Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:11

suleilitha schreef:
[naam] schreef:
Oh joh wat stoer ben jij! Sorry hoor ik krijg hier een beetje een penny-gevoel bij. Ik weet dat er levensgevaarlijke paarden zijn. Maar die krijg je met dwang alleen maar banger en gevaarlijker. En ik weet ook wel waar ik over praat (ken er namelijk ook een paar).

Ben even weg (school roept), ben er vanavond weer. ;)

Als je dit stoer vind en Penny, mag je in de zomer wel eens een paar daagjes komen logeren. Verder is het een misvatting dat elk link paard bang is.
Je zou me fijn kunnen helpen, ik wil ook wel eens aan de kant staan en niet zelf altijd de crashtestdummie te hoeven zijn :D

Je leest niet goed. Het enige waar ik het over heb is dat dwang niet goed is. En de meeste paarden zijn link omdat ze geen vertrouwen hebben. Als je daarbij dwang gaat gebruiken ben je echt verkeerd bezig. En onder dwang versta ik geen klap als ze proberen aan te vallen oid, want dat moet gewoon kunnen, dat doen paarden onderling net zo goed. Met aaien en lief zijn kom je ook nergens, maar dwang is gewoon not done. Daar bereik je ook bij een 'rotpaard' alleen maar mee dat hij z'n vertrouwen verder kwijtraakt of nog kwaader wordt.

Onder dwang versta ik trouwens je paard zo in het nauw drijven (oa dus met een hoofdstel waar je paard in 'opgesloten' zit) waardoor hij niks meer leert maar alleen maar tijdelijk 'vastgezet' wordt. Dat is geen communicatie meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:21

Uhm, linke paarden hebben juist heel erg veel vertrouwen, namelijk dat ze je de baas zijn :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:24

Lovely schreef:
Uhm, linke paarden hebben juist heel erg veel vertrouwen, namelijk dat ze je de baas zijn :j.
Hmm, klopt.
Dat zijn uitstekende dressurpaarden, zijn erg goed in mensen dresseren :j

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:12

Myour schreef:
Ik ben wel eens benieuwd hoe mensen de paardenwereld zien als (ik noem maar iets) de regering
of wie/wat dan ook het bitgebruik zou verbieden. Of wat je zelf zou doen, met name de ruiters
die op hoog niveau rijden.
Barst los!

Hetzelfde als met het rookverbod..... de 1 stopt te bitten , de ander doet het stiekum , en ook dan zullen er maneges en pensionstallen zijn die het oogluikend toelaten.....

TeeGee

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:47

Slotje voor overleg.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:01

Moderatoropmerking:
Inmiddels heb ik bijna 20 pagina's aan offtopic reacties en discussies die geen verdere betrekking hebben op dit onderwerp verwijderd. We willen dit topic dat toch interesante discussie bevat toch graag nog een kans geven open te blijven.

Ik wil verzoeken om de discussie ontopic te houden, dus over het onderwerp; wat te doen als bitgebruik in Nederland verboden zou zijn/worden. Hier wil ik ook graag het verzoek aan toevoegen de discussie die hier gevoerd is en waardoor het topic gesloten is geweest, niet door te zetten of weer op te rakelen.

Alvast bedankt!

djinno90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:17

haha, een bit is wel handig voor contact enz. maargoed, ik zou er niets van merken want ik rij zelf bitloos, ook niet met hackamore ofzoiets maar gewoon met halstertje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:44

@ djinno90 wat bedoel jij precies met contact enz.?

@ Ceesje.. dat ga je denk ik ook wel krijgen. Als het verbod (hypothetisch gezien uiteraard) er zou komen dan zullen er vanzelf manege's/ verenigingen/ pensionstallen onstaan waarbij je wel met bit zou mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:50

ik heb inmiddels t boek van dr cook bijna uit, ik raad t veel mensen ook aan, er staan een hoop interessante dingen in wat t bit doet met de ademhaling ( kon t me eerst ook amper voorstellen omdat een paard met de neus ademt, maar toch zorgt t bit voor belemmering ) en wat t verder allemaal doet.

Maar ik zie t niet verboden worden eigenlijk!

Ook staat erin dat boek waarom met bit gevaarlijker is dan zonder bit ( menig mens zegt namelijk vaak dat t andersom zo is ).
ik ga hetw aarom hier allemaal nie neerzetten , dat is iets te veel typwerk :P Maar mochten er mensen nieuwsgierig zijn raad ik ze dat boek aan ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:54

Cinnepin schreef:
ik heb inmiddels t boek van dr cook bijna uit, ik raad t veel mensen ook aan, er staan een hoop interessante dingen in wat t bit doet met de ademhaling ( kon t me eerst ook amper voorstellen omdat een paard met de neus ademt, maar toch zorgt t bit voor belemmering ) en wat t verder allemaal doet.

