Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:51

Super hip hoor die plofbroeken :P
Dat heb ik zelf niet zo meegekregen maar het plaatje is me niet onbekend uit oude paardenboeken. Waren die overigens alleen bij mannen of toch ook vrouwen populair?

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:07

Vroega op de manege zag je bovenkleding in alle kleuren van de regenboog.
Zelf ging ik van rood, naar knalgroen (ben nog eens door een pony voor appel aangezien, au) en mijn zus had een hele mooie felgele jas :D

Wij hadden ook hele mooie champignon caps en chaps met franjes :+

Anoniem

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:51

Ik weet nog dat ik de oude rijbroeken zou krijgen van de neef van mijn moeder. Ik kon er niet op wachten! Ik reed in een joggingbroek en wilde natuurlijk heel graag mijn eigen stoere rijbroek.

En ja hoor, daar kwamen ze: 2 van die witte pofbroeken, 5 maten te groot.

Ik heb gehuild! :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:03

safina schreef:
Ik weet nog dat ik de oude rijbroeken zou krijgen van de neef van mijn moeder. Ik kon er niet op wachten! Ik reed in een joggingbroek en wilde natuurlijk heel graag mijn eigen stoere rijbroek.

En je moeder je maar troosten met 'je groeit er vanzelf in mijn kind?' :')

Ik kreeg de laarzen van mijn nicht, maat 39. Enig, als je bij maat 38 al blijft steken! Ik ben er nooit ingegroeid haha

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:16

vuurneon schreef:
safina schreef:

Ik kreeg de laarzen van mijn nicht, maat 39. Enig, als je bij maat 38 al blijft steken! Ik ben er nooit ingegroeid haha

Paar sokken voorin bij de tenen gepropt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:16

vuurneon schreef:
safina schreef:

Achgossie! Inderdaad: Prop kranten erin? :D

Ik wilde niet in die rijbroek groeien, want ik wilde niet in een witte pofrijbroek naar de manege. Iedereen had een zwart, blauw of beige strechding! Ik dacht in eerste instantie zelfs dat het helemaal geen rijbroeken waren, want 'zo zag een rijbroek er toch helemaal niet uit?'. 8)7

Mijn oma had het voor me geregeld. En toen ze naar mijn rijles kwam kijken was ze diep teleurgesteld dat ik in mijn blauwe joggingbroek rondhobbelde en niet in zo'n mooie witte pofbroek van neef Siem. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:32

Ik heb nieuwe laarzen gekregen van mijn ouders, ik had ook enorme spillenbeentjes en mijn nicht was een stuk forser :') dus ik werd klein duimpje genoemd door mijn broer en dus maar nieuwe laarzen :D

drKlavierus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:43

Mischa schreef:
Super hip hoor die plofbroeken :P
Dat heb ik zelf niet zo meegekregen maar het plaatje is me niet onbekend uit oude paardenboeken. Waren die overigens alleen bij mannen of toch ook vrouwen populair?

Pofbroeken zijn op zich vooral populair geweest bij mannen, en zijn er in allerlei soorten geweest. Maar dit specifieke type is een echte rijbroek en was zowel bij mannen als vrouwen populair.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:17

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:55

Oh die pofbroek vreselijk haha. Op de foto's die ik plaatste is de eerste ook met joggingbroek want ja je moest eerst laten zien dat je een doorzetter was en het geen bevlieging was. Hoe anders dan nu. Voor de eerste rijles wordt bij ooteman een complete outfit aangeschaft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:11

Jaja, lach er maar om. Over 20 jaar dan lachen we weer over hoe we er nu uit zien!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:17

En eigenlijk hoop ik dat we er over twintig jaar weer uitzien zoals 20 jaar geleden ( wat paardenmode betreft dan haha)
Ik denk dat men zich dan inderdaad lachend achter de oren krabt bij het zien van alle bling bling, roze setjes en modekleurtjes :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:21

Bootsiebob schreef:
En eigenlijk hoop ik dat we er over twintig jaar weer uitzien zoals 20 jaar geleden ( wat paardenmode betreft dan haha)
Ik denk dat men zich dan inderdaad lachend achter de oren krabt bij het zien van alle bling bling, roze setjes en modekleurtjes :D

En niet te vergeten de vliegenmutsen en alle onzin die maar aan paardenbenen wordt geklitteband en gegespt.

Wat van mij wel terug mag komen van 20 jaar geleden is het rijden. Gewoon zelf rijden, niet de problemen afschuiven op je paard. Van die ruiters waar elk paard onder loopt als een natte krant terwijl het dier het onder iemand anders prima doet, weet je wel. Dat die ruiters er dan niet meer zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:27

Ik hoop dat we over 20 jaar gewoon lekker zelf van de paarden kunnen genieten, zonder de voortdurende noodzaak te voelen om oordelen te hebben over wat anderen doen.

