Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:55

Kan me het gevoel van je leerlinge goed voorstellen. Heb dat ook ooit meegemaakt. Een paar privélessen gekregen op het paard van mijn instructeur die nog niet lang uit de wedstrijdsport kwam. Ik ging er met een heel klein hartje op. Kreeg nog het advies om niet te denken wat hij in zijn jongere jaren allemaal uitstak. Moest hij net zeggen. :+

Wel super dat het voor beide zo'n goede ervaring was. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 19:12

petraaken schreef:
Kan me het gevoel van je leerlinge goed voorstellen. Heb dat ook ooit meegemaakt. Een paar privélessen gekregen op het paard van mijn instructeur die nog niet lang uit de wedstrijdsport kwam. Ik ging er met een heel klein hartje op. Kreeg nog het advies om niet te denken wat hij in zijn jongere jaren allemaal uitstak. Moest hij net zeggen. :+

Wel super dat het voor beide zo'n goede ervaring was. :j

:D ze deelt nog steeds beeldmateriaal dus denk dat het haar wel goed gedaan heeft. :D

Ik heb haar vooral ‘denk western’ af led gegeven. :+ Rêve kan veel hebben als je maar niet trekt vanvoor. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 19:35

Zo, morgen flink spierpijn in mijn benen denk ik maar Rêve kan verzamelen in galop ook al is ze me al anderhalf jaar aan het wijsmaken dat ze dat echt niet kan. >;) Ze deed het ineens en toen ik het opnieuw vroeg ging ze even in de "nee kan ik niet" dus Chris zegt "even doorvragen want ze kan het wel." (ja tuurlijk ze had het 3 passen er voor gedaan.) dus ik zeg "Alé Rêve!" en por haar even bij... Ineens zet zucht ze, zet ze die kont er onder en liep ze in verzamelde galop. >;) >;) Nog niet 100% constant (af en toe komt ze dan net iets "te" verzameld en zet ze haar kont naar binnen of gaat ze haast ter plekken hupsen maar ze snapt heus wat ik bedoel. >;) )

Nu was het ook wel zo dat Chris zei "ze moet weten wie de baas is" toen Rêve even een momentje had en ik ietwat wanhopig bromde "dat weet ze, jij bent het er alleen niet mee eens!"

Chris zou af en toe willen dat ik minder eerlijk was denk ik. _O- _O- Vandaag heeft Chris echt met mij gewerkt, durven pushen, iets wat ik bij Sam absoluut niet mocht doen en bij Rêve dus absoluut moet doen want die doet precies wat je vraagt, niks meer. :+ En als je dan even pushed dan kan ze ineens een hoop meer. :roll: Dan voel je ook haar hele attitude veranderen. Veel meer bij mij, veel minder klooien... Chris, die ik nog nooit ook maar iets negatief heb horen zeggen over een paard zijn gedrag zei "Ze is gewoon ondeugend. Dat weet je zelf ook met die kuren van der." :+ Dat is een behoorlijke belediging betreffende Rêve haar karakter zeg maar. _O- Hij vond haar wel enorm mooi worden nu als ze liep en ik denk dat ie merkte dat ik onzeker was want hij zei dat hij oprecht niet verwacht had dat "dit paard" onder die haflinger uit zou komen die ik de 1e keer mee had. _O-

Zoals gewoonlijk moet ik ze zelf ook nog kijken. _O- Hier en daar zal er vast wel een "wtf ben je aan het doen?" moment tussen zitten. := Heb me de hele les zitten af vragen wat ik allemaal aan het klooien was. :=

Mijn opmerking in de 1e video was omdat ze het hadden over Joy en Chris vroeg hoe we erbij kwamen om een hengst van Rêve hengst te laten. _O- Mijn man had al gezegd dat er bij haar niks weg te halen viel dus dat we het er mee moesten doen. :))
Op het tweede filmpje denk ik hoor je Chris ook zeggen "daarjuist kon ie ook springen dus kan ze het nu ook." _O-

Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-05-24 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:39

Haha nog voor ik verder las, dacht ik ook "ze weet heel goed wie de baas is" _O-

Ondeugend is wel een understatement voor de streken van madam soms :=
Maar wel leuk dat je zo echt stappen maakt +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 19:54

_O- dabedoellikdus. :=
Rêve weet heel goed dat ze sterker is. Die weet echt wel dat ik aan het kortste eind trek als het er op aan komt. := Ben me daar ook echt wel heel bewust van wat maakt dat ik wellicht ook iets minder zeker rijd dan ik met Sam deed. Als ik op andermans paarden stap heb ik het altijd makkelijker dan op mijn eigen paarden. _O-
Maar met de les van vandaag heb ik wel gevoeld dat ze zich er wel doorheen laat rijden en ook wat ik kan doen om haar zo ver te krijgen dat ze niet zo duidelijk maakt dat ze weet dat ze de baas is. _O-

Hij vroeg wel wanneer ik terug op wedstrijd ging en heeft 2 juni iets in zijn agenda geschreven dus het zou kunnen dat hij komt helpen op wedstrijd dan als hij er geraakt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-05-24 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:56

Maar ze wil het puntje bij paaltje wèl doen voor je blijkbaar, dus dan toch maar eens een poosje proberen om haar toch nog wat meer "te rijden" dan je al deed. Met dan wel zo'n lekker hapje na het rijden (waarvan je zegt dat ze er alles voor doet) als dank dat ze je niet vermoord heeft :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 20:00

inderdaad. _O- Met de oefeningen in deze les kan ik ook wel werken om mezelf er toe te zetten om haar er toch iets meer doorheen te rijden. Heb nu gevoeld dat ze het wel doet als ik even durf zeggen van "kom op." en daarna beloon dus in deze fase is het echt ik die gewoon moet durven vragen. :=

Haar bal is al gevuld me lekkers. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:55

Wat een portret is het toch ook met dat gebrul van haar :D
Ze wordt wel mooi soepel en ruim van die buig oefeningen! Wat een fijne instructeur heb je toch ook, simpel vriendelijk maar duidelijk. Kan begrijpen dat je er graag lest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 21:14

Chris doet niet aan trukjes en dingen moeilijker maken dan nodig. Elk paard wordt echt opgebouwd met puur basiswerk en veel gehoorzaamheid. Met Rêve omwille van haar karakter komt er dan een beetje ‘even doorrijden’ (zoals even in de galop en idd bij het brullen omdat Rêve vrij veel roept ook op wedstrijd. := prima roep maar, maar je werkt wel door.) bij maar meer druk wordt er niet op de paarden gezet. En toch gaan ze eigenlijk zichtbaar vooruit. Het ene moment ben je slangevoltes en korte overgangen aan het rijden en het volgende lopen ze zijgangen en werkpirouettes. :+

Hij past zich ook aan aan de combinatie alsof hij binnen de minuut ziet wat elke combinatie nodig heeft. Zoals weten dat ik eigenlijk net te zacht ben voor Rêve en Rêve dat ook weet. :+

Ik weet echt niet wat doen als hij er mee stopt. :=

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:26

Ik heb genoten van je filmpjes,ook leerzaam voor anderen. Ik snap ook heel goed waarom je bij Chris lest.Heerlijk om naar te luisteren en naar te kijken, simpel duidelijk en je ziet wat het met je paard doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 20:45

