Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:01

Quartusje schreef:
ok maar zou je het dan helemaal niet erg vinden als iemand met smaak jou paard zit op te eten ?

nee juist niet :) Een dier wat mij in zijn leven blij gemaakt heeft, waar ik van genoten heb......... mag het van mij verdienen dat er na zijn dood ook nog van hem genoten word.

Dat is voor mij ook een doorslaggevende reden. Aan beurs vlees heeft de slager niks, dus OOK na de dood word er respectvol met het lichaam omgegaan........ en als er dan iemand ergens in de wereld ook nog eens kan genieten van het vlees dat hij heeft achtergelaten, dan is dat alleen maar mooi.

kweetut, ben een beetje vreemd soms :)

boeflover

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:18

Het is toch ook mogelijk om je paard naar de slager te brengen en deze dan wel af te laten schieten, maar níet te slachten? (dat je er voor moet betalen ipv geld krijgt?) Of is dit niet juist?

Daarnaast, is er een site met adressen van paardenslagers?

Ikzelf ben in principe voor slachten omdat dit een snellere manier is voor het paard, idd wel wanneer hij gemakkelijk nog de trailer in gaat én geen pijn heeft om te verplaatsen e.d. Echter het idee dat mijn paard later in mijn frikandel zit vind ik vreselijk, dus ik zou het liefst wél mijn paard laten afschieten, maar níet laten slachten... maar of dit kan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:22

jahoor......... even invullen dat die niet voor consumptie geschikt is.

~_Ellen_~

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:05

beide keren lijkt me dat een super moeilijke beslissing!!
Ik zou hem zelf een spuitje geven maarja..
iemand anders zou hem naar de slacht brengen..
Waarom ik voor een spuitje zou kiezen en niet voor de slacht...
omdat ik niet tegen het idee zou kunnen..
dan worden het echte nachtmerries!!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:41

KiWiKo, ik begrijp je redenatie volkomen... ik ben misschien ook een beetje gek dan. Ik verplicht mezelf alleen wel om mee te gaan tot het bittere einde, hoewel dit waarschijnlijk vreselijk is, het hoort erbij en ik zou mijn merriemuis niet alleen laten denk ik. Maar dat verschilt ook weer per persoon. Ik denk ook dat het van de situatie afhangt. Als een paard doodziek in het land ligt of een ongeluk krijgt dan zou ik ervoor kiezen om haar thuis te laten afschieten. Ik heb gemerkt met het overlijden van een jong paardje dat ik minder moeite heb met een paardenlijk als het lijden over is dan met een paard dat vecht voor z'n leven. Ik heb tegen mijn veulen wel 100x gezegt: ga alstjeblieft dood lieverd. Onze veearts wilde hem niet wegspuiten want hij zegt: in de natuur leveren ze ook zo'n doodsstrijd aan het eind en hij maakt het niet meer bewust mee. Hoewel ik mijn veearts wel begrijp en wil geloven vond ik dit het allerergst wat ik ooit met paarden kan meemaken. Het risico op een doodstrijd bij zo'n spuit wil ik dan ook ten alle tijden voorkomen ook al is de kans niet groot.

Nu ik er zo over nadenk... wil ik misschien wel dat m'n merrie gewoon bij huis wordt afgeschoten als het zover is. Omdat ze de trailer niet echt gewend is (alleen naar de hengsteboer op en neer) zou dat misschien voor stress zorgen.

Wie zou je voor zoiets kunnen bellen? De vee-arts?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:17

de slager mag aan huis schieten. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:47

kiwiko: door jou bedenk ik me anders over de slacht!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:55

Judje schreef:
Dames en heren, kunnen we weer vriendelijk verder misschien?

Daarnaast is het inderdaad handig om je eerst even in te lezen in een topic alvorens te reageren. Een hoop argumenten zijn al weerlegd over beide methoden van het beëindigen van het leven van je paard.

