[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:42

Ik denk dat Monique wat anders bedoeld dan waar Tamary op doelt.
In ieder geval interpreteer ik wat Monique zegt in haar reactie op mijn bericht anders dan zoals Tamary het volgens mij leest, gezien haar reactie.
Ik zal ook nooit zeggen dat je nooit met een lang teugeltje door het bos kan rijden . Ik ken Monique alleen uit dit topic en niet persoonlijk en ook Callas heb ik nog niet in het echt gezien. Als ik voor mezelf spreek kan ik alleen maar zulke uitspraken doen als ik ze in het echt heb gezien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 19:28

Dank voor jullie uitgebreide reacties en uitleg Tamary. Maar het klopt wat Fardoe (TamarA) zegt, ik bedoelde wat anders.

Monique1963 schreef:
Inderdaad. Maar dan toch wel weer heel braaf dat ze netjes haar rondjes draaide. Ik wil erg graag naar het benedenweiland. Ik denk dat ik daar wat langere stukken kan draven en zo aan Callas haar ontspanning kan geven. Maar op dit moment staat het gras daar bijna een meter hoog en moeten we het eerst onderhouden eer ik daar kan rijden. Ik kan nu niet zien wat er aan kuilen zit. Vind ik te link. De rondjes die ik nu kan draaien zowel vóór de hoeve, als achter de hoeve, als in het bos, zijn te klein om haar haar energie kwijt te laten raken. Het frustreert haar denk ik alleen maar meer omdat ze niet even gas kan geven.

Ik quote mezelf nog even, ik denk dat ik het misschien niet goed verwoord, waardoor men op het verkeerde been gezet kan worden.

Wat ik met het bovenstaande stukje bedoel, kan ik ook alsvolgt verwoorden.

"Ik zou graag met Callas beter kunnen trainen. Als ik ooit een rijbak heb, waar ik meer ruimte heb, kan ik een normale draf draven op langere stukken waardoor ik naar ontspanning van Callas toe kan rijden.

Op dit moment heb ik geen rijbak. Ik heb het gevoel dat Callas gefrustreerd is door de kleine cirkels waarop ze op dit moment moet werken. De cirkels zijn denk ik nog geen 7m doorsnee. Dus ze moet altijd draven op een kleine volte. Dat vindt Callas moeilijk en niet prettig en wil daarvan weg. Dat mag niet van mij, en is Callas daardoor zwaar op de hand en draven we altijd verzameld.

Ik heb wel in het benedenweiland een lang stuk van 2x 100m waar ik verschillende tempi in draf zou kunnen rijden, zodat ik gewoon eens kan kijken of áls ze wat meer gas mag geven, (lees: niet verzameld, maar gewoon draven en strekken), of ze dan meer energie kwijt kan in tempo en dus in haar motor/achterhand en of ze dan op de voorhand het bit wat losser gaat laten en wat meer kan gaan ontspannen."

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:39

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij Callas zit, maar bij Pathos is het zo dat ie juist spanning opbouwt bij een wat kortere teugel. Als ik dan een lange teugel geef heeft hij zoiets van ok, lekker uitstappen en gaat heel relaxt.
Misschien kan het helpen met Callas aan de hand te gaan kijken bij de brommende tractor, dat ze er aan kan wennen.
Heb ik vorige week met Mercy bij de koeien gedaan, die vind ze doodeng.
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 20:51

Hey Tinka, dank voor je tip. Het brommende gevaar is niet eng als Callas het kan zien. En het liefst wil ze er naar toe om het te zien. Maar het ding is aan de andere kant van de vallei. Dat zou ook een voordeel zijn van het benedenweiland, omdat je daar de andere kant van de vallei kan zien en dus ook brommende dingen. Prachtig paard heb je trouwens toch!

Ik zou het wel willen proberen om te kijken of ze met een lossere teugel niet wegrent, maar daar vertrouw ik nog niet op. Ik durf haar dat vertrouwen nog niet te geven.

