[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:33

ik heb altijd trouw meegelezen over frums!

Wat een rot situatie, ik herken het wel een beetje. mijn pony was neurologisch niet goed (oorzaak onbekend) en die kon dus haar benen niet kwijt met de zijgangen enzo!
nu heb ik een KWPN er gekocht, en die was bedoeld om WEL wedstrijden mee te rijden, en die heeft KS. -O- maar eerlijk is eerlijk, je word er ontzettend bewust van. ook wij gaan het gewoon proberen. maar blijven wel heel reeel! ook leuk om te zien dat frum van Johnson is. kwpn heeft die hengst ook voor mij toegewezen, en je ziet dat er een mooi front, en correct paard uitkomt. (op zn handicapje na dan) anyway, ik vind het leuk dat het zo goed gaat! je bent erg bewust van het lichaam van je paard! zouden meer mensen moeten zijn! elk nadeel heeft zijn voordeel! overigens denk ik niet dat frummel er echt hinder van ondervind. :)

Belker

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:41

Lorette, ik zie ook een jong zoekend dier. Hij lijkt LA wat meer moeite te hebben. Ik zou gewoon doorgaan en over een paar weken weer een filmpje plaatsen. Dan kijken of en hoe het beeld veranderd is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:08

LA is zijn slechtste been! Met afstand :j

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:51

Ik heb zojuist het hele topic gelezen en wauw.. Wat een verhaal! Ik hoop heel hard dat je nog lang van je grote vriend kan genieten! Ik vind hem onwijs vooruit gegaan!!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:40

Wat een fijne update! Ondanks je zorgen en verdriet vind ik hem eigenlijk heel erg vooruit gegaan. Ik zie juist veel meer ontspanning dan in je voorgaande updates. Ik vroeg een aantal maanden geleden of hij niet baat zou hebben bij een meer voorwaarts-neerwaartse training maar destijds was je daar nog heel onzeker over. Ik vind het dan ook heel positief om te zien dat je je blijft nadenken hoe je hem nou kunt verbeteren, altijd zijn welzijn voorop blijft stellen maar toch ook dingen durft te proberen. Ik zie hem zoeken naar ontspanning, zijn rug strekken en hij toont absoluut minder gehaast in zijn bewegen. Hoe meer spierkracht hij zal ontwikkelen, hoe stabieler hij zal worden in zijn bewegen denk ik. En hem lager over de rug rijden is een fantastische manier om dat te bevorderen.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte. Ik denk geregeld aan jou en frum en hoop dat dit een verhaal met een magische afloop gaat worden. :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:43

Ik vind het er ook heel fijn uitzien! Super dat het zo goed gaat!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 18:08

winnie03 schreef:
Wat een fijne update! Ondanks je zorgen en verdriet vind ik hem eigenlijk heel erg vooruit gegaan. Ik zie juist veel meer ontspanning dan in je voorgaande updates. Ik vroeg een aantal maanden geleden of hij niet baat zou hebben bij een meer voorwaarts-neerwaartse training maar destijds was je daar nog heel onzeker over. Ik vind het dan ook heel positief om te zien dat je je blijft nadenken hoe je hem nou kunt verbeteren, altijd zijn welzijn voorop blijft stellen maar toch ook dingen durft te proberen. Ik zie hem zoeken naar ontspanning, zijn rug strekken en hij toont absoluut minder gehaast in zijn bewegen. Hoe meer spierkracht hij zal ontwikkelen, hoe stabieler hij zal worden in zijn bewegen denk ik. En hem lager over de rug rijden is een fantastische manier om dat te bevorderen.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte. Ik denk geregeld aan jou en frum en hoop dat dit een verhaal met een magische afloop gaat worden. :j

