Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:21

Arme Joya..
Als ik dat dan zo zie weet ik weer precies waarom wij de paarden inenten voor droes.
Je kunt besmetting niet altijd voorkomen maar wel een ernstig verloop. En het vaccin helpt ook tegen de verspreiding op stal, maar dan moeten er wel meer paarden ge-ent zijn. Een beetje net zoals bij Rhino.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:13

Bij ons op stal is er niemand die tegen droes heeft geent. Kan zijn dat het straks anders wordt.
Is ook de eerste droesuitbraak in de 30 jaar dat de stal bestaat.
Als mijn stalgenoot en de verkoper wat alerter waren geweest was deze uitbraak er ook niet geweest.. -O-

De dierenarts vind het bij Joya en pony van mijn stalgenoot nog relatief mild en dan vind ik het al heftig.
Bij een andere patiënt van hem, niet bij ons op stal, zijn er op meerdere plaatsen abcessen doorgebroken zelfs op de neus. Dat paard krijgt vocht via een infuus omdat die helemaal niet kan drinken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:39

Ach gossie, arme Joya.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:47

fransje23 schreef:
Bij ons op stal is er niemand die tegen droes heeft geent. Kan zijn dat het straks anders wordt.
Is ook de eerste droesuitbraak in de 30 jaar dat de stal bestaat.
Als mijn stalgenoot en de verkoper wat alerter waren geweest was deze uitbraak er ook niet geweest.. -O-

De dierenarts vind het bij Joya en pony van mijn stalgenoot nog relatief mild en dan vind ik het al heftig.
Bij een andere patiënt van hem, niet bij ons op stal, zijn er op meerdere plaatsen abcessen doorgebroken zelfs op de neus. Dat paard krijgt vocht via een infuus omdat die helemaal niet kan drinken.


Ach god, wat vreselijk... Arm dier.
Wij hebben de keuze om wel te enten ook gemaakt omdat we vaak op wedstrijd gaan en je nooit zeker weet dat niet iemand het meeneemt. Stallen worden niet altijd volledig gesloten als er droes heerst.
Een stal bij ons in de buurt waar droes was liet de wedstrijden gewoon doorgaan. Nu stonden de droespaarden wel in een afgesloten deel en was het buitenseizoen, maar toch. Je kunt nooit zeker weten dat je geen infectie tegen komt. We hebben onze kleine Pol ook laten enten. Als paarden ernstig ziek worden kan het toch ook schade geven. Ik vind het ook echt een rotziekte.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:53

Ja, het is een rotziekte!

Vind het vooral zo treurig dat er stallen zijn die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Dat zou wel veel leed besparen.
Onze stal zit echt dicht, geen enkel paard mag het erf af.

Is ook de reden dat ik Joya ga laten checken op dragerschap. Ongeveer 10% van de paarden die droes heeft gehad wordt een drager.
Ga normaal best veel op pad en ik wil niet dat ze ongemerkt andere paarden besmet.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:16

Het is helaas ook niet volledig waar dat ze het maar 1x kunnen krijgen, daarom is de inenting een risicovermindering maar geen uitsluiting. Maar wat Babootje schrijft klopt inderdaad, het is dan doorgaans minder erg.
Echter betekend dat in sommige gevallen net zo goed abcessen, koorts en narigheid maar wel minder kans dat het verkeerd afloopt.

Ik heb ook 2x met een klein broertje van droes (andere verwandte bacterie stam) te maken gehad. Dan krijg je ook abcessen maar veel kleiner en niet zo ziekmakend.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:38

Er bestaat zelfs het risico dat je als mens ziek zelf wordt van de droesbacterie en dat is niet alleen bij Kwade droes.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:54

Ja dat klopt, maar die kans is maar klein bij normale hygiene en normale gezondheid. Ik heb toen wel nagevraagd of ik onze proef dier fasciliteiten binnen mocht.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:37

Arme Joya :(:) Echt verschrikkelijk. Nogmaals veel sterkte Fransje

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:34

Nogmaals beterschap voor Joya!

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:45

Sizzle schreef:
Ja dat klopt, maar die kans is maar klein bij normale hygiene en normale gezondheid. Ik heb toen wel nagevraagd of ik onze proef dier fasciliteiten binnen mocht.


