Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:47

Mkango schreef:
Bovendien zoekt niet iedereen een flashy pony met flashy papier voor de wedstrijdsport. :+

Dat klopt, maar in het geval van geen kwaliteit is het prijsverschil minder aan de orde. Dan moet het net gewoon passen en je aanstaan.

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:48

Kwaliteit is ook maar relatief. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:54

Hahaha lieser. Mijn moeder wilde bij de vorige ook geen paard van 1,70 meer. Ik wilde juist geen kleintje. Dus kochten we er 1 van 1,65. Mooie maat. Hij werd uiteindelijk 1,70. Alleen totaal anders gebouwd, veel minder lang en grof dus heel anders om te rijden en qua beeld. Maar stokmaat scheelde 2 of 3 cm maar. Dekenmaat wel 1 of 2 maten.

Blijft leuk. We keken dus niet bij iets wat aangeboden werd als 1,60, want die waren vaak kleiner en ook niet bij 1,70+. Gewoon lekker gemiddeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:53

Lieser schreef:
Tja, ik ben 1.78 dus een paard voor mij moet groter zijn dan 1.58. Maar mijn dochter is 1.68 (en uitgegroeid ☺), en zij wil een paard van maximaal 1.68. Dus wij zoeken toevallig wel echt naar een paard tussen 1.60 en 1.68.

Moet??

Ik ben 1,85 en mijn ene debbertje haalt met moeite de 1.65 (als ze nodig naar de smid moet) en de andere redt net de 1.60.

En ja, op beide past probleemloos een 17,5" zadel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:59

Ik heb een 17,5/18" zadel op mijne van 1.54 met zeer korte rug.
Ligt maar net aan je kussens.
Ben zelf 1.75m overigens.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:28

MyWishMax schreef:
Tegenwoordig zijn die e pony's toch niet meer te klein voor de subtop? Ze moeten minimaal 1.48,1 zijn. Dus dat is al een aantal jaar niet meer aan de orde.

En E-ponys kunnen natuurlijk ook bij de Children starten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:38

ikke schreef:
Lieser schreef:
Tja, ik ben 1.78 dus een paard voor mij moet groter zijn dan 1.58. Maar mijn dochter is 1.68 (en uitgegroeid ☺), en zij wil een paard van maximaal 1.68. Dus wij zoeken toevallig wel echt naar een paard tussen 1.60 en 1.68.

Moet??

Ik ben 1,85 en mijn ene debbertje haalt met moeite de 1.65 (als ze nodig naar de smid moet) en de andere redt net de 1.60.

Mij is geleerd dat een ruiter maximaal 20 cm langer mag zijn dan de schofthoogte ...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:50

Waar is dat op gebaseerd?

Op een tank van een quarter komt een ruiter van 1.75 vaak prima weg. Terwijl ik bij mijn iele arabiertje van 1.48 nog maar net ging met mijn lengte van 1.68.
Op een Haflinger van dezelfde schofthoogte, zag het er ineens heel anders uit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 08:05

Ik heb met mijn 1.76 op een Fell pony van 1.33 gereden. Ging prima. :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:45

kyrkelover schreef:
Fly_high schreef:
Dat is nog net hoe je het stukje "dressuur, springen, cross" interpreteert, moet het paard over relevante wedstrijdervaring beschikken dan is 10-15K meer realistisch, gaat het puur om een paard dat dat zou kunnen mits je het samen oppakt is de slagingskans wat groter, maar icm lief, makkelijk, bomproof karakter en prima gezondheid zie ik nog steeds niet waarom iemand van zo'n paard vanaf zou willen voor 5K :+

Ex-renpaarden waar nog wat werk aan zit qua bakwerk vallen naar mijn idee niet in de categorie "goed doorgereden" :? al zou ik er persoonlijk wel voor kiezen met zo'n budget en verwachtingen