:j soms lees je op bokt zulke gecompliceerde uitleg…. Chris heeft nog nooit iets moeilijk gemaakt, niet kwa uitleg, niet kwa hulpen… Dan ga je zelf ook gewoon een stuk ‘simpeler’ rijden en denken merk ik. Mijn vorige trainer kon ook dingen ‘moeilijker maken dan nodig.’
Waar Chris gewoon bij bv travers zegt ‘eerst moet ie snappen dat ie opzij moet. Dan de rest.’
Ipv meteen en opzij en buiging en en en.. Rêve heeft in eerste instantie gewoon moeten wijken voor mijn been aan de lange zijde recht gesteld. En eens ze dat snapte kwam de buiging eigenlijk vanzelf. := nu moet ik haar veelal recht houden dat ze niet dubbel plooit. (Appuyement naar links was het probleem ook dat ik haar corrigeerde als ze de achterhand voor wilde laten komen, dan moet ze even vooruit maar ze weet wat ik vroeg dus dan is er even discussie want ze moest toch opzij. >;) )
Thuis train ik na zo’n reactie er op dat ik twee passen opzij vraag, drie passen rechtuit en terug opzij. Dat ze snapt dat ze niet moet inzetten en gewoon blind door lopen maar moet blijven luisteren.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:31

Fijne filmpjes, gister voor t slapen bij slaapdienst gekeken en er nog fijn na in slaap gevallen ook :o niet dat t slaapverwekkend was hoor maar gewoon een fijn beeld!
Wat ik me nog afvroeg is of ze af en toe wel even de hals mag strekken? Of misschien heb ik t gemist tussendoor. Geen oordeel hoor, gewoon me afvragen. En meteen weer geïnspireerd om zelf de schouderbinnen en travers ook maar weer s op te pakken met mijn fjord. Ja das niet zo soepel als bij jullie, vergeleken bij jullie is t gewoon helemaal roestig bij ons, maar toch motiveert t wel! Thnx!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 00:11

Lucia88 schreef:
Fijne filmpjes, gister voor t slapen bij slaapdienst gekeken en er nog fijn na in slaap gevallen ook :o niet dat t slaapverwekkend was hoor maar gewoon een fijn beeld!
Wat ik me nog afvroeg is of ze af en toe wel even de hals mag strekken? Of misschien heb ik t gemist tussendoor. Geen oordeel hoor, gewoon me afvragen. En meteen weer geïnspireerd om zelf de schouderbinnen en travers ook maar weer s op te pakken met mijn fjord. Ja das niet zo soepel als bij jullie, vergeleken bij jullie is t gewoon helemaal roestig bij ons, maar toch motiveert t wel! Thnx!

Snap je vraag wel hoor.
:j tussen elk filmpje zit een stappauze behalve na die van een minuutje. Dus om het kwartier/10 minuten ongeveer afhankelijk van wat we doen mag ze op adem komen en ook echt die hele bovenlijn stretchen met volledig lange teugel. Dan zitten Chris en ik onderling te praten en zo nu en dan gaat dat wel eens over persoonlijke dingen dus dan stopt mijn man met filmen. :D

Ook altijd uitdraven met halsstrekken voor we gaan uit stappen en als ze meer in balans is ook uit galopperen.

Eigenlijk na elke echte aanspanning is het meestal eerst een slangevolte waar ze even terug ‘loslaat’ en dan naar stap en lange teugel tot ze op adem is. Maar manlief gebruikt die pauzes ook om zijn armen te laten rusten. :)) en ja, vaak hebben we het dan over persoonlijke dingen, soms over wedstrijden of Joy maar soms ook over mijn gezondheid bv en vooral Chris zijn persoonlijke zaken moeten natuurlijk niet openbaar. Ik ben zo boeiend niet maar Chris is een ander verhaal.

Chris is heel alert op zowel mijn fysieke en mentale grens als op die van de paarden. Hij vraagt wel zoals je natuurlijk ziet: ‘als je niks vraagt krijg je ook niks’ is een van zijn favoriete uitspraken denk ik. Maar altijd net als ik denk ‘ze begint het nu moeilijk te krijgen’ of ‘ik zit tegen mijn grens’ dan last hij een pauze in. Bij het oppakken wordt er dan vaak ook eerst nog even in stap gewerkt alsin: dat ze de hand moet volgen en dat verruimen dus ook stretchen maar wel mentaal wat meer er bij. Als ik met Sam in het begin even in de knoop raakte met mezelf wist Chris vaak voor ik zelf dat het tijd was om even te gaan stappen.

