Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:39

Ja weet je het is een beetje dubbel....
Ik ben ook ooit met een hengst begonnen........was overgins me 1e paard.
Maar ik liep toen al even mee op de stoeterij en deed mee helpen met de dekhengsten en andere hengsten.

Het was trouwen niet de bedoeling dat ik een hengst had.
Ik kocht hem als jaarling om hem later als rijpaard te gaan gebruiken.
op zijn 3e zei de fokker joh waarom gaan we niet naar de Hengstenkeuring met hem...
Deze hengst werd dus GGK.
Dan krijg je een ander soort doel.
Ik kreeg van de fokker wel een soort opleiding omdat hij hengst bleef...simpel door niet altijd makkelijke hengsten te trainen en verzorgen...

Door de ervaring met me 1e paard en andere hengsten zeg ik nu als Montoyo niet goed genoeg is laat ik hem ruinen...

En soms moet je eerst op je bek gaan of met beide ogen zien om te beseffen dat het idee bijgesteld moet worden....

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:41

Nee heeft geen nut, daarom zeg ik ook dat ze naïef is. Totaal nog niet en verre van volwassen.
Een duidelijk voorbeeld van geen verstand van dieren te hebben. Als het maar mooi is, als het maar pit heeft, als ik er maar mee kan showen... piept wel anders als ze straks tegen een muur aangeplakt zit , en heeft niks met hengst zijn te maken maar aan haar manier van opvoeden, of niet opvoeden.. ken haar net zo goed een merrie of ruin flikken. Mama geeft koekjes, paard begint te bijten en dan doodleuk zeggen dat het schooien is, terwijl het dier gewoon duidelijk GEEN respect voor ze heeft... en zoiets wil een hengst... Hilarisch!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:50

Sueno schreef:
Nee heeft geen nut, daarom zeg ik ook dat ze naïef is. Totaal nog niet en verre van volwassen.
Een duidelijk voorbeeld van geen verstand van dieren te hebben. Als het maar mooi is, als het maar pit heeft, als ik er maar mee kan showen... piept wel anders als ze straks tegen een muur aangeplakt zit , en heeft niks met hengst zijn te maken maar aan haar manier van opvoeden, of niet opvoeden.. ken haar net zo goed een merrie of ruin flikken. Mama geeft koekjes, paard begint te bijten en dan doodleuk zeggen dat het schooien is, terwijl het dier gewoon duidelijk GEEN respect voor ze heeft... en zoiets wil een hengst... Hilarisch!

Helaas zie je dit steeds vaker...
En door mensen die lopen te paraderen met iets wat ze niet in de hand hebben krijgen de goede te lijden onder de kwade ;)

Sueno

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:53

Juist, en worden hengsten afgeschilderd als oncontroleerbare en onbetrouwbare monsters

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:55

Ik blijf bij mijn mening dat een hengst dezelfde opvoeding dient te krijgen als een ruin of merrie, standvast, consequent en correct. Maar ik durf te wedden dat als TS zich een hengst aanschaft ze daar vies mee op dr neus gaat vallen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:59

Sueno schreef:
Ik blijf bij mijn mening dat een hengst dezelfde opvoeding dient te krijgen als een ruin of merrie, standvast, consequent en correct. Maar ik durf te wedden dat als TS zich een hengst aanschaft ze daar vies mee op dr neus gaat vallen

Heb op dit moment steeds even een mis communicatie met de merrie :o
Mijn hengst kreeg gister even flink op zijn kloten...en houd dan ook op met wat hij deed.
De merrie wil de laatste woord :+
Maar krijgt precies de zelfde behandeling als de hengst....

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:03

haha ik geloof dat ik precies hetzelfde zeg in het andere topic :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:07

Sueno schreef:
haha ik geloof dat ik precies hetzelfde zeg in het andere topic :D

Ja we lopen in 2 topic ons zelf te herhalen _/-\o_

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:57

Ik heb nu een jaarling hengst veulen die ik straks naar de HK wil doen (barock pinto), maar als hij niet goed gekeurd wordt, dan gaan zijn ballen er toch echt af.