Imo is het logisch dat jullie wat fel reageren: juist omdat jullie allemaal, wat jullie ook zullen kiezen, zielsveel van jullie paarden/paarden in het algemeen houden. Juist door die liefde voel je je beledigd of heb je het idee dat iemand niet zoveel respect voor zijn paard heeft.

Wanneer je voldoende leest in het topic zal je zien dat inslapen niet zo romantisch is als een groot deel denkt en dat slachten niet zo'n horror is als een groot deel denkt.

Bijna iedereen handelt uit liefde als het om zijn of haar huisdieren gaat. Ga daar vanuit en probeer verder te kijken dan alleen dat wat je weet. Ga niet uit van het slechte van iemand met een andere mening, maar probeer na te gaan waarom iemand iets totaal anders zou doen. :)

Zoals Judje al heel mooi verwoord:

Moderatoropmerking:
Sommige reacties over en weer kunnen met enigszins meer respect. Ieder heeft een mening, en mag hier voor uitkomen, en ieders mening is gebaseerd op misschien ervaring, feiten, en / of gevoelens. Laten we die mening van elkaar respecteren.

Mensen die nieuw komen kijken in dit topic wil ik inderdaad verzoeken om eerst goed in dit topic te lezen over beide kanten (slachten en inslapen) alvorens te reageren en wellicht te komen met een opmerking die al 10 keer voor jou is geweest en niet relevant bleek te zijn. Ik zal enige informatie in de openingspost bijvoegen zodat dit gemakkelijk terug te vinden is.

Bij voorbaat dank. :)

Mocht iemand heldere links / quotes etc. hebben voor het onderwerp mogen die naar mij GePBt worden. :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:01

Ik zal enige informatie in de openingspost bijvoegen zodat dit gemakkelijk terug te vinden is.
Dat is heel fijn, goede oplossing.
Bedankt!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:58

@Nien: Het akelige en tegelijkertijd het prettige aan schieten is dat het gewoon heel erg snel gaat. Je moet het je voorstellen als een stalen cilinder, ong. zo dik als een colablikje waar heel snel een stalen pin uitschiet. Het paard is dus meteen hersendood, z'n benen slaan letterlijk onder hem weg en hij is meteen weg.

Ik weet zeker dat een paard van schieten minder meekrijgt dan van inslapen. Ik vond het wel een naar gezicht om het paard te zien vallen. Inslapen, als het goed gaat allemaal, is wat dat betreft voor jezelf misschien "mooier/romantischer/prettiger", je begrijpt de aanhalingstekens wel. Het kijkt gewoon fijner, laat ik het zo maar zeggen. Maar dan moet je dus niet tegen een eindeloze doodsstrijd aan moeten kijken.

Bij mijn paard ging het inslapen destijds heel mooi, maar ik weet zeker dat hij er veel meer van mee heeft gekregen dan het paard dat ik afgelopen vrijdag naar de slager wegbracht.

Als je nog meer vragen over de gang van zaken hebt mag je rustig PB-en.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:46

KiWiKo schreef:
Quartusje schreef:
ok maar zou je het dan helemaal niet erg vinden als iemand met smaak jou paard zit op te eten ?

nee juist niet :) Een dier wat mij in zijn leven blij gemaakt heeft, waar ik van genoten heb......... mag het van mij verdienen dat er na zijn dood ook nog van hem genoten word.

Dat is voor mij ook een doorslaggevende reden. Aan beurs vlees heeft de slager niks, dus OOK na de dood word er respectvol met het lichaam omgegaan........ en als er dan iemand ergens in de wereld ook nog eens kan genieten van het vlees dat hij heeft achtergelaten, dan is dat alleen maar mooi.

kweetut, ben een beetje vreemd soms :)

Tja, zoals ik al ergens in het begin meldde is de mijne ook naar de slager gegaan.
Ik heb een doos frikadellen gekocht, voordat het gebeurde. ;) Ik had er aan de ene kant ook wel moeite mee. Aan de andere kant heb ik geen problemen met scharrelvlees en we kunnen wel stellen dat het vlees van mijn paard scharrelvlees was.