(Enne, 25 jaar geleden kwam er ook een meisje bij mij in de les, die na de eerste proefles van top tot teen in hoge kwaliteit gloednieuwe spullen verscheen. Dat is ongetwijfeld van alle tijden. Daar hebben we toen ook (al smoezend) commentaar op gegeven. Maar weet je? Dat was onterecht. Het had totaal onbelangrijk moeten zijn. Het was onbelangrijk voor wie zij was en hoe ze reed en hoe wij reden.)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:49

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Wat ik wel een groot pluspunt vind, is dat er in de dressuur nu veel meer helmen in plaats van hoedjes gedragen worden.
Wat ik dan weer minder vind, is dat sommige mensen zo nodig een helm van €800 moeten hebben. Of manegeruiters met helmen van €300 en laarzen die op maat gemaakt zijn van kalfsleer.
Hier zou ik natuurlijk ook niet over hoeven oordelen en dat probeer ik ook niet, ik hou alleen niet van de wegwerpmaatschappij...

Heb vroeger jarenlang met mijn (fluwelen) Horka cap gedaan en vind het nu nog steeds een hele luxe dat ik 3 paar leren Mountain Horse laarzen in verschillende kleuren heb (waarvan 2 paar tweedehands gekocht)
Maar ik volg dan ook niet zo heel erg de mode :o

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:55

Ik moet zeggen dat ook ik als manege ruiter op maat gemaakte leren laarzen heb van 300+ euro.
Had liever ook gewoon rubberen aigle laarzen gehad... Maar die hebben ze niet in mijn maat ^)
Ook heb ik Eurostar en Pikeur rijbroeken, tweedehands of heel erg afgeprijsd, maar dat is niet te zien aan de broeken.

Wel heb ik gewoon een harry horse cap van nog geen 80 euro en rij ik in een t-shirt van de zeeman.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:57

Ik rijd gewoon in m'n spijkerbroek en met een helm van 30 euro en ik heb ook al 8 jaar het zelfde hoofdstel. Hopeloos onmodieus :')

Ik heb ook wel echte rijbroeken hoor. In leeftijd variërend van 17 tot 7 jaar oud _O-

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:03

Achja, ik heb ook dure caps en meerdere paren op maat gemaakte laarzen (rij dan wel niet op een manege), duurdere rijbroeken en jacks en vesten en polos... maar gelukkig werk ik keihard voor mijn geld en geef ik t fijn uit aan wat ik maar wil :j

Denk wel vaak echt met sentiment terug aan de tijd van mijn beige geribte rijbroeken, mijn happy valley fleece truien en mijn rubber laarzen met groene voering (waar je in de winter met plastic zakjes in ging). Mijn fluwelen cap met elastieken bandje en zon strikje, liggend op je grazende pony je huiswerk maken met je schrift op zijn kont, en lekker zonder zadel op gympies zonder cap de pony's naar t weiland rijden met een halster en twee geknoopte halstertouwen, en niemand die daar iets van zei, de ponytijd is volgens mij nog altijd het meest idilische in een kinderleven haha

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:49

Ik rij ook met een cap van €300,- om het simpele feit dat ik een groot(raar) hoofd heb en dit het enige was waar ik geen koppijn van kreeg..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:56

Ik zie het probleem niet of iemand met oude zooi komt, of alles nieuw koopt en duur. Dat mogen mensen toch zelf weten? Ik vind veilig belangrijker. En eigenlijk was vroeger schoon een soort teken van respect.

Ik hou totaal niet van bling en teveel kleurtjes, maar mensen moeten wel zelf kunnen kiezen wat ze willen dragen of fijn vinden zitten.

Voor tack zou goed passend en kwaliteit belangrijk moeten zijn. Goedkoop leerwerk kan gewoon sneller breken.

Toen ik jong was, was ik mager en zaten rubberen laarzen echt waardeloos. Hele brede schachten zijn niet geheel veilig onder het zweetblad. Mijn ouders hebben leren laarzen voor me op maat laten maken, maar daar was ik zuinig op en ze zijn jaren mee gegaan. Zelfde met de rijbroek met leren kont. Ik vroeg die voor mijn verjaardag en moest ook op maat gemaakt worden. Bos in Scherpenzeel deed dat en het was echt niet belachelijk duur.

