Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:11

nikilover schreef:
Toen ik gisteren naar huis reed op de scooter, zat ik ook even achter een wielrenner.
Deze man wachtte netjes toen hij over kon steken, bedankte vriendelijk toen hij voorrang kreeg, en ging vervolgens netjes aan de kant zodat ik er langs kon :)

Petje af voor deze wielrenner, en dat heb ik hem duidelijk gebaard ook :)

Er zitten echt wel vriendelijke tussen, het is alleen jammer dat het merendeel het voor de rest verpest.. maar als ik me mond open kan trekken als ze asociaal doen, kan ik dat ook als ze gewoon netjes en vriendelijk zijn.

Inderdaad, sociaal naar mij is sociaal terug.
Gister kwam ik ook weer 1 tegen toen ik 's avonds naar de stad fietste.
(Ik was op de fiets, voor we daar weer discussies over krijgen)
Dus ik fiets met mn moeder op het fietspad.
Bellen, helemaal top, wij achter elkaar, meneer haalt netjes in, wenst ons een goedendag en wij hen een goedendag terug.
Als het zo kan, prima! Dan zou ik zeggen; geniet lekker van je sport!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:16

Je zegt dat je sociaal terugdoet als iemand naar jou sociaal doet. Als je nou zelf als eerste met het sociale gedrag begint, krijg je misschien wel met meer sociale reacties te maken ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:16

precies :)

Maar zo zitten er overal rotte appels tussen..
alleen heb je meer controle over je ijzeren/metalen ( weet ik het :') ) fietsje,
dan over een 500 kg wegende levend wezen.

Dat is wat sommige mensen in dit topic, en op de weg, soms vergeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:17

mltex schreef:
Ik vind trouwens menners/ruiters vaak asociaal als ik ze te paard tegenkom.
Heb laatst aan menner gevraagd of bij hun geen fatsoenregel is om andere aanspanningen en ruiters in stap te passeren wat WEL zo blijkt te zijn. Deze menner passeerde me netjes in stap vandaar dat ik dacht vraag gelijk.
Aanroepen en vragen of je in stap/draf mag passeren is ook een vervlogen fatsoennorm hier onder ruiters/menners.

Aanroepen en dan een chaos zien ontstaan is mijn ervaring.

Ik blijf het wel doen in de regel, want het is gewoon heel amusant en daar moet je gewoon de tijd even voor nemen.

Sóms echter heb ik daar gewoon geen zín in :o
Gaat alles lekker en dan kom je weer zo´n groep tegen. Roep beleefd en god straft meteen met verwarring en paarden overdwars. Niet zelden ben je kop van jut voor de ruiterangst of weet ik wat voor gevoelens van onlust wat dat op jou geprojecteerd wordt.
Met name dat laatste zie ik als een onnutte tijdbesteding en laat ik liver vlot achter.
Sóms ga ik dus bij het tegenkomen of achterop rijden in de vaart die ik heb in de berm of (meestal) spring over de greppel en rij met een brede groet met mijn hoed fluks door.
Hoor je achteraf via de roddelpijp weer allerlei verhalen zoals op dit topic over wielrenners; de eigen onlust over incompetentie geprojecteerd op een ander.

Ík heb verder alleen maar pósitieve buitenrij-ervaringen.
Heb daar tot drie keer toe een topic over geopend; over het +:)+ van paardrijden in het eggie, maar telkens verzand dit in :r van incompetente mutsen op slecht opgeleiden paarden die de onlust door hun eigen incompetentie op anderen projecteren.
Wat mij daarbij stoort is dat ze er geen benúl van hebben dat ze géén recht hebben om:
- het gevaar veroorzaken op de openbare weg zoals ze dat zíjn
- hun paard risico op leed en verwonding laten lopen zoals ze doen

Voorwaarde voor het rijden in de openbare ruimte is:
- dat je de verkeersregels kent
- dat je jouw voertuig beheerst
- dat dit voertuig betrouwbaar veilig is
Denk je daar anders over omdat je in de ruitersmoes dat een paard een vluchtdier is gelooft of lak hebt aan de wet, dan hoor je eigen erf te blijven.

