Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:29

Gefeliciteerd SCW! Fijn na zo'n lange zoektocht en wat een leuk dier! :D
DJZ ook gefeliciteerd, ben benieuwd wat je er van gaat maken! :D

Stephsi1991 schreef:
Hier ook op zoek naar een spelt in een hooiberg... misschien nu ook gewoon niet de tijd om te zoeken

Paard vanaf maat 1.60m
Merrie (geen merriegedrag) of ruin
Bomproof, lief, eerlijk, betrouwbaar, verkeersmak, voorwaarts maar goed terug te nemen
Goed doorgereden, geen projectpaard dus vanaf jaar of 7 tot max jaar of 13
Allrounder; dressuur, springen, cross, buitenritten
Gezond beestje, geen gebreken, geschiedenis bekend
Budget 5 k.

Ik denk idd ook dat je echt veel mazzel moet hebben... En idd goed keuren. Ik heb grofweg dezelfde eisen (alleen dan jonger, bij voorkeur Gelders en onbeleerd en mag wel wat karakter in zitten) maar dat is al bijna niet te doen voor dat budget... Of ik zoek verkeerd hoor, dat kan ook haha :')

Ik ben van het weekend bij een 2jarige wezen kijken. Leuk dier wel maar vond zijn rug wat kort en merk toch echt wel dat ik een voorkeur heb voor een merrie. Ga wrs over 2-3 weken kijken bij een 2jarige merrie via een vriendin van mij. Ben benieuwd :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:37

Noukie schreef:
Hoi, mag ik me ook melden? Ik ging heel voorzichtig op zoek naar een drie of vierjarige opvolger van mijn huidige paard. Die loopt z2, maar loopt tegen z’n grenzen aan, dus mag dan net wat relaxter werk gaan doen en ondertussen met een jonkie weer rustig opbouwen.

Maar, dat heel rustig aan escaleerde vrij snel :') misschien ben ik bij paard 2 van 3 er al uit. We moeten alleen de keuring afwachten :=

Oh wat leuk! Ik ben heel benieuwd met wat je nu thuis komt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:05

Stephsi1991 schreef:
Hier ook op zoek naar een spelt in een hooiberg... misschien nu ook gewoon niet de tijd om te zoeken

Paard vanaf maat 1.60m
Bomproof, lief, eerlijk, betrouwbaar, verkeersmak, voorwaarts maar goed terug te nemen
Budget 5 k.

Wellicht te grof gezegd, maar zo'n paard ga je gewoon niet vinden voor dit bedrag. Voor 2x zoveel is het al moeilijk zat :+

Ik heb weliswaar beide van mij voor niet veel meer dan 5K gekocht, maar de 1ste voldeed niet aan de voorwaarden "lief, geen merriegedrag, goed terug te nemen, geen gebreken" en de 2de schiet heel wat tekort wat betreft "bomproof, betrouwbaar, verkeersmak, goed doorgereden" :P Zijn allebei geweldige rijpaarden maar mochten voor zo weinig weg voornamelijk omdat het aardig pittige dames zijn, als makke lammetjes met dezelfde kwaliteiten hebben ze minstens 2x zoveel gekost :n

oji

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:04

Oh dit topic per ongeluk ontstipt....zie dat SCW inmiddels geslaagd is! Gefeliciteerd!
En zie wat superschattige veulens voorbij komen <3

Waarom wil je een merrie Stephei, als je geen merriegedrag wilt? Ik neem aan dan om te fokken? In dat geval is papier en exterieur denk ik ook nog wel belangrijk en wordt je zoektocht voor dat budget nog moeilijker.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:42

Om te fokken is een hormonale merrie wel lekker duidelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:59

c_alsemgeest schreef:
Om te fokken is een hormonale merrie wel lekker duidelijk :')

:')

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:30

Dilan93 schreef:
Silver zou in Apeldoorn komen te staan, is bijna 2u rijden voor mij. Maar hij zou hier wel regelmatig in handen komen.

Is het een adres waar ie dus regelmatig in handen komt, dan vind ik het niet erg als het ver weg is en ik dus maar af en toe langs kan.

Maar liever heb ik een paard wat dichterbij huis. Al is het aanbod hier in de omgeving gewoon niet geschikt voor een jong dier naar mijn mening.

Nou zou ie wel samen met Mattvey kunnen, zodat ie niet alleen hoeft te staan. Maar zie een jong dier toch het liefst in een kudde.