Als ik iets nieuws wilde, vroeg ik dat ook vaak voor verjaardag of sinterklaas bijv. En ik ging vaak mijn moeder helpen in de zaak zodat ik iets kon ''verdienen''. Dan kan een ander niet oordelen hoe ik aan spullen kwam.
En ja, ik had een eigen pony, maar wij gingen vanwege de zaak en mijn gehandicapte broer niet 2x pj op vakantie bijvoorbeeld. Dan was je meteen verwaand of had je kapsones vroeger. Nou, echt niet.......Er werd keihard voor gewerkt.

Het is heel simpel; je kan met een panda ook van a naar b komen. Mag iemand daarom geen mercedes kopen? Mijn man heeft een goede baan, omdat mensen dure auto's kopen en zo kunnen wij weer paarden houden.

Mijn oudste hoofdstel was kaal 200 gulden 14jr terug en is nog in uitstekende staat. Is wel western, dus moet je alles nog los bij kopen. Laat andere mensen dan maar rommel kopen en steeds nieuwe, zijn ze toch echt duurder uit.

Niet oordelen is makkelijker. Trends komen en gaan en het is wel jammer dat er nu zoveel kleurtjes en bling is, want ook in mijn ogen hoort dat niet bij de sport en is het ook niet van toegevoegde waarde aan goed paardrijden en goed paarden houden. Maar als mensen uiterlijk belangrijker vinden, tja.....

Je pikt de echte paarden mensen er altijd uit, in elke tijd.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:09

Heerlijk, die goede ouwe ponytijd....
Duurdere caps, rijlaarzen en materiaal zijn vaak prachtig of heel practisch inderdaad en soms nodig. Het moet ook fijn zitten. En paardrijden is je hobby, dat mag ook best wat geld kosten. Maar steeds weer het nieuwste willen hebben om anderen te overtreffen of er heel nonchalant mee omgaan... dat zie ik iets teveel gebeuren. Of juist extreem zuinig op materiaal zijn omdat het zo duur was en er echt geen krasje op het lak mag komen... Dan denk ik, het is toch een hobby.. en je wordt nou eenmaal vies, je bent buiten en werkt met dieren.
Dat voor wedstrijden alles tip top moet zijn oké, maar voor een buitenritje gebruik ik liever iets dat tegen een stootje kan.
Als Penny meisje poetste ik me ook rot op het leer voor mijn verzorgpony, omdat ik dat leuk vond. Maar ik kwam net zo lief weer onder de modder thuis :D

Misschien een beetje stom van mij, maar toen ik een paar jaar geleden de eerste advertenties voor zebradekens zag, dacht ik echt dat het een 1 april grap was. Maar ze hebben weldegelijk een functie. Paarden met vliegenmaskers doen me altijd aan aliens denken.. Of aan de imker :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:13

De enige reden waarom ik mijn oude rijbroek heb weggegeven is dat ik er niet meer in paste ^_^

Ze zouden eens een retro lijn moeten maken. Ribbroek en geblokte frontriemen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:44

Bootsiebob schreef:
Heerlijk, die goede ouwe ponytijd....
Duurdere caps, rijlaarzen en materiaal zijn vaak prachtig of heel practisch inderdaad en soms nodig. Het moet ook fijn zitten. En paardrijden is je hobby, dat mag ook best wat geld kosten. Maar steeds weer het nieuwste willen hebben om anderen te overtreffen of er heel nonchalant mee omgaan... dat zie ik iets teveel gebeuren. Of juist extreem zuinig op materiaal zijn omdat het zo duur was en er echt geen krasje op het lak mag komen... Dan denk ik, het is toch een hobby.. en je wordt nou eenmaal vies, je bent buiten en werkt met dieren.
Dat voor wedstrijden alles tip top moet zijn oké, maar voor een buitenritje gebruik ik liever iets dat tegen een stootje kan.
Als Penny meisje poetste ik me ook rot op het leer voor mijn verzorgpony, omdat ik dat leuk vond. Maar ik kwam net zo lief weer onder de modder thuis :D

Misschien een beetje stom van mij, maar toen ik een paar jaar geleden de eerste advertenties voor zebradekens zag, dacht ik echt dat het een 1 april grap was. Maar ze hebben weldegelijk een functie. Paarden met vliegenmaskers doen me altijd aan aliens denken.. Of aan de imker :=

Haha ja dit inderdaad. Die zebradekens doen me denken aan een voorval van vorig jaar. Mijn ruin heeft zo'n zebra-outfit en de meneer waar ik toen mijn wei van huurde vond het maar raar. Na uitleg vond hij het vooral raar dat mijn ruin wel zo'n deken had en mijn merrie niet.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:45

Afbeelding
Klein ponnymeisje inclusief paardenhoofdtrui

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:16

Hahahaha die trui heb ik ook gehad !! :D