Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:17

denisesilver schreef:
Vrienden hebben een jaarling te koop staan, maar echt voor teveel geld in deze markt en hele onvoordelige foto's terwijl het echt een leuk, knap dier is. Vrees voor hun dat ze dus tot 3 bij hun zal blijven staan. Nou staat ze niet in de weg, maar vind het typisch dat mensen niet eerst onderzoeken wat de markt doet.

Dat is bij vrienden van ons idem dito.
Die gaan dus ook niet weg, vrees ik

Letsdunit

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:41

Waar zou ik het beste rond kunnen kijken voor een betrouwbaar recreatie paard? Eigenlijk alles wat ik wil is vertrouwen weer opbouwen nadat ik 15 jaar niet gereden heb. Ik weeg 84kg dus niet een klein, iel dier.
Bemerking of papieren maken ook niet zoveel uit. Betrouwbaar is het belangrijkste.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:59

Facebook groepen of marktplaats.

Ja, was als veulen echt bloedmooi. Nu als jaarling ook nog steeds. Maar de moeder was toen drachtig en ze wisten natuurlijk niet dat daar ook een merrie uit zou komen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:16

Letsdunit schreef:
Waar zou ik het beste rond kunnen kijken voor een betrouwbaar recreatie paard? Eigenlijk alles wat ik wil is vertrouwen weer opbouwen nadat ik 15 jaar niet gereden heb. Ik weeg 84kg dus niet een klein, iel dier.
Bemerking of papieren maken ook niet zoveel uit. Betrouwbaar is het belangrijkste.

Papier snap ik dat je niet belangrijk vindt, met een bemerking zou ik toch kritisch kijken naar wat het is. Artrose ergens in de benen geeft toch al gauw extra kosten en een verminderd gebruik.
Op Marktplaats en fb denk ik dat je wel iets geschikts kunt vinden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:23

Zijn ook genoeg bemerkingen waarbij t paard prima kan functioneren :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:38

Cioccolato schreef:
Zijn ook genoeg bemerkingen waarbij t paard prima kan functioneren :)

Daarom schrijf ik artrose in de benen.

Ik heb een paard met artrose in het SI gewricht. Met het juiste management heeft dit paard het 9 jaar prima gedaan als allround/ recreatie paard.
Helaas toch wat teveel gecompenseerd op de voorhand en nu ook artrose in de kogel… die plek is veel moeilijker te managen en zal hem ik vrees vroeg maar ik hoop van harte pas laat fataal zijn.

Mijn vorige paard idem dito. Si was mee te werken, kogel artrose werd hem fataal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:46

Problemen SI zijn vaak secundair.
Wel iets om in de gaten te houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:16

Een gezond paard kopen is overigens
makkelijk. Je hebt gewoon veel geld nodig.
Dat paard gezond houden is vele malen moeilijker :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:20

Cioccolato schreef:
Een gezond paard kopen is overigens
makkelijk. Je hebt gewoon veel geld nodig.
Dat paard gezond houden is vele malen moeilijker :+

Als je niet weet waar je het over hebt, heb je veel geld nodig maar dat geldt voor heel veel dingen.

Als je weet waar je op moet letten, zijn er ook gezonde paarden voor normale bedragen te vinden.

Het probleem is vaker dan niet dat de eisen vele malen hoger zijn dan alleen gezond.....

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:42

Letsdunit schreef:

2dehandsbe vind ik dan leuk om te kijken.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:05

Elisa2 schreef:
Rochiril schreef:
Knip

Oef wat een nare streek, daar heb ik altijd zo'n hekel aan als ze gericht trappen. Maar ja..je weet niet hoe een karakter uiteindelijk wordt natuurlijk als je ze als veulen hebt.

Budget is misschien wat laag voor wat je zoekt zonder concessies te hoeven doen op gezondheid, maar wellicht dat een kleiner paard wel zou lukken.

Nee als veulen was ze echt heel braaf, rustig en gemakkelijk. En toen ze uit de opfok kwam eigenlijk ook, niet zuur of ril of wat dan ook. Maar af en toe raar gedrag en vrij stress gevoelig. Kon het niet zo goed plaatsen eigenlijk. Dat was toen ook de reden dat ik haar weg heb gebracht om zadelmak te maken, maar aldaar deed ze het eigenlijk super goed. Hoewel ze daar ook melding deden van haar af toe wat afwijkend gedrag (niet agressief verder). Maar goed afgesloten boek voor mij, weer bijgeleerd.