Rêve haar travers was nog niet zo lang geleden ook niet zo soepel hoor. :D maar veel wendingen, veel stelling en buiging maakt dat haar lijf het nu makkelijk aan kan.

De gehoorzaamheid wordt nu zonder dat zij het echt beseft verhoogd door die overgangen korter en op moeilijkere momenten te rijden (zoals in de wending van uit de middellijn naar galop bv).

Sam kreeg meer korte pauzes omdat hij mentaal vooral niet te veel spanning kon hebben. Rêve krijgt meer fysieke pauzes omdat zij juist fysiek het nodig heeft om te kunnen ‘los gooien’.

Sam kreeg zelfs gedurende de proeven korte momenten waar hij een fractie meer hand kreeg zodat ie mentaal even ‘de druk’ kwijt kon. Sowieso konden we met Sam ook meer het halsstrekken meenemen omdat die gewoon verder stond. Na bv een wissel of zijgangen in galop was er altijd een paar voltes halsstrekken in galop. Dus naast de echte ‘los stappen’ momenten kreeg die na elke aanspanning ook even het meer uit elkaar vallen. Dat gaat met Rêve nog niet omdat ze nog amper echt aan spant, haar uit elkaar laten vallen tussen de oefeningen zou haar alleen verwarren dus voorlopig moet zij echt stappen. :+

Heb er wellicht van Sam nog wel toen mijn moeder nog filmde maar dan zou ik even moeten luisteren waar we het over hebben. _O-

De filmpjes zijn samen om en bij 40 minuten en de les was deze keer iets meer dan een uur en daarna nog ruim uitstappen want ik was de laatste van de dag dus zat niemand in de weg. Dan mag ik desnoods een uur uit stappen. :+
Als er iemand na je komt kan je wel nog altijd op het veldwegje uit stappen of in hun buitenbak als Jeanette geen les heeft en die plannen om elkaar heen lijkt het. Alleen met bv OS of grote kampioenschappen maak ik mee dat ik niet even de buitenbak in kan maar zelfs dan is er nog de longeer cirkel waar je ook mag gaan stappen. (Of met een jong paard even de eerste kriebels er veilig uit laten)

Dus minstens 20 minuten stappen tussen de filmpjes door. :)

Rêve en mijn man bouwen ondertussen aan een ehm relatie…. Het kan toeval zijn maar het begint meer en meer op een patroon te lijken.

We stapten even in de buitenbak en toen Rêve passeerde deed mijn man wat spetteren in een plas. Toen ze niet eens een oor draaide werd ik achterdochtig maar mijn man niet.. paar rondjes later staat mijn man niet op te letten en ‘schrikt’ ze in die plas. Gevolg: man natte broekspijpen. Het volgende rondje stapte ze weer chill aan lange teugel er door. :=

Na het aansingelen pestte mijn man haar wat met de vezels die daar in de bak liggen. Wederom: nul reactie. Behalve dat ze zodra ze bij hem in de buurt kwam er in slaagde om in galop dus een hoop van die vezels ‘op te gooien’ precies in de richting van mijn Man… := inclusief wat natte zand… :=
Ik schoot in de lach en mijn man keek van ‘ >;) ‘ om daarna zichzelf af te vegen. :=

Kijk het kán toeval zijn… maar de toevalligheden beginnen meer en meer op een lik-op-stuk beleid te lijken. :=

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:11

Bedankt voor je uitleg, helder! Volledig begrijpelijk dat de pauzes met persoonlijke dingen niet gefilmd werden!