Ook oppassen met wondjes en droespaarden.

Volgens mijn stalgenoten is ze best monter. Ben benieuwd straks want het fluctueert gedurende de dag.
Kreeg ook een foto van een Joya met een pusneus en een plas pus bij haar staldeur.
Een stalgenoot voert nu tussen de middag als ik aan het werk ben slobber aan Joya.
Gaat ze gekleed in eenzelfde outfit als waarmee ze Corona-patienten verzorgd.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:12

Zo zielig, heel veel beterschap voor Joya! :(:)

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:32

Ach gussie, arme Joya. Hoe gaat het nu? Omdat je zei dat het nogal wisselend is soms. En hoe gaat het met jou?

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:11

Ik vergeet steeds dat ik zelf ook ziek was.. Vanaf het moment dat Joya ziek werd heb ik dat uitgezet.
Ben geworden meerdere malen per dag naar stal gegaan en verder werkte ik thuis.
Ben nog niet topfit maar of dat door Corona komt of door de zorgen en drukte qua werk weet ik niet.
Ben in ieder geval wel fit genoeg om het allemaal draaiende te houden.

Joya had vanmorgen geen koorts en zo waar redelijk wat hooi gegeten. Ze was ook vrolijk en hinnikte weer naar mij.
Maar het blijft afwachten of het zo door zet. Kan vanavond weer anders zijn.
Ben wel blij dat er in ieder geval wat eten in gaat. Zie je ook meteen terug aan haar buik, minder hazewindhond-buiklijn.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:11

Wat fijn om te lezen Fransje. Hopelijk zet de stijgende lijn door

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:21

Wat fijn dat Joya een stijgende lijn lijkt te hebben Fransje, hopelijk zet dat door! En dat de Corona bij jou nu mee lijkt te vallen nog :j

Hier hebben we een mijlpaal bereikt. Storm, wind, kneiterfrisse Pinda, toch goed aan het werk in draf...en toen waaide er een blaadje tegen Pinda's kont aan. Dat was knopje 'aan' :') voor een boksessie en die eindigde in een judorol over mijn kapotte schouder in het zand := Pinda finaal over de emmer natuurlijk, die wist niet wat haar gebeurde dat ik opeens weg was :(:) Wel weer opgestapt en verder gereden, uiteindelijk aardig hersteld gelukkig.

Buiten dat mijn schouder het nu echt niet meer doet, spieren goed stijf worden en een verstuikte enkel valt het reuze mee gelukkig. Ben toch maar mooi de eerste die van Pinda af is gevallen :P Was wel weer even geleden _O-
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:44

Oepsss Vientje, niet echt lekker zo'n smak. Ik hoop maar dat je morgen je bed nog uit kunt komen.

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 06:57

Sorry ik moet toch een beetje lachen om de foto :+ sterkte met de spierpijn de komende dagen :')

Ik heb gisteren voor het eerst weer een half uur gestapt in het bos met Mac. Dat mogen we nu de komende 2 weken gaan doen. Wel heel fijn dat ik dus na 9,5 week niet gereden te hebben (31 aug voor het laatst) dat ik hem gewoon kan opzadelen en zonder te longeren we zo het bos in kunnen. Hij was wel kijkerig maar verder super braaf.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:21

Oeps Vientje, hopelijk valt het vandaag en morgen mee met de pijn! Je hebt wel een primeur *\o/* :+


Merk je veel verschil met het beslag, Anouk?
Wel fijn dat het gewoon opstappen en gaan is!


Voor de droes bij Joya heb ik een eigen topic aangemaakt [MD] Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Anouk_H

Berichten: 2197
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:32

Ja ik dacht in de wei wel echt dat hij heel anders, beter, liep. Maar ik werd later door iemand erop gewezen dat hij natuurlijk wel nu extra gewicht aan zijn voeten heeft, dus dat hij mogelijk gewoon daardoor zijn benen beter gebruikt..

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:55

Wat fijn dat jullie weer wat kunnen en hij zo braaf was Anouk, top! +:)+ Superpaard :j Qua lopen zou ik straks gewoon eens een stalgenoot vragen te filmen op je eerste / laatste stukje van je rit bijvoorbeeld, dan kun je beelden vergelijken. Ik merk nu zonder ijzers bij Pinda geen noemenswaardig verschil tov met voorijzers in elk geval.