Maar ik moet wel zeggen dat er veel mensen zijn die hengsten als ware hel omschrijven, terwijl met de juiste opvoeding (daar gaan we weer ;) ) er een hoop hengsten zijn die zich voorbeeldig gedragen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:01

Maar het is opvoeding versus ingeprogammeerd gedrag.
Hoe goed je ook opvoed dat gedrag kan opeens als een blad aan een boom omdraaien...ook bij de opgevoede hengsten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:11

klopt, en daarom vind ik dat mensen het echt goed moeten overwegen, en zeker niet een hengst moeten nemen omdat die zo mooi showen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:40

Voor mij was dat niet waarom ik een hengst wou. Ik kwam er vroeg achter dat ik een hengsten mens ben, merries kan ik weinig mee en ruinen vind ik halve mannen/sullen. (niet alle merries en ruinen scheer ik over 1 kam)

Een erg domme reden vind ik het eigenlijk om alleen om uiterlijk en show een hengst te willen.
Er mee kunnen omgaan zou op de eerste plaats moeten staan.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:43

Barcelano schreef:
Hopelijk vind Ts een Hengstenhouder om mee te lopen met niet altijd lieve hengsten.......

Ik weet niet hoe het overgins met jullie hengsten en merries zit?
Maar ik merk wel dat de lente is aangebroken....Zowel bij de merries als de hengsten

Mijn jonge bijrijdmerrie is vrijwel de hele winter hengstig geweest om de 3 weken dus voorjaar maakt voor haar geen verschil. Ze wordt juist kalmer en relaxter door de hogere temperaturen. Ze is van nature erg rustig maar ze is wel enorm geinteresseerd in andere paarden, voornamelijk ruinen (hengsten staan er bij ons niet). Elke ruin (merries worden overgeslagen) wordt besnuffeld alsof het de toekomstige vader van haar veulens is maar ze heeft verder niet veel merriestreken. Schoppen en staken zit er niet in bij haar. Plassen doet ze alleen op stal dus daar heb ik ook niet veel last van. Ik kom wel eens hengsten tegen buiten maar dat gaat altijd prima zelfs als ze hengstig is. Hengsten zijn altijd goed onder controle en zij ziet het verschil nog niet tussen een ruin of een hengst.
Ze kan wel dominant zijn op stal dus daar moet ik haar wel in de gaten houden...ze kan als een echte merrie wel eens kattig uit de hoek komen. Maar ja je kunt niet alles hebben he :)
Hoe zit dat met die paarden met lentekriebels? Zijn ze echt lastiger? En is dat vooral met rijden of in het algemeen?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:50

Dit is gewoon een kwestie van het moet en het zal.

Zonder daarbij enigszins een doel te hebben, aan het comfort van het dier te denken of de veiligheid van anderen. Maar ach, wat maakt het uit? TS móet een hengst: dat is mooi en stoer! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:09

Barcelano schreef:
Ik zat inderdaad een beetje met verbazing over deze opmerking te lezen.
Ik heb ook geen honden....Maar ben wel van mening dat al heb je zo chihuahua hondje die moet je net zo opvoeden als een herder.
En juist die kleine hondjes missen juist vaak opvoeding :+

Ik denk soms dat de grote honden inderdaad beter opgevoed worden, aangezien je die niet even kunt optillen als het even niet goed gaat :D
Honden hebben allemaal de zelfde basisopvoeding nodig en als dat er in zit, kun je kijken wat kan bij welk dier. Bij de een zal meer kunnen dan bij de ander.

Met paarden evenzo, alle paarden, hengsten, merries, en ruinen hebben allemaal de dezelfde basisopvoeding nodig en per paard zal je moeten kijken wat je extra moet doen of kan laten.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:31

Mindim schreef:
Barcelano schreef:
Ik zat inderdaad een beetje met verbazing over deze opmerking te lezen.
Ik heb ook geen honden....Maar ben wel van mening dat al heb je zo chihuahua hondje die moet je net zo opvoeden als een herder.
En juist die kleine hondjes missen juist vaak opvoeding :+

Ik denk soms dat de grote honden inderdaad beter opgevoed worden, aangezien je die niet even kunt optillen als het even niet goed gaat :D
Honden hebben allemaal de zelfde basisopvoeding nodig en als dat er in zit, kun je kijken wat kan bij welk dier. Bij de een zal meer kunnen dan bij de ander.

