[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:54

:D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:13

Komende dagen met die aankomende hitte doen we even niks, ik moet ook nog schilderen (het atelier wordt na de ochtend helaas snikheet) en andermans paarden longeertraining geven (om de dag 'morgens vroeg), en er zijn weer een paar klussen in en om 't boerderijtje te doen (het ene na het andere schijnt hier momenteel kapot te gaan, van paddockhekken tot warmwatervoorzieningen, keuken-electriciteit en buitenlampen...).

Ook beginnen op de omliggende weides de voorbereidingen voor de jaarlijkse Oefenmarathon Mennen Zuidlaarderveen op zaterdag 10 september a.s.weer concrete vormen aan te nemen (opbouw dressuur/vaardigheidsringen, hindernistroep, juryplekken, etc. etc.), zie ook: http://www.de-mennerij.nl
Ná de Marathon schroef ik de paardentraining van Khava op en begin ik opnieuw met Jaopie.
Tevens heb ik er dan 1 jaar "niks" opzitten sedert ik stopte met mijn laatste "rechtricht"les . Dit jaar heeft mij en hopelijk ook de paarden een hoop nieuwe inzichten en ontspannenheid gebracht.

Ik vind het dan ook geen punt om weer helemaal terug naar af te gaan, ook met Jaopie vind ik dat prima, want áls ik één ding heb geleerd is het wel is dat het pad ergens heen belangrijker is dan je eventuele uiteindelijke doel. Gewoon, LOL, zonder druk, dwang of moeten.

Khavanna laat ik natuurlijk niet een beetje zomaar staan tot na 10 september... dat is veel te lang.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:17

Mooie plannen.

Van terug naar af gaan is natuurlijk nooit sprake. Je neemt toch altijd wat mee van kennis en kunde die je al hebt. Zeker als je je paarden al zo lang hebt als jij.

Ik ben wel benieuwd naar wat je van je nieuwe kwaliteiten opgedaan in het werk met Khava meeneemt in het werk met Jaopie. Als je om en om met ze gaat werken zal je zien dat alles veel meer in balans komt, inclusief jezelf. Ben dan wel benieuwd naar echt beeldmateriaal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:27

Ik weet nu al dat het werken met Khavanna gaat doordruppelen in mijn benadering van Jaopie. dat doet het nu al. En hij merkt het ook, dat zie ik aan hem.
Of hij het nou zo'n succes vindt...maar dat had ik van hem niet anders verwacht.
Hij is ook gewoon een paard, waarbij dat basis-stuk van grondwerk e.d. simpelweg is overgeslagen, dus hij zal ook gewoon paards reageren... misschien stukje rebellie er bij, maar ook dát verwacht ik van hem wel een beetje. Als ik de regels opeens verander, zal hij daar zeker wel even met opgetrokken wenkbrauw bij staan te kijken.
Maar hij was nooit zo'n moeilijk te overtuigen paard, hij is strontverwend geweest, maar niet botweg koppig.

Van beeldmateriaal ben ik natuurlijk een beetje afhankelijk van Tineke (@Koudbloedkim), maar dat komt echt wel goed.

Vind dat Khava er momenteel beter uitziet dan Jaopie, Jaopie is een beetje "verwilderd" zeg maar, en een beetje te dik ook.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:32

Two grumpy old men and a lovely young lady. Ik zie de titel bij het beeldmateriaal al voor me :D.
Dat KBK maar gauw jullie kant uit mag komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:38

Hahaha, treffend. _O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:47

GRUMPY OLD MEN?!?

Ik geloof dat de lovely young Khavanna ons het lachen toch weer een beetje heeft bijgebracht... (ja lach maar... GRMPS...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:56

En zo kom je bij het oude wijze gezegde:
Je krijgt niet wat je wenst, maar wat je nodig hebt? ;-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:17

Wat dat betreft voel ik me een gezegend mens: ik heb twee paarden (not to mention mijn twee geweldige honden!) die mijn lust en mijn leven zijn en mij de waardevolste lessen in een mensenleven kunnen bijbrengen. Mijn Dobermanns zijn nét zo onderling verschillend als mijn paarden, in mijn darkest days greep ik altijd terug op... het 6 jarige teefje Calla, druk, gek, vrolijk, altijd een beetje in de hoera-modus. De reu Damon van bijna 12 jaar is een beetje een... euh... grumpy old man..? (gniffel)
Calla en Khavanna hebben afgelopen week ook al eens kennis gemaakt... dat vonden ze allebei de gewoonste zaak van de wereld. Calla stond tegen het hek op een beetje de over het hek hangende neus van Khava te besnuffelen. Jaopie stond op de achtergrond een beetje misprijzend toe te kijken, terwijl hij nou juist altijd aan komt lopen als ik mijn ouwe reu bij me heb.
Calla en Khava lijken wel een beetje op elkaar, zijn allebei enorm onbevangen. Ik word altijd erg vrolijk van ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:08

