Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:05

kazary schreef:
Dan heb ik toch een heel ander beeld mee gemaakt.
Gewoone mensen.
Ja streng maar rechtvaardig voor de paarden. Geen doelloos gemep, dat werd echt niet geacepteerd. Maar inderdaad, ook geen getrut over zielig bij een boze blik. Als een tik nodig was, kreeg het paard die ook.
Gewoon passende engelse zadels.Toen bestond stuben al :D Nee boomloos was er niet, dat was dan gewoon zonder zadel rijden.
Bitten paste altijd, maar toen was er gewoon minder keus, dus je reed eigenlijk alles met een enkelgebroken bustrens. Maar breedtes lagen er verschillende.
En toen leerdje ook als het paard niet luisterde je niet aan hulpteugels, sporen en andere bitten moest gaan denken. Want ze bestonden wel hoor dingen als een slof. Maar werd je gewoon gezegd dat je zelf maar eens beter moest gaan leren rijden. (stel je voor dat je dat nu zou zeggen, fout zeg)
En we reden gewoon met katoennen dunne dekjes die ook gewoon in de was gingen. Geen pads in alle kleuren.
Mensen die ook hun dochters gewoon op de paarden lieten rijden hoor :) Maar je moest niet gaan gillen bij een bok. Geen getrut wat dat betrefd. Ook als je er af lag opstappen en doorgaan. Anders moest je niet gaan paardrijden of eeuwig op de manege blijven.

Dit vind ik dus ook :j . De eenvoud van het omgaan met paarden zie je nu niet meer... Het moest comfortabel en functioneel zijn, voor zowel het paard als de ruiter.
Vroeger werd er een stuk minder getrut met de paarden, veel meer mensen sprongen in het weiland op hun paard om ze naar voren te rijden in een stevige galop... werden ze eraf gedondert, dan was het paard niet meteen een ongehoorzame poedersuiker, nee het paard was paard.
Ik ben met deze eenvoud opgevoed door mijn moeder, wedstrijdje doen in het weiland met alleen een halstertje... prima meid... als je eraf dondert dan niet zeuren en wees goed voor je paard.
Vroeger zag je alleen maar paarden op het land, nu beginnen mensen al te gillen als ze hun paard een uurtje op het land zetten en deze begint feestelijk te dansen, want het is buiten.. een van de weinige momenten..
De mentaliteit verandert, het paard mag niet meer paard zijn en het paard moet zus lopen en het paard zo lopen, want dat is wat op dit moment hoort.. als het niet lukt zonder slof, dan vast wel mét slof.
Je ziet nu de vernuftigste peesbeschermers en bandages... paardendekens waar wij het in de winter stikheet onder zouden krijgen...
Niet alles van vroeger is beter... maar de eenvoud van toen doet de paarden veel meer goed dan dat getrut van tegenwoordig. Om iedere misstap van het paard krijgt het dier een draai om de oren.
De eenvoud is zo belangrijk, vandaag de dag is niks meer eenvoudig.
Wellicht omdat er nu veel meer haast is vandaag de dag? Het moet vandaag meteen goed zijn en overal staat meer druk op. Niet alleen bij de paarden, ook bij de ruiters.
Er werd vroeger veel meer zelfstandigheid gevraagd van het paard, het boerenpaard vond zijn weg terug naar zijn eigen weiland na het werk op het land en de paarden liepen met losse teugel in het bos ipv een slof om de kop.
Het lijkt wel alsof het paard nu niet meer zelfstandig mag zijn, niet meer mag meedenken. Stel je voor dat het paard er andere ideeën op nahoudt dan wat jij van plan was...

Ik zie geen kinderen meer die een buitenrit gaan maken zonder zadel of in het weiland aan het spelen zijn met de paarden, ze gaan niet meer naar buiten want er komt een dressuurproef aan waar zwaar voor getraind moet worden. Gooit het paard ze er nu af, dan worden er strenge maatregelen genomen om het paard te laten 'luisteren'. Terwijl er vroeger werd gezegd; achterover zitten en weer doorrijden.. lig je eraf, dan stap je er gewoon weer op.