Ruiterij let op uw Saeck.
Karl heeft gelijk: De ruiterij is met afstand de meest incompetente en aso groep verkeersdeelnemers. Daar is de níet-ruiterij zich van bewust. De pennies op hun vluchtdieren hébben al bereikt dat er geluiden te horen zijn over ruiters van de openbare weg verbannen naar alleen vrijliggende ruiterpaden en installaties.
Ik begrijp niet dat Bokt in deze een medium is om de pennies in hun mening te versterken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:18

Waratje schreef:
Je zegt dat je sociaal terugdoet als iemand naar jou sociaal doet. Als je nou zelf als eerste met het sociale gedrag begint, krijg je misschien wel met meer sociale reacties te maken ;)

actie reactie, hoeft niet altijd van 1 kant te komen.
in dit geval belde de meneer, dus gaf de TS daar een juiste reactie op terug.
Ze kon moeilijk alvast in de berm gaan rijden, uit ' respect' voor het geval dat er een wielrenner aankwam. ;)

In situaties dat TS als eerste dient te handelen, geloof ik best dat ze dat respectvol doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:18

Waratje schreef:

In de trend van het fietspad/wielrenster/paard gedoe, als ze me niet was uit gaan schelden, had ik graag heel sociaal even sorry!! willen roepen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:20

nikilover schreef:

alleen heb je meer controle over je ijzeren/metalen ( weet ik het :') ) fietsje,

Inderdaad. Het is alleen en uitsluitend de specifieke verantwoordelijkheid van de ruiters.
Het is HUN keuze om met dit heel specifieke voertuig de weg op te gaan.
Die specifieke verantwoordelijkheid voor de veiligheid in het verkeer en het welzijn van hun rijdier leggen ZIJ op HUN schouders.
Ruters die dit niet begrijpen en niet eens de verkeersregels kennen moeten HEEL ZWAAR op hun handjes getikt worden hier op Bokt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:21

Ik kom veel wielrenners tegen. Zowel in het bos als op de weg en op het fietspad.
En ik erger me DOOD aan de meeste!! Het lijkt wel of ze zichzelf heel wat vinden.
Er zijn ook gewoon 'normale' wielrenners, maar uit mijn ervaring zijn de meeste echt te arrogant voor woorden.
Ze houden helemaal geen rekening met anderen, of je nou in de auto bent, op je paard zit of op de fiets/scooter. Bah!

Er was wel eens een groepje wielrenners die het hele fietspad in beslag nam, en die kwamen in tegengestelde richting. En ze kwamen gewoon op me af? Ik moest gewoon de berm in! Nou volgende keer fiets ik lekker hard erin :D

Sommige ruiters zijn ook te asociaal trouwens.. Dus ik ben zeker niet zo dat wielrenners 'slechter' zijn dan ruiters.
Soms komen ze gewoon langs racen, mijn paard helemaal over de zeik en de lucht in. Nog nooit van regels gehoord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:21

Huertecilla schreef:
mltex schreef:
Ik vind trouwens menners/ruiters vaak asociaal als ik ze te paard tegenkom.
Heb laatst aan menner gevraagd of bij hun geen fatsoenregel is om andere aanspanningen en ruiters in stap te passeren wat WEL zo blijkt te zijn. Deze menner passeerde me netjes in stap vandaar dat ik dacht vraag gelijk.
Aanroepen en vragen of je in stap/draf mag passeren is ook een vervlogen fatsoennorm hier onder ruiters/menners.

Aanroepen en dan een chaos zien ontstaan is mijn ervaring.

Ik blijf het wel doen in de regel, want het is gewoon heel amusant en daar moet je gewoon de tijd even voor nemen.