En shetjes ook toch?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 14:16

Ja twee apekoppen van Shetten, die staan achter mijn huis (zo dicht erop, bijna IN huis dus) in een paddock met inloopstal. Beiden donkerbruin/zwart (chocoladekleurtje zeg maar), Bartje en Barbie.
Bartje is een brutale aap, Barbie is een beetje verlegen, maar beiden zijn wel enorm lief, er hebben op beiden ook al eens (dorps)kinderen gezeten/gereden... ze vinden het allemaal best.
Die dorpskinderen zijn nu te groot geworden.
Het merrietje heeft zomereczeem. Niet héél erg, maar wel in die mate dat ze in de zomer niet zonder dekentje kan staan. Ik kan dat overigens wel met een vliegendekentje -met-hals af, dus ze hoeft niet helemaal in zware stof te worden ingepakt ( wat je met die échte eczeemdekens al gauw hebt).
Die Shetten zijn echt altijd vrolijk, zowel vanachter mijn laptop/PC als vanachter mijn schildersezel in het atelier kan ik ze zien. Ze spelen vrij veel met elkaar, en zijn helemaal dol op mekaar.
Het zijn eigenlijk een soort huisdieren (Bartje heeft weleens de paddock opengemaakt en kam toen pontificaal via de achterdeur door de gang de huiskamer binnenwandelen... waar dus 2 Dobermanns los liggen... die waren dermate verbijsterd dat ze als bevroren op hun plaatsen bleven liggen, hahaha!).
Bartje schrok helemaal nergens van en knikte bij wijze eens naar die Dobers zo van: o, ook goedemiddag, ik ben Bartje.
Wat heb ik toen gelachen!
Ze maken me ook vaak in de ochtend wakker door gehinnik als ze trek hebben in hooi. Als ze me om 6.00 uur nog niet overeind in bed zien zitten (ingang paddock/inloopstal is circa 3 meter van slaapkamerraam verwijderd) heb ik het gedaan hoor.
Meestal hinnikt Bartje, de merrie kan niet zo goed hinniken, die "giechelt" maar wat.
Bartje is nét aan 1 meter schofthoogte, de merrie Barbie iets van 73 cm.
Je kunt van alles met ze doen: invlechten, aan halster meenemen naar het bosje achter m'n huis, naar het vennetje daar, springen over boomstammen, ze vinden alles leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:40

En die kunnen niet met z'n allen samen staan?
Klinkt wel heel gezellig zo. En als beelddenker moest ik behoorlijk lachen om Bartje zijn bezoekje

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 15:54

Nee, kan niet meer. Jaopie heeft de pest aan Bartje, dat hád-ie al enigszins, maar ze hebben toch wel samen gestaan tót merrie Khavanna kwam, die érg leuk met Bartje begon te stoeien en spelen... toen ontplofte Jaopie en joeg hem herhaaldelijk alle draden door... gevolg: Bartje achter de koeien aan in de naastliggende weide, grote stier (intact, met mega horens, het zijn Dexters) weer achter Bartje aan... echt levensgevaarlijk. Bartje was sowieso al een aardige Houdini wat (meerdere geslaagde) ontsnappogingen betreft...
Toen zei de grondbeheerder: neem jij die Shet effe lekker mee naar huis voordat er ongelukken gebeuren.
Dus vanaf toen stond Bartje bij mij achter te kniezen.. totdat ik er een merrieshetje voor hem bijkocht. Dat was een instant "click" tussen die twee, dus ... Jaopie een vriendin voor zichzelf, Bartje ook.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-08-16 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:54

:(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:03

Och..no love lost tussen Jaopie en Bartje hoor, de eerste de beste dag dat Bartje bij Jaopie in dezelfde ruimte kwam heeft Jaopie hem bijna vermoord.... ja, 't is een schat...
Bartje is drie maanden ouder dan Jaopie trouwens. Dus nu ruim 12 jaar allebei. Toen ze elkaar ontmoetten waren ze beiden rond 1 jaar oud... Ik dacht: leuk maatje voor hem... niet dus.
Jaopie is een beetje een Big Bully...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 14:16