Mentaliteits verandering betekent ook verandering in het gedrag bij de paarden. Paarden worden strak gehouden, mensen worden strak gehouden (spelen in het weiland is vandaag de dag natuurlijk 'not done'). Hoe ontstaan gedragsproblemen? ..Zo dus.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:13

Helemaal mee eens!
Gewoon lol met de knol is er niet meer. Een paard is duur, dus het moet ook maar wat opleveren op wedstrijden.
En als er nu op bokt een foto staat zonder cap , nou nou nou.
Ik weet niet hoe wij het allemaal hebben overleefd. :D Nu zeg ik daarmee niet dat een cap niet goed is. Maar nu moet alles zo afgemeten voorzichtig. Zowel voor het paard als voor de ruiter.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:32

@wolinlotte, ben het ook helemaal eens. Ik vraag me eerlijk gezegd wel eens af of mensen uberhaupt nog wel lol hebben.
Juist lekker dat rommelen is toch heerlijk? Ons weiland is heel langgerekt en ik krijg dan ook regelmatig een medelijden-blik, als de paarden helemaal achter staan. Dan wandel je lekker naar achter, springt op je paard (naja, dat was dan vroeger, nu ben ik een stijve hark en heb ik m'n paard geleerd me op te tillen :D) en galoppeert terug, veel te veel moeite voor sommige mensen. Als je niet gelijk je paard uit de stal kan trekken en je dressuur training kan beginnen, is dat blijkbaar een verspilling van tijd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:38

Even samenvattend: ook 'het boertje van vroeger' bestond er dus in soorten en maten.

Misschien beter dus niet meer over 'het boertje' te praten (in die tijd bestonden er natuurlijk ook al mensen met heel veel paardenverstand die geen boer aren, maar sportruiter, manegehouder of vul maar in) maar over 'paardenverstand van de oude stempel'.

En dat verschilt dus nada noppes van het paardenverstand van nu. :+

Trouwens, dat soort mensen 'van de oude stempel' heeft zich ongetwijfeld ook ontwikkeld, en bestaat nog steeds in vele vormen.

Zag ooit Mischa Koot op Indoor Zeeland bezig met een GROOT en BANG en RILLERIG paard dat niet op de afspuitplaats wilde die daar provisorisch was gemaakt.
Nou, met veel rust en geduld, kreeg ze haar enorme mus er toch op. Zonder gedoe, gewoon door even net de juiste manier van aanvoelen.

Dát vind ik nou mooi om te zien. Dáár heb ik bewondering voor.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:41

Anya schreef:
Iedere keer dat ik dit forum open, lees ik weer wat topics en ga vrijwel onmiddellijk op mijn handen zitten.
De topics met bijtende, schoppende, omdraaiende, door mensen heen rennende, bokkende, steigerende, niet stilstaande paarden vliegen je om de oren.

En heel vaak is dat echt de schuld van de eigenaar (of heel soms de vorige eigenaar) en slechts heel zelden is er echt sprake van een onhandelbaar paard.

Paarden houden van duidelijkheid. Je kunt ze vragen of ze iets willen doen, maar als het antwoord dan 'nee' is, dan ga je over naar vertellen of nog duidelijker vertellen. Nee is nee. Altijd. Nee is niet soms ja, of ja maar hij was zo grappig toen hij 3 maanden was een steigerde. Nee is niet, hij kan er niks aan doen want het is een hengst. Nee is desnoods op tijd die ene keer een gerichte schop geven als een paard nergens anders naar luistert. Nee is 100x afstappen en je paard terug zetten als je paard gaat lopen terwijl jij wilt opstappen. Nee is desnoods een uur met druk op een halstertouw blijven staan als je tinker weigert te lopen en lievert aan het touw hangt. Nee is nee. Altijd.

Wordt er tegenwoordig niet meer geleerd om verstandig met paarden om te gaan? Wordt er alleen nog maar geleerd te tutten met je paard en te denken dat als je maar voldoende vlechtjes vlecht een paard vanzelf heel lief wordt? Krijgt iemand nog wel iets mee van hoe een paard als kuddedier met een rangorde in elkaar steekt? Hoe een vluchtdier kan reageren? Dat een paard dat door je heen schoudert geen enkel respect voor je heeft (ik zie ze lopen, de eigenaren het de hand op de schouder van hun paard terwijl ze alsnog van de weg worden gedrukt)?

Zoveel topics waarvan ik denk.. te laat. Nu is de enige optie om het paard wel gericht die schop te geven. Om te voorkomen dat het arme dier door onkundige eigenaren uiteindelijk bij de slacht eindigt. Zoveel topics waarvan ik denk: Djeez neem een goudvis of koop een fiets. Neem geen paard voor je snapt hoe zo'n dier in elkaar zit.

Kortom zoveel topics waarbij ik op mijn handen zit. Omdat het toch niet helpt.