Met paarden evenzo, alle paarden, hengsten, merries, en ruinen hebben allemaal de dezelfde basisopvoeding nodig en per paard zal je moeten kijken wat je extra moet doen of kan laten.

Dit bedoel ik dus ook!!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:34

Maar TS, zeg nu eerlijk
Waarom wil je nu echt perse een hengst?
Omdat hij zo mooi kan showen?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:40

Ik snap niet waarom iedereen nu zeg dat ik een hengst zou willen om het showen. En voor anderen, ik ben aan het paardrijden voor mezelf omdat ik van paarden houd, en niet om anderen een plezier te doen.
ik vroeg gewoon of het niet soms een voordeel kon zijn als de iets wat heet worden, nou blijkbaar dus niet.
Want bij mijn ruin is het wel een voordeel, dan tilt hij net even zijn voetjes meer omhoog.

Ik had volgens mij ookal gescheven dat ik nu met een ruin bezig ben,,, en mensen reageren nong steeds alsof ik nu METEEN een hengst ga kopen, en dat is helemaal niet zo.

Ik vroeg om advies , omdat ik dat wou, zonder advies had ik misschien nu al wel een hengst op stal staan. Dus dat ik niet luister slaat nergens op!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:41

ivy_power89 schreef:
Maar TS, zeg nu eerlijk

nee, dat heeft iemand er van gemaakt!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:44

melaniehut schreef:
@ Varekaj

Ik denk idd dat ik dat kan, maar toch weet je niet 100 % zeker tot je het echt meemaakt, daarom ga ik eerst wat ervaring met hengsten opdoen.

Ze kunen wild worden op wedstrijd, maar kan het ook zijn dat ze geen showen en daardoor 3 x zo mooi gaan lopen?
Mijn ruin loopt namelijk het mooist als er iets engs in de buurt is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:52

melaniehut schreef:
ivy_power89 schreef:
Maar TS, zeg nu eerlijk

nee, dat heeft iemand er van gemaakt!

Waarom dan wel?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:55

Ik heb even stukje tekst gequote van de Ts hierboven...

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:25

Barcelano schreef:
melaniehut schreef:
@ Varekaj

Ik denk idd dat ik dat kan, maar toch weet je niet 100 % zeker tot je het echt meemaakt, daarom ga ik eerst wat ervaring met hengsten opdoen.

Ze kunen wild worden op wedstrijd, maar kan het ook zijn dat ze geen showen en daardoor 3 x zo mooi gaan lopen?
Mijn ruin loopt namelijk het mooist als er iets engs in de buurt is.

ja, dat zegt toch niet dat ik er mee vind gaan showen van kijk ik heb een hengst, ik bedoelde de vraag als: kun je er voordeel van hebben dat je paard een beetje heet wordt?
want zoals ik al eerder zei, bij mij ruin is dat wel zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:26

Waaróm wil je perse een hengst?

Zo moeilijk is die vraag toch niet?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:34

stef schreef:
Waarom dan wel?

Omdat ik vind dat hengsten zich op een andere manier presenteren als ruinen (tuurlijk je hebt ook ruinen die in gedachte nog hengst zijn), Dat trek mij aan. En ja ik vind een hengst mooi, wie niet? Maar het uiterlijk is niet de hoofdreden, je hebt ook super mooie ruinen en merrie's dus dat is absoluut geen reden om het jezelf moeilijk te gaan maken.
En stel hij preseert goed, dan zou ik best een veulentje willen van die hengst...

Maar voor de 1000ste keer als ik,,, ooit ( over 5 of 10 of 20 jaar) een hengst zou kopen en hij is onhandelbaar, dan ga ik heus niet mijn leven op het spel zetten om hem hengst te houden, dan wordt het gewoon een ruin.

Maar ik ga dus ergens stage lopen, en wie weet vind ik het dan wel niets, nou dan had ik het helemaal fout gedacht. Iedereen maakt wel is vereekrde keuzen. Maar wie weet is het ook wel de beste keuze die ik ooit gemaakt hebt,
de toekomst zal het uitwijzen..