Een nieuw paard kopen Deel X

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Een nieuw paard kopen Deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:59

@Pinda: ik ga er nog even over nadenken of ik ga kijken ja of nee...Op de 1 of andere manier heb ik altijd het gevoel bij mezelf dat ik toch eerder bij een vos iets heb van leuk! En een bruine of zwarte moet dan wel weer erg leuk zijn wil ik overtuigd zijn. Beetje lastig.
Oja iedereen bedankt voor de aanbiedingen!! Leuke paarden allemaal, had ik een groter budget te besteden dan kwam ik zeker kijken ;-). En ze zijn het waard hoor, alleen is voor mij 4000 al een grooooot bedrag en vind ik dat genoeg om uit te geven.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:01

Oja en eigenlijk moet ik zeggen ik zoek paarden met een vraagprijs tot 4000.Dan heb ik nog een beetje ruimte.Maar ik zoek door, Zag op marktplaats ook weer een leuke., Maar al het leuke wat ik zie staat in noordbrabant of Limburg

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:08

Pinda_Dipje schreef:
amarial schreef:
Ze liep soms wel wat kort, maar ik heb haar toen wel op het gras gereden daar.
Dus daar zou het eventueel ook door kunnen komen :).
Heeft een chique koppie, en ook wel een mooie bouw.
Alleen de rug wel een beetje een Flemmingh rug, zoals bijna alle Flemmingh's hebben.

Het is zeker de moeite waard om er te kijken.
Gewoon keuren, met alles zo!

Het filmpje toen ik er op zat:

http://www.youtube.com/watch?v=qbl4ALegJIw

Gewoon gaan kijken... Dat 'kort' lopen heeft mijn inziens niets te maken met het paard, maar alles met de ruiter die het paard volledig in de weg zit. Zie op basis van dit filmpje overigens ook niets waardoor het paard niet door een klinische keuring zou kunnen komen, vind het een leuk beestje, zeker voor zo'n prijsje :)

Nouja zeg :').
Ik in de weg zitten?? Paard had al een hele tijd stilgestaan en vond het ook redelijk moeilijk.
Aangezien ik op zoek was naar een braaf paard ga ik wel direct uitproberen hoe ze was als er veel gevraagd werd ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:27

Ik vind dat zo om te zien ook een heel net paard (is vast ook niet voor niets STER geworden, dus kan vast wel acceptabel; bewegen) wat op dit filmpje niet heel fijn gereden wordt; sorry Amarial, maar het paard loopt enorm op de kop. Zeker een paard wat al langer stil staat en je wilt weten hoe die loopt als potentiële koper, dan ga je niet aan de voorkant zitten kl*ten, maar laat je de teugels los en laat je het paard van achter uit door draven, dan krijg je een beeld van wat er mogelijk in zit aan beweging. Nageeflijk rijden komt wel. Het paard is zo niet te beoordelen. :) Is zeker niet bedoeld als aanval, maar misschien een tip voor de volgende keer. ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:32

Lante schreef:
Ik vind dat zo om te zien ook een heel net paard (is vast ook niet voor niets STER geworden, dus kan vast wel acceptabel; bewegen) wat op dit filmpje niet heel fijn gereden wordt; sorry Amarial, maar het paard loopt enorm op de kop. Zeker een paard wat al langer stil staat en je wilt weten hoe die loopt als potentiële koper, dan ga je niet aan de voorkant zitten kl*ten, maar laat je de teugels los en laat je het paard van achter uit door draven, dan krijg je een beeld van wat er mogelijk in zit aan beweging. Nageeflijk rijden komt wel. Het paard is zo niet te beoordelen. :) Is zeker niet bedoeld als aanval, maar misschien een tip voor de volgende keer. ;)

Ik vind jullie behoorlijk aanvallend reageren op de post van Amarial! Teugels loslaten op een paard wat je niet kent? Dat vind ik sowieso wel een gewaagd advies wat ik nooit zou opvolgen. Ik vind dat Amarial het paard netjes aan het uitproberen is (zonder daarbij grof in de hand te zijn of het paard in de weg te zitten), je moet toch weten of het paard de manier van rijden wel enigsinds gaat begrijpen/aanpakken?!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:33

Ik vind het nou niet netjes om Amarial er op aan te spreken hoe ze het paard rijd.
Ze heeft mij even geholpen met he filmpje om een indruk te krijgen van het paard en ik zie daar dan zelf wel doorheen.
Ik zag zelf ook wel dat het paard niet tot zn recht kwam. Maar daar kunnen wij verder niet over oordelen.
Heb laatst ook een M2 paard die Z klaar was geprobeerd en ik voelde me net een beginner, die was zooooooo vast gereden dat ik niet eens fatsoenlijk kon afwenden.Zelfs toen ik een schop met mn buitenbeen gaf reageerde ze niet eens.Nou daar had je ook echt niet een filmpje van moeten maken.Lol...
Vond het al zo vreemd dat ze niet wou voorrijden....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:35

Somebody_ schreef:
Lante schreef:

Ik vind jullie behoorlijk aanvallend reageren op de post van Amarial! Teugels loslaten op een paard wat je niet kent? Dat vind ik sowieso wel een gewaagd advies wat ik nooit zou opvolgen. Ik vind dat Amarial het paard netjes aan het uitproberen is (zonder daarbij grof in de hand te zijn of het paard in de weg te zitten), je moet toch weten of het paard de manier van rijden wel enigsinds gaat begrijpen/aanpakken?!

