Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:51

hmm hij kan niet eens bokken........galop wil ook niet echt lukken. Die spieren zitten hem duidelijk in de weg. Echt sneu want hij wil wel...In zijn hoofd is ie gewoon paard..jammer dat zijn lijf verknalt is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:56

hollywood86 schreef:
jenn0dv schreef:
Pas op SCHOKKEND .. ;)

:O

Ik ook niet. . . vriendelijk verzoek om zulke reactie's niet binnen dit topic te plaatsen. Ik heb meerdere keren aangegeven dat mensen met een (andere) mening hier meer dan welkom zijn, mits zij die enigzins kunnen onderbouwen. Jouw reactie voegt niets toe aan dit topic en komt beledigend over.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:12

Ailill schreef:
Je hebt mij nooit horen zeggen dat Totilas een normaal paard is, maar fysiek is er niks met hem. Het kan je smaak niet zijn, maar hij is absoluut niet te vergelijken met een TWH of ASH/B. Hoe die paarden lopen (en de manier hoe ze die paarden laten lopen) en de bouw van die paarden is zo extreem dat die paarden imo geen paardwaardig leven hebben.

Ailill schreef:
Het topic gaat niet over 'jullie' quarters. . . het gaat over het bewust doorfokken van paarden en die zo fysiek de vernieling in helpen. . . plus dat we inhoudelijk in zijn gegaan op het feit hoe die paarden getraind worden. Dus jouw reactie is wel bekrompen, want je hebt geen kennis van TWH (dat zeg je immers zelf).

Ik heb wel kennis van die rassen en juist daarom ben ik dit topic gestart.*knip*
Een paard is een dier dat al miljoenen jaren prima voor zichzelf kan zorgen, door dagelijks lange afstanden te lopen. Door over ruw terrein toch goed uit de voeten te kunnen. Door geschikt voedsel ZELF te kunnen vinden en door een strenge hiërarchie binnen een kudde op te volgen. Dit zijn allemaal zaken die een paard tot op de dag van vandaag nodig heeft om een paardwaardig leven te kunnen hebben. Zo'n doorgefokte spierbundel of uitgerekte TWH is daar imo niet toe in staat.

Ailill, je hebt het over jouw kennis van de TWH, maar die is duidelijk erg beperkt!
Extreme bouw? Uitgerekt?
Een walker is net zo gewoon gebouwd als een ander paard. De gangenaanleg is ook natuurlijk.
Ik zal zeker niet ontkennen dat er in Amerika een klein gedeelte van de showpaarden op 'stacks' staat waardoor die paarden extreem lopen, maar scheer aub niet het hele ras over 1 kam!
Dan nog maar een keer het fototopic van mijn TWH: [ITP] Mijn veelzijdige Tennessee Walking Horse
Lijkt net een gewoon paard he :')

joyfordogs

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:44

Jammer als er dingen wordengeschreven over rassen waarmee niets mis is zoals de twh. Ik zie dagelijks twh's die gewoon functioneren, een prima leven hebben zonder beperkingen.
Ee zij. Idd quarters die extreem gefokt zijn helaas, maar dat maakt de quarter niet standaard ongeschikt en zielig.
Extremen die helaas bij elk ras voorkomen, maken niet dat t hele ras per definitie ongezond is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:59

IMO is een Quarter allang geen ras meer, gezien de zeer verschillende disciplines waarin zo is doorgefokt om de beste resultaten in die discipline te kunnen behalen kun je niet meer spreken van een rasstandaard.

Overigens loopt dit dier ook nog op schoenen op de wei !! Wat toch voor een paard de beste ondergrond zou moeten zijn (niet te hard niet te zacht).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:00

ik ben een absolute stevige quarter fan, mijn quarter is ook een behoorlijke spierbundel en dat is het soort paard waar ik van hou.

wat mij wel heel erg stoort is dat er wordt gefokt met een spierafwijking zoals HYPP om dit soort extra bespiering te verkrijgen.
een mooi flink gespierd paard is op zich niks mis mee, maar zodra je met opzet een afwijking/ziekte erin fokt om een mooi beeld te krijgen gaat er volgens mij echt iets fout.

imo fok je om een ras te verbeteren/versterken en daarbij probeer je ziektes en afwijkingen eruit te krijgen ipv erin te fokken.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:56