Sóms echter heb ik daar gewoon geen zín in :o
Gaat alles lekker en dan kom je weer zo´n groep tegen. Roep beleefd en god straft meteen met verwarring en paarden overdwars. Niet zelden ben je kop van jut voor de ruiterangst of weet ik wat voor gevoelens van onlust wat dat op jou geprojecteerd wordt.
Met name dat laatste zie ik als een onnutte tijdbesteding en laat ik liver vlot achter.

Sóms ga ik dus bij het tegenkomen of achterop rijden in de vaart die ik heb in de berm of (meestal) spring over de greppel en rij met een brede groet met mijn hoed fluks door.
Hoor je achteraf via de roddelpijp weer allerlei verhalen zoals op dit topic over wielrenners; de eigen onlust over incompetentie geprojecteerd op een ander.

Ík heb verder alleen maar pósitieve buitenrij-ervaringen.
Heb daar tot drie keer toe een topic over geopend; over het +:)+ van paardrijden in het eggie, maar telkens verzand dit in :r van incompetente mutsen op slecht opgeleiden paarden die de onlust door hun eigen incompetentie op anderen projecteren.
Wat mij daarbij stoort is dat ze er geen benúl van hebben dat ze géén recht hebben om:
- het gevaar veroorzaken op de openbare weg zoals ze dat zíjn
- hun paard risico op leed en verwonding laten lopen zoals ze doen

Voorwaarde voor het rijden in de openbare ruimte is:
- dat je de verkeersregels kent
- dat je jouw voertuig beheerst
- dat dit voertuig betrouwbaar veilig is
Denk je daar anders over omdat je in de ruitersmoes dat een paard een vluchtdier is gelooft of lak hebt aan de wet, dan hoor je eigen erf te blijven.

Ruiterij let op uw Saeck.
Karl heeft gelijk: De ruiterij is met afstand de meest incompetente en aso groep verkeersdeelnemers. Daar is de níet-ruiterij zich van bewust. De pennies op hun vluchtdieren hébben al bereikt dat er geluiden te horen zijn over ruiters van de openbare weg verbannen naar alleen vrijliggende ruiterpaden en installaties.
Ik begrijp niet dat Bokt in deze een medium is om de pennies in hun mening te versterken.

Ach, je kwetst me nu bijna hoor met je pennies!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:23

Als mensen respectvol naar mij toe zijn, ben ik dat terug. En dan kan er van alles gebeuren, respect voor een ander staat bij mij voorop. [/quote]
Duhelo schreef:
Ik hou rekening met andere weggebruikers, dan is het fijn dat zij ook rekening houden met mij!
amykimmie schreef:
amykimmie schreef:
Inderdaad, sociaal naar mij is sociaal terug

Even - met alle respect ;) - een vraag:
Als je anderen met respect benadert en rekening met hen houdt en die anderen houden geen rekening met jou en behandelen je onbeschoft, is dat dan een reden om je eigen gedrag aan te passen? Blijf je dan zelf toch kalm en beleefd of verdampt dan het dunne laagje beschaving?
Met andere woorden, behandel je anderen netjes omdat je vindt dat je dan het recht hebt om te verwachten dat die anderen jou ook netjes behandelen, of behandel je anderen netjes omdat je bewust je eigen gedrag kiest?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:26

amykimmie schreef:

Gebruik gerust de rode knop.
Er mag HEEL wat meer aandacht komen door moderators voor dit soort ruiterij schadende topics.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:29

amykimmie schreef:
Ja, ik leef met mijn gevoel.
Niet met de theorieen en wetten van Nederland.

Dit kán niet.
Dat dit op Bokt vergoeilijkt wordt is vele, VELE malen schadelijker en risicovoller dan wel/niet dragen van een cap.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:29

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:

Gebruik gerust de rode knop.
Er mag HEEL wat meer aandacht komen door moderators voor dit soort ruiterij schadende topics.

De enige die de ruiterij schaden zijn de mensen die denken alles te weten en hiermee grotendeels van de recreanten ergert ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:30

maura schreef:
Als mensen respectvol naar mij toe zijn, ben ik dat terug. En dan kan er van alles gebeuren, respect voor een ander staat bij mij voorop.