Ik zeg niet dat ze zonder teugels moet gaan rijden toch, alleen wat meer concentreren op van voor naar achter rijden i.p.v. in de krul. Ze is niet grof in de hand, maar basis is dat je een paard vanuit het achterbeen naar de hand toe hoort te rijden en dat zie ik hier niet. Dan wel zeggen dat het paard kort loopt, geen goeie gangen heeft en mogelijk niet eens door een klinische keuring komt..? Ze heeft geluk dat het mijn paard niet is, want ik was echt NOT amused geweest als verkoper .... ;) Verder echt geen aanval van mijn kant, maar een tip, zoals ik al eerder zei. ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:36

Ik ben benieuwd hoe geweldig jullie allen rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit tijdens een testrit ;)
Amarial heeft tenminste de 'ballen' om haar filmpje van zo'n eerste testrit online te plaatsen om zo iemand een beter beeld over het paard te geven. Dat is reuze aardig en verdient beter dan afgekraakt te worden.

Paardje op het filmpje is trouwens leuk genoeg!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:38

Dees schreef:
Ik ben benieuwd hoe geweldig jullie allen rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit tijdens een testrit ;)
Amarial heeft tenminste de 'ballen' om haar filmpje van zo'n eerste testrit online te plaatsen om zo iemand een beter beeld over het paard te geven. Dat is reuze aardig en verdient beter dan afgekraakt te worden.

Paardje op het filmpje is trouwens leuk genoeg!

300% mee eens. Bedankt voor het verwoorden van mijn gedachten.

De eerste keer dat je op een paard zit, moet je altijd wennen. Als een paard dan ook nog eens niet fijn gereden is, dan is dat al helemaal geen makkie!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:54

Daarnaast vind ik het ook geen filmpje waarop gebaseerd kan worden dat het paard klinisch niets mankeert.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:57

Dat zegt ook niemand, dat ze zelf perfect rijden de eerste keer op een vreemd paard, maar daar gaat het imo ook niet om; ik vind het nogal wat dat je op internet gaat zitten beweren tegenover mogelijke kopers dat een paard naar jouw idee niet eens door een klinische keuring komt, dat het kort loopt, slechte gangen heeft en dus te duur is etc. Als verkoper ben je overgeleverd aan dit soort dingen; wat zouden jullie ervan zeggen dat ze dit over jullie paard zou zeggen op internet tegen mensen die geïnteresseerd zijn in jouw paard? Eerst heb je het paard mogen proberen, ze zijn gastvrij geweest en dan ga je zomaar de filmpjes plaatsen om het paard onderuit te halen?

Ik vind dat gewoon niet eerlijk en niet netjes en ik vind dat je zo iemand dan best even mag wijzen op wat je ziet op een filmpje wat ze zelf geplaatst heeft notabene. Niks raars aan en ook niet aanvallend bedoeld, wat ik al meerdere keren aangegeven heb ook. :)

@Aimee: en wel dat er wel wat aan mankeert?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:58

Niemand kan op basis van een filmpje concluderen dat een paard klinisch goed of niet goed is.
Daarom moet je ook naar een DA voor een aankoopkeuring.
Paard op het filmpje loopt netjes genoeg om dat te proberen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:02

Lante schreef:
@Aimee: en wel dat er wel wat aan mankeert?

Nee. Ik vind het filmpje in z'n geheel niet geschikt om iets te zeggen over de klinische gezondheid van dit paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:05

Zijn we het daar over eens.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:06

Dees schreef:
Niemand kan op basis van een filmpje concluderen dat een paard klinisch goed of niet goed is.

Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens.
Het gebeurt enerzijds veel te vaak dat paarden die niet goed zijn toch door een (aankoop)keuring komen. Ik zou me absoluut niet zo blind staren op het oordeel van een dierenarts.

Anderzijds heb ik hier al vaker filmpjes voorbij zien komen waarvan ik dacht: "zal mij benieuwen of die wel door de klinische keuring komt." Vervolgens werd het dier gekeurd en inderdaad, paard niet goed. Die moeite had helemaal uitgespaard kunnen worden door wat kritischer naar het filmpje te kijken.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:11

& wat mankeerd die paarden dan?
Ik hoor het anders niet zo vaak :)

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:13

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:15

Moeilijk te beoordelen, mooi hoofd en lijkt goed te kunnen springen. :D
Ze heeft ook een goeie afstamming.