Maar nu ik zo het overdenk, kan ik natuurlijk wel mijn vriend vragen mij aan de longeerlijn te nemen. Eh, ik bedoel het niet schuin, hahaha. Als hij mij longeert bedoel ik, dan kan ik wel eens kijken wat er gebeurt als ik haar langer laat.
Ga ik misschien morgen eens doen op de open plek. Ik heb ook het gevoel dat als ze een plek vertrouwt, dat er dan veel minder spanning bij haar is. Voor de boerderij kan ik wel met lossere teugel rijden.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:18

Ik heb ook je filmpje bekeken en ik snap heel goed wat de rest ook ziet, het ziet er zo op het oog eigenlijk al heel fijn en relaxed uit. Maar ik herken ook heel goed het gevoel wat je onder je had :')

Helaas durf ik zelf als een wat angstige/voorzichtige ruiter ook niet snel de teugels los te laten op zn moment (hoewel ik nooit vast blijf houden). Bij ons helpt het het beste om hem kleine opdrachten te geven waarvan ik weet dat hij zich daar goed over voelt, dus kleine stukjes wijken, wat spaanse pas, 8tjes rijden of achteruit gaan. Soms even frustrerend, maar vaak vinden ze binnen hun 'taken' wel weer snel rust is mijn ervaring.

Iets vergelijkbaars doe jij inderdaard ook, en dat zou bij een Callas ook mijn tactiek zijn denk ik. Een heuse bak zou natuurlijk mega fijn zijn, maar tot die tijd doen jullie het ook super zo :j

En wat je aan het eind zegt voelt misschien zo voor jou, maar dat stukje is juist zo waardevol voor waar jullie nu staan (en dat is al veel verder dan 3 maanden terug ;) )

Overigens ziet Callas er wel mega stoer uit zo onder het zadel <3 <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 23:46

Hi Cera, Lief je beschouwingen. Ik kan Callas idd meer aan het werk zetten met meer verschillende oefeningen binnen het stappen en draven, zodat ze meer haar aandacht daarbij moet houden en concentreren. Jammer dat het avond is, ik heb zin om de div tips al toe te gaan passen. Erwin heeft tot half tien in het benedenland gewerkt om te maaien. Wie weet morgen!

Voor de Maqu'Éden=liefhebbers weer een filmpje over ons huis.

https://www.youtube.com/watch?v=nI9UobUbyu0

Fijne zondag morgen!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 02:13

Mooi zeg die palmen. Staan fantastisch. Ik was aan het wachten op een riedeltje van Erwin op de gitaar. Volgende keer maar. Altijd leuk nieuwe spullen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 08:23

Hi Tamara, Erwin speelt zijn leven lang al piano. Hij drumt sinds een jaar of 20. En hij is met gitaarspelen twee weken geleden begonnen op MIJN gitaar, hahaha, ik leerde hem wat ik weet. Dus ik had gezegd dat hij zelf maar een gitaar moest kopen. Donderdag heeft hij die dan gehaald bij een vriend die wat te koop had en gisteren hebben we voor het eerst samen een stukje gespeeld, namelijk happy birthday voor zijn broer. Klonk vreselijk, maar voor iemand die pas een paar dagen gitaar speelt, was het hartstikke leuk. Ik speel ook nog niet lang gitaar. Heb het een paar jaar geleden gestart, weer een anderhalf jaar gestopt en hier weer opgepakt. En grappig genoeg leert Erwin mij nu drummen. Pianospelen kan ik alleen klassiek en daar heb ik geen zin meer in.

We spelen wel dagelijks op de muziekinstrumenten en hebben ook songs die we samen doen, of het een filmpje waard is, mwah, nog even geduld...

Ik moet ook nog geduld hebben wat het benedenweiland betreft. Erwin is wel heel ver gekomen gisteren met maaien, maar het neemt nog heel wat tijd in beslag om dat af te krijgen. Hij kan ook alleen heel vroeg in de ochtend (niet zo zijn ding) of heel laat op de dag maaien, want het is overdag te heet om op de tractor rondjes te rijden.

Het komt goed.

ps ja die palmbomen vinden wij ook gaaf. Ooit graven we ze in als we de gravert hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:50

Mooie tractor maaier heb je. Die is hier ook onmisbaar . Die palmen staan daar mooi, gaan zeker nog in de grond?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 09:52

Dank je, Pien, voelt enorm rijk zo'n maaier. Wat een genot om te kunnen zitten en niet met zo'n kantenmaaier om je nek te hoeven lopen. Zo'n gemak. Ik was in tien minuten klaar, met wat ik of Erwin anders twee uur over doen!

En idd de palmbomen gaan de grond in. Zodra we een gravert hebben. Eind van de zomer is een vriend klaar met zijn klussen en verkoopt hij zijn graver aan ons. We hebben al een hele lijst van klussen die we daarmee gaan doen. EEN RIJBAK!!! lol. Als eerste klus... Moeten we overigens nog veel terrein voor ontginnen en hutjes slopen, dus het is op zich niet erg dat de gravert pas over een paar maanden komt...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:31

Ik moest wel even grinniken om jouw commentaar bij de eerste palm, toezicht houden en de man het werk laten doen. Doe ik ook vaak, ik loop anders toch alleen maar in de weg.