De samenvatting van mijn gestel vandaag: Au. Bejaard :7

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:55

Ojee Vientje := heb je er alweer opgezeten? of lukt dat nog niet met je schouder en enkel :(:)

Hoe gaat het nu Fransje? ik las in je topic dat de koorts iig gezakt is, heel fijn :j dat nu hopelijk snel de abcessen doorbreken,

fijn anouk dat je lekker gestapt hebt en dat hij zo braaf is.


Babootje schreef:
Ach god, wat vreselijk... Arm dier.
Wij hebben de keuze om wel te enten ook gemaakt omdat we vaak op wedstrijd gaan en je nooit zeker weet dat niet iemand het meeneemt. Stallen worden niet altijd volledig gesloten als er droes heerst.
Een stal bij ons in de buurt waar droes was liet de wedstrijden gewoon doorgaan. Nu stonden de droespaarden wel in een afgesloten deel en was het buitenseizoen, maar toch. Je kunt nooit zeker weten dat je geen infectie tegen komt. We hebben onze kleine Pol ook laten enten. Als paarden ernstig ziek worden kan het toch ook schade geven. Ik vind het ook echt een rotziekte.


mijn oude paard had droes en waar ik toen stond liet ook de wedstrijd gewoon doorgaan, ze stond in een uitloop en ik heb haar notabene zelf toen maar opgesloten want de uitloop grensde aan waar de trailers werden geparkeerd. 8)7 ( later stonden er meer met droes in een afgesloten deel, mss dezelfde stal in hazerswoue? )
oke alweer jaren geleden, maar toch goed dat deze stal nu sinds een klein jaartje niet meer bestaat :=

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:24

Vientje schreef:
Wat fijn dat Joya een stijgende lijn lijkt te hebben Fransje, hopelijk zet dat door! En dat de Corona bij jou nu mee lijkt te vallen nog :j

Hier hebben we een mijlpaal bereikt. Storm, wind, kneiterfrisse Pinda, toch goed aan het werk in draf...en toen waaide er een blaadje tegen Pinda's kont aan. Dat was knopje 'aan' :') voor een boksessie en die eindigde in een judorol over mijn kapotte schouder in het zand := Pinda finaal over de emmer natuurlijk, die wist niet wat haar gebeurde dat ik opeens weg was :(:) Wel weer opgestapt en verder gereden, uiteindelijk aardig hersteld gelukkig.

Buiten dat mijn schouder het nu echt niet meer doet, spieren goed stijf worden en een verstuikte enkel valt het reuze mee gelukkig. Ben toch maar mooi de eerste die van Pinda af is gevallen :P Was wel weer even geleden _O-
[ [url=m/TpYSce.jpg]Afbeelding[/url] ]


WoW, je hebt er nog een prachtige foto aan overgehouden :D

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:54

Haha, dat zijn Pinda en ik (helaas) niet zelf hoor :D Ik vond hem op internet, en hij is zó treffend inderdaad! Van de actie tot de kleur tot bles tot zelfs kleur van het dekje zondag _O-

Jasses die stallen waar ze gewoon niet melden dat er een dergelijke besmettelijke ziekte is en alles maar door laten gaan, je zou ze toch _-:( Vreselijk!

Ik ga straks weer met Pinda knuffelen :+: maar qua rijden dat kan zaterdag pas weer ivm gebrek aan verlichting 's avonds. En mijn schouder doet het ook nog niet weer dus dat is ook nog even afwachten wat dat wordt eerst eigenlijk :7 Morgen wordt die toch maar even gecontroleerd nog iig.

Hopelijk is Joya nog steeds op de stijgende lijn :)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:21

Pfffff sta je net op een nieuwe plek, moeten we daar op 31 januari weg.
Er is nog een kans dat de paddock waar die van mij staat kan blijven, maar de schuur die daar langs loopt en waar haar afdak aan vast zit, gaat dan plat. Dan zou ze helemaal onbeschut komen te staan.
Gelukkig is Lisette wel heel makkelijk met verhuizen, maar toch, niet fijn. En dan moet ik zo wie zo nog wat zien te vinden. :(