Duhelo schreef:
Ik hou rekening met andere weggebruikers, dan is het fijn dat zij ook rekening houden met mij!
amykimmie schreef:
amykimmie schreef:
Inderdaad, sociaal naar mij is sociaal terug

Even - met alle respect ;) - een vraag:
Als je anderen met respect benadert en rekening met hen houdt en die anderen houden geen rekening met jou en behandelen je onbeschoft, is dat dan een reden om je eigen gedrag aan te passen? Blijf je dan zelf toch kalm en beleefd of verdampt dan het dunne laagje beschaving?
Met andere woorden, behandel je anderen netjes omdat je vindt dat je dan het recht hebt om te verwachten dat die anderen jou ook netjes behandelen, of behandel je anderen netjes omdat je bewust je eigen gedrag kiest?[/quote]

Dat verschilt. Gaat iemand mij uitschelden, dan zal ik hem niet erg vriendelijk vragen waarom hij/zij dat doet.
Als bijvoorbeeld een fietser mij afsnijdt, ga ik hem de volgende keer niet afsnijden. Als ie dat wil doen, prima! Ik wordt er natuurlijk niet vrolijk van, maar als hij daar gelukkig van wordt moet ie dat vooral doen.
Zoals gezegd, schelden vindt ik echt Asociaal, en tolereer ik gewoon niet, het is gewoon kwetsend en neerbuigend naar de ander toe. En ik vindt best dat je daar iemand op aan mag spreken.

En hc: daarom hoef ik nog geen 'penny' te zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:31

Maar tussen denken te weten en het echt te weten zit een groot verschil.
En ik denk dat HC het wel weet :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:32

Huertecilla schreef:
nikilover schreef:

Inderdaad. Het is alleen en uitsluitend de specifieke verantwoordelijkheid van de ruiters.
Het is HUN keuze om met dit heel specifieke voertuig de weg op te gaan.
Die specifieke verantwoordelijkheid voor de veiligheid in het verkeer en het welzijn van hun rijdier leggen ZIJ op HUN schouders.
Ruters die dit niet begrijpen en niet eens de verkeersregels kennen moeten HEEL ZWAAR op hun handjes getikt worden hier op Bokt.

Tuurlijk is het jouw risico met jouw paard naar buiten te gaan.
Maar aangezien het een levend dier betreft, mag je wel een beetje respect verwachten.
Als iemand op me scooter inrijd, zal het me niks boeien.
Zouden ze expres tegen mijn paard oprijden, dan mogen ze wegrijden voor hun leven ;)
respect gaat over en weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:35

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:
Ja, ik leef met mijn gevoel.
Niet met de theorieen en wetten van Nederland.

Dit kán niet.
Dat dit op Bokt vergoeilijkt wordt is vele, VELE malen schadelijker en risicovoller dan wel/niet dragen van een cap.

Ik denk dat jullie 'niet met de theorieen en wetten van Nederland' verkeert opvatten.
Ik ga niet 200 op een snelweg van 100, ik draag altijd een cap (en bp in sommige gevallen)
Wat ik er mee wil zeggen, is dat Nederland heel erg van het normaal is.
Wat is normaal?

Simpel voorbeeld.
Man en vrouw, leeftijdsverschil 10 jaar.
Dat is volgens de meeste mensen in NL niet normaal.
Wat is normaal?

Knuffelen met een andere man/vrouw, is in NL voor de meesten not done.
Dat valt in hun ogen meteen onder vreemdgaan.
Imo kun je best van meerdere mensen houden en met meerdere mensen knuffelen.

En quera, gelukkig weet ik wat goed is voor mijn paarden en wat niet. En dat is het belangrijkste.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:38

nikilover schreef:
Zouden ze expres tegen mijn paard oprijden, dan mogen ze wegrijden voor hun leven ;)

En wéér die agressie door een ruiter die niet door heeft dat zíj voorrang MOET geven ook al hoéft ze dat volgens de verkeersregels (die ze niet waarschijnlijk niet kent) niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:42

amykimmie schreef:
ik draag altijd een cap (en bp in sommige gevallen)

...en dat is niet verplicht.
Wél dat je weet dat je in de berm gedóógd wordt; gást bent op een plek waar je eigenlijk NIET MAG rijden.