Ik ben er nog steeds heel onzeker over. :o Want is het wel eerlijk tegenover hem om het hem zo moeilijk te maken? Op het filmpje ben ik er voor het eerst mee bezig, omdat er een filmer was en een clubgenoot meekeek of het kon...
Natuurlijk stimuleerde ik wel een lagere en langere hals als hij het aanbood, maar als hij gespannen was, liet ik hem daar nog redelijk zijn eigen gang in gaan. Nu 'dwing' ik meer ontspanning af. Hij mag ook niet meer eerst 10 minuten door de bak racen vanwege zijn frisheid. Dat is natuurlijk ook gewoon een kwestie van gehoorzaamheid! Met een ander paard is dat voor mij toch wel wat anders dan met Frum.
Het is dat ik hem niet beter vond worden en dat ik het idee kreeg dat hij er baat bij zou hebben als ik in zou grijpen en hem echt meer ontspanning van hem te vragen. Hij heeft training nodig om te kunnen functioneren, maar een verkeerd gebruik van zijn spieren werkt natuurlijk averechts. En zijn lijf werkt op een of andere manier beter met opdrachten dan dat hij het helemaal zelf uit moet zoeken. Daarom kan hij zelf niet stilstaan, maar staat hij wel heel goed als ik op wil stappen. Dan heeft hij een taak/opdracht. Dus ik waag het er nu toch maar op! Natuurlijk wel even door het moeilijke beginstukje heen...

Afbeelding

De 15e keer onder het zadel liep hij zo. Nog niet lang en laag, maar tenminste niet zo opgekropt. Ik vond het toch raar dat hij die houding nu al maanden niet meer heeft laten zien, dat besef was mijn omschakelpunt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:20

Kwam je topic weer teggpen na een hele lange tijd, maar jeetje wat een topper heb jij. Hij wil ech werken, vind het leuk. Dat zie je.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:48

Ts, wat ben jij een topper. Ik hoop echt dat je nog vele jaren van je knappe frum kan genieten!!

Ik zie in je filmpjes niet anders dan een jong, zoekend paard. Desondanks begrijp ik je onzekerheid, ik heb dat ook heel erg met mijn "probleem" paard. Maar echt, volgens mij zijn jullie super bezig.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:31

Na periode meelezen even een korte reactie. Zo op het oog loopt frummel in de ontspanning gemakkelijker dan voorheen. Hij maakt mn de passen beter af. De achterbenen komen nog iets na, maar dat mag geen naam hebben. Als je de geschiedenis niet weet dan denk je met een jong onzeker paard van doen te hebben.
Ik zou vooralsnog op deze weg doorgaan en kijken hoe hij zich verder ontwikkelt. Maar je moet je er zelf ook goed bij voelen hoor. Jij weet het beste wat frummel aan kan.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:04

nee! wat een nachtmerrie... kan me je eerste topic nog herrinerrn..
Sterkte! geniet van hem nu het nog kan

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:45

Het blijft een bijzonder verhaal, een bijzonder paard met een bijzondere eigenaar. Ik heb dit topic in het begin gevolgd en ben het kennelijk ergens kwijtgeraakt. Heb nu weer bijgelezen. Echt respect voor wat jullie hebben aangedurfd en bereikt en heerlijk dat Frummel er nog steeds is en zelfs bereden wordt... dat leek eerst echt onmogelijk. In feite is hij op dit moment 'gewoon een paard' als alle andere, medisch gezien dan, want heel veel paarden mankeren iets, soms iets tijdelijks, soms iets blijvends. Ik snap dat jullie hem nauwkeurig in de gaten houden, maar toch hartelijk gefeliciteerd met 'normale' paard! :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:06

Even heel erg zwart/wit gezet Lorette (en ik weet dat het natuurlijk als eigenaar altijd lastig is)...
Als je Frum niet traint zal hij onherroepelijk achteruit gaan. Hij heeft training nodig om kracht te ontwikkelen, zijn balans te blijven triggeren en om zijn hoofd aan het werk te houden.

Probeer hem in zijn opleiding niet teveel te zien als een paard wat anders is. Ga hem trainen zoals je ieder paard traint maar houdt rekening met zijn beperking in je geduld (heb je genoeg van, weet ik). Natuurlijk vind hij lang en laag moeilijker dan zijn hals erop duwen. Dit vraagt immers veel meer balans van hem. Maar juist daarom wel erg belangrijk dat je het wel gaat trainen. Andersom vindt een heel erg overbouwt paard het lastig om op het achterbeen te komen maar dat trainen we toch ook?