Leuk filmpje weer, en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:56

Heerlijk filmpje weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 11:00

Hi Jeetje, dank en Prairy, dank voor de felicitaties. Blij met al het moois dat we hebben. En wat heb ik nu weer voor doms gezegd bij de palm? Ben het even kwijt.

Voor liefhebbers van Frankrijk en frans sfeertje en dorpjes en zo, we zijn ook nog een nachtje met de camper weggeweest naar de Dordogne. Was op maandag en dinsdag. We gingen 'even' eten bij vrienden. 5 uur rijden, dat was de daadwerkelijke rijtijd, hahaha. ENKELE REIS. Maar we hebben toeristisch gereden en gepicknicked en zo dus we zijn een hele dag aan het rijden geweest en terug ook nog een ontzettend gaaf fort bezocht. Staat allemaal in dit filmpje:

https://youtu.be/4t1Wam-e6gI

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:07

Leuk filmpje Mo. Zo'n pot heb ik ook nog een aantal van in de tuin staan . Ik zal er eens wat zuiniger op zijn.
Ik hoop dat je ipv covid maskers, bedoelt, maskertjes tegen de covid := , zo niet dat sterkte met covid _O- (sorry kon het eventjes niet laten). Dordogne is mooi, de dorpjes view erg bekend en blijft altijd leuk, en het kasteel heeft een nieuwe jonkvrouwe +:)+ .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 11:22

Hahhaha Pien, ja dat ja. Gelukkig hebben wij geen covid, maar je moet nog wel overal maskertjes op. Bij jullie niet meer in de HV? En Dordogne heeft idd wel wat weg van de HV, hoe zuidelijker we waren, hoe verschillender de bouwstijl werd. Mooi om te zien dat bouwstijlen echt streekgebonden zijn.

En ik zou zo jonkvrouwe willen zijn. Maar niet in die tijd, te vrouwonvriendelijk... Maar de jurken... zooo mooi!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:41

Nee niks doms gezegd, meer toekijken en aanwijzingen geven ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:19

Tuurlijk moeten wij maskertjes op, maar dat zijn maskertjes TEGEN covid en geen covid maskertjes _O- ik ben je aan het dollen (grapje).

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 14:45

Wat een prachtig fort, wat ontzettend leuk dat er nog japonnen staan. Die zijn uit de films die er zijn opgenomen of staan er om te laten zien wat de dames vroeger droegen ?
Die gewelfde kelder/ keuken , echt prachtig en de wc’s zo aan de buitenkant van het fort, vind ik dan weer hilarisch en slim.
Wat heerlijk zo’n camper om zulke uitstapjes te maken.

Fijne zondag

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 18:01

Prairy schreef:
Nee niks doms gezegd, meer toekijken en aanwijzingen geven ;)

Hi Prairy, er is iemand nodig die de filmpjes maakt, 8-)

pien_2010 schreef:
Tuurlijk moeten wij maskertjes op, maar dat zijn maskertjes TEGEN covid en geen covid maskertjes _O- ik ben je aan het dollen (grapje).

OOOOOOOOOOOO Pien! bedoel je het zo! Nu valt je kwartje pas bij mij 8)7 Hahahaha!

fardoe schreef:
Wat een prachtig fort, wat ontzettend leuk dat er nog japonnen staan. Die zijn uit de films die er zijn opgenomen of staan er om te laten zien wat de dames vroeger droegen ?
Die gewelfde kelder/ keuken , echt prachtig en de wc’s zo aan de buitenkant van het fort, vind ik dan weer hilarisch en slim.
Wat heerlijk zo’n camper om zulke uitstapjes te maken.