Haha die merrie van jou is ook wel echt merrie hè! :=

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:34

Ik lig in een deuk hier, wat een boef die Rêve.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:18

Kathleeen na jou verhaal over Rève en je man denk ik ook dat het wel een patroon aan het worden. Niets geen toeval meer. My god, wat portret die merrie. Als Joy ook zo'n grapjes gaat uithalen ben je helemaal gezegend. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 21:31

Joy en mijn man hebben gelukkig een normale relatie. _O-

Rêve en mijn man lijken echt een soort ‘pest elkaar’ relatie te hebben en op een of andere manier begint Rêve wat milder te worden naar hem ook. :+
Als het een ander paard was zou ik het zelf onzin vinden maar het lijkt haast alsof Rêve een speel maatje gevonden heeft waardoor ze vergeet dat ze hem niet mag. :+ als ze bang is loopt ze als een hondje achter hem aan. Toen hij deed alsof hij schrok, schrok zij ook. Toen hij haar daarna uit lachte stopte ze en keek hem even met de oortjes naar voren aan…. Ik heb geen ide hoeveel draadjes mis aan gesloten zijn bij dat paard maar dit soort onzin maakt haar dus blijkbaar milder én ze is slim genoeg om hem te kopiëren…. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:51

Het klinkt alsof Rêve jaloers is want je man heeft natuurlijk al jouw aandacht. Hercule had dit in het begin ook met mijn man.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:10

My god ik lig in een deuk. _O- _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 21:53

Omdat gustxbill zelfs aan mij denkt als ze eigenlijk vooral aan zichzelf moet denken wat mooie plaatjes van Equine dancers photography
Dit is de 3e keer dat Joy rond geslingerd word. Ik wilde hem een galopje vragen maar dat liep mis. Daar was ie nog niet klaar voor. Dus na dat foutje ons terug bij elkaar geraapt en verder gegaan met waar hij wel comfortabel in is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Toen ging het even mis. :+

Afbeelding
Even terug naar ontspanning aandacht weer bij mij

Afbeelding

Afbeelding
Welverdiende knuffel en halster uit doen.

Afbeelding
En de hele kudde kwam helpen op ruimen zodra ze zagen dat we klaar waren. Een ‘Leo spuw dat halster uit!’ Verder kon ik de spullen weg leggen. :=

Met touwhalster omdat ik eigenlijk vooral wil dat hij de commando’s leert en de lichaamstaal volgt en dat ik hem ook leer kennen ‘in het werk’. Zien waar het fout gaat en leren dat voor te blijven. Joy is nl wel een binnenvetter.

Omdat hij rechtsom moeilijk vindt en hij dan spanning op bouwt leert hij nu dus eerst stil gaan staan en dan op ‘om’ van hand wisselen. Zo heeft hij tijd om even na te denken en hoef ik geen onnodige druk te zetten.

Gust was er bij. In praktijk is even motiveren door te wijzen voldoende om te draaien inmiddels. :j terwijl het de 2e keer is dat ik hem ‘om’ vraag.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-05-24 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:57

Ik lees elk bericht dat je schrijft.
Ik kijk elke foto die je post.

Althans in dit topic

HÓÉ kan ik zo gemist hebben dat je gewoon al een heel paard hebt :oo . kanonnen zeg <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 21:59

Rocamor schreef:

Althans in dit topic

HÓÉ kan ik zo gemist hebben dat je gewoon al een heel paard hebt :oo . kanonnen zeg <3

Ik zie hem elke dag en kan niet geloven dat dit mijn Joy’ke is. _O-

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:02

Was super om te zien.
Zelfs de “fiets it, I’m off” gevolgd door de “voor jou doe ik alles”

Hoop je snel alle foto’s door te sturen via laptop :j
Aangezien mijn gsm ze zwaar ver***** heeft merk ik door ze te verkleinen met importeren vanuit de camera |o

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:09

Rocamor schreef:

Althans in dit topic

Dat dacht ik dus ook. Van veulen naar deze opgeschoten puber, het is echt een heel paard, mooi gevormd en prachtige uitstraling. Dit wordt echt een pennydroompaard ( is hij al ) voor velen.
En het vertrouwen in jou straalt echt van hem af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:19

Joy is prachtig!