Maar ik zie t niet verboden worden eigenlijk!

Ook staat erin dat boek waarom met bit gevaarlijker is dan zonder bit ( menig mens zegt namelijk vaak dat t andersom zo is ).
ik ga hetw aarom hier allemaal nie neerzetten , dat is iets te veel typwerk :P Maar mochten er mensen nieuwsgierig zijn raad ik ze dat boek aan ;)

Heb het ook gelezen, maar heb daarintegen nog veel meer andere boeken gelezen die juist het omgekeerde beweren en die nog logischer klinken en dat een paard bijv prima door de neus kan ademen en dat zoiezo nooit door de mond doet. Als je bit het paard belemmert, zit het niet goed of is het te groot/te dik voor de mond. Hier zijn ook topics over met de genoemde boeken. Er zijn er erg veel (boeken en wetenschappen op papier) die het boek van dr Cook tegenspreken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:54

Dan mag jij die belemmering van dat bit toch wel uit gaan leggen als je het niet erg vindt. Het paard ademt inderdaad door de neus. Aangezien het bit daar niet zit kan het niet belemmeren.
De neusriem, zowel van hoofstellen met als zonder bit kunnen de ademhaling wel belemmeren. Uiteraard bij niet al te goed gebruik, maar dat moge voor zich spreken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:58

Buiten al deze boeken moet men ook eens kijken naar de praktijk-zaken...mijn merrie is een gevoelig paard, zowel in de mond als het temperament. Als zij ook maar iets last zou hebben van het bit/ademhaling/benauwdheid..had ik haar niet met bit kunnen rijden. Ze heeft een erg fijn bit waardoor ze zelfs ongeduldig is als ik te langzaam ben met het indoen van het hoofdstel, ze duwt zelf haar neus erin en komt niet tegen het bit in. Als men de neusriem/sperriem of het hele hoofdstel/bit verkeerd bevestigt is dit natuurlijk niet goed, maar dat kan ook zo zijn bij het zadel/bitloze hoofdstel. Minimaal 2 vingers er altijd tussen, een kwestie van goed gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:01

het klopt, een paard doet t door de neus en niet door de mond
Maar t bit drukt t zachte verhemelte omhoog waardoor t de luchtpijp kan belemmeren en dus de sdemhaling
( heel precies kan ik t hier niet neerzetten ) nogmaals als je het interessant vind lees t boek, ga hier geen samenvatting van t hele boek neer zetten

@Joceline? welke boeken heb jij gelezen erbij nog? en ging dat erover wat een bitlooshoofdstel doet?

En voor de mensen die een kruislings aan vinden snoeren ik heb t ff uigetest :P Heb bij mijn paardje op meerdere plekken mijn hand gelegd ( zo t hele hoofdstel af :P ) en aan de teugels getrokken, nergens snoerde t echt aan hoor, t gaf lichte druk das alles :)
Maar dan is t nogmaals eigen keus natuurlijk waarmee je rijd en zie t dus zoals ik al zei ook niet verboden worden.

Overigens staat er ook in dat boek hoe het bit gebruik is ontstaan en dat ze vroeger al bitloos reden ( heel interessant dat stukje geschiedenis vond ikz elf )

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:04

Het bit mag niet eens tegen het verhemelte aankomen, dan ligt je bit helemaal verkeerd of heb je een verkeerd bit!
Zoals Cook de 'afgebogen gedwongen hoofdhouding' benoemt..hoort men een paard niet te rijden. Hier wordt gesproken over het feit dat men verkeerd rijdt. Men dwingt het paard naar beneden terwijl nageeflijkheid wordt verkregen en niet door het bit! Enkel licht contact is nodig met de mond. Ik kom jaarlijks met de paarden bij de dierenkliniek waar ze door een arts en tandarts worden nagekeken op haken e.d. Heb toen eens nagevraagd over de schade in de mond door een bit..ze hebben met toen verteld wat ik dacht; er wordt gereden naar nageeflijkheid zonder dwang, je moet dus niet trekken en hangen in de mond maar als de achterhand eronder komt zal het paard je hand opzoeken. Je hebt niks te trekken in de mond en hierbij komt dat het bit mooi stil moet liggen. Zoiezo komt het niet tegen het gehemelte aan en de paarden hadden allen geen enkele sporen van het bit. Er is dan geen sprake van een valse knik welke tot ademhalingsproblemen lijdt. Elke instructrice weet wat een valse knik is en hoe verkeerd deze is.. Al de gevallen in het boek van Cook gaan over verkeerde bitten of het verkeerde gebruik/ manier van rijden ervan/ermee. Als een paard echt luchtproblemen heeft of pijn zul je dat snel genoeg merken bij alle paarden in NL.
Laatst bijgewerkt door Joceline op 22-02-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:06