Ik kom er wel hier en daar wat tegen binnen budget, idd kleintjes en geen hele talentvolle, maar dat zoek ik ook niet, dus op zich prima. Ga er komend weekend naar een paar kijken.

Een jaarling heb ik zelf nog staan, nakomeling van betreffende merrie, dus die zal ik met 3 jaar toch eens kritisch moeten bekijken. Is wel een hengst (dan dus ruin) en de vader is de Gelder Odin, hoop dat die het karakter wel verbeterd heeft.
Verkopen zou ik een jaarling ook niet, dat is toch niet de beste leeftijd ervoor. Als veulen of dan minimaal als 3 jarige, jaarlingen zijn naarlingen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:09

Letsdunit schreef:

Heel veel advertenties bekijken op Markplaats of tweedehands.be, Facebook groepen, hoewel daar echt veel ‘vervuiling’ van buitenlandse en niet heel betrouwbare handelaren op zit. Na een tijdje zie je ook veel dezelfde namen en dieren opduiken, daar zou ik vanaf blijven bijvoorbeeld.
Je kan altijd hier in de groep vragen of iemand mee wil kijken naar een bepaalde advertentie, die er misschien meer ervaring en kijk op hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:59

Letsdunit schreef:

Misschien een manegepaard die met pensioen gaat? Al is het wel oppassen dat die niet lichamelijk al iets mankeren.

Ja toch jammer Rochiril dat ze dan toch onbetrouwbaar was qua gedrag. Sommige hebben dat nu eenmaal helaas. Succes komend weekend!

Hopelijk heeft de nakomeling die trekjes niet geerft van zijn moeder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:00

boemel schreef:
denisesilver schreef:
Vrienden hebben een jaarling te koop staan, maar echt voor teveel geld in deze markt en hele onvoordelige foto's terwijl het echt een leuk, knap dier is. Vrees voor hun dat ze dus tot 3 bij hun zal blijven staan. Nou staat ze niet in de weg, maar vind het typisch dat mensen niet eerst onderzoeken wat de markt doet.

Dat is bij vrienden van ons idem dito.
Die gaan dus ook niet weg, vrees ik

Sowieso verkopen jaarlingen voor geen meter, heb altijd geleerd..verkopen als veulen of wachten tot ze minstens 2.5 zijn.

Ze zijn alleen te beoordelen op 3 dagen, 3 weken, 3 maanden en 3 jaar.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:17

Elisa2 schreef:
Sowieso verkopen jaarlingen voor geen meter, heb altijd geleerd..verkopen als veulen of wachten tot ze minstens 2.5 zijn.

Vanwaar deze specifieke leeftijden? Fysiek Of is dit meer historisch gebruik?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:21

Volgens mij historisch gebruik maar je komt 3x in combi met paarden meer tegen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:33

Ze zijn dan vaak op hun mooist.
Een pasgeboren veulen is niet mooi. Paar dagen vulling.
Nouja met 3 weken vormt t. En met 3 jaar zijn t vaak toch meer paard.

Maar zoals met alles: uitzonderingen daar gelaten. Hier komt t wel aardig overeen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:13

Niet ik die een jaarling kocht :')
Maar op eerste gezicht leek hij een twenter :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:35

Ik doe t ook gerust hoor:D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:40

SjonnieZ schreef:
Elisa2 schreef:

Vanwaar deze specifieke leeftijden? Fysiek Of is dit meer historisch gebruik?

