de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:14

Vond het allemaal al een beetje een raar verhaal..

En ja de eigenaar wil binnenkort bellen om een foto te laten maken van dr been (volgensmij zit het rechtsachter namelijk)

fokfanaat

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:20

beste kun je echt even een goed kreupelheidsonderzoek laten doen, de kans dat het in de weke delen zit is groter dan dat er op een foto iets te zien is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:32

En dan kan gewoon bij de DA?
Want dan zal ik dat eens voorleggen bij de eigenaar :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:14

Mijn merrie was begin dit jaar ook kreupel. DA kon niets vinden maar bleek uiteindelijk uit de schouder te komen. Met rust en 24/7 weidegang is ze nu weer helemaal rad. Een kreupelheidsonderzoek zou ik ook eerst doen ipv foto's. Dan kunnen ze dacht ik veel beter de pezen/spieren beoordelen op eventuele schade. Die van mij is uiteindelijk wel op de foto geweest voor PROK, maar daar was helemaal niets verkeerds op te zien gelukkig

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:03

Ik heb de mijne ook al op de foto laten zetten, als hij niet goed geweest zou zijn, had hij direct al geopereerd kunnen worden. En jeweet iig dat je niet investeerd in een paard dat niet goed is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:20

fokfanaat schreef:
Ik heb de mijne ook al op de foto laten zetten, als hij niet goed geweest zou zijn, had hij direct al geopereerd kunnen worden. En jeweet iig dat je niet investeerd in een paard dat niet goed is.

Dat is precies waarom de eigenaar dat bij de mijne ook wil doen :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:31

maar dat was niet omdat hij kreupel wa, maar uit voorzorg.

Nu hij niet goed is, is alleen foto's niet voldoende
dan moet je echt uit laten zoeken wat er aan de hand is en een kreupelheidsonderzoek is dan het eerste.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:40

Wij laten onze twee jarige volgend voorjaar ook eerst keuren voordat wij ermee aam de gang gaan. Weten ook nog niet of wij hem wek of niet houden, maakt voor beide ook niet uit, weten we in ieder geval of hij goed in elkaar zit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:42

ik heb het al met 2 jaar gekeurd, das handig dat als er een chip uitmoet hij nog zou kunnen herstellen voordat hij aan het werk moet.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:46

Hij staat niet bij ons maar in de opfok. Eigenlijk niet aan gedacht om het daar te laten doen. Wil eigenlijk mijn eigen da het laten doen.

Ik heb jou topic toen nog gevolgd ff met je stallen, is alles helemaal klaar? En nog volop aan het genieten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:46

fokfanaat schreef:
ik heb het al met 2 jaar gekeurd, das handig dat als er een chip uitmoet hij nog zou kunnen herstellen voordat hij aan het werk moet.

Hier hetzelfde. Ik liet ze ook altijd keuren met 2 jaar. Weet je meteen waar je aan toe bent.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:47

hier gaf de opfok gelukkig wel die optie, was wel ideaal.

ja stallen zijn klaar, zijn er ook alweer 2 bijgekomen hahah Is echt heerlijk wonen.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:51

Super om te horen, lekker zo aan huis hoor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:53

ja echt fijn, helaas dit jaar geen veulens, maar as voorjaar weer 3, echt genieten.
1 van mezelf en 2 van een vriendin.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:55

Ik heb bewust niet laten keuren.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:01

Dat is helemaal gezellig ff.

Waarom bewust niet laten keuren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:09

_Anneruth schreef:

Klinkt als struisvogelpolitiek. :)

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:15

Die van mij is ook gewoon gekeurd zowel foto's als klinisch, niet geheel onbelangrijk met zn jonkie denk ik!
vaak veranderd dat in de loop der jaren maar weinig, dus weet je dan precies waar je aan toe bent.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:21

Ik heb mijne ook volledig laten keuren. Logisch ook omdat het voor aankoop is, maar ook omdat we volgend jaar met d'r aan de slag gaan. Het is dan toch fijn om te weten ze er op de foto en klinisch goed uitziet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:41

Smid is gister geweest en het is iig gelukt beide voorbenen te bekappen. Zonder bovenop gem te springen. Doel voor de volgende x is ook achterbenen erbij. Zou het iets kunnen zijn wat uit onbalans voortkomt? Of is het toch gebrek aan opvoeding?
De afgelopen weken hebben voor de voorbenen iig vruchten afgeworpen.