Ik heb er nog steeds geen spijt van gehad, maar weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen als ik nogmaals voor de keuze kwam te staan. Ik heb nu niet het probleem meer van een levensgevaarlijk paard. Aan de andere kant is zoals iemand al eerder beschreef geen van de andere opties echt iets waar ik over na wil denken.
Overigens ken ik ook nog een smerig detail van cremeren. Ik zal het niet plaatsen omdat ik zelf 2 weken van mijn stuk ben geweest toen ik het hoorde en het verloopt ook zo met mensen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:52

was het echt zo erg?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:06

@raket: ik vind het heel fijn dat je rekening houdt met onze gevoelens, maar liever zou ik dat wel weten over cremeren, juist om een nog 'betere' keuze te kunnen maken. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:20

Uhm, ja raket ik zou het eigenlijk ook wel willen weten. Om een doordachte keus te maken moet je ook weten wat er niet goed kan gaan vind ik. Maar het mag ook wel in pb als je het niet hier neer wilt zetten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:31

Ik heb zelf van cremeren gehoord dat als een paard te groot was zijn benen ingekort werden.
Maar ondertussen zijn er zover ik weet overns die wel de paarden maat goed aan kunnen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:56

Ik heb ook al zulke verhalen gehoord wanneer ze bv paarden/koeien in de stal dood terugvinden en ze het dier niet uit de stal krijgen...ze ofwel stal moeten afbreken ofwel ja... het dier in stukken doen... ppff ik moet er niet aan denken...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:58

Tja, als een veulen dood in de moeder zit en er niet op de natuurlijke manier uitkomt, dan wordt het ook in stukken (in de baarmoeder) gesneden, om het eruit te krijgen...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:05

ik ben nu wel benieuwd naar rakets verhaal!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:12

Zammie schreef:
Tja, als een veulen dood in de moeder zit en er niet op de natuurlijke manier uitkomt, dan wordt het ook in stukken (in de baarmoeder) gesneden, om het eruit te krijgen...

Ja idd, maar ik vind het wel een beetje luguber... ook maar normaal denk ik...

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:33

Brando090309 schreef:
Zammie schreef:

Ja idd, maar ik vind het wel een beetje luguber... ook maar normaal denk ik...

Klopt, het veulen wordt in stukken gezaagd, bij een vriendin van mij haar merrie is dit gebeurt het was of de merrie en veulen verliezen of alleen het veulen met de hoop dat de merrie er nog goed doorheen zou komen. Merrie heeft het gelukkig overleefd maar dit is echt niet verschrikkelijk voor merrie en eigenaar.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:21

...Echt niet verschrikkelijk?

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:08

ozzyhorse schreef:
...Echt niet verschrikkelijk?

ik denk dat ze echt verschrikkellijk bedoelde hoor..

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:12

Oh sorry typ foutje moet natuurlijk zijn echt verschrikkelijk

( dat heb je als je tussen je werk door even bokt)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:17

Het is ook erg, zoiets, maar het pluspunt is, dat in dit geval de merrie er goed vanaf is gekomen.
Over cremeren, het klopt, dat men in sommige gevallen paarden in stukken moet doen, omdat ze anders niet in de oven passen.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:26

ik zou mijn haflinger gewoon een spuitje geven.
Omdat wij veel hebben meegemaakt en gaan meemaken en ik vin da hij het verdient om in zijn vertrouwde omgeving te sterven. Een paard dat vecht tegen de dood is alleen wanneer ze de overdosis in de ader hebben gespoten. als het direct in het hart gedaan wordt is hij binnen 5 min dood. ik zou mijn haflinger niet op een van naar het slacht kunnen zetten..