[VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:17

Jeetje wat een dag zeg en wat een onzekerheid. Ik duim dat het goed te behandelen is. Sterkte...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 08:14

Update gekopierd van fb:

och ik ben helemaak vergeten hier ook de update te plaatsen!

pluis maakt het goer, ze lijkt weer wat op te krabbelen na dinsdag.

op de foto's was duidelijk wopler te zien in haar hals, haar tussenwerfel schijfen zijn maar 0,5cm ipv 4cm..
hierdoor is ze erg flexibel en dus ook kwetsbaar.
haar boten waren verder, heel, gezond en mooi, geen afgebroken of loszwerfendr botstukjes (wat wopler ook kan veroorzaken)

dus er is een echo gemaakt en hierop was een hele grote kneuzing te zien rondom de onderste hals werfels, waar hij eerder ook al een verdikking gevoeld had.

ze is waarschijnlijk gevallen en heeft een flinke smak gemaakt dierdoor hebben haar pezen een flinke tik gekregen. dit word wel veroorzaakt door de wopler, hierdoor kan ze gewoonweg minder hendelen in haar hals.

we gaan nunde kneuzing behandelen aankomende maand.
de kneuzing krijgen we wel weg en aangezien de botten verder erg goed eruit zien, ziet de dokter erg goede kans op genezen.

maar we kunnen nu niet zien hoever de pezen al geleden hebben en of er blijfende schade is. dit is dus afwachten en duimen.

isner blijfende schade, word ze niet meer beter.
is die er niet, word ze wel weer beter.
dit is dus duimen, duimen en nog eens duimen!

betreft de toekomst, als ze inderdaad beter word, haar hals heeft wopler, de rest van het lichaam weten we niet, dan zouden we alles op de foto moeten zetten opzoek naar botsplinters, maar daar zit voor nu geen reden voor, dus dat gaan we ook niet doen.
ik weet dus dat ze een kwetsbare hals heeft en de arts heeft uitgelegd, dat ze hierdoor altijd dit opnieuw kan krijgen...

nou ga ik mijn paard niet vastbinden zodat ze niet meer kan bewegen, maar ik kan er wel rekening mee houden door haar bijvoorbeeld niet vast te zetten, want als ze gaat hangen, kan er weer schade optreden. doot haar als ze geneest, niet meer met bijzet te longeren, want als ze eennruk geeft, veert dat niet mee en kan er schade optreden, allemaal dat soort dingentjes moeten we innde toekomst rekening mee gaan houden.

ik. heb ook doorgevraagd over haar rug zomdat de nek zo kwetsbaar is zof rijden dan überhaupt wel een optie is.
maar wopler zit vooral. in de hals, de rug toont voor nu ook geen problemen, dus hij ziet zeker geen problemen om er straks weer een zadel op te leggen, mits ze natuurlijk wel. hersteld!

als laatste heb ik nog nagevraagd over de achterbenen, want ze "knakt" vaak door haar knieën heen de laatste tijd. dit heeft ook te maken met dezelfde aansturing die nu de ataxie veroorzaakt, die zorgt er voor dat de knieën onregelmatig op en van het slot schieten waardoor het lijkt alsof ze door haar knieën heen zakt. ook dit moet dus weer gaan verbeteren als haar coördinatie weer verbeterd.
voor nu kon hij de achterbenen niet testen, omdat er een te groot gevaar is ze pluis dan op hem valt, of überhaupt valt.
dus dat geeft ook wel aan hoe ernstig het momenteel met haar gaat.

maar de arts ziet het positief in aangezien de hals werfels en botten verder onbeschadigd zijn, dus we gaan ervoor!!

We gaan knokken, duimen en medicatie voeren tot we erbij neervallen ☺️❤️

we hebben ook via de trailer verhuurder 2 lange stangen kunnen regelen voor in de 2 paards trailer, dit op advies van de dierenarts zodat ze zich beter kan corrigeren en de valkans kleiner word, dus ook vanmiddag weer duimen dat ze niet nogmaals valt en überhaupt die trailer weer in wilt..

oh! en mocht iemand weten waar ik pure vitamine B1 kan bestellen? GRAAG!
de kliniek bestelde dit altijd bij Utrecht maar zij leveren dit niet meer, hij ging nog even verder informeren of hij het ergens anders kon krijgen, maar op internet is het echt ontvindbaar voor paarden..
kon het wel vinden voor mensen, dus zal dat ook even informeren..
Vitamine B1 bevorderd de pezen groei en herstel en maakte haar kans op herstel nog groter.. dus wil dat graag bij gaan voeren :)

zo, volgens mij was dat alles..

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:38

Wat een verhaal. de duimen draaien dat ze er weer helemaal bovenop komt.