Hoe snel gaan jullie door met de volgende stap bij het intijden? Ik heb die van mij nu een stuj of 6x aan de longe gehad (1 à 2 x per week) met alleen halster. Nu wilde ik een met kaptoom of singeltje aan de gang, maar misschien gaat dat toch wat snel, want ze is overal van onder de indruk.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:03

Na 2x zonder iets te hebben gelongeerd heb ik een singel zonder dekje geprobeerd. Hij vond het wel maf, maar niet heel erg bijzonder. Dekje was een stuk moeilijker. Daar heb ik een tijdje "los" mee geoefend en nu kan hij gewoon aangekleed (zonder hoofdstel) gelongeerd worden. Dus eigenlijk 4e keer longeren was met singel en dekje. Hoofdstel met bit komt er voorlopig nog niet omdat ik dat niet wil bij een paard die zijn tanden nog wisselt. Kaptoom wil ik proberen omdat hij het gerinkel onder zijn halster eng vindt. Maar ik ben bang dat lijn op de neus ook niet heel erg relaxed zal gaan.

Bijzet etc. gebruik ik ook niet :) Mijn doel is spiertjes kweken en conditie opbouwen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:41

Suzanne F. schreef:
_Anneruth schreef:

Klinkt als struisvogelpolitiek. :)

haha! ja, zo kan je het ook lezen. Nee, ik heb echt wel getwijfeld hoor maar uiteindelijk besloten het niet te doen. Als ze echt iets hebben waar ze last van hebben dan merk je dat snel genoeg. Als ze later iets gaan mankeren, is het negen van de tien keer geen botten en je gaat nu nog geen ruggen, halzen of nekken op de foto zetten om evt kissing spines uit te sluiten. Ik ken genoeg paarden en als ze wat hebben zijn het vaak banden of pezen. Ik heb er ook zo 1 staan. Prachtig op de foto maar wel last van het SI gewricht waardoor ik hem eigenlijk niet kan gebruiken waarvoor ik wil. Het zegt mij niet zoveel. Dan heeft hij iets wat te klein is om te opereren waar hij misschien last van kan krijgen en dan krijgt ie last van zijn linkeroor... ;) Mocht ik hem ooit besluiten te verkopen, dan kan hij altijd nog op de foto.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:56

het is een beetje dat als er een chip zit kan het juist door werk het gewricht kapot kan maken.
daarom voooral dat op de foto dat operabel is.

en dat als het echt dramatisch zou zijn, ik afscheid van het paard zou nemen. Ik ga geen tijd geld en liefde stoppen in iets dat geen toekomst heeft.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:57

Ik lees even mee in dit interessante topic ;) , ik heb zelf een 2,5 jarige ( Dreamboy x Michelangelo ) en die had met het nakomelingenonderzoek ( hij was toen 10 mnd ) een Dtje op het spronggewricht LA ....die wil ik zowiezo op de foto zetten voor hij aan het werk gaan volgend jaar maart , ben heel nieuwsgierig wat daar uit gaat komen ,maar mijn vorige paard die ik met 2,5 jaar kreeg ( verkocht met 10 jaar ) heb ik pas laten keuren met de verkoop, hij liep toen LT ( inter 1 ) spat zuiver op de foto's ;)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:24

Het is heel makkelijk als het gewoon goed is of echt foute bingo maar er is zo'n groot grijs gebied.

Wat je schrijft over de chip die door het werk het gewricht kapot kan maken, dat heb ik nog niet eerder gehoord maar dat zegt vooral iets over mij hoor, ik ben daar niet zo thuis in.