Affijn. Ik heb het één keer toch maar wel opgeschreven.
Beschouw het maar als niet geschreven.

ik ben het hier echt ZOOOO mee eens!!

een paar weken terug een arabier bij ons op stal van een meisje van 11 ging hem even longeren dat paard komt steigerd na je toe zij rent die bak uit zegt ze dat doet die nou altijd,
ik er in en hij weer na mij steigeren ik dat paard een klets met die longeer zweep gegeven begon dat meisje te huilen omdat het zo zielig is want het ziet er zo mooi uit :(
echt koop dan 2 goudvissen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:58

sanne83 schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd wel eens af of mensen uberhaupt nog wel lol hebben.
Juist lekker dat rommelen is toch heerlijk?

Vind mensen ook vaak sjaggie over komen als ze van hun paard afstappen. En dan snel snel snel de stal mesten of het paard op stal knallen want ze moeten op een terrasje gaan zitten :(:) Ik zou daar als paard ook niet vrolijker van worden. Word je uit je stal getrokken moet je flink aan de bak en vervolgens sta je weer tussen 4 muren...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:59

Lovely schreef:
LDRD, in drieën en in drieën en losse kant achter boven.

:)) _O-

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:02

Rianneke schreef:
Ik zou daar als paard ook niet vrolijker van worden. Word je uit je stal getrokken moet je flink aan de bak en vervolgens sta je weer tussen 4 muren...

Ik vind best dat je een hoop mag eisen van je paarden, maar je paarden mogen ook een hoop van ons mensen eisen op hun beurt. :j

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:49

WolinLotte schreef:
kazary schreef:
Dan heb ik toch een heel ander beeld mee gemaakt.
Gewoone mensen.
Ja streng maar rechtvaardig voor de paarden. Geen doelloos gemep, dat werd echt niet geacepteerd. Maar inderdaad, ook geen getrut over zielig bij een boze blik. Als een tik nodig was, kreeg het paard die ook.
Gewoon passende engelse zadels.Toen bestond stuben al :D Nee boomloos was er niet, dat was dan gewoon zonder zadel rijden.
Bitten paste altijd, maar toen was er gewoon minder keus, dus je reed eigenlijk alles met een enkelgebroken bustrens. Maar breedtes lagen er verschillende.
En toen leerdje ook als het paard niet luisterde je niet aan hulpteugels, sporen en andere bitten moest gaan denken. Want ze bestonden wel hoor dingen als een slof. Maar werd je gewoon gezegd dat je zelf maar eens beter moest gaan leren rijden. (stel je voor dat je dat nu zou zeggen, fout zeg)
En we reden gewoon met katoennen dunne dekjes die ook gewoon in de was gingen. Geen pads in alle kleuren.
Mensen die ook hun dochters gewoon op de paarden lieten rijden hoor :) Maar je moest niet gaan gillen bij een bok. Geen getrut wat dat betrefd. Ook als je er af lag opstappen en doorgaan. Anders moest je niet gaan paardrijden of eeuwig op de manege blijven.

Dit vind ik dus ook :j . De eenvoud van het omgaan met paarden zie je nu niet meer... Het moest comfortabel en functioneel zijn, voor zowel het paard als de ruiter.
Vroeger werd er een stuk minder getrut met de paarden, veel meer mensen sprongen in het weiland op hun paard om ze naar voren te rijden in een stevige galop... werden ze eraf gedondert, dan was het paard niet meteen een ongehoorzame poedersuiker, nee het paard was paard.
Ik ben met deze eenvoud opgevoed door mijn moeder, wedstrijdje doen in het weiland met alleen een halstertje... prima meid... als je eraf dondert dan niet zeuren en wees goed voor je paard.
Vroeger zag je alleen maar paarden op het land, nu beginnen mensen al te gillen als ze hun paard een uurtje op het land zetten en deze begint feestelijk te dansen, want het is buiten.. een van de weinige momenten..
De mentaliteit verandert, het paard mag niet meer paard zijn en het paard moet zus lopen en het paard zo lopen, want dat is wat op dit moment hoort.. als het niet lukt zonder slof, dan vast wel mét slof.
Je ziet nu de vernuftigste peesbeschermers en bandages... paardendekens waar wij het in de winter stikheet onder zouden krijgen...
Niet alles van vroeger is beter... maar de eenvoud van toen doet de paarden veel meer goed dan dat getrut van tegenwoordig. Om iedere misstap van het paard krijgt het dier een draai om de oren.
De eenvoud is zo belangrijk, vandaag de dag is niks meer eenvoudig.
Wellicht omdat er nu veel meer haast is vandaag de dag? Het moet vandaag meteen goed zijn en overal staat meer druk op. Niet alleen bij de paarden, ook bij de ruiters.
Er werd vroeger veel meer zelfstandigheid gevraagd van het paard, het boerenpaard vond zijn weg terug naar zijn eigen weiland na het werk op het land en de paarden liepen met losse teugel in het bos ipv een slof om de kop.
Het lijkt wel alsof het paard nu niet meer zelfstandig mag zijn, niet meer mag meedenken. Stel je voor dat het paard er andere ideeën op nahoudt dan wat jij van plan was...