Ik weet niet waarom dit nu ineens een quarter topic begint te worden, maar wat ik het meest schrijnende vind is dat dit topic nu zo gedraaid wordt alsof het allemaal heel normaal is wat hier in het begin te zien was. Dat dit dus kennelijk 'normale' paarden zijn en dat 'wij' te bekrompen zijn om dat te begrijpen.
Ik hou van paarden, vind bijna alle paarden op hun eigen manier mooi, heb zeker een voorkeur maar kraak anderen toch echt niet snel af.
De paarden die hier voorbij komen? In die filmpjes? Dat overschrijdt echter wel die grens! Ik weet niet of het jullie op valt, maar die paarden hebben littekens, die paarden lopen tot bloedens toe in de schoenen met kettingen er om. Die paarden struikelen bij iedere stap....
Sorry, maar een paard dat BLOED is geen NORMAAL gefokt paard. Zo komen ze namelijk niet uit de natuur.
Dus hoe de verhoudingen qua lichaamsbouw liggen ga ik mij niet te veel over oplaten, zolang het nog lekker vrij kan bewegen zijn het vast allemaal hele mooie paarden. Maar wanneer deze bewegingen op een zeer wrede manier worden beïnvloed ben ik er toch echt snel misselijk van!!

En daarmee bedoel ik dus niet een bepaald ras dat wat mij betreft niet door de beugel kan, er zijn namelijk overal betere en minder goede gevallen van bekend, maar het gaat om hoe deze paarden getraint en behandeld worden, ik geloof dat dit topic daar om bedoeld is. Wat wij mensen die paarden aan doen om ze voor ons oog beter over te laten komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:05

Amen , zo is het maar net ....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:24

My_Chimanga schreef:
Ik weet niet waarom dit nu ineens een quarter topic begint te worden, maar wat ik het meest schrijnende vind is dat dit topic nu zo gedraaid wordt alsof het allemaal heel normaal is wat hier in het begin te zien was. Dat dit dus kennelijk 'normale' paarden zijn en dat 'wij' te bekrompen zijn om dat te begrijpen.
Ik hou van paarden, vind bijna alle paarden op hun eigen manier mooi, heb zeker een voorkeur maar kraak anderen toch echt niet snel af.
De paarden die hier voorbij komen? In die filmpjes? Dat overschrijdt echter wel die grens! Ik weet niet of het jullie op valt, maar die paarden hebben littekens, die paarden lopen tot bloedens toe in de schoenen met kettingen er om. Die paarden struikelen bij iedere stap....
Sorry, maar een paard dat BLOED is geen NORMAAL gefokt paard. Zo komen ze namelijk niet uit de natuur.
Dus hoe de verhoudingen qua lichaamsbouw liggen ga ik mij niet te veel over oplaten, zolang het nog lekker vrij kan bewegen zijn het vast allemaal hele mooie paarden. Maar wanneer deze bewegingen op een zeer wrede manier worden beïnvloed ben ik er toch echt snel misselijk van!!

En daarmee bedoel ik dus niet een bepaald ras dat wat mij betreft niet door de beugel kan, er zijn namelijk overal betere en minder goede gevallen van bekend, maar het gaat om hoe deze paarden getraint en behandeld worden, ik geloof dat dit topic daar om bedoeld is. Wat wij mensen die paarden aan doen om ze voor ons oog beter over te laten komen.

ik probeer hier in ieder geval geen quarter topic van te maken ;)

zoals ik al eerder gepost heb in dit topic is dat er voor een aantal mensen blijkbaar geen grens meer is om middelen te gebruiken om hun paard " mooier" te laten lopen.
en het gebruik van de martel methodes die eerder in dit topic genoemd zijn worden alleen gebruikt omdat er een publiek is die die paarden graag zo ziet lopen.

het enige wat we eraan kunnen doen is aangeven dat zulk soort dingen niet gewaardeerd worden en er dus niet als toeschouwer naar toe te gaan, is er geen publiek houden zulk soort praktijken op, want dan is er geen geld mee te verdienen.

helaas is geld nog altijd de trigger geweest om rare dingen uit te halen, niet alleen met dieren, maar ook met kinderen of volwassenen.

money rules.

ik hoop alleen maar dat in de toekomst deze praktijken verboden worden of gestopt worden met gebruik omdat niemand paarden zo wil zien lopen.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:11

@guarterH Tuurlijk, iedereen heeft misschien wel weer een ander ideaal beeld, het is maar waar je aan gewend bent. Maar het is een FEIT dat deze paarden hieronder lijden, hun benen vol met chemise troep. Vind je dat dan ook normaal? En dan mag ik dan wel een 'bekrompen ziel zijn' hoe jij het benoemd, maar ik vind dat echt niet kunnen, paarden die van de pijn hun benen maar zo hoog optrekken, kettingen, pennen in hun hoeven. Dat zie ik niet als het 'normaal' beeld.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:16

@Mikke je snapt natuurlijk zelf wel dat we het hier over de doorgefokte twh hebben. Daar staat in dit geval jouw paard dus buiten.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:40

Esstherm schreef:
@Mikke je snapt natuurlijk zelf wel dat we het hier over de doorgefokte twh hebben. Daar staat in dit geval jouw paard dus buiten.