Informeer voor d
B1 is bij den Hoek. Misschien kunnen zij verder helpen

succes

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:07

Wat 'fijn' dat de oorzaak een kneuzing is! Hopelijk slaat de behandeling aan en knapt ze weer helemaal op! Gaan jullie uiteindelijk het lange lijnen weer oppakken? Dat zou nu toch een mooie vervanging kunnen bieden voor longeren met bijzet. Dan kun je haar toch nog trainen zonder te hoeven rijden :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:05

Eelmo schreef:
Wat 'fijn' dat de oorzaak een kneuzing is! Hopelijk slaat de behandeling aan en knapt ze weer helemaal op! Gaan jullie uiteindelijk het lange lijnen weer oppakken? Dat zou nu toch een mooie vervanging kunnen bieden voor longeren met bijzet. Dan kun je haar toch nog trainen zonder te hoeven rijden :)

Ja wie weet inderdaad :)
eerst maar zorgen dat mijn meissie beter word :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:20

Nadiine__x schreef:
Eelmo schreef:

Ja wie weet inderdaad :)
eerst maar zorgen dat mijn meissie beter word :)

Uiteraard! Positive thinking! ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:40

Hoe gaat het nu met pluis?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 09:04

ik vind het erg lastig om daar een uitspraak over te doen aangezien ik er niet elke dag heen kan..

ben maandag voor het laatst geweest en toen was het verhaal nog hetzelfde.

vanaf dinsdag ochtend krijgt ze ook vitamine e bijgevoerd en vanaf vandaag ook vitamine b1.

volgens de weide eigenaar begint ze weer wat aan te komen, wat fijn is, want ze was echt heeeeel erg afgevallen! volgens de dierenarts kwam dat doordat ze haar spieren niet meer opnde juiste manier gebruikte en dan gaat erg snel blijkbaar..

dus als ze inderdaad aankomt is dat een goed teken. verder niks meer gehoord over valpartijen en ze eet haar medicijnen papje elke ochtend goed op :)

meer kunnen we nu niet doen voor haar.. :(

ik zit er zelf flink mee in mijn maag.. Heb grote twijfels of mijn meissie wel weer beter word en of ik straks nog wel met haar kan rijden..

en dat doet zeer, heb haar 4 jaar lang zelf opgefokt dit zou ons jaar worden en dan gebeurt er dit.. :n

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 07:21

Medicatie is op en straks komt de dierenarts van de kliniek op controle..

duimen draaien dus!

gisteren leek ze wel wat beter op de benen, maar wel nog wiebelig, dus ben benieuwd wat hij ervan vind...

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:33

Klinkt in ieder geval hoopvol voor nu! Fijn dat ze aangekomen is, lijkt mij inderdaad een goed teken! Ik duim voor je mee!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:15

ik hoop dat je positief nieuws hebt gekregen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:08

Ik ben ook erg benieuwd. ...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 21:40

Update Pluis!

Vanmorgen is de dierenarts van de kliniek langs geweest en pluis was flink vooruit gegaan.
haar evenwicht was beter en ook kon hij nunde testen met haar achterhand doen zonder dat ze omviel!
ze is er nog niet helemaal, maar haar reflexen waren sterk verbeterd! :D

nu weer een medicijn kuur, overigens ook de laatste, en we gaan revalidatie oefeningen doen 2 a 3 keer per week.

hopelijk slaat dit aan en gaat ze haar benen weer correct gebruiken en krijgt ze weer een volle bespiering om haar zwakheden op te vangen..

Voor nu dus goede hoop dat mijn meisje toch nog beter word :)

Helaas kon de dierenarts nog niks beloven, maar het zag er wel goed uit <3

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:16

Oeiii ik volg deze nog niet zie ik. Pluisje <3

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:17

opzich redelijk positief nieuws dus. Red je het om 2-3 keer per week naar haar toe te gaan? Wat voor oefeningen moet je nu het haar doen?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 09:03

Granoek schreef:
Oeiii ik volg deze nog niet zie ik. Pluisje <3

haha nu wel! leuk, welkom Anouk! :D

sjanien schreef:
opzich redelijk positief nieuws dus. Red je het om 2-3 keer per week naar haar toe te gaan? Wat voor oefeningen moet je nu het haar doen?

Ja, dat ga ik gewoon regelen, ik zorg gewoon dat mijn leaser 3 vaste dagen pakt voor mijn andere paard en dan kan ik die dagen naar Pluis, zij gaat nu even voor :)

ik mket. balkjes lopen, achterwaarts en korte wendingen draaien zodat ze weer leert waar haar benen heen gaan.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:35

Dat klinkt toch heel positief al! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:43

Nadiine__x schreef:
Update Pluis!

Vanmorgen is de dierenarts van de kliniek langs geweest en pluis was flink vooruit gegaan.
haar evenwicht was beter en ook kon hij nunde testen met haar achterhand doen zonder dat ze omviel!

nu weer een medicijn kuur, overigens ook de laatste, en we gaan revalidatie oefeningen doen 2 a 3 keer per week.

hopelijk slaat dit aan en gaat ze haar benen weer correct gebruiken en krijgt ze weer een volle bespiering om haar zwakheden op te vangen..