Ik zie geen kinderen meer die een buitenrit gaan maken zonder zadel of in het weiland aan het spelen zijn met de paarden, ze gaan niet meer naar buiten want er komt een dressuurproef aan waar zwaar voor getraind moet worden. Gooit het paard ze er nu af, dan worden er strenge maatregelen genomen om het paard te laten 'luisteren'. Terwijl er vroeger werd gezegd; achterover zitten en weer doorrijden.. lig je eraf, dan stap je er gewoon weer op.

Mentaliteits verandering betekent ook verandering in het gedrag bij de paarden. Paarden worden strak gehouden, mensen worden strak gehouden (spelen in het weiland is vandaag de dag natuurlijk 'not done'). Hoe ontstaan gedragsproblemen? ..Zo dus.

ben ik het helemaal mee eens. Lol met je knol moet ook gewoon kunnen :) Ik speel regelmatig met mijn paard en rij dr vaak genoeg zonder zadel en zonder hoofdstel! Lekker lol maken met ze tweeen en lekker gaan! En lig ik er naast? so what hup er weer op :)

Maarja idd zoals er word gezegt mensen willen wedstrijden rijden als je gaat rijden mag dat nooit lol met je knol zijn maar moet het allemaal maar strak en dat hoofd naarbeneden!

kazary

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:50

En juist door lol met de knol leer je zoveel over hoe een paard reageerd op dingen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:52

kazary schreef:
En juist door lol met de knol leer je zoveel over hoe een paard reageerd op dingen.

Idd :)
En van lol met je knol geniet je paard ook! Tenminste als ik mijn paard rij zonder zadel en zonder hoofdstel zie je dr echt genieten :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:14

@Kazary: Jep ;) , ik ben hardstikke pro-lol met je knol 8-)

Spelenderwijs heb ik geleerd hoe een paard reageert, wat ik (fout) doe en hoe dit op te lossen als kind zijnde.
Toen ik met mijn paard omging zoals het in deze dagen van je wordt verwacht merkte ik dat ik geen plezier er meer in had.. omdat mijn paard het ook niet leuk vond. Ze is heel zelfstandig en denkt mee. Ik reed teveel in de bak en niet meer buiten.. We waren zo ontzettend bezig met het gehoorzaam zijn in de lessen. Terwijl mijn paard een hele fijne is op buitenrit en dit echt gezond is voor je paard z'n kop. Bovendien vond het ik ook helemaal niet leuk meer zo in de bak.
Ik dressuur ook buiten en rij dan één keer in de week in de bak, een beetje 'echt' dressuren, dit doe ik omdat mijn paard zo voor mij wil blijven werken.
Ik zou mijn paard niet dwingen om 5 dagen in de week in de bak rondjes te rijden omdat ik dat zo nodig zou willen.. En dat paard maar bokken en steigeren en het is zooooooooooo ontzettend ongehoorzaam en onopgevoed en het moet gewoon naar jou luisteren en meewerken. Terwijl het paard een hekel gaat krijgen aan de bak en op een gegeven moment niet meer uit de vicieuze cirkel komt; je rijdt in de bak omdat het gehoorzamer moet worden, je paard vind er geen donder aan, want er wordt boven op zn nek gezeten en krijgt een hekel aan de bak, begint zijn trukendoos open te trekken.

Nu ik één keer in de week in de bak rijd, is mijn paard die ene keer er ook met zijn volle aandacht voor me en doet ze d'r stinkende best!! Puur ook omdat ik buiten dressuuroefeningen doe heb ik de bak niet 'nodig', dus die ene keer dat ik dan weer in de bak rijd, zit er totaal geen druk op en de oefeningen die ik op dat moment doe, zijn gewoon die ik buiten ook doe.