Fijne zondag

Tamara, ja errug mooi fort. Of kasteel. Enorm veel aan verbouwd, iedere kasteelheer moest een hogere toren, mooiere poort etc. Dat maakt het mega interessant. We hebben ruim een uur rondgewandeld, maar er zijn nog hele delen van het kasteel niet gerestaureerd. En wat ook zo gaaf is, her en der kun je door gaten kijken in de muur (zitten tralies nu voor) en dan zie je de bediendentrappen. Heel smal IN de muren. Van die stiekeme sluipdoorgangen, super interessant, maar niet voor publiek toegankelijk. Die gewelfde keuken worden nu feesten in gehouden. Ik zou er speciaal voor gaan trouwen om daar te mogen feesten, LOL. De jurken zijn denk ik nagemaakt. Er staan een paar paspoppen waar je bij kunt, zoals ik met die foto van die jurk. Dat is denk ik uit de feestwinkel ;-) Er zijn er ook die staan achter hekjes. Die zijn mogelijk wel uit de films, maar ook niet authentique antiek denk ik niet. Dat zou te kostbaar zijn. En wc's uit de middeleeuwen, was al een rijkdom om dat te hebben, maar buizen kenden ze niet. Gek om dat te bedenken dat ze dus dan ook geen waterbuizen hadden helemaal in het begin. Je ziet wel in het kasteel her en der enorme bassins, (Citernes) waar gleuven uit lopen naar de keukens. Het water stroomde dus onbeschermd gewoon over de stenen naar de keuken waar het in een emmer stroomde. Als die vol zat, stroomde het gewoon over de vloer. Zo apart om je te realiseren hoe simpel een buis is en hoe gewoon dat nu is en hoeveel gemak een afvoerbuis of leiding geeft. En die wc's dus, laat maar gewoon naar beneden vallen. Je kunt heel veel poepen totdat de wc overstroomt, hahaha.
En ja we vinden het heerlijk om met de camper rond te toeren en dingen te bezichtigen. Allemaal stof tot nadenken en inspiratie!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 19:51

Zo! Ik heb heerlijk gestapt! We zijn het benedenweiland gaan verkennen ohz. Aan de lijn met vriendje mee. Poupette los mee. Toen we het helemaal rondgelopen hadden nog wat lusjes (allemaal aan de lijn) gelopen die mijn vriend al gemaaid had en daar ontspande Callas. Kon haar meer teugel geven en ze liet haar hals wat zakken. Erwin stelde voor om daar te gaan draven etc, maar ik vond het eigenlijk prima zo. Ze was braaf, ging wat ontspannen, is maar 1x verschoten met alleen een brrr door haar lijf, dus ik vond dat ze het super gedaan had. Ik ben in het weiland afgestapt, lekkere n.e.u.k. gegeven en nu staan ze lekker in hun boxen hooi te kanen. Ben helemaal blij! Als het zo opbouwend blijft, ben ik happy!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:56

Top Monique, heel fijn dat het zo goed ging. Goeie beslissing om af te stappen, nu het zo goed ging.
Ook als het wel weer eens minder gaat, weet dan , er komt ook weer een moment dat het weer super gaat.
Keep up the positive vibe

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:09

Het is altijd de kunst om tevreden te zijn en op het goede moment te stoppen. Dat heb jij nu gedaan. Je hebt eindelijk!!!! de rust erin. Alleen vanuit die rust kun je opbouwen. Dus top gedaan.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:20

Klinkt heel goed! Maar ben ik nou de enige die zich afvraagt wat jij haar gegeven hebt? :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:32

Muga schreef:
Klinkt heel goed! Maar ben ik nou de enige die zich afvraagt wat jij haar gegeven hebt? :+

Een tussen Navel En Uier Knuffel, vrij vertaald door Mo als n.e.u.k. :D .

Fijn dat het beneden zo goed ging, nu rustig aan uitbouwen daar!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 23:22

hahhahahaha LOL ja een neuk vindt Callas heeeel erg lekker. Inderdaad een tussen de navel en uier knuffel is haar favoriet en de mijne voor haar ook natuurlijk. Wat gaat ze daar van in trance. Was vandaag wel een beetje vies zweterig, van die zwarte drap onder mijn nagels, maar goed...

Dank jullie voor de terugkoppeling naar rustig opbouwen. Iedere keer weer vind ik het moeilijk om aan de verleiding van scheuren en sjezen te weerstaan. En toch iedere keer weer als ze rustig is, ben ik weer heel trots en blij.

Aan de andere kant vroeg iemand mij, als Callas nou hard wil en jij wil dat ook. Dan maak je het toch jouw commando en zijn jullie allebei blij en je energie kwijt. Tja.

Even iets heel anders in mijn laatste filmpje over het de dordogne special zie je ergens van die roze kuilgras baaltjes liggen. Wisten jullie dat de boeren speciaal dat roze plastic kopen om voor iedere baal een paar centen aan het kankerfonds af te dragen? Ik werd erop getipt nav mijn filmpje door een franse vriendin. Ik zocht erop en vond o.a. dit https://icelandmag.is/article/pink-hay- ... rap%20sold.

Vind het geweldig!