Nee dit is omdat veulens en jonge paarden groeien en ze daarom continu uit verhouding zijn. Behalve dus rond die 3 dagen, 3 weken en 3 jaar.
Jaarlingen worden niet voor niks naarlingen genoemd. :+

Groeien doen ze vaak in stuipen, dan zijn ze weer een paar maanden erg overbouwd en dan trekt het weer wat bij tot de volgende groeistuip.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:07

Ze zijn wel leuker geprijsd, en of je dan een onbeleerde 3-jarige of een 1- of 2-jarige koopt. Dan maakt dat het wel aantrekkelijker. Als je even wil wachten met rijden.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:04

Met een 3-jarige kun je toch al wat meer, die maak ik heel rustig zadelmak, gewoon spelenderwijs. En dan bedoel ik niet persé rijden. Poetsen, rustig aan zadelen aanleren, wandelen opgetuigd, lange lijnen. Als ze dat allemaal heel gewoon vinden eens oefenen met opstappen enz enz. Een 3-jarige longeer ik dan weer zelden tot nooit. Met een jaarling of 2 jarige niet, die staat hier in de wei en doet maar wat ie wil.
Die jaarling is geleerd als veulen om aan een halster mee te lopen en 4 voetjes te geven en overal aangeraakt te worden en daar blijf ik nu vanaf tot 3 jaar. Vind ik toch wel een verschil.
Die jaarling die kost alleen nog geld voordat je er wat mee kan, dus ben ik kostentechnisch net zo duur uit denk ik.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:19

Ik ben vanaf bijna 2 jaar lekker gaan wandelen en doe van alles met hem aan de hand, binnen z’n vermogen, 1 of 2 keer per week. Zo is iedereen weer anders. Kocht hem met 1,5. Vind het leuk elkaar zo goed te kennen voordat ik er ooit eens op ga.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:04

Ik heb weer een paar zoekertjes geplaatst.
Blijf me erover verbazen dat als ik aangeef minimaal 4 jaar en goed zadelmak, men met jaarlingen aan komt zetten.

Dat ik mijn gebruiksdoel aangeef en ik weidemaatjes aangeboden krijg.

Ik dacht niet dat ik in het Chinees geschreven had :D

Heb wel een aantal reacties die interessant zouden kunnen zijn, maar uren in de auto en geen duidelijk filmmateriaal.
Ik voel me een beetje te moe in de zoektocht om uren in de auto te zitten voor een dier waar ik op basis van de slechte foto’s en filmpjes een soort van moet raden of ie geschikt kan zijn :(

Gisteren nog gebeld voor een ogenschijnlijk leuke haf. Eerst poosje met de verkoper (niet eigenaar) gesproken. Toen zei de verkoper, ik gun jouw beter dan deze pony. Ik zou m lekker laten staan, want ik denk dat je er problemen bij koopt.

Dat is ook wel weer heel eerlijk _O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:00

Dat is inderdaad wel eerlijk ja haha. Is het niet iets voor je om wat fokkers aan te schrijven met de vraag over of ze wat hebben staan? Paar dorpen verderop bij ons zit een paardenmelkerij met Haflingers. Geen idee of die ook ingereden dieren hebben. Jaaaaren geleden nog wel. Wat was je zoekertje ook alweer?

Hier nu twee staan die vanaf veulen af veel in de hand zijn geweest. Een wat meer dan de ander, mijn paard enkel het reguliere bekappen, aan de hand van en naar de wei, poetsen in de box, etc. En een die vijf jaar lang op de wei heeft mogen vreten. Die eerste twee zijn echt zo braaf. Met mijn merrie heel weinig problemen gehad met het zadelmak maken. Met Amy verwacht ik ook weinig problemen.

Maar die andere poh... Op zich onder het zadel op eigen terrein echt heel braaf, op ander terrein redelijk, maar als het emmertje overloopt, dan staat hij op zijn achterbenen. En je voelt het ook gewoon niet aankomen. Op de grond is het een dominant zacht gekookt ei. Heel veel praatjes, maar corrigeren gaat bijna niet zonder hem over de zeik te helpen. Ik heb die doorgeschoven naar mijn zus, of zij heeft hem naar zich toe getrokken.

Onder het zadel kan ik er nog wel mee werken, maar ze moeten zich op de grond gewoon fatsoenlijk gedragen, of in ieder geval openstaan om te leren zich fatsoenlijk te gedragen, met de bijbehorende correcties die daarbij komen kijken. Die van mijn zus is wel de reden dat ik ze graag als vanaf veulen graag genoeg in de hand zie komen. Je kan ze dan misschien minder makkelijk overrulen, en als je ze een tik geeft staan ze je aan te kijken van "Wat doe jij nou?", maar ze zijn in ieder geval te hanteren. Is mijn ervaring dan.