Zolang hij enkel ongelijk loopt en niet onregelmatig/kreupel kun je hem blijven trainen om hem sterk te maken. Ik zie ook zijn achterbeen maar hij belast het wel prima, alleen je ziet dat hij er minder sterk/handig mee is dan het andere been. Dat verbeter je juist door hem te trainen.
Sommige tijden zal hij beter aanvoelen andere tijden wat minder maar zolang de spiraal in zijn geheel opwaarts is moet je je daar niet teveel zorgen om maken. Immers hebben alle paarden dit.

Om nog heel even terug te komen op je hals verhaal.
In de begin fase liep hij ook nog erg uit elkaar waardoor ze van nature makkelijk de hals maken en in je hand durven duwen. Op het moment dat jij zegt dat hij op je moet wachten is het een fase dat ze de hals kort maken. Let maar op.. .train hem lekker zo door en straks kan je weer met lange hals rijden.
Niet teveel piekeren, je bent super op weg met hem!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:29

Mooi verwoord Kelly_Taco _/-\o_

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:41

Ik zou laten onderzoeken waar het zit, of het komt uit de hersenen of hals (trauma).
En daarop je training aanpassen!

Ik heb de mijne nooit anders behandeld, je moet juist de grenzen/mogelijkheden opzoeken om te verbeteren :)
Ik heb de mijne altijd wel klassiek bovenin gereden, want hij heeft het C6/C7 gebied (onderin) beschadigd.
Laag en wat ronder ingesteld zou funest zijn geweest.....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:42

Ik zie voornamelijk een paard dat echt ontzettend graag met je aan de slag wil en sluit me volledig aan bij Kelly_taco :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:45

Je hebt gelijk, Kelly. Maar ik vind dat wel heel moeilijk!

Listiglistje, de dierenartsen hebben mij uitgelegd dat Frum voor een goede diagnose onder algehele anesthesie zou moeten en dat ze dat met hem niet goed aandurven. Ik nog minder dan zij. Hij is al heel slecht bij twee streepjes tranquigel. -O- Ik wil graag met hem naar de kliniek voor een gebitscontrole, maar als er iets moet gebeuren, dan weet ik niet of dat wel mogelijk is. Bovendien is het op dit moment niet mogelijk om hem te vervoeren. Ben sinds kort maar weer aan de oefen. Hij gaat wel in de trailer als ik dat van hem vraag, maar hij is dan volledig spastisch. Ik denk dat ik het er nog liever op waag en door onwetendheid iets fout doe waardoor hij eerder kapot gaat, dan dat ik hem niet meer mee naar huis kan nemen als ik hem toch laat onderzoeken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 00:00

Vanavond heb ik Frum meegenomen naar de clubles. Het gaat natuurlijk helemaal niet perfect, maar hij deed zo enorm zijn best! Wat een lief dier. Er komt nu ineens zoveel meer rust in. Geen idee waardoor dat komt. Hij is nu weer met enige regelmaat onder het zadel en dat helpt hem altijd, ik vraag ook meer lengte in zijn lijf en hij krijgt sinds kort weer magnesium bij. Geen idee of het invloed heeft, maar ik houd het er allemaal maar in.

Instructrice kijkt kritisch mee en zij vindt hem nu alleen maar verbeteren. Ze ziet hem bijna de hele tijd lopen als een gezond, jong paard (als je niet over elk pasje mega kritisch gaat doen, want dan zie je bij elk paard wel wat). Ze ziet alleen een duidelijke omslag als ik hem lengte geef in stap en hij geen enkele vorm van aanspanning meer heeft. Dan wordt hij onzeker en mist hij ineens coordinatie. Pak ik hem meer bij me, dan herstelt hij weer. Jullie zagen hem in het filmpje ook al minder stappen en dat kwam vandaag dus weer naar voren. Iets korter, hoger en met contact gaat het veel beter. Maar goed, we zetten het toch even door. Hij snapt nu pas wat halsstrekken is en wordt daar elke keer rijden iets minder onzeker van.

