kazary schreef:Dan heb ik toch een heel ander beeld mee gemaakt.
Gewoone mensen.
Ja streng maar rechtvaardig voor de paarden. Geen doelloos gemep, dat werd echt niet geacepteerd. Maar inderdaad, ook geen getrut over zielig bij een boze blik. Als een tik nodig was, kreeg het paard die ook.
Gewoon passende engelse zadels.Toen bestond stuben alNee boomloos was er niet, dat was dan gewoon zonder zadel rijden.
Bitten paste altijd, maar toen was er gewoon minder keus, dus je reed eigenlijk alles met een enkelgebroken bustrens. Maar breedtes lagen er verschillende.
En toen leerdje ook als het paard niet luisterde je niet aan hulpteugels, sporen en andere bitten moest gaan denken. Want ze bestonden wel hoor dingen als een slof. Maar werd je gewoon gezegd dat je zelf maar eens beter moest gaan leren rijden. (stel je voor dat je dat nu zou zeggen, fout zeg)
En we reden gewoon met katoennen dunne dekjes die ook gewoon in de was gingen. Geen pads in alle kleuren.
Mensen die ook hun dochters gewoon op de paarden lieten rijden hoorMaar je moest niet gaan gillen bij een bok. Geen getrut wat dat betrefd. Ook als je er af lag opstappen en doorgaan. Anders moest je niet gaan paardrijden of eeuwig op de manege blijven.
Dit vind ik dus ook
. De eenvoud van het omgaan met paarden zie je nu niet meer... Het moest comfortabel en functioneel zijn, voor zowel het paard als de ruiter. Vroeger werd er een stuk minder getrut met de paarden, veel meer mensen sprongen in het weiland op hun paard om ze naar voren te rijden in een stevige galop... werden ze eraf gedondert, dan was het paard niet meteen een ongehoorzame poedersuiker, nee het paard was paard.
Ik ben met deze eenvoud opgevoed door mijn moeder, wedstrijdje doen in het weiland met alleen een halstertje... prima meid... als je eraf dondert dan niet zeuren en wees goed voor je paard.
Vroeger zag je alleen maar paarden op het land, nu beginnen mensen al te gillen als ze hun paard een uurtje op het land zetten en deze begint feestelijk te dansen, want het is buiten.. een van de weinige momenten..
De mentaliteit verandert, het paard mag niet meer paard zijn en het paard moet zus lopen en het paard zo lopen, want dat is wat op dit moment hoort.. als het niet lukt zonder slof, dan vast wel mét slof.
Je ziet nu de vernuftigste peesbeschermers en bandages... paardendekens waar wij het in de winter stikheet onder zouden krijgen...
Niet alles van vroeger is beter... maar de eenvoud van toen doet de paarden veel meer goed dan dat getrut van tegenwoordig. Om iedere misstap van het paard krijgt het dier een draai om de oren.
De eenvoud is zo belangrijk, vandaag de dag is niks meer eenvoudig.
Wellicht omdat er nu veel meer haast is vandaag de dag? Het moet vandaag meteen goed zijn en overal staat meer druk op. Niet alleen bij de paarden, ook bij de ruiters.
Er werd vroeger veel meer zelfstandigheid gevraagd van het paard, het boerenpaard vond zijn weg terug naar zijn eigen weiland na het werk op het land en de paarden liepen met losse teugel in het bos ipv een slof om de kop.
Het lijkt wel alsof het paard nu niet meer zelfstandig mag zijn, niet meer mag meedenken. Stel je voor dat het paard er andere ideeën op nahoudt dan wat jij van plan was...
Ik zie geen kinderen meer die een buitenrit gaan maken zonder zadel of in het weiland aan het spelen zijn met de paarden, ze gaan niet meer naar buiten want er komt een dressuurproef aan waar zwaar voor getraind moet worden. Gooit het paard ze er nu af, dan worden er strenge maatregelen genomen om het paard te laten 'luisteren'. Terwijl er vroeger werd gezegd; achterover zitten en weer doorrijden.. lig je eraf, dan stap je er gewoon weer op.
Mentaliteits verandering betekent ook verandering in het gedrag bij de paarden. Paarden worden strak gehouden, mensen worden strak gehouden (spelen in het weiland is vandaag de dag natuurlijk 'not done'). Hoe ontstaan gedragsproblemen? ..Zo dus.
Nee boomloos was er niet, dat was dan gewoon zonder zadel rijden.
Maar je moest niet gaan gillen bij een bok. Geen getrut wat dat betrefd. Ook als je er af lag opstappen en doorgaan. Anders moest je niet gaan paardrijden of eeuwig op de manege blijven.
Ik zou daar als paard ook niet vrolijker van worden. Word je uit je stal getrokken moet je flink aan de bak en vervolgens sta je weer tussen 4 muren...
, ik ben hardstikke pro-lol met je knol
.
. 
waar ik dan weer associaties met het meest gruwelijke onkruid mee heb: zevenblad, ook wel bekend als hanepoten.