Waar zie jij doorgefokte walkers dan? In die Amerikaanse filmpjes?
Haal die die stacks eraf en je hebt een normaal gebouwd paard hoor. Maar daarmee praat ik die stacks, de manier van trainen en de daardoor extreme bewegingen niet goed hoor!

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:49

nouja, in ieder geval niet hoe jouw paard eruit ziet/behandeld. Maar ik bedoel vooral de foto's op de eerste pagina, volgens mij zijn dit geen TWH, maar dat bedoel ik met doorgefokt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:55

er zit hier wel verschil tussen extreem fokken, en extreme trainingsmethodes !verwar die 2 niet met elkaar.
en "zoals in de natuur "bestaat niet bij paarden. een paard is een door de mens ontwikkeld dier, die van nature niet zo in het wild voorkomt (net als koeien/schapen en kippen b.v.).verwilderde paarden zijn er wel,maar dat is wat anders.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:35

Even kort een reactie. . . ik merk dat er nu voornamelijk Quarter en AWH eigenaren reageren, fijn maar dit is niet wat ik bedoel. Waar ik mij meer dan zorgen om maak is het feit dat wij mensen bewust dieren zo fokken of zelfs (imo) fabriceren/manipuleren die verre van normaal zijn. Paarden stammen af van wilde paarden, net als dat honden afstammen van wolven.

Dat er dan mensen zijn die daar zonodig verandering in moeten aanbrengen is meer dan triest. Ik heb het hier niet specifiek over een AWH of een Quarter, maar om het gedrag van de fokkers/eigenaren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:49

wilde paarden bestaan niet, alleen verwilderde.. tussen prezwalski en paard is er nix.het paard is een door de mens gefokt diersoort.
maar bedoel je nu gedrag, of fokken van de mens.
met een TWH is nix mis, zie mikkee !
alleen bepaalde trainingsmethodes.zowel bij de TWH, en de tuigpaarden hier, en bij springpaarden, en bij circus dieren, om maar een zijstraat te noemen. uitwassen vind je ook hier. zoals barreren, en de kroonranden en anus insmeren met een bijtend goedje. schoenen, ringen.opzet, ga zo maar door(totilas loopt ook zo niet van zichzelf ).maar dat is trainen, niet het fokken. een tuigpaard/QH of wat dan ook is specifiek gefokt,maar in principe niet ongezond.niet zo excessief als b.v. bij honden.
dus er is verschil tussen bepaalde rassen fokken, en bepaalde trainingsmethodes.
ik ben niet tegen rassen, wel tegen bepaalde methodes om te trainen.

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:52

wat zielig zeg!!!!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:16

spicegirl schreef:
wilde paarden bestaan niet, alleen verwilderde.. tussen prezwalski en paard is er nix.het paard is een door de mens gefokt diersoort.
maar bedoel je nu gedrag, of fokken van de mens.
met een TWH is nix mis, zie mikkee !
alleen bepaalde trainingsmethodes.zowel bij de TWH, en de tuigpaarden hier, en bij springpaarden, en bij circus dieren, om maar een zijstraat te noemen. uitwassen vind je ook hier. zoals barreren, en de kroonranden en anus insmeren met een bijtend goedje. schoenen, ringen.opzet, ga zo maar door(totilas loopt ook zo niet van zichzelf ).maar dat is trainen, niet het fokken. een tuigpaard/QH of wat dan ook is specifiek gefokt,maar in principe niet ongezond.niet zo excessief als b.v. bij honden.
dus er is verschil tussen bepaalde rassen fokken, en bepaalde trainingsmethodes.
ik ben niet tegen rassen, wel tegen bepaalde methodes om te trainen.

Ben het helemaal niet met je eens, een paard stamt af van zijn wilde voorouders. . . waarom is het anders zo dat de de oer-rassen nog steeds enorm dicht bij de echt wilde paarden staan? Ik bedoel het gedrag en het fokken van de mens en dan vooral het feit dat mensen denken te kunnen bepalen hoe een paard er volgens hen uit zou moeten zijn. Welk recht heeft de mens om zo over andere diersoorten te beslissen? Zonder te kijken naar de gevolgen van dat fokken?

