Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:39

sanne83 schreef:

Dit paard heeft volgens mij ook niet de perfecte oprichting. Achter de oren is nog steeds niet het hoogste punt.

Komt een beetje door de dikke hengstenkap die hij heeft Sanne.......

Verder heb ik eerst 8 paginas moeten doorworstelen voor ik bij het einde ben, jeetje wat gaan jullie snel.

Dit begint steeds meer te lijken op een grote reclamestunt van sommige bokkers. Discussie is het niet echt meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:51

Maar behalve een hoop heen en weer gescheld lees ik nog steeds geen goed argument om LDR te gaan trainen.

Ook geen goed argument om klassiek te gaan trainen btw Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:15

Pipo schreef:
Maar behalve een hoop heen en weer gescheld lees ik nog steeds geen goed argument om LDR te gaan trainen.

Het enige argument dat dan over blijft is een goede aankoopkeuring, want men wilt toch een "gezond " paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:28

en als dat het enige resultaat is van 26 pagina's discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:29

Samsam schreef:
AfbeeldingAfbeelding

Met een opgericht paard is de knik/hoek ook veel scherper als met een laag ingesteld paard.

De eerste foto is de nek eropgetrokken, dit ziet er echt niet uit. De tweede foto is het paard niet nageeflijk in mijn ogen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:06

Citaat:
Afbeelding
Dit paard heeft volgens mij wel een mooie oprichting

Nou volgens mij is dat niet af te leiden van deze foto, het lijkt erop alsof hij ineens iets zag, tenzij haar trensteugel altijd in een boogje hangt :s

Maare wat denken jullie dan van een valse knik (al dan niet achter de loodlijn)? Ook schadelijk? Nja is heel iets anders natuurlijk.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:08

Een valse knik gaat samen met een paard wat niet naar de hand toe gereden is. En is dus schadelijk.

( daarom ga ik ook maar dammen Haha!)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:15

goed argument Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:18

Lenn schreef:
goed argument Verward

Als een paard niet naar de hand toe gereden is, dan is er een kink in de kabel en zal het dier zich ergens in zijn lijf vast zetten. Dit voel je terug aan bijv een paard wat achter of voor een been komt. Dan zul je merken dat het paard niet meer naar de hand is.......valse knik, vasthouden ergens in het lijf........dat lijkt mij niet bevordelijk voor het stelsel van het paard.

Dat dammen was een grapje, vooral omdat bovenstaande zo moeilijk na te rijden is, dat het voor weinig mensen is weggelegd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:29

Tyrza"]
[quote="ceasario schreef:

Waarom er een witte uitvloeisel wordt uitgescheiden alsof ze verkouden zijn.
Waarom sommige paarden zo'n grote neusgaten krijgen tijdens bepaalde werkzaamheden
waarom paarden na gedane arbeid zich lang strekken met de hals en veel snuiven.

Tjee, ik rij niet volgens hét systeem, maar Tol heeft dit met name tijdens zware inspanningen op een warme dag.

Moet ik me nu druk gaan maken? Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk het niet: dit is redelijk normaal lijkt mij. Het is warm vanwege het weer en inspanning. Het dier moet toch zijn warmte kwijt? Bovendien, wie vind het nou niet lekker om na een zware inspanning even te stretchen?
[/quote]

Toch zit er wel wat in... Mijn pony heeft chronische bronchitus/stofallergie, maar als hij een periode minder was, kon ik hem niet aan de teugel rijden. Dan ging hij erg hoesten en begon heel erg de teugels uit mijn handen te trekken... Reed je hem met lange teugel, dus ook lange hals en de neus lekker er uit, dan ging het veel beter.
Automatisch pas je dan al je rijden aan. (in rust hoestte hij overigens nog niet in de meeste gevallen)
Misschien dat het met een gezond paard niet zo opvalt, maar met een ongezond paard wat meer...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:54

Waar blijft de discussie idd? (en dan bedoel ik geen discussie over de methode van aqua Knipoog )
Ik vraag me nou nog steeds af of nou het ldr of de valse knik zo schadelijk is. heeft het een zowieso met het ander te maken. Volgens mij rijden namelijk ook wel wat "klassieke mensen" met een valse knik.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:54

Pipo"]
[quote="Lenn schreef:
goed argument Verward

Als een paard niet naar de hand toe gereden is, dan is er een kink in de kabel en zal het dier zich ergens in zijn lijf vast zetten. Dit voel je terug aan bijv een paard wat achter of voor een been komt. Dan zul je merken dat het paard niet meer naar de hand is.......valse knik, vasthouden ergens in het lijf........dat lijkt mij niet bevordelijk voor het stelsel van het paard.

