[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:03

Ja, daar zullen de meningen idd.wel over verschillen, dat voorzag ik al. Maar dat mag natuurlijk altijd. En dat hou je ook altijd.

Hoe dan ook, ik moet vlgs. Steef nu morgen weer rijden (een half uurtje) dan dinsdag rust geven, en dan wo. 40 minuten en do. 45 minuten, dan vrij. weer rust en zo uitbouwen om zijn conditie op te vijzelen.

Ik heb er in de 6 weken de laatste week voor de les van vandaag nog 2 x een half uurtje opgezeten en gereden, maar dat mag niet veel naam hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:29

Ik ben nu helemaal kapot. :)

De les ging best goed. Voor de les ging ik inrijden op het grasveld naast de buitenbak waar we altijd les hebben en toen heb ik helaas even [naam] afgeleid. Ze wilde in draf naar [naam] gaan maar gelukkig greep onze bijrijdster in.

In de les begonnen we met oefenen op de volte, net zo lang tot ze een beetje ging zakken. Op de linkerhand gebeurde dit vrij snel, maar op de rechterhand duurde het wat langer. Ze deed het op een gegeven moment wel.

Vanwege de IJslanderles gisteren vroeg ik eens aan Steef of [naam] ook kon wijken. Er is natuurlijk een manier om dat te testen dus probeerde ik eerst in stap of ze het begreep. Heel netjes ging ze toen wijkend naar de kant toe. Oftewel dat knopje zat er ook op. :D De volgende stap was om dat nog eens te proberen maar ik was te ongeduldig dus ik vroeg het te snel in de wending. Met wat instructie ging het veel beter maar [naam] had er nog wat moeite mee, maar ze deed het wel een paar pasjes.

Als laatste hebben we nog weer even rechtergalop geprobeerd omdat dat nog moeilijk was voor haar. Ze mist de kracht nog een beetje dus wil ze te snel gaan, als ik haar dan op het juiste tempo breng valt ze eruit. Dit is op dit moment niet erg, maar ze moet dan weer op een normaal tempo gaan draven dus dat was nog veel oefenen voor ons beiden.

Ik heb genoeg om op te oefenen voor de volgende les. :):)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:33

Jaopie is trouwens OOK een Botte Hork! Een foto uit de fotoshoot die ik jullie niet wil onthouden:

Afbeelding

Jaopie: "Opzij , muts, ze komen MIJ fotograferen!"

Khavanna hield er niets aan over.

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:34

Ik vind hem juist heel lenig. :=

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:39

Ik vind het maar een egotripperig plaatje... dit DOE je toch niet t.o.v. je meissie, julli kwamen nota bene met name HAAR op de gevoelige plaat vastleggen...

Heeft ook hélemaal geen ego, die Jaopie... 8-)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:42

Fijn om te lezen dat de les Super ging. Volgende week weer les?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:44

Nee, les is elke 14 dagen. Over twee weken dus weer!

In de tussentijd huiswerk oefenen. :Y)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:45

@ Tineke.

Ja, dat kan ik. De oefening vanuit halt galop vraagt ontzettend veel van de achterhand. En zo zijn er meer oefeningen die er gedaan zijn.

Kan wel zeggen dat mijn instructeur dit ons niet zou laten doen, als we 6 weken niet gereden hebben.En er net 2 of 3 keer weer op heb gezeten. Die gaat dan echt wel een stapje of 2 terug. Stap galop wordt niet voor niks pas gevraagd vanaf de M2.
Dan ga je eerst weer rustig opbouwen, ook al kom je niet uit een blessure.
Kan je nu wel zeggen dat Jaopie nu morgen spierpijn heeft. Ook al loopt hij dag en nacht buiten. Hoe wil je spieren verknoeien. Door dan direct gewoon door te gaan, waar je 6 weken terug bent gebleven 8)7 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:49

Leuke foto blijft dat, Constantijn. :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:49

Da's dan dus duidelijk een verschil van aanpak, en een discussie die ik evtl. met m'n eigen instructeur aanga, dus niet hier.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:07

Constatijn heb zo moeten lachen om je verhaal, you made my day. Superfijn om weer zoveel positiviteit terug te vinden in je verhalen !!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:31

Heerlijk verslag weer. Drie botte horken bij elkaar die het naar hun zin hebben, waarvan er 2 waarschijnlijk morgen spierpijn hebben, maar hé, dat mocht de pret (en de arbeid) niet drukken.

Voorzover ik kan beoordelen uit de verslagen van Terpentijn kijkt Steef goed naar wat er mogelijk is, zowel voor paard als ruiter maar ik kan me ook voorstellen dat ze in hun enthousiasme alledrie wat te hard van stapel zijn gelopen. Blijkbaar is Steef dat zich bewust, gezien het trainingsschema dat Terpentijn mee heeft gekregen voor de komende twee weken.