Het is 9 van de 10 keer niet luisteren naar een paard, omdat het 'niet doet wat ik zeg' en dan moet je hem 'laten zien wie de baas is'. Welnee.. Je moet goede afspraken maken tussen jou en je paard, geven en nemen. Dat betekent dat als ik leuke andere dingen doe met mijn paard en we één keer in de week of twee weken de bak in gaan dat mijn paard er voor de volle 100% voor me is. Dag erna kunnen we weer een lekkere galop maken buiten. Als je op die manier een compromis kan sluiten pikt je paard veel meer. Als ik dan een keer genoodzaakt ben een extra keertje in de bak rond te hobbelen is dit ook geen punt voor mn paard, volgende keer weer naar buiten.

Mensen moeten meer 'open minded' worden en het niet allemaal in een regime willen hebben. Als het linksom niet lukt, dan probeer je het toch gewoon rechtsom? Als die niet lukt, probeer een keer rechtuit. Hierdoor ben je luchtiger in je denken en staat er minder druk op het presteren en het resultaat willen zien.
Dan behoud je gewoon het plezier met je paard, je hebt hem immers omdat je gek op hem bent.
Ik droom niet van geweldige bergopwaartse dressuurpaarden met beenwerk die boven je oren uitkomt. Dat is niet wat voor mij het paard betekent. Dan kan hij allang als ik het maar op de juiste manier aanbied, in ons geval lekker door veel leuke dingen te doen en te kijken en te luisteren naar mijn paard.

Dan kan er gezegd worden; mensen zijn veel te lief geworden.. Ik kan ook zeggen; mensen zijn veel te grof geworden.
Een paard verdient soms heus een standje. Maar hoevaak is een klap of een schop in de pens gegrond?
En dan kan het ook niet meer met een kleine correctie gebeuren, het gebeurt groots met een flinke slag voor de kop. WANT HET MOET WEL LUISTEREN EN WETEN WIE DE BAAS IS!! Nou dat is leuk.. echt genieten van je dier.
Het punt is als je corrigeert; moet je weten wát je corrigeert, hóe je het corrigeert, waarom doet het paard dit en is mijn timing correct?

Ik ben dus heel selectief in mensen die bij mijn paard in de buurt mogen komen. Mijn paard is vrij enthousiast als ze naar het land mag, ze geeft geen kick, ze wil alleen af en toe stukjes draven. Ze zal je nooit meesleuren of gek springen. Nou prima, van mij mag dat. Ik straf enthousiasme niet af als ze zo braaf is. Vervolgens zet iemand van stal haar even buiten en die gaat mijn paard even flink hardhandig staan opvoeden, terwijl ik zag dat mijn paard ONTZETTEND braaf was, alleen een stukje draafde.
Op het land ook, keurig omdraaien en wachten tot haar halster af is, je kan haar zo (bij wijze van) 10 minuten vasthouden en ze gedraagt zich en pas als ze los is gaat ze in galop naar achter.
Ik ben toen even die persoon gaan opvoeden, want op die manier hoeft er met mijn paard niet omgegaan te worden.

Volwassen mensen zijn veel te veel gericht op controle, controle en nog eens controle en daarbij komt prestatie, want dat is de verwachting. Kinderen daarentegen kunnen heel goed los laten en reageren hier primitief en heel natuurlijk op. Hoe komt het dat het bij kinderen vaak zo leuk gaat? Om die reden dus. Loslaten, volledige ontspanning halen uit die paarden. Trots zijn en 'verliefd' zijn op hun paardje.
Kinderen die heel prestatiegericht worden opgevoed, verliezen het kindzijn en hun natuurlijk reacties. De mentale druk maakt ze volwassen, ze leren er al heel vroeg mee omgaan. Zonde.. want ze leren vaak nog niet wat verlies met ze doet en het gevoel 'falen'.

Laten we allemaal weer kind zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:25

Anya schreef:
:j die dekentjes ken ik ook nog. Van die moltongrijze gevallen.
Toen had je ook nog van die canvasdekens die bleven staan als een plank als je ze van een paard haalde.

Ja, maar op een gegeven moment was daar de 'Polywarm" en daarmee is de dekenmode wel begonnen volgens mij.
Een ding is zeker, in 1983 was de divozagids een stuk dunner: geen eindeloze collecties dekjes en dekens, geen hoofdstukken met correctiemateriaal varierend van wortelstok tot menzweep... gewoon zadeltje, hoofdstelletje, laarsjes en klaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:56

Best zielig voor de paarden vroeger he, dat ze er niet hip bijliepen :D .

