Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:13

Puzzle is soms een beetje een aparte.
In korte tijd ook veel verhuisd, dus die was nogal wantrouwend in het begin.
En nu nog af en toe. :)
Ik heb beide pony's meteen in mijn nek hangen als ik de wei op kom.
Zijn altijd erg blij mij te zien. :)

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:01

@ carika ja is best groot inderdaad, volgens de touwtjes meet methode zou hij zo tussen de 1,55 en 1,60 worden :j

Rosie wordt dan helemaal groot als ze nu al de 1,50m aantikt!

Vraagje trouwens aan de hengstjaarling eigenaren: de gevoelige delen zegmaar :o Voelen jullie daar ook aan om ze ermee bekend te maken? (klinkt echt raar haha :') ) en zijn bij jullie jaarlingen de ballen al ingedaald of merken jullie al iets van hormonen/hengstengedrag?

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:03

Dat is idd een veiliger gevoel dat het halster af kan!
Dex komt ook altijd meteen naar me toe, maar heb ook altijd wat te eten bij me haha.
Ik kan ook niet wachten tot hij groot is!
We moeten nog zo lang wachten...

@Rietje92 de ballen van Dex waren rond de 10 maanden al ingedaald, en hij is 2 maanden geleden gecastreerd. Ik voelde er toen wel regelmatig aan om te voelen of ze ingedaald waren. Vond hij niet heel fijn, maar went wel op een gegeven moment.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:22

Knappe halfwasjes allemaal! Mijn kleintje is 29 juli dan toch ook eindelijk verhuisd naar de wei en van haar moeder af. Dat mocht ook wel eens na ruim 15 maanden! Alles is goed verlopen en ze staat daar prima op haar gemak.

De aankomst:
Afbeelding

Kennismaken (het fjordje is van dezelfde leeftijd als Veronia. Ze groeit dus goed :D ):
Afbeelding
Afbeelding

even showen:
Afbeelding

mooie kleine muis:
Afbeelding

Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:27

@Rietje; ik heb er nooit aan gezeten hoor, je ziet snel genoeg of ze ingedaald zijn. Bij Lars was het ook rond de 10 maanden en op zijn 1e verjaardag is hij gecastreerd.
@biancalaylo; Dat halster staat hem goed zeg :D hij ziet er goed uit! Lars draagt nooit een halster in de wei maar goed hij staat ook thuis. Ik zie hem dagelijks en hij is gek op aandacht dus als ik kom komt hij letterlijk naar het hek galopperen :D
@Myrthee_; Wat een knapperd! Lekker op de wei :D
@kvulden; oh wat vervelend van de wormen.. Lars had het ook een aantal maanden geleden. Gelukkig ging dat ook snel over met een paar goede kuren.
@Meganx; Niet teveel straffen maar vooral het goede gedrag veel belonen. Als hij wegtrekt gewoon opnieuw proberen en er niet teveel van maken. (Behalve als hij echt gaat uithalen oid dan zou ik hem wel aanpakken).

Lars vind ik ook niet echt overbouwd gelukkig. Ik moet zn kam wel ff wat
ronder knippen achter zn oren :D Maar een strakke boog knippen is nog niet altijd makkelijk met een jonkie :D

Afbeelding

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:40

Aha bedankt noor14 en xApple! Ik dacht dat ze bij Feargie al ingedaald waren, voelde ze een aantal maanden geleden daar wel, maar nu lijken ze tegen zijn benen aan de bovenkant te zitten, niet meer in zijn zakje :P kunnen ze terug omhoog kruipen? :P :')

Voordat je het weet zijn ze groot :P Deze periode van aanhankelijk en knuffelig is super leuk en lekker aan alles laten wennen :D Dinsdag kwam Fudge nog in galop naar me toe van achter uit het weiland!! <3 <3

Bij Fudge wil ik het halster in de wei ook aflaten, maar ze hebben soms zo'n dwarse bui met z'n drieën dat ik het halster niet meer bij hem om krijg (of überhaupt in zijn buurt kan komen :') een groot spelletje ;) ) In de stal en in een klein stukje wei krijg ik het wel voor elkaar en is hij braaf :P Iemand nog tips hiervoor?

Bij de hoefsmid is Fudge trouwens super braaf, eerste keer had hij weinig evenwicht maar afgelopen keer waren we heel veel met hoefjes geven bezig geweest en deed hij dit dus heel goed. :j

Zijn jullie ook aan het wandelen met jullie jaarlingen? Hoe doen ze het bij jullie?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:43

Bij Lars zag ik ze ook niet altijd hoor, hij trok ze soms op. Als hij helemaal languit lag te slapen zag je ze heel duidelijk. Als ze gecastreerd worden dan worden ze verdoofd en zakken ze weer goed uit :D

Ik wandel af en toe met Lars langs de weg, gaat goed hoor. Hij wil graag op het touwtje knabbelen (mag niet) en kent nog niet helemaal de regels van netjes meelopen maarja dat komt vanzelf. Verkeer gaat erg goed.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:08

Ik had een hele reactie, maar de Wifi hier viel weg (rot dat andere landen niet zo ontwikkelt zijn als Nederland). Ik zit nog tot de 20ste in Italië.