Ligt er net aan wat ze bedoelt met goed doorgereden. Deze die ik nu heb staan is bijvoorbeeld buiten echt wel zeer goed doorgereden. In de bak kan er een kind op, alleen ja moet er nog wel wat geleerd worden. Daar is het budget dan ook naar. Als je iets wilt wat helemaal klaar is praten we eerder over het dubbele uiteraard.
Dus ja ik snap je vraagtekens helemaal, maar gezien het budget twijfelde ik over wat er bedoelt werd met goed doorgereden. En dit is ook iets wat voor iedereen anders is. Voor mij kan een paard bijv. L dressuur zijn, maar geen ervaring buiten dat is voor mij dan weer niet voldoende doorgereden. Mijn doel ligt ook elders.

Meidje helemaal gelukkig dat zij het paard uit mocht proberen

[ [url=m/y2yLqs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Excuses, ik zit inmiddels lang genoeg in Zuid Holland om "goed doorgereden" alleen nog als "je gooit er een zadel op en rijdt er minstens een L dressuurproef mee" te interpreteren 8)7 al zou ik dat begrip persoonlijk ook een andere invulling geven he.

Goed doorgereden in de zin van wedstrijdklaar lijkt met dus onmogelijk binnen opgegeven budget, maar redelijk wat stuur, gas en rem erop en meewerkend karakter zou misschien nog lukken.

@Lieser 20-30cm is geen slechte indicatie maar je moet vooral naar de combinatie kijken, hoe het paard gebouwd is - zwaarder rijpaard type kan heel wat meer hebben dan een iel arabiertje - en met jouw lengte heb je al gauw behoefte aan een 17-17,5 inch zadel wat dus niet overal op past. Ik heb een paard van 160cm waar ik me prima op voel met mijn 190cm maar heb zat paarden van vergelijkbare maat gereden waarop het absoluut niet eruitzag en niet meer paardvriendelijk voelde en die ik dus ook om die reden heb laten staan.

Hier in ieder geval eentje met ruim 30cm verschil
Afbeelding

Boven 110cm springen voelde soms nogal gek met zo'n klein paardje onder mijn kont :') maar met dressuur, buitenritten enz merk ik daar weinig van.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:08

upendo schreef:

Vond je pony dat ook?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:12

Dilan93 schreef:

Op een tank van een quarter komt een ruiter van 1.75 vaak prima weg. Terwijl ik bij mijn iele arabiertje van 1.48 nog maar net ging met mijn lengte van 1.68.

Zelf vind ik het geen gezicht als de benen een eind onder het paard bungelen. Ik weet dat veel juryleden daar ook opmerkingen over maken. Beenhulpen geven is dan toch lastiger.

Ik vermoed dat die 20 cm ook komt vanuit het idee van gemiddelde gewichten. Je wilt met 1.78, 75 kg toch niet rijden op een D-pony van 400 kg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:13

Mensen willen alleen maar aangeven dat je je niet zo heel strikt aan die grens hoeft te houden als dat je aanbod binnen budget wat verhoogt, niet dat je een iele D-pony moet gaan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:16

Gini schreef:
Mensen willen alleen maar aangeven dat je je niet zo heel strikt aan die grens hoeft te houden als dat je aanbod binnen budget wat verhoogt, niet dat je een iele D-pony moet gaan kopen.

En je hoeft dan niet af te geven op mensen die er wel voor kiezen om een kleiner paard te kopen dan “volgens de richtlijnen” zou moeten. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:30

Sommige richtlijnen vind ik wel belangrijk. Gewicht en plek voor zadel bijvoorbeeld.

Maar je kan ook een te groot paard kopen, ook niet prettig. Meer voor ruiter dan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:35

Lieser zullen we die discussie hier niet voeren?

Ik heb een 17.5 inch op een pony van 117 liggen. Zal straks kijken of ik daar goede foto van heb. Bouw van een paard zegt meer dan hoogte

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:40

Lieser schreef:
Dilan93 schreef:

Zelf vind ik het geen gezicht als de benen een eind onder het paard bungelen. Ik weet dat veel juryleden daar ook opmerkingen over maken. Beenhulpen geven is dan toch lastiger.