Had in Brabant toch minder moeite met stalling vinden :')

Ja lastig is dat hè, ik heb nu ook een lange reistijd.
Laatst ben ik wel een paar keer een opfok tegengekomen waarvan ik dacht: hey dat is best leuk. Waarvan soms ook iets meer in jouw richting. Alleen vergeet ze meteen weer. Zal m'n best doen wat beter te onthouden :D

Tictak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:41

Ik ga hier ook eens meepraten/meelezen.
Ik ben ook opzoek naar een paard maar merk toch dat de huidige markt moeilijk is :+

Ik zoek eigenlijk een braaf paard. Vooral om recreatief te rijden. Liefst stokmaat >160cm (hoewel een flinke haflinger/fjord ook nog zie zitten)
Merrie/ruin
Leeftijd van 1 jaar tot 10 jaar zijn.
Maar het lijkt een onmogelijke zoektocht. Of ik zoek verkeerd haha. Max prijs is +/- 5000.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:49

Tictak schreef:
Ik ben ook opzoek naar een paard maar merk toch dat de huidige markt moeilijk is :+

Ik zoek eigenlijk een braaf paard. Vooral om recreatief te rijden. Liefst stokmaat >160cm (hoewel een flinke haflinger/fjord ook nog zie zitten)
Merrie/ruin
Maar het lijkt een onmogelijke zoektocht. Of ik zoek verkeerd haha. Max prijs is +/- 5000.

Pb ruitje eens, die gaat een 2 jarige fjord verkopen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:57

Ik ben stiekem een klein beetje aan het rondkijken voor een grote pony/klein paard. Maar ik heb eigenlijk nog nooit zo via internet gezocht, wat zijn jullie aanraders qua site?

Wat ik zoek? Dat is ook nog niet helemaal duidelijk, wil misschien wel weer een Welsh cob.
Merrie met mooi papier (ivm eventueel fokken in de toekomst)
tussen de 2 en 8 jaar oud (hoeft dus niet beleerd te zijn, maar wel gewoon in de hand geweest), tussen de 1.48 en 1.65 (liefst E-pony tussen de 1.50 en 1.60)
Mooie bewegingen, braaf, nuchter, gezond en geschikt voor allround sport. Uiteindelijk zou ik graag eens SGW starten maar hoeft niet op hoger niveau.
Budget rond de 5000 :$ , maar ik weet dat daar waarschijnlijk wat meer rek in moet tegenwoordig.

Tictak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:03

Alja schreef:
Tictak schreef:

Merrie/ruin

Pb ruitje eens, die gaat een 2 jarige fjord verkopen.

Dat had ik inderdaad al zien staan op de vorige pagina. Ik kom uit belgisch limburg en hoopte toch iets wat dichter in de buurt te vinden. :o maar misschien moet ik inderdaad toch verder weg gaan kijken met deze markt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:14

Stephsi1991 schreef:

Paard vanaf maat 1.60m
Budget 5 k.

Tja, ik weet een 11-jarige die aan bijna alles voldoet. Maar hij kost bijna 15.000, geen 5.000.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:32

Lieser schreef:
Stephsi1991 schreef:

Paard vanaf maat 1.60m
Budget 5 k.

Tja, ik weet een 11-jarige die aan bijna alles voldoet. Maar hij kost bijna 15.000, geen 5.000.

Dat is nog net hoe je het stukje "dressuur, springen, cross" interpreteert, moet het paard over relevante wedstrijdervaring beschikken dan is 10-15K meer realistisch, gaat het puur om een paard dat dat zou kunnen mits je het samen oppakt is de slagingskans wat groter, maar icm lief, makkelijk, bomproof karakter en prima gezondheid zie ik nog steeds niet waarom iemand van zo'n paard vanaf zou willen voor 5K :+

Ex-renpaarden waar nog wat werk aan zit qua bakwerk vallen naar mijn idee niet in de categorie "goed doorgereden" :? al zou ik er persoonlijk wel voor kiezen met zo'n budget en verwachtingen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:35

Fly_high schreef:
Stephsi1991 schreef:

Paard vanaf maat 1.60m
Budget 5 k.

Wellicht te grof gezegd, maar zo'n paard ga je gewoon niet vinden voor dit bedrag. Voor 2x zoveel is het al moeilijk zat :+

Ik heb weliswaar beide van mij voor niet veel meer dan 5K gekocht, maar de 1ste voldeed niet aan de voorwaarden "lief, geen merriegedrag, goed terug te nemen, geen gebreken" en de 2de schiet heel wat tekort wat betreft "bomproof, betrouwbaar, verkeersmak, goed doorgereden" :P Zijn allebei geweldige rijpaarden maar mochten voor zo weinig weg voornamelijk omdat het aardig pittige dames zijn, als makke lammetjes met dezelfde kwaliteiten hebben ze minstens 2x zoveel gekost :n

Nee, dat valt best mee.
Los van de reactie van Kyrke; het gros wil toch echt richting de 1,70 en die debbertjes van net boven de ponymaat zijn helemaal niet zo gezocht als je nu suggereert.
Lees het topic maar terug hoe men bij bosjes een paard afschrijft omdat ie de 1,65 niet haalt......

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:42

Lieser schreef:
Stephsi1991 schreef:

Paard vanaf maat 1.60m
Budget 5 k.