Mijn pony's hebben al het gras van al ons land nu tot hun beschikking, dat was wel opgebouwd, maar toch had Jorie nog diarree toen we weggingen, hopelijk is dat nu beter. Hij schrokte ook echt en had een harde buik van al dat gras.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:16

Waar Veroon nu staat grenst meteen aan het bos en het is de bedoeling om daar een paar mooie wandelingen te gaan maken. Een beetje verkeersmak was ze sowieso al, omdat we hier thuis ook een stukje over de weg moeten om naar de wei te gaan, dus dat was ze van kleins af aan al gewend.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 11:55

Rosie heeftgeen halster om. Heb ik ook nooit gedaan. Ze komt altijd en het halster omdoen is geen probleem. Ik doe ook veel met haar los. Ook de dieren arts Ent bv als ze los staat. Ik kan alles met haar doen los. Ook de voetjes.

Ik ben wandelen op het erf aan het oefenen. Ik wil graag de weg op. Maar ik vind dat de knoppen er nog niet goed genoeg op. We wonen aan een 80 km weg. Dus kan geen risico's nemen. Verkeer ook zwaar is geen enkel probleem. Het is meer mijn merrie die niet wil dat ze weg gaat. En daar reageerd ze op. Een hele tijd terug was er vrij wel geen verkeer. Ik had nog niet veel geoefend. We konden samen prima weg. Maar toen we even stonden te grazen wilde ze ineens terug en daar was geen houden aan. Dus dat moet natuurlijk niet nog een keer. Ik zet de merrie nu wel op de tegels dan is die een stuk rustiger. En dan hoop ik gauw toch iets verder te kunnen. Hoever wandelen jullie?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:02

Ik heb Puzzle gekocht toen hij bijna 1 jaar werd.
En hij is meteen gecastreerd.
Meneer had nogal last van zijn hormonen. :+
Castratie was voorspoedig gegaan.
Naderhand ook amper zwelling gehad.
En nu is hij een stuk gemakkelijker in de omgang.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:19

Ik wandel met Jorie meestal ongeveer een kilometer, maar ik door daar algauw een half uur over omdat hij niet doorstapt.

Ik heb met Jorie nog nooit geen problemen gehad, hij is mak geboren. Alex is een heel ander karakter.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:25

Ik wandel meestal een kwartiertje/20 minuutjes. Ik heb geen idee hoeveel afstand dat is maar hij stapt mooi door. Ik neem wel altijd iemand mee voor de zekerheid. Het is toch een fjord en ondanks dat hij nog jong is, is hij al enorm sterk.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:41

Geronimo betastte ik al vanaf het eerste moment dat ik hem zag, en doe het nog steeds tijdens het poetsen, even er aan zitten, mocht hij daar ooit iets hebben weet ik iig al zeker dat ik er zonder problemen aan kan zitten :P

Okee nu ik het na lees klinkt het heel fout :') ik ben absoluut geen vies meisje maar jullie snappen wel wat ik bedoel, toch? :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:44

Ik vind Lars echt een stoere fjord al, haha. Heeft dezelfde naam als een fjord bij ons op de manege, alleen die is sloom ipv snel.

Jorie is ook een slome, eigenlijk hoop ik dat ie van de castratie vlugger gaat worden :P
Maar ik zal het zien, ik laat ze eind deze maand even enten en dan mag meneer de DA ook even goed navoelen wat er nou precies onder mijn mannetje hangt. Dat enten is omdat ik met mijn andere shet ga lessen in het mennen en tja dat is op een ander terrein.