Ik vermoed dat die 20 cm ook komt vanuit het idee van gemiddelde gewichten. Je wilt met 1.78, 75 kg toch niet rijden op een D-pony van 400 kg.

Met het paard van de foto hierboven nooit opmerkingen gehad over bungelende benen oid. Beenhulpen moeten inderdaad meer met je kuiten dan met je hielen, maar dat vind ik helemaal niet zo raar :?

Passende gewichtsverhouding en voldoende ruimte voor het zadel zijn wel relevant, helemaal mee eens :j

@MyWishMax echt grote paarden zijn ook ellende qua stalling gezien 3x3 overal standaard maat box lijkt te zijn. Dat was iig mijn reden om geen reus van 175+ te zoeken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:54

StalNollie schreef:
Lieser zullen we die discussie hier niet voeren?

Ik heb een 17.5 inch op een pony van 117 liggen. Zal straks kijken of ik daar goede foto van heb. Bouw van een paard zegt meer dan hoogte

Uh....ben benieuwd. Mijn welshje van 1m17 heeft een 15 inch en meer past echt niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:06

Onze arabier is 1.52, mijn vriend is 1.73. Hij zou niet langer moeten zijn of ineens 10 kg moeten aankomen.

Toen ie een poos geleden minder in de bespiering zat (paard) en mijn vriend er in winterjas op zat, gaf het een compleet ander beeld.

Dier is in de tussentijd niet in hoogte gegroeid, dus stokmaat tov lengte vind ik niet echt een goede graadmeter.

Oké, als je boven de 1.85 bent is een arabier van 1.50 misschien geen strak plan, ook niet als je dun bent

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 10:30

Lieser schreef:
upendo schreef:

Vond je pony dat ook?

Jazeker! ;)
Ik kwam niet onder haar buik vandaan.

Afbeelding

Lijkt me verder een mooie discussie om zelf een topic voor te openen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:43

Afbeelding
Pony 117 met 17,5inch zal van de week betere maken ( is nog niet op foto voor verkoop gezet, dus geen goede foto aanwezig met zadel)
Afbeelding
Pony dacht uit me hoofd hier 134 met 17,5 inch
Afbeelding
Pony 126 met 17,5 inch
Afbeelding
Pony van 105 met 15 of 15,5 inch

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:11

Lieser schreef:
ikke schreef:
Moet??

Mij is geleerd dat een ruiter maximaal 20 cm langer mag zijn dan de schofthoogte ...

Betere leermeester zoeken, eentje die je geen onzin op de mouw spelt......

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:19

Laatste pony spam, wat een gouden pony <3 geen stap verkeerd gezet (zonder zadel)
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:31

ikke schreef:
Lieser schreef:
[

Betere leermeester zoeken, eentje die je geen onzin op de mouw spelt......

Ik heb het van een draadje hier op bokt.

Lekker vriendelijk zijn jullie, is dat speciaal voor mensen die geen incrowd zijn? Ben al helemaal klaar met dit forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:38

Leuk, SCW! :D Match made in heaven zo te lezen!

Lieser schreef:
Ik heb het van een draadje hier op bokt.

Lekker vriendelijk zijn jullie, is dat speciaal voor mensen die geen incrowd zijn? Ben al helemaal klaar met dit forum.

Een opmerking als "vind je pony dat ook?" is anders ook niet bijzonder vriendelijk. :=

En ach, er staat genoeg hier op Bokt waarbij ik m'n schouders ophaal en overga tot de orde van de dag, ook als dat betekent dat ik op een pony van 1.50 klim met mijn 1.73. :+ Zolang ik minder weeg dan de gemiddelde persoon die zo'n 10cm korter is dan ik, geloof ik het allemaal wel met die lengtes, mits ik niet uit balans raak. Of een ander dat er wel of niet uit vindt zien, zal me ook een zorg zijn.