Dan zul je veel tegenwind krijgen; houdt daar rekening mee; gezien wat ik aan Shires zie die als "mooi" en "goed" bestempelt worden, maar waar ik geen achterhandspier op kan ontdekken.
Ik wens je de voer- en trainingsbegeleiding toe die nodig is om die spieren en daadwerkelijk wel op te krijgen, zodat ze inderdaad gemakkelijker om kan gaan met haar handicap.

Oppeppertje: ik weet van een paard met serieuze ataxie die succesvol klasse twee endurance liep, zonder moeite met een ruiter die wel een paar pondjes zou kunnen missen (en dat weet ze zelf ook).

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:26

ikke schreef:
Nadiine__x schreef:
Update Pluis!

Dan zul je veel tegenwind krijgen; houdt daar rekening mee; gezien wat ik aan Shires zie die als "mooi" en "goed" bestempelt worden, maar waar ik geen achterhandspier op kan ontdekken.
Ik wens je de voer- en trainingsbegeleiding toe die nodig is om die spieren en daadwerkelijk wel op te krijgen, zodat ze inderdaad gemakkelijker om kan gaan met haar handicap.

Oppeppertje: ik weet van een paard met serieuze ataxie die succesvol klasse twee endurance liep, zonder moeite met een ruiter die wel een paar pondjes zou kunnen missen (en dat weet ze zelf ook).

Ja klopt..
dit word echt wel een jaar(en) plan..
maar ik weet gelukkig een hele hoop betreft training en heb ook een heleboel mensen om mij heen die ons willen helpen :)

en als het niet gaat, dan ook goed.. en dan gaan we wel verder kijken wat te doen. maar voor nu gaan we het gewoon proberen!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:26

Gaat ze nog wel.naar de stalling waar Akkie staat dan? Ik kan me zo voorstellen dat je haar liever veel buiten hebt zodat ze in beweging blijft.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 11:17

CarinaR schreef:
Gaat ze nog wel.naar de stalling waar Akkie staat dan? Ik kan me zo voorstellen dat je haar liever veel buiten hebt zodat ze in beweging blijft.

als ze ooit weer de oude word wel.
maar dat is afwachten voor nu

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 10:45

De medicatie is afgelopen en er is telefonisch contact geweest met de dierenarts.

Pluis is zeker een stuk opgeknapt maar helaas nog lang niet de oude.
ik kan haar hoefjes weer uitkrabben zonder dat ze omvalt, dus dat is zeker gunstig! (ook voor de hoefsmid)
haar zwelling lijkt weg te zijn, want hals buigen gaat weer aan 2 kanten gelijk voor zover ik kon zien.
en ze pakt haar oefeningen goed op.
balkjes stappen doet ze vol overgaven en de benen lekker hoog optrekken (alle 4).
de korte wendingen doet ze netjes, achter zwaait ze nog wel wat uit, maar dat is ook niet zo gek zei de dierenarts, dat heeft tijd nodig, is wel ook iets minder geworden.
en vooral uiteruit lopen lijkt beter te gaan, voorheen deed ze alleen haar voorbenen verplaatsen tot ze bijna ging zitten en dan pas nam ze achter ook mee, nu begint ze achter voordat ze voor doet. de passen voor zijn wel veeeel groter als de passen achter, dus de verhouding is nog beetje zoek en ze doet dit maar een paar passen daarna gaat ze toch weer zitten. maar zie zeker verbetering!

we hebben groenlicht om te gaan wandelen in het bos, en daar de oefeningen te doen als leuke afwisseling. nu moeten we dit 5 a 6 weken volhoude en daarna weer bellen.
draf en dergelijke mogen we nog niet eens aan denken, dus lekker stappen en haar sterker maken..

Duimen dat ik mijn meissie weer rijdpaard waardig krijg..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:54

Tipje: Leg eens contact met Ylvie Fros. Zij heeft veel kennis in huis over hersteltraining.
http://www.ylviefros.nl

Laat je niet afleiden door het rijden op de site, ook op de grond heeft ze meer dan ruim genoeg iets te melden.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:02

Pittig Nadine, fijn dat ze een stuk verbetert is!! Ze is nog jong natuurlijk en dan werkt zo'n groot lijf ook niet mee. Zal dat niet ook iets meespelen? Ik duim iig heel hard mee :-)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 16:02

Patries90 schreef:
Pittig Nadine, fijn dat ze een stuk verbetert is!! Ze is nog jong natuurlijk en dan werkt zo'n groot lijf ook niet mee. Zal dat niet ook iets meespelen? Ik duim iig heel hard mee :-)

Ja dat denk ik zeker wel!
en ze is ontzettend afgevallen, al haar spieren en kracht zijn weg in 1 week tijd, zo bizar!
dat helpt natuurlijk ook niet echt mee...

Maar ze staat flink aan het voer en krijgt extra vitamine e en b1 voor spieren en pezen herstel en opbouw.
en verder natuurlijk de oefeningen braaf doen :)

ik zal van de week even de site bekijken. maar ik krijg van meerdere mensen heel veel tips en adviezen en daardoor weet ik op gegeven moment ook de juiste weg ook niet meer ;)