Ik doe hetzelfde bij Alex en Jorie hoor :+

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:46

Ik wandel niet met Dex, ik durf dat echt niet.
Als hij weg zou willen is er geen houden meer aan, helaas spreek ik uit ervaring.
Ik haal hem soms wel uit de wei om hem te laten grazen en dan gaan die andere twee kei hard rennen haha.
Ik hoop wel over een tijdje met hem over het erf te kunnen lopen, is ook goed voor de hoeven om op het harde te lopen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:08

Puzzle en ook Olivia zijn beide gelukkig heel nuchter.
Kan ik met een gerust hart mee gaan wandelen.
Scheelt wellicht ook dat ik zijn aan huis heb staan en wij een melkveebedrijf hebben. En groot verkeer dus niks nieuws is voor ze.
Hoewel ze daar vanaf dag 1 niet echt naar om gekeken hebben. :+
Ik zet zee rustig vast aan de loader en ga ze poetsen terwijl vriend met de verreiker langs scheurt.
Kijken niet op of om.
En Puzzle is natuurlijk ook maar een uk met zijn 1.07 :))

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:13

Ik moet nog altijd Jorie eens op de foto hebben samen met mijn vriend. Die wil altijd de kleine meenemen als we gaan wandelen. Shetje van 78 cm met een vent van 1.90 meter xD

Ik kan Jorie letterlijk door meesleuren enzo op zijn plaats zetten, nu heeft hij der ook nooit aan getwijfeld trouwens. Gaat al vanaf het begin braaf voor mij aan de kant. Ik denk omdat Alex die hoger in rang is, mij ook als meerdere ziet, waardoor Jorie dat automatisch ook oppikt.

Bij mij scheuren ook regelmatig trekkers het erf op en de bosmaaier/ kettingzaag is ook geen enkel probleem. Meestal kijkt Jorie op en dan naar Alex (die niet reageert) en dan gaat hij ook weer verder grazen. Jorie is wel banger aangelegd dan Alex.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:51

Mijne had op de foto een halster om omdat ik het blijf doen als ik er ben. Zodat die het niet afleerd op de wei. Dus op se wei zelf heeft die nooit een halster om. En elke x vergeet ik de kijken of ze al zijn ingedaald.. dus heb geen idee haha

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:32

druppie7711 precies :P en precies haha :P

@kvulden: Feargie loopt ook los met mij door de wei. Doe alles ook los met hem hoefjes, poetsen e.d. Zijn maten zijn een beetje schrikkies. Als die ervandoor schieten dan rent hij mee als in spelen. Hij schrikt zelden echt zelf en als ie dan schrikt kan ik hem goed handelen en staat hij daarna nieuwsgierig stil te kijken.
Als ie echt iets niet wil in de wei dan krijgt ie een ondeugende blik in zijn ogen en rent ie weg. Kan in één knip weer over zijn, das juist het gekke haha

@fennadv: leuk! is ook in het begin lang zat toch?:P

@xApple: heb je een rondje dat je loopt? ik loop eigenlijk ook altijd samen met mijn vriend of een vriendin. Veiliger gevoel. Ik laat hen er dan ook mee lopen, zodat hij leert ook op anderen te reageren. Hij blijft wel gefocussed op mij, als ik dan vooruit ga wil hij harder hihi

@murosh: super zo'n mooie wandelomgeving! wou dat ik dat ook had, bij mij is het idd 80 weg, 60 weg en boerenlandweggetjes waar ze als gekken scheuren :P Gelukkig geeft die van mij er niets om, maar ja schrikken kan altijd.... Wat een knapperd heb je trouwens met die lichte manen bij die vos kleur! <3

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:51

Hier ga ik als ik echt zin en tijd heb met blythe wandelen.
Ze is echt wel super braaf. Schrikt hier en daar eens, als in kijkerig kijken. Wel kan ze ineens de kolder krijgen en willen haasten en ongeduldig worden op de heenweg naar huis.
Was vorige keer wel wat beter...
Zo leuk om de verschillen van jaarlingen hier te horen !

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:33

Geronimo heeft dus echt geen respect voor draden én geen respect voor hekken. Gisteren is hij (vraag me asjeblieft niet hoe in gods naam) hier onderdoor gekropen :')
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:57

Ooh wauw druppie. :wow:
Dat is wel heel knap!
Puzzle heeft ook geen respect voor draden, helemaal niet als hij weet dat er geen stroom op staat. _-:(
Die heb ik dus gistermorgen van een zandpad geplukt. _-:(

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:27

Wat leuk dat er al zo veel met hun jaarling wandelen! Worden ze mooi verkeers en handmak van.
Die van mij is helaas zo gevoelig dat hij nu het halster nog steeds met moeite accepteert.

Oh jeetje druppie. Niet helemaal de bedoeling :=

Die van mij heeft voor draden zonder stroom geen respect. Hij moet dan onder die draad door. Zelfs al staat er een hek achter, hij moet laten zien dat hij weet dat er geen stroom op staat.
Draden waar wel stroom op staat blijft hij gelukkig uit de buurt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:41

@druppie; wow dat is raar ! Maarja die kleintjes zijn wel zo handig om bijna overal uit vandaan te ontsnappen :')

Lars houdt zich netjes achter onze omheining. Ik had het stroom er vorige week even afgehaald en ik was het vergeten er weer op te zetten maar gelukkig niks aan de hand.