Dat dammen was een grapje, vooral omdat bovenstaande zo moeilijk na te rijden is, dat het voor weinig mensen is weggelegd.
[/quote]

danke, maar het is dus niet direct schadelijk zoals LDR? Of zeg ik nou iets doms *LOL*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:59

Pipo"]
[quote="Zep schreef:
. Je kunt ook concluderen dat topsport in het algemeen onethisch is (wie was ook weer de turnster met die kapotte rug hier op bokt?). Kun je nog fijn een paar jaar over doorouwehoeren

.

Het verschil tussen een turnster en een paard is dat de turnster er zelf voor kiest. Het paard kiest er zelf niet voor.
[/quote]

hahaha, ik was die turnster...
Op dat moment heb je niet door dat het schadelijk is, want je merkt er nog niet zo veel van. Zeker niet als je lenig bent (was ik in mijn rug en schouders) pas als je zo versleten bent dat je er last van krijgt (stijver worden of pijn) accepteer je het, en ga je je aanpassen. Helaas is het kwaad dan vaak al geschied...

Topsport vergt veel van je lichaam. Dat bouw niet van belang is, ben ik het niet mee eens. Niet elk lichaam is in staat alle kracht en lenigheid op te brengen die gevraagd wordt in de oefeningen. En dat geldt voor mens en dier... Diegenen met een tekortkoming in de bouw, kunnen proberen door goede training die tekortkoming te verminderen, maar het zal altijd een zwak punt blijven. Ofwel door gebrek in de uitvoering, ofwel door een overbelasting van het lichaam.
Vandaar dat niet alle paarden geschikt zijn voor elke trainingsmethode...

Sommige paarden protesteren als je ze diep wilt rijden, anderen pakken het heel makkelijk op omdat ze leniger zijn. Of het schade aanricht merk je bij een stijf paard misschien eerder dan bij een lenig paard (als je dwingt, want of er gedwongen wordt bij LDR is mij onbekend), of pas als je hem na vele jaren op de röntgen zet...

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet echt voor of tegen LDR, vind alleen de hoge halshouding in combinatie met ver achter de loodlijn die ik ook wel gezien heb bij het losrijden van Anky tijdens clinic, niet erg gezond lijken.
Het hele ronde waarbij echt laag en rond gereden wordt, lijkt mij persoonlijk een evenwichtere rekoefening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:49

Lenn schreef:

danke, maar het is dus niet direct schadelijk zoals LDR? Of zeg ik nou iets doms *LOL*

Volgens mij is dat de discussie op het moment. Dat LDR schadelijk is is ook nog niet aangetoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:09

Even over diep rijden en horizontale balans en dat soort ellende:

Ik heb vandaag enorm genoten van met name Lingh en ook Salinero, die allebei fijn aan elkaar, op het achterbeen en mooi voor de LL in de ring werden voorgesteld. Echt super genoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 02:23

Zep schreef:
Lingh en ook Salinero, .

Dat zijn een van de redenen waarom ik moeite heb met geloven dat het slecht is, het LDR rijden. Lingh en Salinero lopen zo fijn door het lijf.

Maar ik blijf wel bij mijn punt dat niet voor ieder paard dit systeem is weggelegd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:23

Ik vraag me nog 1 ding af. Die professor die dat onderzoek heeft gedaan, heeft dat toch in Duitsland gedaan?
In hoeverre wordt er in Duitsland echt LDR getraind?
Ik dacht dat men daar meer voor de klassieke methode was, of ben ik nu verkeerd geinformeerd?
Dan zou dit onderzoek m.i. meer zeggen over de klassieke methode dan over LDR.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:37

In Duitsland is het LDR rijden volgens mij zo'n beetje uitgevonden (Nicole Uphoff).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:42

Zep schreef:
Even over diep rijden en horizontale balans en dat soort ellende:

Ik heb vandaag enorm genoten van met name Lingh en ook Salinero, die allebei fijn aan elkaar, op het achterbeen en mooi voor de LL in de ring werden voorgesteld. Echt super genoten.

Afbeelding

bron:
http://www.eurodressage.com/

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:08

26 pagina's doorgeworsteld...
Ik kom naast het LDR het achter de loodlijn rijden en de valse knik tegen alsof dit hetzelfde zou zijn of hetzelfde zou impliceren.
Ja, LDR is achter de loodlijn maar achter de loodlijn is niet LDR.
En een valse knik kan ook voorkomen wanneer het paard voor de loodlijn gereden wordt.
Een valse knik is namelijk niet hetzelfde als een ander punt dan dat gedeelte achter de oren als bovenste punt (dit is wat Sanne ziet als valse knik.)

In het onderzoek van de duitse professor wordt gesproken over LDR dat slecht zou zijn voor het paard.
Dat is dus wat anders dan dat achter de loodlijn slecht zou zijn voor het paard. Dat maakt A8H ervan...
Wat is er zo slecht als het paard iets achter de loodlijn loopt. SP heeft met tekeningetjes al aangeduid dat de hoek tussen kaak en nek hetzelfde is.