Ik zou je willen vragen om het topic nog eens goed door te lezen, want al jouw argumenten zijn al meerdere malen besproken en ontkracht.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 24-03-12 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:24

quarterH schreef:
ik ben gewend aan bv de quarter en dat is mijn 'normaal' en ideaalbeeld.
maar ik weet dat er hele andere types zijn. die hoef ik niet mooi te vinden maar om dan te zeggen dat ze 'mismaakt' zijn....
dat zegt meer over je eigen kennis dan iets anders.

beetje verdraagzaam zijn he mensen!!

Ik heb een Quarter maar ik ben toch echt van mening dat een paard wat niet lekker kan bewegen niet is zoals een paard hoort te zijn. Er zijn een heleboel ideaalbeelden, maar daarbij moet een paard imo wel paard kunnen zijn. Paarden zijn nou eenmaal dieren die af en toe lekker los willen kunnen gaan, mijn Quarter sjeest ook wel als een gek door het weiland. Als een paard dit niet kan, dan vind ik dat zielig ja. Het is niet dat omdat hij als halterpaard is gefokt dat hij niet zou willen rennen en springen en gek doen. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:30

Een amha is ook niks mis mee, maar genoeg mensen moeten niks van deze "barbie" paardjes hebben. Ook hier genoeg dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar ik welke discipline niet?
Ook hier zie ik weleens halsjes waarvan ik denk, oh, dat wordt wel heel onnatuurlijk.
Is het hele ras dan slecht? Neuh.
Ik zou zelf alleen nooit zover gaan, dan maar geen world champion

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:46

Die opgepompte quarters, dat zijn dikbilpaarden, vleespaarden, net zoals je dikbilrunderen hebt.

Jammer, dat (de) men(s) niet tevreden kan zijn en blijven met wat we hebben, maar steeds extremer moeten gaan fokken. Die lui zijn ziek van geest, en denken totaal niet meer aan het welzijn van het dier, maar alleen aan hun eigen ik met hun idiote ideeën _-:( _-:( _-:( _-:( _-:(

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:52

Waarom voelen zoveel mensen zich gelijk aangesproken?
Dit topic gaat toch over het extreem doorfokken van rassen (welk ras dan ook) en wat voor nadelen het dier hievan heeft?
Heb zelf een arabier, en vind ze zelf erg mooi, maar ook bij arabieren wordt soms extreem op uiterlijk doorgefokt. Verschrikkelijk vind ik het! Snap serieus niet dat mensen zoiets mooi kunnen vinden en het in stand houden.. _-:(

Beetje triest dus ook dat sommige mensen zich gelijk aangesproken voelen als quarter eigenaar als mensen zeggen dat die halter horses van de foto extreem zijn. Als je een beeje gezond verstand heb (liefhebber van het ras of niet) zie je ook wel dat dit te ver gaat. Heeft verder helemaal niks met het ras te maken, want dit kom je overal tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:27

DorSer schreef:
Die opgepompte quarters, dat zijn dikbilpaarden, vleespaarden, net zoals je dikbilrunderen hebt.

Jammer, dat (de) men(s) niet tevreden kan zijn en blijven met wat we hebben, maar steeds extremer moeten gaan fokken. Die lui zijn ziek van geest, en denken totaal niet meer aan het welzijn van het dier, maar alleen aan hun eigen ik met hun idiote ideeën _-:( _-:( _-:( _-:( _-:(

Achja, een typisch voorbeeld van ''wat de boer niet kent, dat vreet hij niet''

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:12

Opzich vind ik het geen probleem om te fokken naar een ideaalbeeld.

Als ze graag een "beefy" quarter willen fokken moeten ze dat zelf weten.

Waar ik wel moeite mee heb is het leed wat erbij komt kijken. HYPP geeft veel fysieke klachten voor het paard (extreme spiertremoren, krachtsverlies, paralyse/verlamming) en dat valt mijn inziens niet goed te praten. Dan ga je de grens over, dan ga je net die stap te ver.
Zoals de Amerikaanse Arab of Shetlandpony. Zo lang die beesten geen leed ervaren aan hun gestel zie ik geen grote bezwaren voor het fokken naar een ideaalbeeld.

Of je het mooi of ethisch correct vindt ligt aan jezelf, en aan de normen en waarden waar je mee opgevoed bent. Een kind in Amerika zal zo'n opgepompt paard normaal en mooi vinden, terwijl wij naar ons voorhoofd wijzen. Wellicht doen ze dat ook als ze zien wat wij "maken" van onze dressuurpaarden.

anneegeraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:16

Dit kan ik nou niet bepaald een paard meer noemen.. Sorry maar ik vind dit niet eens mooi. Echt vreselijk dat mensen zulke dingen doen met paarden, gedver :S