Ze zijn weer back on track, helemaal leuk om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:44

Heerlijk om je enthousiasme weer te lezen! +:)+ keep up the good vibes!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 05:44

Tot mijn verbazing heb ik zelf totáál geen spierpijn (komt mischien morgen nog?). Ik zat er ook zo relaxed en licht op, nergens kracht voor nodig gehad, misschien daarom? Jaopie zal het wel wat hebben vermoed ik, en ook om stijfheid/ verzuring te voorkomen straks even een half uurtje wat stap en draf in VWNW rijden om de boel los te houden. Ben benieuwd hoe hij er bij staat, nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 07:12

Ik heb zelf wel een beetje spierpijn maar mijn les was ook wat intenser en ik heb gewoon de afgelopen dagen iets te veel gedaan. [naam] hielp weer met haar halster omdoen vandaag toen ik haar terug bracht naar de paddock, dus ik neem aan dat haar spierpijn wel meevalt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 09:13

Net relaxt half uurtje gereden, veel stap, VWNW en kleine stukjes draf, en vrije galop met in alle drie gangen grote voltes. Ging uitstekend, Jaopie had er ook weer zin in, want dat gestap kwam hem op een gegeven moment wel z'n neus uit, waardoor hij steeds op de diagonaal wilde aandraven.
Na de galop was die neiging weg.

Merkte geen stijfheden, tegenzin of andere narigheid.

Na rijden lekkere massage gegeven met massagehandschoen, toen lekker in het zonnetje in de wei gezet met berg hooi. Nog steeds dekenloos, kan hij van de zon en rollen profiteren en komt 't winterhaarrestant er ook hopenlijk wat sneller vanaf. Morgen rustdag, woensdag 40 minuten proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:20

Mooi om te lezen!

Ik weet nog dat toen ik ongeveer een half jaar na het stoppen met lessen weer eens op Kim ging rijden en verbaasd was hoe soepel ze nog steeds was.
En nog steeds... we rijden maar heel af en toe en toch blijft ze heel soepel en recht. :j

Niika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:43

wat schrijf jij leuk zeg! je hebt echt beeld bij jouw verslagjes.

en wat een ontzettend gave foto's van je paarden!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:31

Helemaal weg van de filosofie op deze site: www.pouligerin.com (Thijmen). Vooral het tweede filmpje.. nou ja documentaire... 't is wel allemaal in Engels. Sluit wel aardig aan bij mijn eigen "paardrij/omgang-filosofie".

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:58

Heel interessant, het is eigenlijk wat Chris Irwin ook beweert in zijn boeken en films. Het paard is en blijft een prooidier van nature uit, terwijl de mens in sé een predator is. En wij moeten leren om het paard te controleren zonder het van binnen uit te laten sterven en ons te vertrouwen als "leider", weg van alle constante gevaren rondom rond.

(Maar wat een vreeeeeselijk Engels ;( . Ik heb de artikels, ondanks een goeie inhoud, niet kunnen uitlezen, het Engels was niet te lezen. Zo'n letterlijke vertalingen en verkrachtingen van die taal :') . Ik ben een onverbeterlijke taalpurist, vrees ik)

Geweldige foto's van je paarden, overigens! Vooral die laatste die je hier zette, Jaopie z'n sjot naar Khavannah en haar blik zijn echt goud waard :D

En een stomme vraag, ik lees je topic trouw, en ik vraag me nu al even af hoe je Jaopie uitspreekt :o . Ik spreek het in gedachten uit zoals het geschreven staat: JAA-OOpie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:02

De AO spreek je uit als de OO in het woord Oor. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:04

Het Engels op die site is idd. een absolute aanfluiting. Maar goed, daar kan ik wel doorheen lezen.

Bonte Jaopie is de spelling voor Bonte JAPIE op z'n Drents. Daarbij komt de a vóór de o. In het Gronings zou het omgekeerd zijn en zou in de spelling de o voor de A komen ((men schrijft het overigens geregeld verkeerd, dus op z'n Gronings.)

Ik zeg zelf altijd gewoonweg Japie. Ik doe zelf geen moeite om het ook nog op z'n Drents uit te spreken (ik kom oorspronkelijk uit het Westen, dus: Japie)

Edit: neemt niet weg dat KoudbloedKim gelijk heeft, waar het de correcte uitspraak betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:05

Ooohhhh, jij zegt ook regelmatig Jaopie op z'n Drents hoor!!! Ik hoor jou minder vaak Japie dan Jaopie zeggen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:08

Echt? Jezus, dan ben ik na 11 jaar in Drenthe toch blijkbaar aardig ingeburgd, want dat heb ik zelf absoluut niet in de gaten! Weer een lesje in zelfbewustwording dus! :j

A.s zondag weer les van Steef, ben benieuwd, Jaopie gaat als een enthousiaste speer door de bak op het moment. Dat wordt mijn 16de les van Steef.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:12

In het West-Vlaams heb je een klank die qua uitspraak tussen een a en een o ligt. Lijkt me ook wel iets, maar een niet-west-fluut heeft met die uitspraak wel vaker problemen ;) . Joopie op z'n Dutch dus? (Met de verschillen binnen jullie provincies ben ik niet zo vertrouwd, moet ik toegeven :P - ondanks 4 jaar studeren in Utrecht :D )