel ik de vraag hier)
Met welk zadel gaan jullie zadelmak maken?
Ik ben het type van een mooi op maat gemaakt dressuurzadel. Maarja het is natuurlijk onmogelijk om een niet zadelmak paard een zadel aan te meten (bovendien veranderen ze dan nog extreem in bespiering enz.)
Hebben jullie een “past op vele paarden zadel” klaar liggen?
Het echte zadelmak maken zelf doe ik met een zadel welke ik nog liggen heb. Dat is een 'oud', maar niet zo vaak gebruikt veelzijdigheidszadel. Ruitermak maken, dus hangen en de eerste keren dat ik erop ga, ben ik van plan om met een barebackpad te doen.
Zodra ze een ruiter kent, ga ik een pasconsult aanvragen voor de Freemax western, een boomloos western zadel.
Afbeelding

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:47

De freemax staat ook op mijn wensenlijstje
Ik heb nu een Ghost zadel, ook omdat ik er eerst wat meer spier op wil.
En dat is meer een veelzijdigheidzadel

Ze is bij de vorige eigenaar getraind met een traditioneel veelzijdigheidzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:00

Zadelmak maken heb ik gedaan met een goedkoop lichtgewicht Wintec zadel. Voor het ruitermak maken heb ik een, voor nu, goed passend veelzijdigheidszadel gekocht. Als ik er intensiever mee ga rijden wil ik kijken naar een Massimo of ander goed zadel met franse kussens, aangezien mijn paard een nogal korte rug heeft.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:13

Ik gebruik een oud veelzijdigheidszadel wat we nog hadden liggen. Past helaas niet goed, dus heb nu een frontriser en 2 dekjes eronder liggen en dan is het acceptabel. Als ze straks braaf te rijden is wil ik wel een ander (dressuur)zadel wat beter ligt. Dit zadel ligt een stuk beter op de vosse merrie, maar ook daar doe ik de frontriser onder.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:17

Zadelmak maken doe ik met een springzadeltje dat ik heb gekregen. Als dat goed gaat wil ik een boomloos service laten komen om mijn Trekker pas te maken of een Ghost aan te schaffen :j Ik zou dan denk ik gaan voor de Ghost Quevis.

Vandaag heb ik een smalle doorgang gemaakt om trailer laden te oefenen. Hij vond het vuurwerk spannender :+ Wel vond hij de transportbeschermers raar.

Gelukkig had ik dat vermoeden al en heb ik veel geoefend met trainingsboots. De eerste keer raakte hij daarvan helemaal in paniek :( Dus veel geoefend en nu gaat dat heel goed. Hij vond de transport dingen voor dan ook niet eng. Achter wel, maar na een paar stappen stampte hij vrolijk achter me aan :+

Afbeelding
Afbeelding

Oh en hij beet in alles. Je moet het natuurlijk wel onderzoeken en dát kan alleen met tanden :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 15:20

Afbeelding

Billy Cook Pro Reiner <3

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:24

Mooi zadel! Ik vind het altijd heel stoer staan, maar verder niet mijn tak van sport. Ik rij liever buiten of haal wat dresuurlaarzen en ambities uit een verre kast :+ Maar echt dressuur ruiter ben ik ook niet. Ik ben een niksje :D

Ik vond laatst een filmpje van Joep als baby Joep (4 jaar oud) met een western zadel. Te schattig. Nu krijgt hij een andere toekomst _O-

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:34

Ik tel de dagen af tot Duke beleerd is zodat ik aan mezelf de aankoop van een nieuw zadel kan verantwoorden := Ik beleer eigenlijk altijd gewoon met mijn altijd-zadel. Ook de paarden van mijn vriend, zelfs Ben is met dat zadel beleerd. Ik vind het een fijn zadel, zit er fijn in en het ligt op de meeste best aardig. Als ik verwacht dat er gebokt en gek gedaan wordt zal ik misschien wel iets anders zoeken maar voorlopig geen gekkigheid hier. En dat verwacht ik van Duke ook niet echt.

Ik zit te azen op een bruine Bates maar 'ik heb al een goed zadel'. Dusja.. Dukeeeeeee groeieuuhhhhh

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:13

Isabel, haha herkenbaar hoor! Ik ben ook een niksje :j vind dressuur het leukst, maar of ik talent heb? Euhm.... nee!! :P en buitenrijden super leuk!!

Allemaal dus wel een “oud” zadel nog liggen om mee te beginnen. Ik mag nog 2,5 jaar wachten maar dan ga ik toch eens op marktplaats rond kijken... bedankt voor jullie reacties :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:50

Ik ben geen niksjes maar een van-allesje :D

Doe alles een beetje maar hoop met Joya uiteindelijk WE te gaan doen.

Mijn huidige zadel ligt zo slecht op Joya dat ik haar daar echt niet mee ga beleren. Twijfel nog tussen beleren met een bbp of een tussezadel en dan uiteindelijk een Deuber voor haar.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:01

fransje23 schreef:
Ik ben geen niksjes maar een van-allesje :D

Doe alles een beetje maar hoop met Joya uiteindelijk WE te gaan doen.

Mijn huidige zadel ligt zo slecht op Joya dat ik haar daar echt niet mee ga beleren. Twijfel nog tussen beleren met een bbp of een tussezadel en dan uiteindelijk een Deuber voor haar.

Ik zou een tussen zadel doen. Een BBP is imo niet te vergelijken met een echt zadel ivm druk, gewicht en beugels.