Even een niet zo interessante update: omdat ik diverse vragen heb gekregen ove "wat ik nu eigenlijk met Khavanna wil" of "welke richting van tak paardrijden ik met haar wil", dan is hier mijn antwoord:
de tak die ZIJ zelf het leukste lijkt te vinden, dan wel het meeste aanleg voor heeft. Dat mag ook iets zijn waar ik zelf totaal geen ervaring mee heb, zoals springen. Dan zoeken we begeleiding.
Kan ik al en beetje zien in welk richting dat gaat zijn?
Neuh, maar ik heb natuurlijk wel een (vrij realistisch) vermoeden, hetgeen naarmate ik haar beter heb leren kennen door meer met haar te werken en anderszins bezig te zijn:

Wat hebben we:
a. een 7 jarige pony(ze is maar 1.38 schofthoogte, wel stevige borst en bilpartij, slank droog beenwerk, korte rug)
b. érg reactief, bliksemsnel in haar bewegingen (maar dan ook écht razendsnel)
c. zeer mensengericht, maar respectvol, lief van aard en nieuwsgierig
d. merrie, maar geen "miep"
e. leert snel, niet omdat ze zo intelligent is, maar omdat ze het leuk vindt jou een plezier te doen
f. is een "freeze" type, geen er van door gaander (ze steigert eerder dan ze gaat rennen)
g. ondanks groenig gaat ze uitsluitend zweten als ze mentaal gestressed is, fysiek een enorm uithoudingsvermogen
h. verlatingsangst/plakker
i. niet zo'n voordelige bouw (moeder Haf/Fries kruising x warmbloed tuigpaardhengst)

Haar bewegingspatroon is nog onbedorven, maar blinkt niet uit in correctheid, d.w.z. ze maait enigszins met haar voorbenen (buitenom), achterbenen kunnen in elk geval wel geweldig onderkomen en buigen, maar geen "dressuurgangen" zeg maar.

Ik zelf denk aan richting TREC, trail, endurance-achtige zaken, wellicht wat springen meenemen (ondanks haar aanleg voor incidentele patella fixatie aan 1 achterbeen, hetgeen zich soms maar 1 x in vele maanden even voordoet).

Maar in de eerste plaats natuurlijk dat, wat zij zelf leuk vindt en straks zelf aanbiedt:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-08-16 14:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:17

Mij lijkt Western of Endurance/Trec wel iets voor haar!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 14:21

Haha, ik had het amper geplaatst. De foto's zijn overigens vorige zomer gemaakt door @KoudbloedKim!
Met Western (ja, leuk!) krijg ik natuurlijk het probleem met haar korte rug, als ik daarvoor een zadel zou willen zoeken.

Anderen nog ideetjes/beelden/vermoedens voor deze pittige energieke pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:37

pffffff wat is ze toch prachtig!!! Reining niets voor deze dame? "gelukkig" is ze voor mij te klein, dat scheelt dromen haha

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 14:37

Watte? Dat Rossfechten (die link) lijkt me meer iets voor Jaopie, @KoudbloedKim. Die heeft daar de bouw en kracht voor.
Khavanna is voornamelijk heel SNEL (nee, écht unreal, die draait echt nog op 1 been voor een heining, na een keiharde rengalop om haar as en terug...).
Ik verbaas me nog altijd dat zij nog nooit even PIEPS over de omheining is gesprongen... (afkloppen!). Die voeten van haar zijn zo licht en snel, dat je ze soms amper ziet.

Haha @ Tica, ze heeft idd. laten we zeggen wat "uitstraling"... en een héél vrijmoedige, totaal NIET gereserveerde houding. Dat wil ik natuurlijk niet verknoeien door haar in een door mij gewenst "patroon" te duwen.
Voor de écht goede dressuurgangen heb ik wat gemelijk aanlegde rare Fries x Tinker kruising Jaopie al, daar kan ik me geen betere voor wensen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-08-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:39

Haha, ik zag het toch voor me, jij in ridderpakje op Khavanna compleet in van dat middeleeuws tuig. <3
Maar misschien wat te hoog gegrepen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:39

Spins, rollbacks en sliding stops
Reining :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:40

Volgens mij zijn er ook wel zadels te vinden voor kleinere paarden. :j
Constantijn heeft ook geen 18 inch nodig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 14:46

Nee, ik zou (garnaal die ik ben) ook wel in een 17 inch passen, maar Westernzadels zijn een stuk langer.