ook kan een paard met het bit in nooit zijn hele mond sluiten ( omdat er iets in de mond ligt ) hiierdoor kan er lucht in de mond komen wat er ook niet hoort ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:10

zijn er eigenlijk ook mensen die zullen stoppen met rijden als t bit verboden zou worden? ( voor diemene die niet bitloos willen uiteraard ).
Daar ben ik wel is nieuwsgierig naar. ik heb namelijk in t begin van dit topic gelezen dat er mensen gaan emigreren ( 9s dat niet iets overdreven? ) ik kan me dat niet voor stellen!
En om nou hooge boetes te krijgen omdat je toch met bit rijd lijkt me ook niet fijn ( om ff op het echte onderwerp terug te komen )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:11

Moest het echt zo zijn dat ik absoluut niet meer met bit mocht rijden. Dan stopte ik ja.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:13

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:13

Cinnepin schreef:
ook kan een paard met het bit in nooit zijn hele mond sluiten ( omdat er iets in de mond ligt ) hiierdoor kan er lucht in de mond komen wat er ook niet hoort ;)

Hier wordt dus het feit tegengesproken dat het paard niet kan ademhalen door de mond omdat het bit in de mond zit. Een paard kan zeker wel zijn mond voldoende sluiten, die paar mm maakt weinig uit voor belemmering enkel voor het kwijtraken van speeksel net als wij kwijlen als we ons mond opendoen. Als je bit niet te groot of te dik is kan de mond nagenoeg sluiten. Al helemaal als het paard nageeflijk loopt en niet in de mond getrokken wordt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:15

Nee, ik stopte niet. Rij zo ook zonder. Maar emigreren zou dan zeker wel in me opkomen. Dit omdat de regering dan echt wel heel erg door geslagen is en de rest van de hele leefbaarheid dan ook wel niets meer zal zijn.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:15

Cinnepin schreef:
zijn er eigenlijk ook mensen die zullen stoppen met rijden als t bit verboden zou worden? ( voor diemene die niet bitloos willen uiteraard ).
Daar ben ik wel is nieuwsgierig naar. ik heb namelijk in t begin van dit topic gelezen dat er mensen gaan emigreren ( 9s dat niet iets overdreven? ) ik kan me dat niet voor stellen!
En om nou hooge boetes te krijgen omdat je toch met bit rijd lijkt me ook niet fijn ( om ff op het echte onderwerp terug te komen )

Ik ben gek op paardrijden dus ja ik zou dan bitloos overgaan maar dan kijk ik eerst hoe mijn merrie er op reageert.. aangezien ze gevoelig is geeft ze zelf aan of het haar pijn doet of niet. Met het bit heeft ze geen problemen dat zegt mij genoeg. Anders zou ik denk met een halstertje lekker buiten gaan rijden als recreatie ruiter.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:17

kazary schreef:
Nee, ik stopte niet. Rij zo ook zonder. Maar emigreren zou dan zeker wel in me opkomen. Dit omdat de regering dan echt wel heel erg door geslagen is en de rest van de hele leefbaarheid dan ook wel niets meer zal zijn.

Ja, Ik denk dat de overheid beter kan gaan inspecteren op maneges, verenigingen en stallen naar het rijgedrag van ruiters. De manier waarop er wordt gehandeld zowel met bitlooshoofdstel als met bit. Daar zitten de meeste problemen. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:18

(heb niet alle 26 pagina's doorgelezen dus geef alleen antwoord op de vraag van de TS)

... Dan zullen er een hoop mensen niet meer met hun paard(en) overweg kunnen, vrees ik ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:20

ohja manege's praatme er nie van :+
Maja niet iedereen heeft genoeg geld om een *dure* les elders te nemen natuurlijk, maar daar zie je idd veel leed...dat zou verboden moeten worden maargoed das totaal een ander onderwerp ;)

Kijk ik kan me namelijk zelf niet voorstellend at mensen puur alleen zouden emigreren als t alleen omdat bit ging. Kijk ik zou ook ebst willen emigreren maar dat heeft ZOVEEL redenen :P en helemaal niks met t paard te maken :D