Tijdens het trainen wissel ik heel veel in houding. Zolang ik netjes van achteruit blijf rijden, spant de bovenhalsspier zich goed aan, of ik nou voor, op of achter de loodlijn rijd, laag of hoog. Tijdens wedstrijden rijd ik mijn paard ook vaak nog wat achter de loodlijn los omdat ze hier lekker soepel van wordt. Rijd ik haar constant voor de loodlijn, dan spant ze haar rug veel makkelijker en geeft ze niet na. Voor het oog ziet het er dan wel goed uit, maar voor het gevoel niet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:24

Pipo schreef:

Met goed klassiek beschadig je in ieder geval je paard niet Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:29

sanne83 schreef:
Waar blijft de discussie idd? (en dan bedoel ik geen discussie over de methode van aqua Knipoog )
Ik vraag me nou nog steeds af of nou het ldr of de valse knik zo schadelijk is. heeft het een zowieso met het ander te maken. Volgens mij rijden namelijk ook wel wat "klassieke mensen" met een valse knik.

Het is toch al bewezen dat de valse knik en LDR schadelijk is?
Alleen veel mensen trekken dat wetenschappelijke onderzoek in twijfel. Waarom? Verward Verward Verward

En klassieke rijders die rijden met een valse knik, rijden volgens mij niet klassiek In ieder geval niet zoals klassiek bedoeld is.

Waarom willen jullie dan zo graag een valse knik of LDR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:31

Wat ik in deze discussies werkelijk diep triest vind is, dat wanneer er geen argumenten meer aangevoerd kunnen worden er mensen zijn die het nodig vinden om op de man te gaan spelen en er allerlei persoonlijke zaken bij worden gehaald om mensen op een valse en achterbakse manier de mond proberen te snoeren en zo een gelijk te halen. Mijn persoonlijke ervaring is dat zaken die niet via het forum worden uitgespeeld gewoon verder gaan in talloze, vreselijk beledigende PB's.

Verder worden er structureel een aantal zaken door elkaar heen gebruikt: LDR-rijden is niet hetzelfde als een valse knik een valse knik is bij het LDR rijden absoluut niet gewenst. Achter de LL is niet per definitie LDR, je kunt ook achter de LL rijden met een hoge halshouding. Ook paarden die LDR rijden moeten opgericht lopen, maar dan moet je wel begrijpen wat opgericht lopen betekend.

Zo lang uit de discussie blijkt dat hier nog geen onderscheid tussen wordt gemaakt, zelfs niet door een professor gaat deze discussie werkelijk nergens over.

Verder hou ik me buiten de discussie omdat ik de teneur van ongevraagde en slinkse beledigingen een beetje beu ben, maar misschien dat jullie kunnen proberen om feiten en meningen van elkaar te scheiden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:13

Jippie schreef:
Verder worden er structureel een aantal zaken door elkaar heen gebruikt: LDR-rijden is niet hetzelfde als een valse knik een valse knik is bij het LDR rijden absoluut niet gewenst. Achter de LL is niet per definitie LDR, je kunt ook achter de LL rijden met een hoge halshouding. Ook paarden die LDR rijden moeten opgericht lopen, maar dan moet je wel begrijpen wat opgericht lopen betekend.

Zo lang uit de discussie blijkt dat hier nog geen onderscheid tussen wordt gemaakt, zelfs niet door een professor gaat deze discussie werkelijk nergens over.

.

Het is hier al meermalen naar voren gekomen dat er een constatering is van een ziektebeeld bij een aantal paarden.
Onderzoek is er gedaan naar een groot aantal paarden door deze te ontleden ,net als enkele jaren geleden met de OCD -veulens gedaan werd.

En dan krijgt men de discussie net als bij de OCD,waar komt dit vandaan.
Blijkbaar probeert ieder voor zich dat in te vullen en op die stelling van invulling gaan er blijkbaar wat personen over de rooie.

Maar "goed" paardrijden hoeft niet via een weg te gaan van hulpmiddelen als slof -bijzet of noem maar op wat voor trukages.
En als dat niet lukt zonder deze rommel moet men toch eens bij jezelf te raden gaan, of je eventueel behaalde successen wel fair geweest zijn t.o.v. van je paard.

Om dan maar bij de woorden van Voorn te blijven:
Voorn:
"Om maar meteen met de deur in huis te vallen;er is niet één sport ter wereld waar je rijtechnisch zo slecht bezig kunt zijn en waar je toch zo ver kunt komen als in de paardensport.
Slechts weinig (top)ruiters hebben enig idee hoe een paard functioneert en wat zij hem aandoen met hun manier van rijden.

Iedereen heeft het altijd over het respect voor het wezen waar we het allemaal aan te danken hebben.
Op het moment dat ze in het zadel zitten,vergeten de meeste alle respect voor het dier en denken nog alleen maar aan hun eigen ego.

Als het doel sport is,zegeviert het ego namenlijk altijd boven het welzijn van het paard".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:19

Ik weet het goed gemaakt........... we gaan allemaal lekker fietsen