Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

pol013

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:58

Eens met Sees. Consessies moet je doen. Maar of die op het gebied van huisvesting cq uren buiten persé gelden? Ik zie het echt niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:07

Ging mij over het eerder geposte stuk waarin gezegd werd dat je alles vanuit het belang van je paard moet doen.

In dat geval zou je in een groot deel van Nederland geen paarden moeten houden en zou je er niet op gaan rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:13

Ruitje, dat het beter is om op bepaalde stallen te houden ben ik volledig met je eens. Dat het voor een paard beter is als er niemand op zijn rug gaat zitten ben ik ook met je eens. Maar dat aanhalen als argument om dan ook maar in te boeten op andere gebieden vind ik wel raar :o...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:52

ruitje schreef:
Ging mij over het eerder geposte stuk waarin gezegd werd dat je alles vanuit het belang van je paard moet doen.

In dat geval zou je in een groot deel van Nederland geen paarden moeten houden en zou je er niet op gaan rijden.

Ehm, niet om het een of ander, maar uit onderzoeken is gebleken dat paarden in het wild niet heel veel ouder dan een jaar of 12 worden.
Ik ken bosjes paarden die, onder toeziend oog van de mens, probleemloos het dubbele halen. Blijkbaar heeft de mens dus wel degelijk iets toe te voegen.......

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:54

Natuurlijk kán het, waarom niet>? Of ik het ookzou doén is een ander verhaal. Ik zou 's nachts alleen middenzomer doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:07

Ik denk net als ikke dat de mens met de juiste! Training inderdaad wat toe kan voegen. Je paard is er voor jou, waarom zou jij er dan niet voor je paard kunnen zijn?

(Niet dat dat van mijn paard nu perse moet, ik mag mijn mond houden en lange teugel geven terwijl zij koers zet richting haar favoriete plekken. }> )

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:42

ikke schreef:
ruitje schreef:

Ehm, niet om het een of ander, maar uit onderzoeken is gebleken dat paarden in het wild niet heel veel ouder dan een jaar of 12 worden.
Ik ken bosjes paarden die, onder toeziend oog van de mens, probleemloos het dubbele halen. Blijkbaar heeft de mens dus wel degelijk iets toe te voegen.......

Maar hoeveel paarden halen die leeftijd niet of net aan?? Door allerlei blessures en meegefokte ellende zijn dat er ook flink wat...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:47

Genoeg, daar geef ik je groot gelijk in. We moeten met zn allen naar verantwoordelijk fokken toe. Maar persoonlijk denk ik dat de manier waarop veel mensen paarden houden ook wel meetelt. Er zijn helaas nog genoeg stallen waar zelfs een corre voerbeleid nogtte veel gevraagd is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:56

En correct voerbeleid is idd vrij zeldzaam. Teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer zie je helaas heel veel nog. En heel veel kuil ipv hooi. Ook voordroog is vaak al te zuur en niet langstengelig of grof genoeg. Paarden zijn echt geen koeien, jammer dat mensen dat vaak niet door hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:00

Jep, en ik kan me soms ook verbazen over heg gemak waarmee de soms tientallen pensionklanten zich daar zomaar bij neer leggen. Tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:08

Ik ook. Vooral omdat ik zou denken dat het welzijn van je paard bovenaan staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:21

Netje schreef:
ikke schreef:
[Ehm, niet om het een of ander, maar uit onderzoeken is gebleken dat paarden in het wild niet heel veel ouder dan een jaar of 12 worden.

Maar hoeveel paarden halen die leeftijd niet of net aan?? Door allerlei blessures en meegefokte ellende zijn dat er ook flink wat...

80% van de paarden die dat niet halen, worden door onkunde van de ruiter verrot gereden!
Blessures is 90% schuld van de eigenaar, in de vorm van onkunde in het trainen en/of onkunde in omgangsmanagement.

De mens dus, zowel positief als negatief..........

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:13

Gypsy schreef:
(Niet dat dat van mijn paard nu perse moet, ik mag mijn mond houden en lange teugel geven terwijl zij koers zet richting haar favoriete plekken. }> )

I like :j