De instructrice van de club is ervan overtuigd dat hij er voor een groot deel overheen gaat groeien en dat ik er nog een leuk wedstrijdpaard aan ga hebben. Ik ben VEEL minder positief. Ik weet zeker dat hij op vreemd terrein een spastische aanval krijgt, om over het 'er overheen groeien' nog maar niet te spreken, maar ik vind het stiekem wel fijn dat ze zo positief is en dat ze Frum zo'n leuk dier vindt. Elke dag is er weer een. Wat er ook gebeurt, ik ben zo ontzettend blij dat ik hem nog een tijdje heb kunnen rijden. :+:

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:48

Citaat:
zo ontzettend blij dat ik hem nog een tijdje heb kunnen rijden. :+:

Dat snap ik helemaal! Overigens hebben veel jonge paarden moeite met hun balans in het begin, niet alleen een paard zoals Frummel. Wie weet wordt hij wel een echt frummelwonder... Hij is tenslotte nog jong!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:13

Zouden jullie even mee willen kijken?

Afbeelding

Ik heb volgens mij al ruim een halfjaar alleen filmpjes van Frum onder het zadel laten zien. Vandaag kreeg ik de uitgelezen kans om hem in de paddock te filmen met spanning. De G-tjes heb ik drijfnat naar binnen gehaald. Alleen de moeder van Frum is uiteindelijk gaan eten, maar de rest is te gespannen om een hap te nemen van brok of hooi. Ik heb de mest in de paddock even laten liggen (ze waren er toch al doorheen gelopen -O- ). Ze moesten eerst maar afkoelen, anders weet ik zeker dat de kruiwagen omver wordt gerend als ik bijna klaar ben. De stallen mag ik straks weer leeghalen, want de G-tjes lopen helemaal leeg en rennen rondjes door de stallen.

Waarom?

Hierom:

Afbeelding

Er lopen aardig wat mensen in de wei van de buurman. Ik weet niet goed wat er aan de hand is, maar ze zijn allemaal tegelijk de knotwilgen aan het snoeien en er foto's van aan het maken (of aan het filmen).

:Y)

Frum:

Tic o.a. op 4:47

Hoe het begon (Frum net uit de opfok):

Dat overstappen/kruisen doet hij dus niet meer. Het 'op slot staan' is ook minder erg. Op spannende momenten gaat hij wel nauwer (richting berggeit) staan, maar minder erg. Persoonlijk zie ik liever zijn nieuwe tics dan zijn oude tics, als ik moet kiezen uit twee kwaden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:36

Lorette, het is dat ik het verhaal ken maar ik zie gewoon een jong paard waar niks bijzonders aan te zien is. Er was 1 moment dat ik even aha dacht, maar dat zie ik die van mij zonder problemen oom wel eens doen.

Wat is hij verschrikkelijk opgeknapt, geniet van hem met wat je doet en onderschat hem niet. Ik denk net als je instructrice het verhaal los moet laten en gewoon gaan rijden.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:48

het is ongelovelijk hoe hij opgeknapt is als ik het filmpje bekijk vanuit de opfok,zie ik met het het filmpje van het loslaten eigenlijk niets meer,ik denk dat je hem gewoon lekker kan gaan rijden.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:18

Belker schreef:
Lorette, het is dat ik het verhaal ken maar ik zie gewoon een jong paard waar niks bijzonders aan te zien is. Er was 1 moment dat ik even aha dacht, maar dat zie ik die van mij zonder problemen oom wel eens doen.

Wat is hij verschrikkelijk opgeknapt, geniet van hem met wat je doet en onderschat hem niet. Ik denk net als je instructrice het verhaal los moet laten en gewoon gaan rijden.

Helemaal mee eens..!
Gewoon mee aan de slag, je hebt een super ruitergevoel dus dat komt best goed..!! :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:57

Rachral schreef:
Belker schreef:

Helemaal mee eens..!
Gewoon mee aan de slag, je hebt een super ruitergevoel dus dat komt best goed..!! :)

Lees al tijdje mee
Ook mee eens. Je ziet misschien soms iets, maar is ook omdat je het weet. 99 % van de tijd zie ik gewoon een jong paard. Hij is alleen maar beter geworden van het werk.
Gewoon lekker gaan rijden en genieten

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:44

ik ben ook al de hele tijd een stille meelezer, maar wat ik zie is gewoon een paard dat blij en onder de indruk is van iets !. en die 'tic' doet mijn paard ook afentoe, maar die is niet atactisch of wat.
gaat goed komen! lekker rijden en genieten, je voelt hem perfect aan dus dat komt goed hoor :)