Wil je mij anders pb doen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:44

Haha, wij wilden ook rond 1,65. Wist met bekijken wel dat ze kleiner was, alleen gewoon een steviger paard, maar wel echt kleiner. Nu 4 jaar en een schoft later werd ze gemeten op 1,64. Nu klopte dat niet helemaal, want ze dook wat in elkaar door spanning, maar ze was dus wel wat kleiner bij aankoop. Ik denk nu in normale omstandigheden 1,65 of 66

Stokmaat heb ik een richtlijn. Die 1,65 dus. Omdat dat het fijnst rijdt en staat, maar verder afhankelijk van bouw van paard. En wat veel mensen vergeten, de ruimte voor zadel. Je kan wel een klein paard willen, maar als daar maar 17 inch op past moet je daar zelf ook in passen qua gewicht en lengte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:51

MyWishMax schreef:
Haha, wij wilden ook rond 1,65. Wist met bekijken wel dat ze kleiner was, alleen gewoon een steviger paard, maar wel echt kleiner. Nu 4 jaar en een schoft later werd ze gemeten op 1,64. Nu klopte dat niet helemaal, want ze dook wat in elkaar door spanning, maar ze was dus wel wat kleiner bij aankoop. Ik denk nu in normale omstandigheden 1,65 of 66

Stokmaat heb ik een richtlijn. Die 1,65 dus. Omdat dat het fijnst rijdt en staat, maar verder afhankelijk van bouw van paard. En wat veel mensen vergeten, de ruimte voor zadel. Je kan wel een klein paard willen, maar als daar maar 17 inch op past moet je daar zelf ook in passen qua gewicht en lengte.

Nah, op mijn debbertje van net 1,60 past gewoon een tactisch uitgezochte 17,5 met franse kussens. Je moet kijken naar wat er kan en niet naar wat er in de mode is.
Maar omdat het tegenwoordig allemaal van die enorme kussens moeten zijn, heb ik in overleg met onze gezamenlijke zadelmaker gewoon het zadel mee overgenomen. Ik zat er lekker op en de rest zal allemaal wel.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:54

Dat had ik inderdaad al zien staan op de vorige pagina. Ik kom uit belgisch limburg en hoopte toch iets wat dichter in de buurt te vinden. :o maar misschien moet ik inderdaad toch verder weg gaan kijken met deze markt.[/quote]

Als je haflinger / fjord ziet zitten en ook jong / onbeleerd is het geen onmogelijke zoektocht voor 5000 ;) ook niet in Belgisch Limburg want daar keek ik ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:54

Ja,maar daarom naar bouw kijken. Mijn ruin die 1,70 werd kon maar 17 en van sommige 17,5 hebben. Huidige is kleiner dus maar heeft meer ruimte, ik zit niet op maximale inchmaat nu voor haar. Maar ook tinkers die ik ken en door volwassen gekocht werden want sterk genoeg, geennruimte voor groot genoeg zadel. Heb daar best veel ellende mee gezien.

Dus alleen stokmaat moet je niet bekijken, stokmaat, bouw, lengte van rug is allemaal van belang.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:08

Ik heb het geluk dat mijn zadel van mijn vorig paard ook op m’n nieuwe paard past :')
Moet zeggen dat ik ook in de net nog ponymaat/kleine paardenmaat zocht en daar best iets in te vinden is voor niet al te veel geld en toch braaf. Meeste willen toch groter of juist maar tot de D maat.

Al met al moet je gewoon geluk hebben met het kopen van een paard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:43

ikke schreef:
Nee, dat valt best mee.
Los van de reactie van Kyrke; het gros wil toch echt richting de 1,70 en die debbertjes van net boven de ponymaat zijn helemaal niet zo gezocht als je nu suggereert.
Lees het topic maar terug hoe men bij bosjes een paard afschrijft omdat ie de 1,65 niet haalt......

Je hebt gelijk als ze net boven de ponymaat zijn maar niet de paardenmaat halen. De E pony’s dus. Dat noemden ze vroeger de on-maatjes. Met een pony met wat meer kwaliteit kun je dan echt veel goedkoper uit zijn. Die kunnen niet internationaal bij de pony’s en voor de paardensport boven de basissport te klein. Maar voor een aparte E pony met kwaliteit die de basissport al eens doorgelopen heeft en gezond mag je ook je knip nog flink opentrekken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:54

Tegenwoordig zijn die e pony's toch niet meer te klein voor de subtop? Ze moeten minimaal 1.48,1 zijn. Dus dat is al een aantal jaar niet meer aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:17

Bovendien zoekt niet iedereen een flashy pony met flashy papier voor de wedstrijdsport. :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:23

ikke schreef:
Fly_high schreef:

Nee, dat valt best mee.

Daar heb je zeker gelijk in dat E pony's en kleine paarden niet zo gek gewild zijn. Niettemin als ik "vanaf 160cm" lees, krijg ik het idee dat er toch wel een paard wordt gezocht dat redelijk aan de maat is en niet eentje dat die 160cm net (niet) haalt en waar men geen 17,5 inch zadel op kwijt kan.

En 5K voor een brave, makkelijke, gezonde, goed doorgereden allround basissportpony met wat ervaring lijkt me trouwens alsnog wishful thinking.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:36

Tja, ik ben 1.78 dus een paard voor mij moet groter zijn dan 1.58. Maar mijn dochter is 1.68 (en uitgegroeid ☺), en zij wil een paard van maximaal 1.68. Dus wij zoeken toevallig wel echt naar een paard tussen 1.60 en 1.68.