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:20

haha idd ! Weet niet of je het filmpje hebt gezien? vond het dressuurmatig namelijk niet helemaal oke

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:23

Aimee schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens.
Het gebeurt enerzijds veel te vaak dat paarden die niet goed zijn toch door een (aankoop)keuring komen. Ik zou me absoluut niet zo blind staren op het oordeel van een dierenarts.

Anderzijds heb ik hier al vaker filmpjes voorbij zien komen waarvan ik dacht: "zal mij benieuwen of die wel door de klinische keuring komt." Vervolgens werd het dier gekeurd en inderdaad, paard niet goed. Die moeite had helemaal uitgespaard kunnen worden door wat kritischer naar het filmpje te kijken.

Sorry, maar dat snijdt pas hout als je van die paarden op die filmpjes ook de uiteindelijke keuringsuitslag hebt vernomen.
Anders is het niet meer dan jouw gedachte, jouw ogen en jouw interpretatie. En wat is dat nou werkelijk waard voor een ander op zo'n internetforum?

Een DA kan zijn kunde aantonen aan de hand van een diploma. Het oordeel van de DA zal ik altijd meer vertrouwen dan het oordeel van een willekeurige alias op bokt. En mensen die ik niet ken zal ik ten aller tijde adviseren om oordeel te vragen bij hun eigen DA.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:26

Romanoff schreef:
& wat mankeerd die paarden dan?
Ik hoor het anders niet zo vaak :)

Wat hoor je niet vaak?
Dat paarden niet door de aankoopkeuring komen? :=
Of dat paarden toch wat blijken te mankeren ondanks positief aankoopadvies door dierenarts?

Voor beide gevallen geldt: ga eens een dagje naar een gerenomeerde kliniek en kijk wat er langs komt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:31

Dees schreef:
Sorry, maar dat snijdt pas hout als je van die paarden op die filmpjes ook de uiteindelijke keuringsuitslag hebt vernomen.
Anders is het niet meer dan jouw gedachte, jouw ogen en jouw interpretatie. En wat is dat nou werkelijk waard voor een ander op zo'n internetforum?

Een DA kan zijn kunde aantonen aan de hand van een diploma. Het oordeel van de DA zal ik altijd meer vertrouwen dan het oordeel van een willekeurige alias op bokt. En mensen die ik niet ken zal ik ten aller tijde adviseren om oordeel te vragen bij hun eigen DA.

Ik heb geen willekeurige allias, mijn bokt-naam is gewoon mijn eigen naam.

Buiten dat doet het er volgens mij helemaal niet toe. Je spitst het nu op mij toe, terwijl ik in het algemeen iets aangeef.
Ik heb n.a.v. die filmpjes waar ik mijn twijfels over had nog nooit hier een bericht geplaatst waarin ik die twijfel kenbaar maakte. Ik heb dus ook nooit aangegeven dat mensen op mijn oordeel af moeten gaan.
Waar het mij om gaat, is dat mensen zich nogal blind staren op het oordeel van een dierenarts en de praktijk leert dat dit niet terecht is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:35

Daannn schreef:
haha idd ! Weet niet of je het filmpje hebt gezien? vond het dressuurmatig namelijk niet helemaal oke

Ik kan alleen springfilmpjes vinden, dus kan er dressuurmatig niet veel over zeggen. Heb de filmpjes niet af gekeken trouwens. Amazone kiest ervoor om het paard te laten kijken in het parcours en om het niet nageeflijk te rijden, blijkbaar heeft het paard het er goed op gedaan, want het is wel Z.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:37

Wat de DA betreft; als die twijfels heeft over de gezondheid koop ik het paard niet, heb ik zelf twijfels, dan komt het paard niet eens bij mijn dierenarts voor een aankoopkeuring. Zo simpel is het voor mij. :)

SerikaIekjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:39

Marus schreef:
@pletje:Leuk paard wat mij aanspreekt :D .Waar ik thuis dress matig mee kan trainen, meer een maatje voor het leven ook. Het gaat mij vooral om de ontspanning die ik dan weer vind, en dat ik weer lekker kan rijden.
Als alles lekker gaat en loopt wil ik misschien nog wel weer eens starten.Maar dat is niet een must.

3 tot 15 jaar (liefst wel wat ouder dan 3)
Geen rillerig type of een snelle.
kleur voorkeur : vos of schimmel
Stokmaat: minimaal 1.65
afstamming maakt me bij een ruin of hengst niks uit
En niet te vergeten een paard wat over de benen GOED loopt, dus niet kort in de pas of helemaal vast in zn lijf.
Ook zoek ik een paard met front en body, ik hou absoluut niet van iele halsjes..

Wij hebben hier een merrie op stal staan wat eigenlijk precies bij je plaatje past. Een 3 jarige bruinschimmel merrie van de hengst Genesis. Een merrie met veel body en goede bewegingen. Mocht je meer info en/of foto's willen ontvangen stuur mij dan een pb met je mailadres waar ik de foto's heen kan sturen.