Trouwens, mijn paarden worden nog steeds uitgelachen hoor door hun te gekke kekke vriendjes :P .
Maar wie het laatst lacht lacht het best }> .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:27

LDRD schreef:
Best zielig voor de paarden vroeger he, dat ze er niet hip bijliepen :D .

Trouwens, mijn paarden worden nog steeds uitgelachen hoor door hun te gekke kekke vriendjes :P .
Maar wie het laatst lacht lacht het best }> .

:D Die pony van mij had anders hartstikke hip bruin tuig wat tegenwoordig onder de naam redwood verkocht wordt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:35

:D :D

Ja, plak er een pakkende naam op en een stevig prijskaartje en je hebt wat :D .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:31

LDRD schreef:
:D :D

Ja, plak er een pakkende naam op en een stevig prijskaartje en je hebt wat :D .

Wortelstok := waar ik dan weer associaties met het meest gruwelijke onkruid mee heb: zevenblad, ook wel bekend als hanepoten.

Maar ondertussen raken de paarden steeds meer baas, is al heel snel iets zielig en nemen ze bij veel baasjes gewoon de macht over en leiden ze een luizeleven waar ze niet echt gelukkig van worden. Paarden hebben gemiddeld tijd teveel, mensen steeds meer tijd te weinig. Vroeger was dit meer andersom.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:13

Wolinlover, ik ben het echt helemaal met je eens..
Je kunt het heel goed onder woorden brengen..

Ik wil ook nog even inhaken op het corrigeren van een paard..
Zelf probeer ik aan te houden.. zo zacht als het kan, en zo hard als nodig is..
Ik heb mijn paard 2x ernstig moeten corrigeren.. (lees.. flinke schop)
De eerste keer omdat hij gericht uithaalde naar een kind, en de tweede keer omdat hij uithaalde naar vrienlief..

Hij heeft nooit meer geschopt, en ik ook niet..

Maar in het normale leven kan ik hem met een stemverheffing, of even een stapje achteruit zetten corrigeren..
mijn streven is met een vingerwijzing.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:18

Kunnen we niet een back-to-basic stroming beginnen en de paarden weer met 4 voetjes weer op aarde beloven te zetten? Als we eerst nadrukkelijk communiceren dat de paardenwereld doorgedraaid is en wij de oplossing in handen hebben, dat moet werken toch? GEwoon weer vilten dekjes en gevouwen dekens, ijzeren roskammen en eenkleurige halstertjes :).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:20

dat zou mooi zijn lovely.. maar ik denk dat het een utopie is..
Het lijkt soms wel of bijna iedereen binnen 2 jaar in het Z wil rijden, anders ben je geen goede ruiter..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:28

Lovely schreef:
Kunnen we niet een back-to-basic stroming beginnen en de paarden weer met 4 voetjes weer op aarde beloven te zetten? Als we eerst nadrukkelijk communiceren dat de paardenwereld doorgedraaid is en wij de oplossing in handen hebben, dat moet werken toch? GEwoon weer vilten dekjes en gevouwen dekens, ijzeren roskammen en eenkleurige halstertjes :).

dat kán, maar dan moet je er wel een hele dvd-reeks van maken.. anders wordt je niet serieus genomen.
Level 1 is dan: op je pony zonder zadel met de hele groep andere ponies naar de wei denderen mét een emmer voederbieten die je niet mag laten vallen :+

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:51

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:55

WolinLotte schreef:
Volwassen mensen zijn veel te veel gericht op controle, controle en nog eens controle en daarbij komt prestatie, want dat is de verwachting. Kinderen daarentegen kunnen heel goed los laten en reageren hier primitief en heel natuurlijk op. Hoe komt het dat het bij kinderen vaak zo leuk gaat? Om die reden dus. Loslaten, volledige ontspanning halen uit die paarden. Trots zijn en 'verliefd' zijn op hun paardje.

ben het echt helemaal met je eens, maar haal dit stukje er nog even uit. Iedereen wil tot op het bizarre af controle, lekker loslaten en genieten :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:59

anne: :D :D
level 1 al bijna binnen. Ik mis de suikerbieten nog ;)
:+

En als antwoord op bovenstaande post. Ik wil niet op het bizarre af controle.
Maar ik wil wel wat basisdingen. Zoals gewoon stilstaan als ik opstap (al is het maar omdat ik door beperkingen met een opstap moet opstappen). Dat soort controle vind ik essentieel ;) :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:08

Ik doelde meer op die controledrang, waardoor je niemand meer in het bos ziet zonder slofteugel ;)