Die cap en bp geven alleen maar een veilig, onkwetsbaar, gevoel aan jouzelf waardoor je nóg meer risico bent voor de rest van de samenleving in de openbare ruimte waarin je lak hebt aan de regels.

heeft niets met wel/niet ´normaal´´ vinden van doen. Gewoon met de wet en je fundamentele verantwoordelijkheden voor je eigen gedrag en het welzijn van je rijdier.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-08-12 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:43

Huertecilla schreef:
nikilover schreef:

En wéér die agressie door een ruiter die niet door heeft dat zíj voorrang MOET geven ook al hoéft ze dat volgens de verkeersregels (die ze niet waarschijnlijk niet kent) niet.

jij trekt VEEL te snel conclusies.
Ik heb NERGENS gezegd dat ik hier in dit voorbeeld op een FIETSPAD rijd..

:') :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:44

Ik irriteer me ook geregeld aan wielrenners, niet alleen te paard, maar sowieso vind ik het niet de meest sociale weggebruikers en er zijn er best veel van. Zijn natuurlijk niet allemaal zo. Maar ik snap soms ook niet dat andere weggebruikers niet wat banger zijn voor onrustige paarden. Gaan ze ongeduldig recht achter zo'n stuiterend paard op een smal paadje rijden of het paard afsnijden. Mensen zien vaak de gevaren niet voor de ruiter/paard maar blijkbaar ook niet voor zichzelf. Als fietser heb je denk ik een groter probleem dan paard/ruiter met een botsing en als automobilist wordt je ook niet blij van een voorbenen door je vooruit. Net als met loslopende honden die op het ruiterpad blaffend achter je paard achter gaan. Het is gewoon een groot gebrek aan inzicht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:45

nikilover schreef:
Maar aangezien het een levend dier betreft, mag je wel een beetje respect verwachten.

Dit illustreert dus heel "aardig" hoe de mentaliteit van mensen achteruit gaat. Het is al "acceptabel" als iemand willens en wetens andermans eigendom vernielt. Heel triest |(
Respect voor andere mensen, maar ook voor hun eigendommen is duidelijk aan het afnemen. Het zou mooi zijn om daar nou eens een ommekeer in te veroorzaken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:46

Waratje schreef:
nikilover schreef:

Dit illustreert dus heel "aardig" hoe de mentaliteit van mensen achteruit gaat. Het is al "acceptabel" als iemand willens en wetens andermans eigendom vernielt. Heel triest |(
Respect voor andere mensen, maar ook voor hun eigendommen is duidelijk aan het afnemen. Het zou mooi zijn om daar nou eens een ommekeer in te veroorzaken.

edit: verkeerd gelezen

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:48

Waratje schreef:
nikilover schreef:

Een scooter is van ijzer, staal, kunststof en weet ik het allemaal..
ik kan daar niet wakker om liggen inderdaad..

maar een paard is een levend wezen en dat is een HEEL ander verhaal voor mij..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:49

nikilover schreef:
jij trekt VEEL te snel conclusies.

Vandaar ´waarschijnlijk´ :)*

Op dit topic is daar een heel goede grond voor gelegd helaas.

Ik blijf erbij dat dit soort topics veel en VEEL schadelijker zijn dan een foto zonder cap waar Bokt ontmoedigingsbeleid tegen voert.
Kijk naar wat de ts net schrijft. Die heeft totáál niet op haar netvlies dat cap en bp niet verplicht zij en alleen iets doen voor háár als ze van haar paard kukelt. Dat die dingen eerder bijdragen aan haar gevoel van onaantastbaarheid en het vreemde´kijk mij eens veilig bezig zijn´ niets, maar dan ook NIETS afdoet aan haar grensoverscheidende wangedrag als ruiter.